Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2015


I16

Anbefalte innlegg

 

Opptreningen min har akkurat begynt og har jeg et godt stykke å gå for å nå toppscore, som er målet. Personlig trener 2 økter i uken, 2 økter svømming og 2 økter løping. PT har fokus på kroppshev og benkpress.

 

Jeg kan ikke crawle... Det kan være et problem. Men jeg tror jeg skal lære meg skikkelig teknikk i brystsvømming og klare kravet allikevel.

 

Med samboer og ei lita jente på 3 mnd, og 100% jobb er det ikke nok timer i døgnet til å trene, men det må bare gjøres.

 

 

Siden du er så tidlig ute, vil jeg sterkt anbefale deg å lære deg crawl. Dette fordi det går fortere og krever mindre energi når du får inn teknikken skikkelig. Tar ikke så lang tid å lære seg heller! Ligger endel videoer av hvordan man gjør det på Youtube.

 

Lest litt rundt på nettet, og du har helt rett. jeg vil tjene mye på å lære meg crawl. Har nå meldt meg på 12-dagers kurs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Opptreningen min har akkurat begynt og har jeg et godt stykke å gå for å nå toppscore, som er målet. Personlig trener 2 økter i uken, 2 økter svømming og 2 økter løping. PT har fokus på kroppshev og benkpress.

 

Jeg kan ikke crawle... Det kan være et problem. Men jeg tror jeg skal lære meg skikkelig teknikk i brystsvømming og klare kravet allikevel.

 

Med samboer og ei lita jente på 3 mnd, og 100% jobb er det ikke nok timer i døgnet til å trene, men det må bare gjøres.

 

 

Siden du er så tidlig ute, vil jeg sterkt anbefale deg å lære deg crawl. Dette fordi det går fortere og krever mindre energi når du får inn teknikken skikkelig. Tar ikke så lang tid å lære seg heller! Ligger endel videoer av hvordan man gjør det på Youtube.

 

Lest litt rundt på nettet, og du har helt rett. jeg vil tjene mye på å lære meg crawl. Har nå meldt meg på 12-dagers kurs.

 

 

Dere bør absolutt lære dere crawl ! Selv sparte jeg nesten 20 sekunder på det ..

Lenke til kommentar

Crawl går en del fortere dersom teknikken sitter ja. Fruen i huset her er tidligere konkuransesvømmer og hadde noen timer i bassenget hvor hun viste crawlteknikk og vendinger. Slet fryktelig med pusteteknikken på crawl. Dro inn vann sammen med lufta etter noen tak og fikk liksom aldri helt teken på teknikken.
michael-phelps-front-crawl-style-swimmin
Jeg tror ikke du sparer på å svømme crawl med hodet på skakke over vannet sånn jeg ser veldig mange gjør - ikke at den teknikken heter "crawl" heller.

Endte opp med å svømme bryst og klarte da karakter 2 på den, så å bestå med bryst er det mange som gjør.
Sparer mye tid på å lære skikkelige vendinger med kick under vann også!

Lenke til kommentar

Teknikken må sitte for at Crawl skal være effektivt, men når teknikken sitter er den desidert raskest. I tillegg er det greit å kunne variere svømmingen fremover. For svømming blir det mye av. I løpet av skoleårene, er det noen mannevonde svømmetester, dersom vi kommer inn! :)

Nå får jeg 12 timer med undervisning i crawl, så får håpe teknikken sitter etterhvert. Uansett øker jeg vannfølelsen og generell styrke, så om det blir bryst eller crawl på opptak får tiden vise. Jeg syntes at svømming er kjekkere enn jogging, så konsisjonsmessig er det jo også gunstig å plaske i vannet.

 

Crawl går en del fortere dersom teknikken sitter ja. Fruen i huset her er tidligere konkuransesvømmer og hadde noen timer i bassenget hvor hun viste crawlteknikk og vendinger. Slet fryktelig med pusteteknikken på crawl. Dro inn vann sammen med lufta etter noen tak og fikk liksom aldri helt teken på teknikken.
michael-phelps-front-crawl-style-swimmin
Jeg tror ikke du sparer på å svømme crawl med hodet på skakke over vannet sånn jeg ser veldig mange gjør - ikke at den teknikken heter "crawl" heller.

Endte opp med å svømme bryst og klarte da karakter 2 på den, så å bestå med bryst er det mange som gjør.
Sparer mye tid på å lære skikkelige vendinger med kick under vann også!

