Gå til innhold

hvilken lønn har de ulike jobbene?


Wuldig

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal snart starte å studere og vet ikke hvilken vei jeg skal gå.
Kravene mine er at jeg skal tjene ca. 700 000 eller mer og også ha en jobb jeg trives i. Er det noen som vet om en side, eller flere der jeg kan se hvor mye standardlønnen er i de ulike jobbene?

Endret av Wuldig
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

700.000 i startlønn, eller etter noen år? Det er ikke så veldig mange med grunnlønn på 700.000, og nesten ingen med slik startlønn. Noen har ville tillegg, f.eks. innen offshore, og både leger og jurister kan forvente å tjene ganske greit etter noen år. Etter min mening er det viktigste å velge noe du selv ønsker å jobbe med. De fleste i Norge tjener uansett ganske bra, og høyere utdanning er noe som først og fremst lønner seg i det lange løp (i tillegg til at det åpner dører for spennende jobber). Er man ute etter å bare tjene mye penger så tidlig som mulig, er ikke høyere utdanning nødvendigvis det beste valget.

 

Endret av Horrorbyte
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vet ikke om sokkelkompensasjon på et par hundrelapper om dagen kan kalles 'villt'. I offshorebransjen er det foreøvrig få som har 700 000 i årslønn, selv med tillegg. 500-600 000 er normalt. Skal man, som ingeniør offshore ha 1 million i lønn, må man jobbe ca 50 dager overtid, Da beregner jeg en lønn på 650 000 som er mer enn de fleste tjener (inkludert nattillegg, sokkelkompensasjon mm), og 550 kroner timen i overtidsbetaling.

 

Skal du ha 700 000 i startlønn, bør du sikte deg inn på en jobb med provisjon. Da er ikke lønn knyttet direkte til antall timer arbeidet. F.eks. vil du som selger (enten du selger hus, støvsugere eller aksjer) fort tjene velddig mye penger dersom du gjøre det bra.

Lenke til kommentar

Det finnes en uhorvelig mengde stillinger som kan gi en samlet årslønn (grunnlønn + overtid/bonus/provisjon) over 700k. Veldig få gir dette første året, men i ganske mange yrker kan man opparbeide seg en slik lønn etter kun få år. Det har dog en viktig forutsetning at du både er ekstremt flink i det du gjør, og at du er villig til å arbeide vesentlig mye mer enn 37.5 timers arbeidsuke.

 

Jeg tror nok det smarteste er å tenke motsatt vei. Finn ut hva du ønsker å drive med, og sikt deg deretter inn på utdanninger og kurs som gir deg mulighet til å få godt betalte stillinger. Som nevnt over må du være "top of class" for å få kremjobbene, og erfaringsmessig er dette vanskelig, om ikke umulig å få til dersom du ikke brenner for fagfeltet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ta to jobber? En 8-16 jobb med 350k i året og en 16-24 jobb også med 350k i året, resultatet er då 700 000 i årslønn.

Pass på at du har blomster på kontoret slik at det blir trivlig på jobb og du har oppfylt begge krava dine.

 

 

For å kunne gi deg nokenlunde fornuftige svar så må vi vite meir om kva du er villig til å offre for å få ei slik lønn. Og ikkje minst når i ditt yrkesaktive du vil tjene 700 k i året. Ei slik lønn som startlønn er det svært få arbeidsplassar som kan tilby, men om målet er å tjene 700 k i året det året du går av med pensjon så er det langt fleire muligheiter.

Ein anna ting er kor mykje du er villig til å jobbe. Er det snakk om 700 k i året i vanlig 37,5 timers veke på dagtid? Er du villig til å jobbe meir enn dette? Er det greit med kveld/natt-arbeid? Er det greit med turnusarbeid der du er lite heime?

 

Kva form for utdanning vil du ta? Du kan f.eks. utdanne deg til spesialist-kirurg, f.eks. nevrokirurg. Då er utdanningsløpet etter vidaregåande; 6 år på medisinutdanninga for å bli lege, og deretter 6 år med spesialisering, tilsaman 12 år med høgare utdanning. Då får du ei snittlønn på ca 700 000 kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, jeg skal snart starte å studere og vet ikke hvilken vei jeg skal gå.

