Gå til innhold

Microsoft: – Det blir én Windows til mobil, nettbrett og PC


Anbefalte innlegg

Om MS skal lage et OS som dekker alle plattformer, så er det i prinsippet fint. Problemet er at Windows (NT) er plattformen tusenvis av systemer er tuftet på. Denne arven må de følge opp. Det er der deres inntekter ligger. Om det "gamle" ikke skal vedvare, så er de satt til punktet null. Da må alle velge på nytt, og da er jeg usikker på om dette blir løsningen som de fleste vil velge. Jeg tror at MS er temmelig fastlåst i Windows (NT), og dette er deres dilemma. Jeg forstår at de ønsker å starte på nytt, men dette blir temmelig risikabelt. Der er en pest eller kolera de må velge.

MS har startet seint på den snuoperasjonen, som vil bli gigantisk. Jeg er usikker på om MS blir det det var og er.

Dristig, men trolig nødvendig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stasjonære pcer vil nok dø ut, iallfall de rimelige. Kanskje det fortsatt vil være et marked for ekstreme arbeidsstasjoner, men jeg tviler da denne typen ytelse antakeligvis heller vil komme fra servere.

 

Min neste PC blir hjemmesnekret. Det er sikkert. Men, det finnes kanskje et generasjonsskifte. Håper at gamingrigg-PC'er ikke dør ut, for det blir vel i følge din "analogi" det eneste halmstrået for å kunne fortsette med lidenskapen sin.

 

Om gamingrigger dør ut, pga. konkurranse fra konsoll, nettskyspill eller hva det måtte være, så sitter man vel kun igjen med serverrigger. Det kan jo fungere som en velvoksen PC det også :green:

 

 

Med andre ord, ingenting nytt fra MS denne gangen heller. Siden MS, til slutt, oppdaget (eller sikkert oppfant) internett så har MS messet om det samme. ALT skal være på MS sin plattform! ALT! Da med konsekn\vensen at MS har full kontroll på ALT du gjør og LAT du gjør gjør du på MS sin nåde. Lykke til med å gi bort konytrollen på ikke bare egne data, men eget liv, til MS.

Jeg vil ikke ha noe konytroll. Jeg ønsker deler til å hjemmesnekre. Konytrollet kan du beholde selv, det har vi ikke brukt for.

Felles kjerne sier egentlig ikke så mye når man ikke vet hva som er tilgjengelig fra kjernen og hva som er tilgjengelig i tillegg utenfor kjernen.

 

Windows har et fortrinn, og det er legacy desktop programvare. Hvis Windows på desktop i framtiden ikke støtter legacy desktop programvare, har Windows ingen fortrinn. Da har jeg ikke bruk for Windows i det hele tatt. Hvis den felles framtidige kjernen derimot støtter legacy desktop programvare, vil jeg bytte ut Android på mobilen min.

 

Windows RT ser jeg ingen framtid for. Windows desktop vil jeg derimot gjerne ha - også på mobilen.

Hver sin smak sier nå jeg. :)

 

 

Sounds pretty gay, men fortsatt, alle lever for å ta en snarvei, og utvikling er den letteste snarveien. Er det praktisk, vil det bli gjenomført, og vi vil like det.

Hva er det du prøver å si? At endringene til MS driver god utvikling, og at produktet deres er "pretty gay", og at vi alle vil like det - uansett "seksuelle preferanser" ??
Jeg er en del prosenter hetero. Har ikke de store "pretty gay" fantasiene, og det der. :ohmy:
Øøh: ".. Er det praktisk, vil det bli gjennomført.."

HJELP !!! VOLDTEKT !!

 

 

Nå var det det som skredde med metro i windows8 , spesielt den første utgaven
designet var heller ikke tilpasset alle enhetene
og så kalte brukerne hverandre for analfabeter fordi ikke alle fik til å bruke de nye systemet
Jeg er heller ikke for metro. Jeg faller nok heller ikke i kategorien metroseksuell.

at systemet ikke er bakover kompatibel til en viss grad er også problematisk for det er jo ikke alle programmer som følger samme utviklingsmønster som windows .
for de som har satset på windows så kan man ikke oppdatere til w8 ( eller 9) før man er sikker på alle programmene man skal bruke fungerer
Det er heller ikke alle som oppgradere alt på en gang av forskjellige årsaker

 

Nå, det er nok ingen sannhet. Det finnes vitterlig folk som har flere enn en stykk PC.