Går du på politihøyskolen nå? Kanskje jeg kan spør deg om en sak. Alle tester på opptak står ganske klart for meg, untatt "sårbarhetstest", som virker noe ullent for meg. Jeg skjønner at det går på integritet, men blir vi presentert for scenario og hvordan vi vil løse dem? eller er det " Jeg opplever meg selv som....." stemmer mye/lite"?

Lenke til kommentar

Teknikken må sitte for at Crawl skal være effektivt, men når teknikken sitter er den desidert raskest. I tillegg er det greit å kunne variere svømmingen fremover. For svømming blir det mye av. I løpet av skoleårene, er det noen mannevonde svømmetester, dersom vi kommer inn! :)

 

Nå får jeg 12 timer med undervisning i crawl, så får håpe teknikken sitter etterhvert. Uansett øker jeg vannfølelsen og generell styrke, så om det blir bryst eller crawl på opptak får tiden vise. Jeg syntes at svømming er kjekkere enn jogging, så konsisjonsmessig er det jo også gunstig å plaske i vannet.

 

 

Crawl går en del fortere dersom teknikken sitter ja. Fruen i huset her er tidligere konkuransesvømmer og hadde noen timer i bassenget hvor hun viste crawlteknikk og vendinger. Slet fryktelig med pusteteknikken på crawl. Dro inn vann sammen med lufta etter noen tak og fikk liksom aldri helt teken på teknikken.

michael-phelps-front-crawl-style-swimmin

Jeg tror ikke du sparer på å svømme crawl med hodet på skakke over vannet sånn jeg ser veldig mange gjør - ikke at den teknikken heter "crawl" heller.

 

Endte opp med å svømme bryst og klarte da karakter 2 på den, så å bestå med bryst er det mange som gjør.

Sparer mye tid på å lære skikkelige vendinger med kick under vann også!

Går du på politihøyskolen nå? Kanskje jeg kan spør deg om en sak. Alle tester på opptak står ganske klart for meg, untatt "sårbarhetstest", som virker noe ullent for meg. Jeg skjønner at det går på integritet, men blir vi presentert for scenario og hvordan vi vil løse dem? eller er det " Jeg opplever meg selv som....." stemmer mye/lite"?

Går der nå ja.

Ønsker ikke å gå for mye inn i detalje på hvordan skikkethetstester og slike ting fungerer. Det jeg kan si er at man ikke kan "jukse" seg fram til et svar og det finnes vel heller ikke noe riktig eller galt svar i den sammenheng.

 

Reflekter litt over egne holdninger og verdier før opptak og møt opp med godt mot og vær deg selv - da kommer du langt! :) Det er ingenting å være nervøs for.

Lenke til kommentar

Min erfaring:

 

Som flere sier - crawl er kjekt å lære seg. Jeg er ikke god på det, men da jeg var i svømmehallen fikk jeg noen tips av tidligere JR norgesmester i svømming. Jeg sparte 20 sekunder bare ved å bedre pusteteknikken. Svømmer du med hodet over vann, vil også benene synke, og man ligger skrått i vannet. Det beste er å ligge vannrett, for å gli gjennom vannet som en pil. Og ikke stresse med alt for raske tak.

 

Hadde aldri svømt før opptaket, så jeg tok 3 timer på egenhånd. Første gangen svømte jeg på 2:20. På opptaket svømte jeg på 1:37. For noen kan det også være en fordel at bassenget bare er 12.5 meter langt.

 

 

Det skal nok gå veldig bra for din del da! Benken kommer seg også raskt når du får gjort dette litt.

Jeg klarer muligens topp på alt utenom svømmingen, men denne ligger også innenfor kravet.
Sliter endel med teknikken i benkpress da, skal visst ha brystet opp i bøy for å gjøre det riktig, og for å forhindre skader, men det bryr de seg sikkert ikke noe om på opptaket. Jeg tar den bare ned til brystet når jeg ligger rett i ryggen, tror jeg må få noen til å vise meg hvordan mang gjør det riktig.

Sliter dog litt med å få trent nokk, trener maks 2 ganger i uka atm, men i tidene før opptaket må jeg vell få svømt litt mer og trent 2 ganger styrke og kondisjon.

Som sagt, si ifra hvis noen trener på SIB i Bergen, eller vil treffes for en prat!

 

Du bør absolutt få noen til å lære deg korrekt teknikk på benkpress. Kjenner flere personer som sliter med skuldrene grunnet tidligere dårlig teknikk. Fiks på det før du skader deg, kjedelig å få langvarige skader av noe sånt, spesielt om du vil fortsette å trene den øvelsen.

