Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2015


I16

Anbefalte innlegg

Jeg lurer (også) på om noen har tatt opp fag fra VGS på egenhånd, og hvordan det er. Jeg står på venteliste på årets opptak, så planen er å ta opp 3 fag i år. Ligger 0.2 poeng under minstekravet i Bodø, så det var jo kjedelig.

Dvs. at motivasjonen er på topp for å ta opp fag, men er det noen som vet hvordan det er å ta opp på egenhånd? Vil jeg få nok informasjon om hva jeg skal forberede til eksamen? Og vet noen hvor jeg finner læreplan / pensum for forskjellige fag året 14/15?

 

Det enkleste er kanskje å ringe en rådgiver, men hører her også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke fjerne politiet i Norge, jeg vil at man skal revurdere hva politi sin rolle i samfunnet skal være.

 

Denne rollen er vurdert og revurdert flere ganger. Jeg tror rett og slett ikke du har hverken kompetanse eller kunnskap til å uttale deg om det. Kanskje du bør begynne med å sette deg inn i hva rollen til norsk politi er, og hvordan den har forandret seg gjennom årene.

 

Dette lærer man forøvrig om på Politihøgskolen.

 

 

Jeg skjønner ikke relevansen av denne linken. Det blir som å linke til en omtale av politiet i Iran og tro at det er representativt for Norge. Det fremstår som direkte desperat av deg å prøve å hetse dagens politi ved å vise til noe som ikke har noe med dem å gjøre.

 

Bildene dine vitner også om en skremmende mangel på kunnskap om et emne du virker svært opptatt av.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vil si at du melder deg opp til privatistundervisning? Nå har jeg aldri tatt opp noen fag, men du kan vel fortsatt melde deg opp til kun eksamen for en mye billigere penge? Hvis motivasjonen er å komme inn på PHS, så kan du jo alltids klare å lese litt på egen hånd også. Hvordan ligger du an med alderspoeng lagt til da?

Hvis jeg regner alt sammen rett?! standpunkt OG eksamenskarrakter så ligger jeg på 41,6 inkludert alderspoeng... :(

 

Veldig redd for at det blir vanskelig da? Eller er det håp?

 

Edit; la inn karakterene på utdanning.no sin kalkulator, da hadde jeg plutslig 40 poeng ...

Blir usikker jeg...

 

Skal alt her regnes med?

 

post-228400-0-54101400-1407791595_thumb.jpg

Endret av KOA1
Lenke til kommentar

 

Det vil si at du melder deg opp til privatistundervisning? Nå har jeg aldri tatt opp noen fag, men du kan vel fortsatt melde deg opp til kun eksamen for en mye billigere penge? Hvis motivasjonen er å komme inn på PHS, så kan du jo alltids klare å lese litt på egen hånd også. Hvordan ligger du an med alderspoeng lagt til da?

Hvis jeg regner alt sammen rett?! standpunkt OG eksamenskarrakter så ligger jeg på 41,6 inkludert alderspoeng... :(

 

Veldig redd for at det blir vanskelig da? Eller er det håp?

 

Edit; la inn karakterene på utdanning.no sin kalkulator, da hadde jeg plutslig 40 poeng ...

Blir usikker jeg...

 

Skal alt her regnes med?

 

 

 

Dessverre. Da bør du ta opp fag - slik som jeg skal. Jeg hadde 43,2 i år, minstekravet i Bodø er foreløpig på 43,5, og synker ikke, med mindre flere ikke møter opp til første skoledag.

Lenke til kommentar

 

 

Det vil si at du melder deg opp til privatistundervisning? Nå har jeg aldri tatt opp noen fag, men du kan vel fortsatt melde deg opp til kun eksamen for en mye billigere penge? Hvis motivasjonen er å komme inn på PHS, så kan du jo alltids klare å lese litt på egen hånd også. Hvordan ligger du an med alderspoeng lagt til da?

Hvis jeg regner alt sammen rett?! standpunkt OG eksamenskarrakter så ligger jeg på 41,6 inkludert alderspoeng... :(

 

Veldig redd for at det blir vanskelig da? Eller er det håp?

 

Edit; la inn karakterene på utdanning.no sin kalkulator, da hadde jeg plutslig 40 poeng ...

Blir usikker jeg...

 

Skal alt her regnes med?

 

 

 

Dessverre. Da bør du ta opp fag - slik som jeg skal. Jeg hadde 43,2 i år, minstekravet i Bodø er foreløpig på 43,5, og synker ikke, med mindre flere ikke møter opp til første skoledag.

 

 

 

Desverre på om alt skal regnes med, eller desverre på at det ikke er håp?

