Gå til innhold

Microsoft: – Det blir én Windows til mobil, nettbrett og PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ai. Dette blir spennende. Problemet for MS er at de må ha med seg masse legacykode for å støtte gammel software, noe som gjør Windows unødvendig tungt å drive. iOs og Linux har ikke dette problemet.

 

Ideen er dog god, og den samme som både Android og iOs baserer seg på. Del kjerne og biblioteker mellom de forskjellige plattformene, og kjør forskjellige drivere i bunn og forskjellige grensesnitt på topp.

Lenke til kommentar

Ai. Dette blir spennende. Problemet for MS er at de må ha med seg masse legacykode for å støtte gammel software, noe som gjør Windows unødvendig tungt å drive. iOs og Linux har ikke dette problemet.

 

Ideen er dog god, og den samme som både Android og iOs baserer seg på. Del kjerne og biblioteker mellom de forskjellige plattformene, og kjør forskjellige drivere i bunn og forskjellige grensesnitt på topp.

 

På hvilken måte er ikke dette et problem på Linux? Vi har en del software for Linux som vi verken har ressurser eller tid til å modernisere fullt ut, og tro meg, det er ikke en enkel installasjonsprosess for å få dette til å gå på en nyinstallert Linux.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12983741234

Det må bare være en konspirasjon. Microsoft har lyst til å ta livet av PC-en slik at de moderne spioneringsmaskinene tar over. <- satt på spissen ettersom jeg ikke fatter hva microsoft tenker på.

Lenke til kommentar

 

Ai. Dette blir spennende. Problemet for MS er at de må ha med seg masse legacykode for å støtte gammel software, noe som gjør Windows unødvendig tungt å drive. iOs og Linux har ikke dette problemet.

 

Ideen er dog god, og den samme som både Android og iOs baserer seg på. Del kjerne og biblioteker mellom de forskjellige plattformene, og kjør forskjellige drivere i bunn og forskjellige grensesnitt på topp.

På hvilken måte er ikke dette et problem på Linux? Vi har en del software for Linux som vi verken har ressurser eller tid til å modernisere fullt ut, og tro meg, det er ikke en enkel installasjonsprosess for å få dette til å gå på en nyinstallert Linux.

 

Det er helt klart et problem på Linux også, men der er det ingen som står med en SLA i hånden og krever at neste kjerne på støtte de siste 20 årenes påfunn av APIer og programmeringsspråk. Altså blir det et problem for de som vil kjøre programmer, ikke for de som må kjøre et OS med støtte for all verdens tjafs.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ai. Dette blir spennende. Problemet for MS er at de må ha med seg masse legacykode for å støtte gammel software, noe som gjør Windows unødvendig tungt å drive. iOs og Linux har ikke dette problemet.

 

Ideen er dog god, og den samme som både Android og iOs baserer seg på. Del kjerne og biblioteker mellom de forskjellige plattformene, og kjør forskjellige drivere i bunn og forskjellige grensesnitt på topp.

 

Det er ikke ett problem, det er ett fortrinn, windows har en gigantisk fordel, og det er all softwaren som kjører på OSet, uten dette hadde det hatt dramatisk lavere markedsandel.

 

AtW

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Ai. Dette blir spennende. Problemet for MS er at de må ha med seg masse legacykode for å støtte gammel software, noe som gjør Windows unødvendig tungt å drive. iOs og Linux har ikke dette problemet.

 

Ideen er dog god, og den samme som både Android og iOs baserer seg på. Del kjerne og biblioteker mellom de forskjellige plattformene, og kjør forskjellige drivere i bunn og forskjellige grensesnitt på topp.

Det er ikke ett problem, det er ett fortrinn, windows har en gigantisk fordel, og det er all softwaren som kjører på OSet, uten dette hadde det hatt dramatisk lavere markedsandel.

 

Helt klart, men det blir et tveegget sverd når fokus plutselig flytter seg fra ytelse til ressursbruk. Å måtte støtte alt av gammel teknisk gjeld i et felles OS blir plutselig ikke så moro når du skal kjøre på en mobilenhet med begrenset energi og ingen mulighet til å få noe ut av støtten.

 

Jeg er ikke helt sikker på hvor langt MS har kommet med å få ikke-essensielle funksjoner ut av kjernen og over i et annet lag, men det er helt sikkert at de er dårligere stilt enn *Nix-baserte OS som Android/Linux og iOs/OSX som er bygget fra bunnen av til å støtte alle mulige former for enheter, ikke bare PCer med plenty CPU-kraft og strøm.