Endret av Kristian3
Lenke til kommentar

Tilbake til karrakterer, snitt, osv. så tok jeg en gratis rådgivningstime hos en privatskole i Oslo (Akademiet) og jeg anbefaler alle i samme situasjon å gjøre det!

 

Vi gikk gjennom vitnemålet mitt og fant ut hva som måtte gjøres, og ikke minst hva som var realistisk!

 

Fra mandag starter jeg å ta opp to fag, samtidig som jeg leser på to fag på egenhånd. Hvis målene blir nådd, og ting går etter planen får jeg et snitt på 45,75 til jul...Hvis poengskalaen stiger så blir vel ikke dette nok til opptaket?!! Da blir det isåfall og ta opp flere fag over nyttår. Skal hvertfall gi ALT for å komme inn i 2015!!! Vet ikke om noen har kommet over noe statistikk på hvor mange som kommer inn på første forsøk, rett etter vgs? Jeg er fullt klar over at det ikke er mange, men noen har klart det!

Lenke til kommentar

Tilbake til karrakterer, snitt, osv. så tok jeg en gratis rådgivningstime hos en privatskole i Oslo (Akademiet) og jeg anbefaler alle i samme situasjon å gjøre det!

 

Vi gikk gjennom vitnemålet mitt og fant ut hva som måtte gjøres, og ikke minst hva som var realistisk!

 

Fra mandag starter jeg å ta opp to fag, samtidig som jeg leser på to fag på egenhånd. Hvis målene blir nådd, og ting går etter planen får jeg et snitt på 45,75 til jul...Hvis poengskalaen stiger så blir vel ikke dette nok til opptaket?!! Da blir det isåfall og ta opp flere fag over nyttår. Skal hvertfall gi ALT for å komme inn i 2015!!! Vet ikke om noen har kommet over noe statistikk på hvor mange som kommer inn på første forsøk, rett etter vgs? Jeg er fullt klar over at det ikke er mange, men noen har klart det!

Masse lykke til !! :w00t:

Om du er villig til å flytte litt på deg, skal du ligge innenfor snittet flere steder!!

Her er rangering av kvalifiserte søkere for 2013. Poenggrensene er antallet konkurransepoeng til den laveste rangerte søkeren som fikk tilbud om opptak ved hvert studiested ofrrige opptak.

 

Sted Hovedopptak Oslo 47,6 Bodø 41,5 Kongsvinger 43,5 Stavern 45,4

 

Endret av Nold
Lenke til kommentar

 

Tilbake til karrakterer, snitt, osv. så tok jeg en gratis rådgivningstime hos en privatskole i Oslo (Akademiet) og jeg anbefaler alle i samme situasjon å gjøre det!

 

Vi gikk gjennom vitnemålet mitt og fant ut hva som måtte gjøres, og ikke minst hva som var realistisk!

 

Fra mandag starter jeg å ta opp to fag, samtidig som jeg leser på to fag på egenhånd. Hvis målene blir nådd, og ting går etter planen får jeg et snitt på 45,75 til jul...Hvis poengskalaen stiger så blir vel ikke dette nok til opptaket?!! Da blir det isåfall og ta opp flere fag over nyttår. Skal hvertfall gi ALT for å komme inn i 2015!!! Vet ikke om noen har kommet over noe statistikk på hvor mange som kommer inn på første forsøk, rett etter vgs? Jeg er fullt klar over at det ikke er mange, men noen har klart det!

Masse lykke til !! :w00t:

Om du er villig til å flytte litt på deg, skal du ligge innenfor snittet flere steder!!

Her er rangering av kvalifiserte søkere for 2013. Poenggrensene er antallet konkurransepoeng til den laveste rangerte søkeren som fikk tilbud om opptak ved hvert studiested ofrrige opptak.

 

 

Sted Hovedopptak Slutt (supplering) Oslo 47,6 47,4 Bodø 41,5 41,5 Kongsvinger 43,5 43,5 Stavern 45,4 45,4

 

Takk for det! Jeg er meget villig til å flytte på meg! Selvsagt er målet og drømmen, Oslo, Kongsvinger eller Staveren, men skulle jeg få tilbud om Bodø så er valget enkelt uansett! :)

Lenke til kommentar

 

 

Tilbake til karrakterer, snitt, osv. så tok jeg en gratis rådgivningstime hos en privatskole i Oslo (Akademiet) og jeg anbefaler alle i samme situasjon å gjøre det!