 

Jeg vet jeg må ta opp fag uansett! :) Hvordan, og hvor gjør du det?

Lenke til kommentar

 

Det vil si at du melder deg opp til privatistundervisning? Nå har jeg aldri tatt opp noen fag, men du kan vel fortsatt melde deg opp til kun eksamen for en mye billigere penge? Hvis motivasjonen er å komme inn på PHS, så kan du jo alltids klare å lese litt på egen hånd også. Hvordan ligger du an med alderspoeng lagt til da?

Hvis jeg regner alt sammen rett?! standpunkt OG eksamenskarrakter så ligger jeg på 41,6 inkludert alderspoeng... :(

 

Veldig redd for at det blir vanskelig da? Eller er det håp?

 

Edit; la inn karakterene på utdanning.no sin kalkulator, da hadde jeg plutslig 40 poeng ...

Blir usikker jeg...

 

Skal alt her regnes med?

 

 

Jeg får at du har 39.6 poeng.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det vil si at du melder deg opp til privatistundervisning? Nå har jeg aldri tatt opp noen fag, men du kan vel fortsatt melde deg opp til kun eksamen for en mye billigere penge? Hvis motivasjonen er å komme inn på PHS, så kan du jo alltids klare å lese litt på egen hånd også. Hvordan ligger du an med alderspoeng lagt til da?

Hvis jeg regner alt sammen rett?! standpunkt OG eksamenskarrakter så ligger jeg på 41,6 inkludert alderspoeng... :(

 

Veldig redd for at det blir vanskelig da? Eller er det håp?

 

Edit; la inn karakterene på utdanning.no sin kalkulator, da hadde jeg plutslig 40 poeng ...

Blir usikker jeg...

 

Skal alt her regnes med?

 

 

 

Dessverre. Da bør du ta opp fag - slik som jeg skal. Jeg hadde 43,2 i år, minstekravet i Bodø er foreløpig på 43,5, og synker ikke, med mindre flere ikke møter opp til første skoledag.

 

 

 

Desverre på om alt skal regnes med, eller desverre på at det ikke er håp?

 

Jeg vet jeg må ta opp fag uansett! :) Hvordan, og hvor gjør du det?

 

 

Alt skal regnes med, ja. Dessverre er det mest sannsynlig ikke håp med 41,6. Det er meget usannsynlig at snittet går ned til neste år, men man kan håpe at det ikke går så mye opp.

 

Man kan ta opp fag ved privatskoler, videregående skoler, eller lese selv. Privatskoler har som regel priser pr. fag, og prisene varierer alt i fra (ca) 4000 - 14000 pr. fag. Videregående tror jeg er gratis, men da må du kontakte en skole og høre om de har ledige plasser i timene du vil ta, også er det kanskje noen avgifter etc. til kommunen? Når det gjelder å ta opp på egenhånd, så undersøker jeg det selv, men har ikke funnet ut så mye om det enda. Jeg lurer også på hvordan det foregåd mtp. eksamen og læreplan.

Lenke til kommentar

Informasjon om privatisteksamen finnes her: http://www.udir.no/Spesielt-for/Privatister/For-privatister/

 

Det letteste er å snakke med skolen man selv gikk på, evnt en i nærheten. Her kan man spørre om hvilke bøker som blir benyttet i de forskjellige fagene, kanskje få noen tips og kanskje til og med låne bøker gratis/billig.

 

Deretter leser man seg godt opp i bøkene, og melder seg opp til eksamen gjennom privatistweb.no. Prisen på eksamen ligger på ca 400 for nye fag og 800 for forbedring i fag. Man møter opp til eksamen på en gitt dato, og gjennomfører denne sammen med alle de andre elevene ved skolen som har samme eksamen.

Lenke til kommentar

Jeg snakket med skolen jeg gikk på, men fikk ingen hjelp der. "Man kan dessverre ikke ta opp fag hos oss. Læreplanen finner du hos utdanningsdirektoratet." Det var stort sett det hun hadde å si.

 

Spørsmålet er om man skal sjanse på å lese på egenhånd, eller om man skal ta opp fag på privatskole. Noen som har tatt opp på egenhånd før, og kan komme med tilbakemelding?

Endret av Kristian3
Lenke til kommentar

Jeg snakket med skolen jeg gikk på, men fikk ingen hjelp der. "Man kan dessverre ikke ta opp fag hos oss. Læreplanen finner du hos utdanningsdirektoratet." Det var stort sett det hun hadde å si.

 

Spørsmålet er om man skal sjanse på å lese på egenhånd, eller om man skal ta opp fag på privatskole. Noen som har tatt opp på egenhånd før, og kan komme med tilbakemelding?

