Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2015


I16

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

lurte på om du plutselig kan få fastlegen din på opptak?

Er vell en mulighet det. Om du er redd for å møte fastlegen din så kan du jo dra på opptak en annen plass enn på stedet der du bor?

Er ikke redd for å møte fastlegen min lurte bare på om han ikke hadde vært inhabil, men det er sikkert annerledes enn hvis han som skulle vurdere om jeg er egnet eller ikke på intervju kjente meg

Lenke til kommentar

Jeg lurer på en ting i forhold til praksisåret. Jeg har forstått det slik at man setter opp 3 ønsker. Er det fritt valg blant hele landets politistasjoner og lennsmannskontor? Eller må man velge fra en liste? Og er det begrensninger i forhold til hvor mange som kan være innen samme fylke/kommune? Kan man feks sette opp Grønland politistasjon, Majorstua politistasjon og Sentrum politistasjon?

Nå vet ikke jeg hvordan det fungerer fra år til år, men vi har iallefall fått en liste med plasser vi kan velge fra. Dette er plasser fordelt over hele landet. Hver politistasjon/lensmannskontor har x antall plasser. Hvor mange plasser de ulike har har vi ikke fått vite enda, det varierer fra år til år.

 

Det er riktig at vi kan sette opp tre ønsker. For oss fungerer det slik at hvis du vil i oslo politidistrikt, så kan ett av ønskene være oslo. Dette er fordi det er så mange som ønsker seg dit. Så ønskene kan se slik ut: 1 Oslo, 2 Bergen politistasjon 3. Harstad lensmannskontor . osv.. :)

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer siste semesteret? Er hele semesteret satt av til bachelor oppgaven? Og kan man da skrive på den fra hvor man vil? Lurer altså på om man står litt fritt i avsluttende semester til å oppholde seg nærmere familie :)

Siste semester i B3 vil jeg tro dreier seg mye om Bacheloroppgaven ja. Dette kan kanskje noen avgangselever svare bedre på enn meg :)

 

Det jeg derimot vet er at per dags dato kan man velge følgende tema:

- Forebyggende

- Ordenstjeneste

- Etterforskning

 

Man kan velge mellom tre sjangere, men jeg husker desverre ikke helt hvordan disse var nå igjen. Vi har bare hatt en rask gjennomgang av det fram til nå. Går første semester på B1 så kan ikke si jeg har tenkt så veldig mye over bacheloroppgave enda, hehe.

 

Her kan du se tidligere A-besvarelser i bacheloroppgaven avgitt hos politihøgskolen. Dette vil nok gi det et godt innblikk vil jeg tro!

Lenke til kommentar

Begynner å få et bilde av hvordan det henger sammen. Skal vurdere å ta opp noen fag, eller ta et programfag. Men så begynte jeg å se på dette med 23/5 og prøver å forstå om jeg kan være innenfor der eller ikke. Dersom jeg er det så er det kanksje ikke nødvending å forbedre poengene?

 

Du får poengberegning både ut fra alle karakterene og 23/5-regelen hvis du er over 23 år og har minst 5 års yrkeserfaring. Den beregningen som er mest fordelaktig for deg legges til grunn for konkurransepoengene ved opptaket.

 

Hvis du er godt innenfor etter 23/5-regelen trenger du ikke å forbedre noen karakterer.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan man ikke bruke briller når man går phs?

I Forsvaret slipper de inn folk som bruker briller, og har sett mange ganger politi som bruker briller i tjeneste

 

Dette ble ledelsen på skolen spurt om i media. De hadde ikke noe godt svar annet enn et unnvikende "man må se bra"-lignende svar som ikke egentlig svarte på hvorfor det da ikke er noe slikt synskrav når man først er ansatt i etaten.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

 

Hvorfor kan man ikke bruke briller når man går phs?

I Forsvaret slipper de inn folk som bruker briller, og har sett mange ganger politi som bruker briller i tjeneste

 

Dette ble ledelsen på skolen spurt om i media. De hadde ikke noe godt svar annet enn et unnvikende "man må se bra"-lignende svar som ikke egentlig svarte på hvorfor det da ikke er noe slikt synskrav når man først er ansatt i etaten.

 

Jeg tenker at det har med blandt annet sikkerhetskrav til utrykningskjøring jfr skjema NA0202 å gjøre. Nå diskvalifiserer ikke briller automatisk fra kravene her, men det er vel "enklere" for skolen å sile ut de som potensielt kan havne i helsemessig konflikt med disse bestemmelsene ved å utelate de med dårlig syn.

 

http://www.vegvesen.no/_attachment/332210/binary/733409?fast_title=NA-0202+Helseattest+%28bokm%C3%A5l%29.pdf

 

Nå synes jeg politihøgskolen forøvrig har en ganske god løsning ved at de som ønsker inn, men som har problemer med nedsatt syn, kan laserkorrigere og søke seg inn. Forsvarets flyskole har f.eks. ikke dette alternativet.