 

Vi gikk gjennom vitnemålet mitt og fant ut hva som måtte gjøres, og ikke minst hva som var realistisk!

 

Fra mandag starter jeg å ta opp to fag, samtidig som jeg leser på to fag på egenhånd. Hvis målene blir nådd, og ting går etter planen får jeg et snitt på 45,75 til jul...Hvis poengskalaen stiger så blir vel ikke dette nok til opptaket?!! Da blir det isåfall og ta opp flere fag over nyttår. Skal hvertfall gi ALT for å komme inn i 2015!!! Vet ikke om noen har kommet over noe statistikk på hvor mange som kommer inn på første forsøk, rett etter vgs? Jeg er fullt klar over at det ikke er mange, men noen har klart det!

Masse lykke til !! :w00t:

Om du er villig til å flytte litt på deg, skal du ligge innenfor snittet flere steder!!

Her er rangering av kvalifiserte søkere for 2013. Poenggrensene er antallet konkurransepoeng til den laveste rangerte søkeren som fikk tilbud om opptak ved hvert studiested ofrrige opptak.

 

 

Sted Hovedopptak Slutt (supplering) Oslo 47,6 47,4 Bodø 41,5 41,5 Kongsvinger 43,5 43,5 Stavern 45,4 45,4

 

Takk for det! Jeg er meget villig til å flytte på meg! Selvsagt er målet og drømmen, Oslo, Kongsvinger eller Staveren, men skulle jeg få tilbud om Bodø så er valget enkelt uansett! :)

 

Jeg har fått tommel ned for Bodø, da det er for lang og dyrt å reise for å besøke familie. ( jeg tar med meg kone og barn), men skal ligge innenfor snittet i Oslo. Får håpe det ikke stiger alt for mye til neste år. Oslo som er drømmen og målet, men sier ja tall til både Stavern og Kongsvinger. Det eneste som er kjedelig med Kongsvinger er at du må flytte til sisteåret, da det er i Oslo

Lenke til kommentar

Tilbake til karrakterer, snitt, osv. så tok jeg en gratis rådgivningstime hos en privatskole i Oslo (Akademiet) og jeg anbefaler alle i samme situasjon å gjøre det!

 

Vi gikk gjennom vitnemålet mitt og fant ut hva som måtte gjøres, og ikke minst hva som var realistisk!

 

Fra mandag starter jeg å ta opp to fag, samtidig som jeg leser på to fag på egenhånd. Hvis målene blir nådd, og ting går etter planen får jeg et snitt på 45,75 til jul...Hvis poengskalaen stiger så blir vel ikke dette nok til opptaket?!! Da blir det isåfall og ta opp flere fag over nyttår. Skal hvertfall gi ALT for å komme inn i 2015!!! Vet ikke om noen har kommet over noe statistikk på hvor mange som kommer inn på første forsøk, rett etter vgs? Jeg er fullt klar over at det ikke er mange, men noen har klart det!

 

Det BØR holde til å komme inn ett av de fire stedene. 2013 var snittet 41,6, men i år, 2014 ligger det på 43,4. Det steg veldig mye pga. søkerekord, men jeg blir forundret om det går opp tilsvarende til neste år igjen. Jeg satser på å ligge på ca. samme poengsum til neste år, og drømmen er Kongsvinger eller Stavern. :)

Lenke til kommentar

Får satse på at det holder seg noenlunde stabilt, men kan hende jeg går på noen fag over nyttår også kun for å være på den sikre siden! :)

 

Noen som har hvert på opptak og har erfaringer ol fra datatester, gruppeøvelse og egenhetsvurdering? Datatester, kan det sammenliknes med forsvarets tester på sesjon osv...?

Lenke til kommentar

 

 

 

Tilbake til karrakterer, snitt, osv. så tok jeg en gratis rådgivningstime hos en privatskole i Oslo (Akademiet) og jeg anbefaler alle i samme situasjon å gjøre det!

 

Vi gikk gjennom vitnemålet mitt og fant ut hva som måtte gjøres, og ikke minst hva som var realistisk!

 

Fra mandag starter jeg å ta opp to fag, samtidig som jeg leser på to fag på egenhånd. Hvis målene blir nådd, og ting går etter planen får jeg et snitt på 45,75 til jul...Hvis poengskalaen stiger så blir vel ikke dette nok til opptaket?!! Da blir det isåfall og ta opp flere fag over nyttår. Skal hvertfall gi ALT for å komme inn i 2015!!! Vet ikke om noen har kommet over noe statistikk på hvor mange som kommer inn på første forsøk, rett etter vgs? Jeg er fullt klar over at det ikke er mange, men noen har klart det!