Kravene mine er at jeg skal tjene ca. 700 000 eller mer og også ha en jobb jeg trives i. Er det noen som vet om en side, eller flere der jeg kan se hvor mye standardlønnen er i de ulike jobbene?

 

Enkle og rimelige krav, og lett å få til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å kunne gi deg nokenlunde fornuftige svar så må vi vite meir om kva du er villig til å offre for å få ei slik lønn. Og ikkje minst når i ditt yrkesaktive du vil tjene 700 k i året. Ei slik lønn som startlønn er det svært få arbeidsplassar som kan tilby, men om målet er å tjene 700 k i året det året du går av med pensjon så er det langt fleire muligheiter.

Dersom jeg sitter med en årslønn på 700 000 når jeg går av med pensjon om drøyt 40 år ville jeg blitt mildt sagt skuffet! Tilsvarer vel noe sånt som dagens minstelønn justert for inflasjon og reallønnsvekst. :-P

Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo då sjølvsagt korleis økonomien utvikler seg.

Om du i dag starter med ei startlønn på 350k og jobber i 45 år med 1,5% lønnsauke kvart år så vil ein ende opp med nesten 700k det siste året.

I realiteten blir nok lønnsauka litt høgare, men litt avhengig av inflasjonen så er det ikkje sikkert ein ender opp med så veldig høg lønn.

Om konsumprisindeksen blir liggande på rundt 2,5%, så betyr det at ein nyansatt med 350 000 kr i året må ha ei årlig lønnsvekst på ca 4% (1,5% reell lønnsauke når ein trekker frå konsumprisindeksen).

Å få ei gjennomsnittlig lønnsauke som er høgare enn dette trur eg det er vanskelig å kunne forvente seg. Men med lengre utdanning og høgare startlønn så vil ein sjølvsagt fort nærme seg ei slik lønn, men det store fleirtallet av abeidstakere med kun bachelornivå vil nok berre akkurat klare komme seg opp på 700k i året ved pensjonsalder.

 

Av vanlige arbeidstakere med grei utdanning i dag så er det ikkje mange av dagens 60+ åringer som tjener 700 000 kr i året. Tidene er sjølvsagt annaleis no, men det er nok realistisk at også vår generasjon vil oppleve nedgangstider der vi over fleire år ikkje får lønnsauke.

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke at jeg skal starte med 700k det første året, men jobber der man kan få det hvis man er flink i yrket. Lurer fortsatt om noen vet om sider der man kan undersøke ulike jobber da jeg er svært usikker hva jeg skal bli.

Jeg er sykt interessert i å hjelpe andre, elektroniske apparater og elektronikk. Har også sett litt på arkitekt, men tror det blir for vanskelig å bli flink nok til arbeidet for å trives i det. Når jeg letter etter utdanninger till jobber leter jeg etter jobber jeg tror jeg kan bli flink til. Noen som vet om noen nettsider der jeg kan undersøke ulike jobber og litt basic info om jobbene?

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke at jeg skal starte med 700k det første året, men jobber der man kan få det hvis man er flink i yrket. Lurer fortsatt om noen vet om sider der man kan undersøke ulike jobber da jeg er svært usikker hva jeg skal bli.

Jeg er sykt interessert i å hjelpe andre, elektroniske apparater og elektronikk. Har også sett litt på arkitekt, men tror det blir for vanskelig å bli flink nok til arbeidet for å trives i det. Når jeg letter etter utdanninger till jobber leter jeg etter jobber jeg tror jeg kan bli flink til. Noen som vet om noen nettsider der jeg kan undersøke ulike jobber og litt basic info om jobbene?

Utdanning.no

 

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Helt ærlig, finn noe du liker og start for deg selv når du får erfaring. Hovedgrunnen til at jeg ble ingeniør var ikke lønnen, men det å jobbe med teknologi til mange millioner kroner, jobbe på sjøen, turnus og i et internasjonalt miljø.

