Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2015


I16

Anbefalte innlegg

Flytter sammen med samboer når det evt blir politihøyskolen.

Men et lite dilemma;

Ho skal ha sykepleierutdanning.

Vi vil bo på samme sted igjennom hele utdanningen (om mulig)

 

Så jeg lurer på hvilken Politihøyskoler som egentlig er aktuelle med tanke på beliggenhet?

Ligger alle politihøyskolene i samme by / område som andre høyskoler / universiteter?

Hvor ville dere anbefale om man skal holde seg på samme sted?

 

Om dere kan pendle litt så har Vestfold har både sykepleier (Høgskolen i Vestfold) og Politihøgskolen i Larvik/Stavern. Det er ca 45 min mellom skolene.

 

Ellers er det vel sykepleierutdanning ved UiA og Politihøgskolen i Oslo, men høgere snitt å komme inn :)

Endret av Sugerør
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal jobbe hardt for å få sjansen til å komme inn på politihøgskolen 2015! Politi er enda en liten barndoms drøm, ettersom jeg i fjor fant ut at lærer nei det skulle jeg ikke bli.

Så nå har jeg friår, trener for det meste og jobber litt ved siden av.
Lurer foreløpig på to ting:
-Hva skjer dersom man får "ikke bestått" på en av de fysiske testene, er alt håp ute da?
-Jeg er 21 år opptaksåret så regner med jeg søker med førstegangsvitnemålet mitt enda da, der er snittet mitt 39,7 og i tillegg vil jeg vel også få alders poeng altså 39,9. Vil dette i så fall være nok får opptakskravet? Andre gangs vitnemålet mitt er på 42,3 nå og vil vel være på 42,5 neste år.

Endret av frk94
Lenke til kommentar

Vet faktisk ikke hva andregangsvitnemål er. Man søker enten i kvoten for førstegangsvitnemål, eller i ordinær kvote. I PHS stiller alle i ordinær kvote, det samme vil du gjøre.

I forhold til ditt brukernavn ser det ut til at du er 94 modell. Da får du neste år 4 alderspoeng. (Hvis du er 93 får du 6).

Man måler i poeng, hvis ditt skolesnitt er 3,97 har du 39,7 poeng. 39,7 + 4 = 43,7 konkurransepoeng.

Men dette er fortsatt ikke nok til PHS, derfor må du eventuelt ha ekstra poeng fra millitær etc, eventuelt ta opp fag fra videregående.

Endret av Läkerol
Lenke til kommentar

Jeg skal jobbe hardt for å få sjansen til å komme inn på politihøgskolen 2015! Politi er enda en liten barndoms drøm, ettersom jeg i fjor fant ut at lærer nei det skulle jeg ikke bli.

 

Så nå har jeg friår, trener for det meste og jobber litt ved siden av.

Lurer foreløpig på to ting:

-Hva skjer dersom man får "ikke bestått" på en av de fysiske testene, er alt håp ute da?

-Jeg er 21 år opptaksåret så regner med jeg søker med førstegangsvitnemålet mitt enda da, der er snittet mitt 39,7 og i tillegg vil jeg vel også få alders poeng altså 39,9. Vil dette i så fall være nok får opptakskravet? Andre gangs vitnemålet mitt er på 42,3 nå og vil vel være på 42,5 neste år.

 

Om du får "ikke bestått" på en av testene, så er du ute. Litt av grunnen til dette, er at man vil ha inn folk som er i grei form på alle områder. Så selv om du løper inn 3 poengern 2 ganger, så vil ikke det gjøre opp for at du f.eks bare greier 1 rep i benken. Men med målrettet trening, så er det fullt mulig å bestå alt med god margin :)

Lenke til kommentar

Jeg mener om det er typiske ting de spør om. Er det noe helt spesielt man bør ha tenkt igjennom på forhånd osv :)

Kan også være greit å reflektere litt over hvordan holdningene dine er generelt. Samt prøve å bevisstgjøre deg på dine svake og sterke sider. Til syvende og sist så er det bare å være ærlig.

Lenke til kommentar

Du bør generelt ha tenkt gjennom de temaene som er listet på phs.no. De pleier vel å være spesielt opptatt av "mangfold og inkludering", men det er ingen snarveier her.

 

F.eks.: Er du handlekraftig? Hvorfor/hvordan? Har du eksempler?

 

Som hekomo skriver på slutten. tenkt over konkrete eksempler der ulike egenskaper du innehar av dei 5 punkta er sentrale.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Generell bevæpning av norsk politi? Ja eller nei? kjør debatt

Jeg ser flere argumenter på begge sider;

På den ene siden vil generell bevæpning bidra til et tydeligere skille mellom politi og publikum, og det sivile preget vil i noen grad forsvinne. Kriminelle kan i større grad bevæpne seg som en motsats til politiet bevæpning. Å ha våpenet fast på hofta kan medføre hyppigere bruk av våpen. En for rask eskalering av maktbruk kan forekomme, og å deeskalere når du først har trukket våpen krever mye trening. Vi har i dag fremskutt lagring som mange vil si er adekvat.

