Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Cruisecontroll slår seg av etter få minutter


Thor.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Skal på en lengre biltur på fredag med min egen bil. Kjører da en Subaru Legacy 2003 mod med cruisecontroll, manuell gir.

 

Har siden den ble kjøpt i desember oppført seg merkelig når det kommer til cruisecontrollen. Det jeg merker er at den kobler seg ut uansett veiforhold. Sist idag på tørr asfalt både på flat vei, motbakke og medbakke, rett strekke og svingete vei. Dette skjer da i både 60 og 80 i femte gir.

 

Bilen kobler selv ut cruisecontroll når en av følgende skjer:
For mye motstand eks. lav turtall/motbakke med feil gir

Bremsepedal blir tråkket inn til punktet der bremselysene slår på

Clutch blir tråkket inn

Manuelt avbryting med bryter.

 

Ser mye snakk om vakuumslange på diverse forum men det er mer rettet mot det å holde farten oppe.

 

Vet også at det er brytere i brems og clutch som kan være feil på. Men vet ikke om noen måte å kontrollere det på. Har en OBD II som jeg kan koble til, men jeg vet ikke hvilke sensorer jeg skal lese av da.

 

Tips/råd? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er da ikke merkelig oppførsel.

Har en Citroen Jumper som gjør akkurat det samme og den var ny i januar.

Den skal slippe når du bremser og bruker clutch.

At den slipper når hastigheten blir for lav i for høyt gir finner jeg også normalt samt for mye motstand.

Alle forhold som burde får CCen til å koble seg av.

Kan du tenke deg om den bare gir gass når du bremser, blir ikke noe bra kombinasjon, heller ikke at den forsøker å dra nåår du trykker inn clutchen.

  • Liker 1
Skrevet

Ser jeg formulerte meg dårlig. Jeg vet det er normal oppførsel at den kobler ut ved clutch, brems, og bryter. Problemet er at den kobler ut når jeg verken rører pedaler eller knapper. Kun styrer.

 

Derfor lurer jeg på om jeg kan se etter sensorer med min OBD II for å finne kilden til at bilen kutter ut cruisecontroll på flat vei i 80.

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

På mine 2 siste biler slås C/C av når ESP eller ASR slår til. Dersom du har en sensorfeil som gjør at ESP/ASR aktiveres, kan det være årsaken hos deg.

Skrevet

Når problemet oppstår, kan du da sette på CC igjen uten å trykke inn pedaler eller noe annet? Eller må du stoppe bilen (og motor) for at CC skal fungere igjen?

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet (endret)

Hos meg, eller TS? På MB B-klasse må jeg slå den på selv, på Audi A3 går den på et sekund etter at ASR/ESP har slått seg av.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Trenger aldri stoppe motoren for at CC skal fungere igjen. Men noen ganger må jeg vente et minutt før den slår inn skikkelig.

 

Når den ikke slår inn skikkelig skjer en av følgende:

Jeg slår på CC. Lampen lyser og jeg kjenner CC styrer gassen. 2 sekunder senere slår den seg av igjen med tilsvarende "nykk" som når jeg slo på CC.

Eller

Slår på CC, ingen reaksjon i hverken gass eller lampe på dashbord. (mest i motbakker)

 

OBD melder om null feil (Torque på Android)

 

Er det noe jeg kan sette OBD til å analysere mens jeg kjører for å finne grunnen til at den slår ut (hvilken sensor, lavt turtall etc..)

Det hadde vel vært den enkleste måten å finne feilkilden på?

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet

Ville startet med å kontakte et merkeverksted. Det kan være at dette er en kjent feil for de som kjenner denne biltypen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...