 

 

 

@eloekset:

 

 

eloekset, den 24 Jul 2014 - 00:21, sa:

 

Audun_K, den 23 Jul 2014 - 10:11, sa:

Problemet for MS er at de må ha med seg masse legacykode for å støtte gammel software, noe som gjør Windows unødvendig tungt å drive.

 

Windows Phone fikk samme kjerne som Windows for PC i 2012 med Windows Phone 8. At det er kjent for å være meget lettdrevet selv på biligmodeller med bare 512MB RAM motbeviser dine påstander. Eksempelvis Lumia 520 og 620, her test av 620:

 

"At den har mindre maskinvarekraft betyr ikke at den nødvendigvis vil oppleves som tregere enn toppmodellene. For det første er Windows Phone et veldig lettdrevet operativsystem som ikke krever mye maskinvarekraft for å kjøre rent (...)"

http://www.tu.no/t2/mobil/2012/12/05/nokia-lumia-620-er-lansert

 

Det det forøvrig her er snakk om, er å slå sammen teamene som jobber med Windows for ulike plattformer, og fortsette arbeidet med å gjøre det lettere å skrive apper som kjører på PC, nettbrett og mobil uten å måtte lage det som tre separate apper.

 

Dette fører til:

1. Reduserte kostnader med å lage apper for Windows på PC, nettbrett og mobil.

2. At man når et langt større marked når Modern UI-apper kan kjøre som vinduer på skrivebordet, slik tradisjonelle apper gjør. Selv om Windows på mobil fortsatt har relativt lav markedsandel sammenlignet med konkurrenter er Windows på PC rake motsetningen.

3. Totalt sett blir det mer lukrativt å lage apper for Windows.

 

 

 

 

 

The company provides software development platforms and frameworks, as well as expert consulting services. Its flagship product is Qt, a multi-platform Graphical User Interface (GUI) framework written in C++.

 

Dette likner jo litt på hva Trolltech fikk til tidlig på 2000-tallene. Altså å lage et multiplattform opplegg.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Qt_Development_Frameworks

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Qt_(framework)

 

 

Om MS skal lage et OS som dekker alle plattformer, så er det i prinsippet fint. Problemet er at Windows (NT) er plattformen tusenvis av systemer er tuftet på. Denne arven må de følge opp. Det er der deres inntekter ligger. Om det "gamle" ikke skal vedvare, så er de satt til punktet null. Da må alle velge på nytt, og da er jeg usikker på om dette blir løsningen som de fleste vil velge. Jeg tror at MS er temmelig fastlåst i Windows (NT), og dette er deres dilemma. Jeg forstår at de ønsker å starte på nytt, men dette blir temmelig risikabelt. Der er en pest eller kolera de må velge.
MS har startet seint på den snuoperasjonen, som vil bli gigantisk. Jeg er usikker på om MS blir det det var og er.
Dristig, men trolig nødvendig!
Microsoft forsøker jo å snu det til at folk kan bruke programvaren så ny som mulig, ved å lisensiere gjennom abonnementsordninger i skyen. Det kan jo dra enkelte med seg over til en ny æra. Men, det er nok også mange som hater abonnementslisensiering.
Endret av G
Lenke til kommentar

 

Apple trenger ikke eie dataene dine, de har bygget bakdører for å hente dem utenfor din kontroll uansett.

 

Du trenger visst en slik:

 

tinfoil-hat.jpg

 

 

http://www.digi.no/929677/ikke-faa-panikk

 

Fint du kan dine hersketeknikker. Å reagere på overtramp er ikke noe som bør latterliggjøres.

 

Det positive er at jeg føler meg som et bedre menneske enn deg når du latterliggjør meg i stedet for å ta samfunnskritiske problemstillinger på alvor.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Hvis den felles framtidige kjernen derimot støtter legacy desktop programvare, vil jeg bytte ut Android på mobilen min.

Hver sin smak sier nå jeg. :)

 

 

 

Ja, er det ikke fint at man er forskjellige, med forskjellige ønsker og behov?

 

Min favoritt-telefon jeg har hatt så langt er Nokia N900. Grunnen til at denne er min favoritt-telefon så langt, er at den var en bitteliten Linux-PC. Hvis mobilen min kan være en bitteliten bærbar med fullverdig desktop-OS i tillegg til å dekke opp mine ytterst beskjedne telefoni-behov, så hadde jeg syntes det var veldig nyttig.