 

Det er langt i fra umulig å tjene over 700 000 når du er "ny", det krever bare en god del arbeid. Jeg jobber offshore (les posten min lenger oppe), med en del overtid, og driver eget firma når jeg er hjemme. Jeg tjener brutto over en million i året -- og jeg bikker straks 25.

 

Vil du bli lærer, så kan du fortsatt starte en nettbutikk på si, dra inn 100-200 000 i året og "jevne ut" forskjellen til ingeniører, økonomer og jurister som vanligvis tjener mer enn lærere. Det at du har en dårligere betalt jobb blir fort visket ut dersom du bruker pengene dine på ting som genererer mer penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987132984

700 000 kr til nyutdannede ville vært rimelig spesielt, ja. Da skal du jobbe rævva av deg, for å si det mildt. Du har ikke et liv utenfor jobb.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

 

 

 

700 000 kr til nyutdannede ville vært rimelig spesielt, ja. Da skal du jobbe rævva av deg, for å si det mildt. Du har ikke et liv utenfor jobb.

 

flygeleder nyutdannet oppnår det nok :closedeyes:

 

 

Flygeleder + litt overtid så går det greit ja... Men det er ikke et yrke man velger bare for pengene...

Utdanningen er beinhard og krever at man har en rimelig genuin interesse for å gjennomføres...

Ca 5% av søkermassen kommer inn på studiet, og av disse faller 30-40 % bort underveis.

Etter fullført utdanning må man også belage seg på å jobbe i Nord-Norge 3-5 år. Greit for mange (blant annet de som kommer defra...), men for andre innebærer det å ofre sitt sosiale nettverk....

I tillegg er yrket svært belastende for helsa, noe følgende utsnitt fra siste utgave av fagbladet Flygelederen viser:

"Mellom 1993 og 2013 døde 52 medlemmer av Norsk flygelederforening. Gjennomsnittsalder ved død var 68 år. Etter en nærmere kikk på tallene, viste det seg at av de 308 medlemmer som var yrkesaktive i 1993, var 41 gått bort tjue år senere. Gjennomsnittlig dødsalder på dem var så lav som 65,1 år. "

Endret av Slettet-EkRmMDKFIU
Lenke til kommentar

 

 

 

 

700 000 kr til nyutdannede ville vært rimelig spesielt, ja. Da skal du jobbe rævva av deg, for å si det mildt. Du har ikke et liv utenfor jobb.

 

flygeleder nyutdannet oppnår det nok :closedeyes:

 

 

Flygeleder + litt overtid så går det greit ja... Men det er ikke et yrke man velger bare for pengene...

Utdanningen er beinhard og krever at man har en rimelig genuin interesse for å gjennomføres...

Ca 5% av søkermassen kommer inn på studiet, og av disse faller 30-40 % bort underveis.

Etter fullført utdanning må man også belage seg på å jobbe i Nord-Norge 3-5 år. Greit for mange (blant annet de som kommer defra...), men for andre innebærer det å ofre sitt sosiale nettverk....

I tillegg er yrket svært belastende for helsa, noe følgende utsnitt fra siste utgave av fagbladet Flygelederen viser:

"Mellom 1993 og 2013 døde 52 medlemmer av Norsk flygelederforening. Gjennomsnittsalder ved død var 68 år. Etter en nærmere kikk på tallene, viste det seg at av de 308 medlemmer som var yrkesaktive i 1993, var 41 gått bort tjue år senere. Gjennomsnittlig dødsalder på dem var så lav som 65,1 år. "

 

 

Han setter ikke høy levealder som et krav, så...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987132984

 

 

700 000 kr til nyutdannede ville vært rimelig spesielt, ja. Da skal du jobbe rævva av deg, for å si det mildt. Du har ikke et liv utenfor jobb.

 

flygeleder nyutdannet oppnår det nok :closedeyes:

 

Hva slags karrieremuligheter har en flygeleder egentlig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...