 

Jeg har både sett politistudenter og unge jagerflypiloter med briller. Så man kan jo spørre seg hvordan dette virker innad etter å ha blitt tatt opp som student.

Lenke til kommentar

har sett politibetjenter som kjørte utrykningskjøring som brukte briller

faktisk ganske mange

Ja, ikke uvanlig at synet forverres etterhvert som man blir eldre. Men phs har satt sine fysiske krav, og ingen vet hvor lenge de vil vare. Det er ikke lenge siden phs reviderte alle kravene, så blir nok en stund til neste gang de gås gjennom på nytt. Endret av OscarMike1
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor kan man ikke bruke briller når man går phs?

I Forsvaret slipper de inn folk som bruker briller, og har sett mange ganger politi som bruker briller i tjeneste

 

Dette ble ledelsen på skolen spurt om i media. De hadde ikke noe godt svar annet enn et unnvikende "man må se bra"-lignende svar som ikke egentlig svarte på hvorfor det da ikke er noe slikt synskrav når man først er ansatt i etaten.

 

Jeg tenker at det har med blandt annet sikkerhetskrav til utrykningskjøring jfr skjema NA0202 å gjøre. Nå diskvalifiserer ikke briller automatisk fra kravene her, men det er vel "enklere" for skolen å sile ut de som potensielt kan havne i helsemessig konflikt med disse bestemmelsene ved å utelate de med dårlig syn.

 

http://www.vegvesen.no/_attachment/332210/binary/733409?fast_title=NA-0202+Helseattest+%28bokm%C3%A5l%29.pdf

 

Nå synes jeg politihøgskolen forøvrig har en ganske god løsning ved at de som ønsker inn, men som har problemer med nedsatt syn, kan laserkorrigere og søke seg inn. Forsvarets flyskole har f.eks. ikke dette alternativet.

 

Jeg har både sett politistudenter og unge jagerflypiloter med briller. Så man kan jo spørre seg hvordan dette virker innad etter å ha blitt tatt opp som student.

 

Hvis det er utrykningskjøringen som er grunnen så burde vel ledelsen ha nevnt dette, og dessuten burde kravet ha vært tilpasset det. Jeg synes ikke det er en god løsning med opptakskrav som tilsynelatende mangler logisk sammenheng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan fungerer siste semesteret? Er hele semesteret satt av til bachelor oppgaven? Og kan man da skrive på den fra hvor man vil? Lurer altså på om man står litt fritt i avsluttende semester til å oppholde seg nærmere familie :)

 

Det er lite tid satt av til bacheloroppgave. Denne oppgaven kommer som tillegg til alt det andre man skal gjøre.

Lenke til kommentar

Den er på 3 studiepoeng for oss som går B3 nå. Mulig bacheloren til B1 og B2 studentene blir på noen få studiepoeng mer, da det er blitt gjort endringer på studieløpet de siste to årene.

 

bacheloroppgaven vår er på 4 studiepoeng for oss som går i B3 nå. Vi er for så vidt det siste eller nestsiste kullet som har en så liten bacheloroppgave. Vår oppgave består av max 6000ord(8000 om du er to som jobber sammen). Dere vil miste fordypningen som vi har(på 2 uker), og bacheloroppgaven øker til 10000(?) ord.

 

Til den som spurte om B3(siste året) er bygget opp rundt Bacheloroppgaven så gjør den ikke det. Siste året er delt opp i 5 hovedområder der bacheloroppgaven kun går under Forebyggende. I tillegg så er den veldig liten i forhold til andre studieretninger. :)

 

Går B3 i Stavern, og som jeg har nevnt i tidligere tråder er det bare til å spørre om det er noe dere lurer på.

Endret av LordChosen
Lenke til kommentar

 

 

Den er på 3 studiepoeng for oss som går B3 nå. Mulig bacheloren til B1 og B2 studentene blir på noen få studiepoeng mer, da det er blitt gjort endringer på studieløpet de siste to årene.

bacheloroppgaven vår er på 4 studiepoeng for oss som går i B3 nå.

Ja, det står 4 sp i fagplanen. På studentweb står det 3. Men 30 sp er det i alle fall ikke ;)

Lenke til kommentar

Takk for svar vedrørende bacheloroppgaven. Det er den minste bacheloroppgaven jeg noen gang har hørt om, men det er kanskje bare fint at den er ikke er større :)

 

Er i gang med trening, og ser at kondis kommer til å kreve mye av meg. Løp kun 16 runder da jeg testet meg nå. Svømming 2:28, 60kg benk x 6, hang-ups x 6 :)

Endret av Slettet-5hZNT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...