 

En bitteliten laptop med fullverdig desktop OS som jeg alltid har med meg og veier mindre enn 200 gram. Det hadde vært noe, det. Jeg betaler heller pengene mine for det enn Angry Birds og den fullstendig uoversiktlige Play Store med reklamefinansierte single-task apper.

 

Jeg har allerede byttet ut mitt Android nettbrett med en ikke riktig like liten fullverdig tabletPC med fullverdig desktop OS. Gjør gjerne det samme med mobilen.

 

Når det er sagt, kjøper jeg Android-telefoner inntil videre. Det er det nærmeste jeg ser at jeg kommer en fullverdig PC i lomma av dagens utvalg.

Lenke til kommentar

 

Problemet for MS er at de må ha med seg masse legacykode for å støtte gammel software, noe som gjør Windows unødvendig tungt å drive.

Det det forøvrig her er snakk om, er å slå sammen teamene som jobber med Windows for ulike plattformer, og fortsette arbeidet med å gjøre det lettere å skrive apper som kjører på PC, nettbrett og mobil uten å måtte lage det som tre separate apper.

 

Dette fører til:

1. Reduserte kostnader med å lage apper for Windows på PC, nettbrett og mobil.

2. At man når et langt større marked når Modern UI-apper kan kjøre som vinduer på skrivebordet, slik tradisjonelle apper gjør. Selv om Windows på mobil fortsatt har relativt lav markedsandel sammenlignet med konkurrenter er Windows på PC rake motsetningen.

3. Totalt sett blir det mer lukrativt å lage apper for Windows.

 

This!

Denne tråden altså.. Kan folk slutte å skrive så mye tull i denne tråden om blabla "windows blir likt på phone/tablet/pc jeg går over til linux", "jeg hater windows, jeg liker linux" blabla. Så flott for deg, men det er ikke det dette handler om. Det er for å strømlinjeforme utviklingen av apps på de forskjellige platformene, så utviklere slipper å skrive forskjellige versioner av sin app til hver platform. Bra ikke sant?

Du glemte forresten Xbox One, som også kjører Windows 8 kjerne. Det fine med det er at det vil komme mange nye apps til Xbox One, som også brukes på Windows PCen. (bla. spotify please!)

Endret av Frode789
Lenke til kommentar

Hva angår apps kan jeg forstå dets eksistens på enheter som konsoller, smarttelefoner og nettbrett med sine begrensede UI og begrensede inputmetoder, men hvorfor apps på en PC?

 

Nå er jo heldigvis de fleste PCer fremdeles uten touchskjerm og de fleste har enten touchpad, trackpoint eller mus, så jeg ser ikke behovet for et stort og grafisk klønete UI laget for fettete klåfingre; ref. startskjermen til Windows 8.

 

Eller er det slik at folk begynner å glemme hvordan man skal bruke en touchpad, trackpoint og mus? Og må peke og dælke borti alt fordi det er "naturlig" i følge Microsoft?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det må bare være en konspirasjon. Microsoft har lyst til å ta livet av PC-en slik at de moderne spioneringsmaskinene tar over.

 

Det er jo også lettere å selge brett/mobiler som ikke kan oppgraderes, når alt kommer til alt så handler det om hvor mye penger som er mulig å trekke ut av konsumentene. For min del, kommer jeg nok til å sitte med min custom Pc med win7 til verdens ende.

Lenke til kommentar

 

 

Problemet for MS er at de må ha med seg masse legacykode for å støtte gammel software, noe som gjør Windows unødvendig tungt å drive.

Det det forøvrig her er snakk om, er å slå sammen teamene som jobber med Windows for ulike plattformer, og fortsette arbeidet med å gjøre det lettere å skrive apper som kjører på PC, nettbrett og mobil uten å måtte lage det som tre separate apper.

 

Dette fører til:

1. Reduserte kostnader med å lage apper for Windows på PC, nettbrett og mobil.

2. At man når et langt større marked når Modern UI-apper kan kjøre som vinduer på skrivebordet, slik tradisjonelle apper gjør. Selv om Windows på mobil fortsatt har relativt lav markedsandel sammenlignet med konkurrenter er Windows på PC rake motsetningen.

3. Totalt sett blir det mer lukrativt å lage apper for Windows.

This!