På den andre siden; Dette handler som politiets- og publikums sikkerhet. Fremskutt lagring er vel å bra, men dersom det skulle oppstå en skarp situasjon mellom politipatrulje og bil, hjelper det fint lite å stå med batong og pepper. Generell bevæpning er ikke et spørsmål om "om", men om "når". På et tidspunkt vil det oppstå en så alvorlig hendelse at publikum vil kreve at politiet får generell bevæpning. Et eksempel er melding om husbråk, hvor politiet rykker ut og tar seg inn i leilighet hvor de finner en mann som henretter familien, derretter skyter og dreper politiet og så seg selv. Da kan våpenet på hofta være forskjellen mellom liv og død. Trusselbildet i Norge øker stadig, og tunge kriminelle vil i hovedsak beskytte seg mot adre kriminelle, ikke nødvendigvis politiet.

Alt i alt argumenterer jeg for at sikkerheten til politiet og publikum veier opp for eventuell militarisering og fravikelse av grunnprinsippet om et sivilt politi. Jeg vil, uten å vite dette sikkert, anta at det norske politi får adekvat trening i maktanvendelse og at en generell bevæpning ikke vil føre til "Amerikanske tilstander", hva nå enn det er.

 

Jeg sier, i dag, ja til generell bevæpning.

Hadde vært spennende med innspill fra søkere, politistudenter og politi.

(Dette er aktuelt på denne siden fordi problematikken er svært dagsaktuell for det norske politi, og noe vi kan bli nødt til å ta stilling til på opptak)

Lenke til kommentar

Dette er da veldig lite relevant i forhold til Politihøgskolen. Finnes allerede en tråd om den problemstillingen.

Som jeg skrev avslutningsvis er dette noe vi må ta stilling til før et eventuelt opptak. På lik linje som fysisk trening og mental forberedelse er dagsaktuelle tema som dette relevant i opptakssammenheng.

Lenke til kommentar

Jeg tror personlig at jeg har funnet ut at Politihøgskolen ikke blir aktuelt til neste år. Tror rett og slett ikke jeg har mulighet til å komme inn så fort.

Tror det må bli aktuelt 2016... :hm:

 

Har to ting som virkelig gjør det vanskelig å klare på et år.

-Jeg må få nok studiepoeng, fikk ikke alle fagene som privatist til jul. De resterende må jeg ta til våren (Noen som vet om jeg fortsatt rekker det? Mangler to fag for GENS. Ifølge politihøgskolen sine sider, må søker ha GENS før fristen 1. Mars. Noe som da ikke er mulig i mitt tilfelle.

-Jeg må ha laseroperasjon

 

Tror rett og slett jeg må innse at det ikke lar seg gjøre på et år. Slik er det. Da får det bli et årstudie i mellomtiden :hmm:

 

På den positive siden har vi nå fått bestemt oss for å gå for Stavern / Vestfold :w00t:

Lenke til kommentar

Ser den, men da får du bedre tid til å forbedre vitnemålet og forberede deg til opptaket! Still young!

Lykke til og stå på =)

Det er litt slik jeg også tenker! Er jo tross alt ikke fylt 19 enda :p

Takk for den! Er jo helt bestemt på hva jeg skal, så et år fra eller til (i min alder ihvertfall) spiller jo ingen rolle :)

Lenke til kommentar

Jeg tror personlig at jeg har funnet ut at Politihøgskolen ikke blir aktuelt til neste år. Tror rett og slett ikke jeg har mulighet til å komme inn så fort.

Tror det må bli aktuelt 2016... :hm:

 

Har to ting som virkelig gjør det vanskelig å klare på et år.

-Jeg må få nok studiepoeng, fikk ikke alle fagene som privatist til jul. De resterende må jeg ta til våren (Noen som vet om jeg fortsatt rekker det? Mangler to fag for GENS. Ifølge politihøgskolen sine sider, må søker ha GENS før fristen 1. Mars. Noe som da ikke er mulig i mitt tilfelle.

-Jeg må ha laseroperasjon

 

Tror rett og slett jeg må innse at det ikke lar seg gjøre på et år. Slik er det. Da får det bli et årstudie i mellomtiden :hmm:

 

På den positive siden har vi nå fått bestemt oss for å gå for Stavern / Vestfold :w00t:

Jeg tok laseroperasjon i februar, og kom inn i år. Så det er absolutt ikke for sent :)

Lenke til kommentar

 

Jeg tror personlig at jeg har funnet ut at Politihøgskolen ikke blir aktuelt til neste år. Tror rett og slett ikke jeg har mulighet til å komme inn så fort.

Tror det må bli aktuelt 2016... :hm:

 

Har to ting som virkelig gjør det vanskelig å klare på et år.

-Jeg må få nok studiepoeng, fikk ikke alle fagene som privatist til jul. De resterende må jeg ta til våren (Noen som vet om jeg fortsatt rekker det? Mangler to fag for GENS. Ifølge politihøgskolen sine sider, må søker ha GENS før fristen 1. Mars. Noe som da ikke er mulig i mitt tilfelle.

-Jeg må ha laseroperasjon

 

Tror rett og slett jeg må innse at det ikke lar seg gjøre på et år. Slik er det. Da får det bli et årstudie i mellomtiden :hmm:

 

På den positive siden har vi nå fått bestemt oss for å gå for Stavern / Vestfold :w00t:

Jeg tok laseroperasjon i februar, og kom inn i år. Så det er absolutt ikke for sent :)

 

 

Det var jo lovende! Hvor mye betalte du? Og hva hadde du i styrke før laseroperasjonen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...