 

Antar de har en plan for å komme ut av "uføret", og regner med det er snakk om en eller annen form for virtualisering. Kan ikke se for meg at de planlegger å lage mobiltelefoner med fullt Win16 og Win32-API.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Audun_K: Det er sant, og personlig tror jeg ikke det er noen spesielt god ide med denne kombinasjonen de trakter etter, hvorfor ikke bare ha ett "mobil-lag" oppå det tradisjonelle desktop-OSet?

 

AtW


Får du gitt kundene håpet om samme brukergrensesnitt på fremtidige produkter enten det er en oppgradering på touchfronten eller i gamingkroken hjemme, klart det er greit?

 

Hvorfor er det så klart? Jeg hadde blitt bra misfornøyd om jeg hadde samme brukergrensesnitt på MCen min som på mobilen feks.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke forstå hvorfor MS på liv og død skal ha samme UX på forskjellige brukerflater. Er det ikke bedre å tilpasse UX til brukerens situasjon? På pulten er det flott med mus og tastatur. På Tablet er det bra med luft og store knapper. På telefonen vil man ha info på fingertuppene. Man klarer ikke lage noe som støtter alt dette på en god måte, så hvorfor prøve? Da liker jeg Google og Apples tilnærming bedre, med data i sentrum og spesialiserte brukerflater for å få tilgang til disse.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke forstå hvorfor MS på liv og død skal ha samme UX på forskjellige brukerflater. Er det ikke bedre å tilpasse UX til brukerens situasjon? På pulten er det flott med mus og tastatur. På Tablet er det bra med luft og store knapper. På telefonen vil man ha info på fingertuppene. Man klarer ikke lage noe som støtter alt dette på en god måte, så hvorfor prøve? Da liker jeg Google og Apples tilnærming bedre, med data i sentrum og spesialiserte brukerflater for å få tilgang til disse.

 

Jeg tror ikke det er det som er tanken her. Så vidt jeg har forstått er det snakk om UX som tilpasser seg enheten og skjermflaten den kjører på. Med andre er det ikke umulig at du om noen år kan koble Windows-mobilen til en ekstern monitor og få fullt Windows-skrivebord fra mobilen. Jeg tror Microsoft har skjønt at de ikke kan pensjonere skrivebordet og med Windows (rt) 8.1 har de etter min mening kommet langt i å smelte sammen touch-vennlig og skrivebordsvennlig navigering, noe som gjør at min Surface fungerer svært godt både med og uten tastatur :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å ha nøyaktig det samme å forholde seg til enten man sitter med laptopen eller mobilen er nøyaktig det jeg hvertfall har ventet på. Det virker for meg som en helt logisk evolusjon. Ikke overrasket, men hadde trodd dette ville skje mye tidligere.

Jeg tror du tar fullstendig feil når du tror dette er det du vil ha.

 

Vil du at bilen og sykkelen din skal ha eksakt samme brukergrensesnitt? Hvis ikke - hvorfor skal telefonen og pcen ha det?

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Med andre ord, ingenting nytt fra MS denne gangen heller. Siden MS, til slutt, oppdaget (eller sikkert oppfant) internett så har MS messet om det samme. ALT skal være på MS sin plattform! ALT! Da med konsekn\vensen at MS har full kontroll på ALT du gjør og LAT du gjør gjør du på MS sin nåde. Lykke til med å gi bort konytrollen på ikke bare egne data, men eget liv, til MS.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Jeg klarer ikke forstå hvorfor MS på liv og død skal ha samme UX på forskjellige brukerflater. Er det ikke bedre å tilpasse UX til brukerens situasjon? På pulten er det flott med mus og tastatur. På Tablet er det bra med luft og store knapper. På telefonen vil man ha info på fingertuppene. Man klarer ikke lage noe som støtter alt dette på en god måte, så hvorfor prøve? Da liker jeg Google og Apples tilnærming bedre, med data i sentrum og spesialiserte brukerflater for å få tilgang til disse.

 

Du skal se at MS atter en gang kopierer og bruker KDE-prosjektet sine idéer. UX som forstår hva slags enhet du er på og hvordan data best mulig skal presenteres. Problemet til MS er jo at MS kun vil presentere data på MS sin platform. MS liker ikke data som ikke ligger i en MS verden.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...