Denne tråden altså.. Kan folk slutte å skrive så mye tull i denne tråden om blabla "windows blir likt på phone/tablet/pc jeg går over til linux", "jeg hater windows, jeg liker linux" blabla. Så flott for deg, men det er ikke det dette handler om. Det er for å strømlinjeforme utviklingen av apps på de forskjellige platformene, så utviklere slipper å skrive forskjellige versioner av sin app til hver platform. Bra ikke sant?

Du glemte forresten Xbox One, som også kjører Windows 8 kjerne. Det fine med det er at det vil komme mange nye apps til Xbox One, som også brukes på Windows PCen. (bla. spotify please!)

Men problemet er for den vanlige brukerern som skal bruke windows som en Desktop. Jeg har installert mange programmer for å gjøre windows 8.1 bedre, du tenker kankje "Hva synes du er bra med windows da?" det er bedre Multikjerne funkjonalitet, og for folk som meg så ser jeg en optil 20% boost i spill go programmer som jeg bruker fra Windows 7 til windows 8

Endret av LulzPat
Lenke til kommentar

 

 

Problemet for MS er at de må ha med seg masse legacykode for å støtte gammel software, noe som gjør Windows unødvendig tungt å drive.

Det det forøvrig her er snakk om, er å slå sammen teamene som jobber med Windows for ulike plattformer, og fortsette arbeidet med å gjøre det lettere å skrive apper som kjører på PC, nettbrett og mobil uten å måtte lage det som tre separate apper.

 

Dette fører til:

1. Reduserte kostnader med å lage apper for Windows på PC, nettbrett og mobil.

2. At man når et langt større marked når Modern UI-apper kan kjøre som vinduer på skrivebordet, slik tradisjonelle apper gjør. Selv om Windows på mobil fortsatt har relativt lav markedsandel sammenlignet med konkurrenter er Windows på PC rake motsetningen.

3. Totalt sett blir det mer lukrativt å lage apper for Windows.

 

This!

Denne tråden altså.. Kan folk slutte å skrive så mye tull i denne tråden om blabla "windows blir likt på phone/tablet/pc jeg går over til linux", "jeg hater windows, jeg liker linux" blabla. Så flott for deg, men det er ikke det dette handler om. Det er for å strømlinjeforme utviklingen av apps på de forskjellige platformene, så utviklere slipper å skrive forskjellige versioner av sin app til hver platform. Bra ikke sant?

Du glemte forresten Xbox One, som også kjører Windows 8 kjerne. Det fine med det er at det vil komme mange nye apps til Xbox One, som også brukes på Windows PCen. (bla. spotify please!)

 

 

Det er ikke automatisk bra, fordi vi ikke lever i en utopi der dette er det eneste som skjer, det var dette som var målet med win8 også, og det førte med seg en god del andre ting som ikke var bra. Og hvordan kan noe være en bra designet app både til mobil og en fullverdig stasjonær? Det virker vanskelig å få til, og da må man eventuelt omskrive mye av den uansett.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

 

Nå, det er nok ingen sannhet. Det finnes vitterlig folk som har flere enn en stykk PC.

g: selv om mange har flere pcer så forandrer det ingen ting hvis programmene man bruker er inkompatibel med siste utgave av windows.

 

Man ønsker å vente til programmene fungerer.

Da beholder man den gamle windows utgaven

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke forstå hvorfor MS på liv og død skal ha samme UX på forskjellige brukerflater. Er det ikke bedre å tilpasse UX til brukerens situasjon? På pulten er det flott med mus og tastatur. På Tablet er det bra med luft og store knapper. På telefonen vil man ha info på fingertuppene. Man klarer ikke lage noe som støtter alt dette på en god måte, så hvorfor prøve? Da liker jeg Google og Apples tilnærming bedre, med data i sentrum og spesialiserte brukerflater for å få tilgang til disse.

 

I Windows 8.1 gikk de for samme UX i mobil og desktop platformene, men man jobber uansett 99,9% av tiden i desktop modus. Desktop modus i Windows 8.1 er "for all intents and purposes" klin lik windows 7 da jeg uansett ikke brukte startmenyen. Sammenkjøring av forskjellige platformer ser jeg på som en naturlig utvikling, og vill ikke si neitakk til ordentlig kryssplatform implementering.

 

Det skal nevnes at jeg er en av dem som liker Windows 8.1 og har null problem med operativsystemet da det fungerer akkurat nøyaktig som Windows 7, bortsett fra at det er raskere. Hvis jeg kunne "skinnet" windows 8.1 slik at det så likt ut som Windows 7 i desktop, ville det vært svært vanskelig for deg å finne ut om jeg satt på Windows 7 eller 8 om du satt bak meg en arbeidsdag.