Å ta opp fag på egenhånd er ikke noe problem sålenge du er strukturert, motivert og sånn någenlunde skoleflink dersom du må. Jeg tok opp rundt 10 fag (7 av de programfag) uten en eneste undervisningtime og gikk opp mange poeng!

 

www.privatistweb.no

 

Vær obs på tidsfrister! Det er bare innnenfor en viss periode man kan melde seg opp til privatisteksamen. Sjekk fristene for ditt fylke på privatistweb.

 

Søk på google "læreplanmål HIS3001" For eksempel dersom du skal ha historie 3. året VGS. Det er også bare å google faget og skrive privatist bak så kommer det opp en hau med sider. Mange har gode tips og det finnes til og med egne blogger for privatiser hvor det står mye nyttig.

 

Har du ikke lærebøker i faget ville jeg tatt en telefon til nærmeste skole som tilbyr faget og hørt om jeg kunne få lånt en bok. Jeg fikk låne flere bøker når jeg tok opp fag som privatist. Ellers har du vel noen slekninger eller sånn som har bøker liggende?

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Alt skal regnes med, ja.

 

Det kommer litt an på. Er man over 23 og har jobbet fast i minst 5 år (23/5-regelen) så er det bare visse fag som teller. Har man da alle fag så er den utregningen som gir høyest konkurransepoeng som legges til grunn.

 

F.eks.: Man har gode karakterer i norsk og de andre "grunnfagene", men elendige karakterer i fordypningsfag og annet. Samtidig er man 24 og har jobbet i 5 år. Da vil utregningen etter 23/5-regelen være fordelaktig for søkeren og derfor blir den brukt som grunnlag.

Lenke til kommentar

Det er lenge til opptak, men hvordan ligger folk her an på det fysiske? :)

 

Selv ser jeg ikke på det fysiske som utfordringen, svømming har jeg ikke testa, men det tror jeg er innafor. Samme med løping er helt sikkert innafor. På styrken ligger jeg på 14 chins, og latterlig dårlige TO! reps med 60 kg i benk...men men, det kommer :D

 

 

EDIT: Forresten, veldig inspirerende lesestoff! :Dhttp://politiforum.no/no/nyheter/2014/august/Historien+om+hvordan+Sindre+ble+politimann.d25-T2lvI1w.ips

Endret av KOA1
Lenke til kommentar

Det skal nok gå veldig bra for din del da! Benken kommer seg også raskt når du får gjort dette litt.

Jeg klarer muligens topp på alt utenom svømmingen, men denne ligger også innenfor kravet.
Sliter endel med teknikken i benkpress da, skal visst ha brystet opp i bøy for å gjøre det riktig, og for å forhindre skader, men det bryr de seg sikkert ikke noe om på opptaket. Jeg tar den bare ned til brystet når jeg ligger rett i ryggen, tror jeg må få noen til å vise meg hvordan mang gjør det riktig.

Sliter dog litt med å få trent nokk, trener maks 2 ganger i uka atm, men i tidene før opptaket må jeg vell få svømt litt mer og trent 2 ganger styrke og kondisjon.

Som sagt, si ifra hvis noen trener på SIB i Bergen, eller vil treffes for en prat!

Lenke til kommentar

Opptreningen min har akkurat begynt og har jeg et godt stykke å gå for å nå toppscore, som er målet. Personlig trener 2 økter i uken, 2 økter svømming og 2 økter løping. PT har fokus på kroppshev og benkpress.

Jeg kan ikke crawle... Det kan være et problem. Men jeg tror jeg skal lære meg skikkelig teknikk i brystsvømming og klare kravet allikevel.

 

Med samboer og ei lita jente på 3 mnd, og 100% jobb er det ikke nok timer i døgnet til å trene, men det må bare gjøres.

Lenke til kommentar

Opptreningen min har akkurat begynt og har jeg et godt stykke å gå for å nå toppscore, som er målet. Personlig trener 2 økter i uken, 2 økter svømming og 2 økter løping. PT har fokus på kroppshev og benkpress.

 

Jeg kan ikke crawle... Det kan være et problem. Men jeg tror jeg skal lære meg skikkelig teknikk i brystsvømming og klare kravet allikevel.

 

Med samboer og ei lita jente på 3 mnd, og 100% jobb er det ikke nok timer i døgnet til å trene, men det må bare gjøres.

 

 

Siden du er så tidlig ute, vil jeg sterkt anbefale deg å lære deg crawl. Dette fordi det går fortere og krever mindre energi når du får inn teknikken skikkelig. Tar ikke så lang tid å lære seg heller! Ligger endel videoer av hvordan man gjør det på Youtube.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...