Masse lykke til !! :w00t:

Om du er villig til å flytte litt på deg, skal du ligge innenfor snittet flere steder!!

Her er rangering av kvalifiserte søkere for 2013. Poenggrensene er antallet konkurransepoeng til den laveste rangerte søkeren som fikk tilbud om opptak ved hvert studiested ofrrige opptak.

 

 

Sted Hovedopptak Slutt (supplering) Oslo 47,6 47,4 Bodø 41,5 41,5 Kongsvinger 43,5 43,5 Stavern 45,4 45,4

 

Takk for det! Jeg er meget villig til å flytte på meg! Selvsagt er målet og drømmen, Oslo, Kongsvinger eller Staveren, men skulle jeg få tilbud om Bodø så er valget enkelt uansett! :)

 

Jeg har fått tommel ned for Bodø, da det er for lang og dyrt å reise for å besøke familie. ( jeg tar med meg kone og barn), men skal ligge innenfor snittet i Oslo. Får håpe det ikke stiger alt for mye til neste år. Oslo som er drømmen og målet, men sier ja tall til både Stavern og Kongsvinger. Det eneste som er kjedelig med Kongsvinger er at du må flytte til sisteåret, da det er i Oslo

 

Var selv litt negativ til Bodø i starten og håpte på å ha nok poeng til å komme inn i Kongsvinger. Nå når jeg først er her i Bodø er jeg faktisk veldig glad for at jeg går her.

Jeg betviler på at studentmiljøet er like godt alle stedene og fordelen med Bodø kontra Kongsvinger er at man har både førsteårsstudenter og tredjeårsstudenter på skolen. I tillegg bor de fleste studentene tett på hverandre ettersom Bodø ligger sånn geografisk til at det er få steder i nærheten studentene reiser hjem til i hverdagen.

Fadderperioden har vært rågøy og jeg er veldig glad for at det har vært et sånt opplegg de første dagene.

 

Bodø har også svært gode lærere og forelesere.

 

Nå sier jeg ikke at Kongsvinger og Oslo har et dårlig miljø med dårlige lærere, jeg sier bare at Bodø i alle fall er veldig bra.

Var på foredrag fra Politiets fellesforbund denne uka og selv studentlederen der (som ikke går Bodø) sier at studiemiljøet her oppe er unikt.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Slenger meg på denne tråden jeg også. B2 student klar til å svare på dine spørsmål :)

Flotters Krimt3k!

 

Når startet du opp, og hvordan har starten på praksisåret ditt vært?

Hvor mange mennesker er det som bor i distriktet ditt og er det stasjon eller lensmannskontor?

Turnusen din. Kursing. Opplevelser etc.

Tell us all about it =)

Lenke til kommentar

Flytter sammen med samboer når det evt blir politihøyskolen.

Men et lite dilemma;

Ho skal ha sykepleierutdanning.

Vi vil bo på samme sted igjennom hele utdanningen (om mulig)

 

Så jeg lurer på hvilken Politihøyskoler som egentlig er aktuelle med tanke på beliggenhet?

Ligger alle politihøyskolene i samme by / område som andre høyskoler / universiteter?

Hvor ville dere anbefale om man skal holde seg på samme sted?

Lenke til kommentar

Etter å ha tatt bachelor i dataingeniør og jobbet som dette i 4år (blir 5 til opptaket), har jeg bestemt meg for å søke PHS i 2015.

 

Har heldigvis begynt med de fysiske kravene, for jeg har noe å jobbe med.

 

Pull-ups og Benkpress: OK. Trener bare for å klare flere.

 

Svømming: shiiieeet... jeg flyter ikke i det hele tatt. Bruker sykt mye energi bare på å holde meg i overflaten.

Har vært å svømt 4-5 ganger nå, og kan heldigvis si at det er stor framgang. Likevel klarer jeg knapt 50meter crawl før jeg er så kjørt at jeg må legge meg på ryggen å puste :wee:

Men men, tror bare det er mengdetrening som skal til her. Når crawl-teknikken og pustinga faller på plass, blir det nok lettere.

Klarer 50m crawl på litt over 1 minutt. 25m rygg går på rundt 40sek.

 

 

Dykk og Undervannssvømming: OK. Litt uvant uten svømmebriller, men det skal gå greit.

 

Løp: Skal begynne med dette nå. Har god tro på "gerilja kardio", så skal kjøre dette til å begynne med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...