Lenke til kommentar

 

http://www.digi.no/929677/ikke-faa-panikk

 

Fint du kan dine hersketeknikker. Å reagere på overtramp er ikke noe som bør latterliggjøres.

 

Det positive er at jeg føler meg som et bedre menneske enn deg når du latterliggjør meg i stedet for å ta samfunnskritiske problemstillinger på alvor.

 

 

Herksteknikk eller humor, eller begge deler...who knows? ;)

 

Flott at du reagerer på overtramp, men jeg ser ingen beviser for overtramp. Du trenger nok likevel en slik hatt dersom du tror at legitime verktøy for diagnostisering og feilsøking er det samme som ondsinnede bakdører laget for å spionere på folk.

 

Jeg kan gjerne være samfunnskritisk, men ser ingen grunn til å være ekstremt paranoid. Du er sikkert et veldig godt menneske (muligens med litt mindre sans for humor enn de fleste gode mennesker jeg kjenner), men det betyr jo ikke det samme som at din virkelighetsoppfatning alltid stemmer.

 

Her har du enda et "overtramp" du kan øse din samfunnskritkk ut over, det er nok ganske sikkert en "bakdør" som Microsoft har plantet mot betaling fra NSA...jeg er ganske sikker på at noen skrev det på nettet, i alle fall, så da må det jo være sant: http://www.digi.no/929716/ie-hull-holdt-hemmelig-i-tre-aar

:p

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Apple trenger ikke eie dataene dine, de har bygget bakdører for å hente dem utenfor din kontroll uansett.

 

Du trenger visst en slik:

 

tinfoil-hat.jpg

 

 

http://www.amobil.no/artikler/apple-innrommer-bakdorer-i-ios/162001

 

 

Ja, det er mange rare overskrifter man kan lese i tabloide media. Jeg vedder hatten min på at Apple ikke kaller sine diagnostikk- og feilsøkingsfunksjoner for "bakdører", men det høres sikkert mer spennende ut å bruke en belastet betegnelse på noe som i utgangspunktet har helt legitime og rasjonelle grunner til å eksistere.

Lenke til kommentar

 

 

http://www.digi.no/929677/ikke-faa-panikk

 

Fint du kan dine hersketeknikker. Å reagere på overtramp er ikke noe som bør latterliggjøres.

 

Det positive er at jeg føler meg som et bedre menneske enn deg når du latterliggjør meg i stedet for å ta samfunnskritiske problemstillinger på alvor.

 

 

Herksteknikk eller humor, eller begge deler...who knows? ;)

 

Flott at du reagerer på overtramp, men jeg ser ingen beviser for overtramp. (...)

Her har du enda et "overtramp" du kan øse din samfunnskritkk ut over, det er nok ganske sikkert en "bakdør" som Microsoft har plantet mot betaling fra NSA...jeg er ganske sikker på at noen skrev det på nettet, i alle fall, så da må det jo være sant: http://www.digi.no/929716/ie-hull-holdt-hemmelig-i-tre-aar

:p

 

 

Nei, du ser ingenting, antar jeg, når tekniske bevisføringer fulgt av deres egen innrømmelse ikke er bevis godt nok. Da har man Apple-brillene tredd godt ned i veien for synet.

 

Og det er en viss forskjell mellom å bli tatt med buksene nede, som Apple her ble, og at en som bærer brukernavn etter et Apple-produkt sidestiller det med et sikkerhetshull. Det er ikke det samme å ha sikkerhetshull og å med vilje og viten legge inn bakdører i alle sine produkter.

 

 

Ikke for det, Microsoft har blitt tatt med buksene nede mange nok ganger, og kommer til å bli det igjen, og det samme skjedde et annet firma for kun få måneder siden, men denne gangen var det altså Apple som ble fersket med bakdører, som regnes universalt som et stort moralsk no-no. Latterliggjør gjerne så mye du vil, men dette er så galt som det kan bli.

 

Når Microsoft senere blir avslørt med å ha det samme, er det naturligvis akkurat like ille.

 

Og når det kommer til firma som bryter med moral og etikk på bekostning av samfunnsverdier, ja, da har jeg faktisk valgt å ikke ha et fnugg av humor.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...