Gå til innhold

Slik redder du en klissvåt mobil


Anbefalte innlegg

Det aller beste er som PosteMonopolet nevnte, å ta fra hverandre hovedkortet.

 

 

 

 

Hvordan får man åpnet i fra hverandre en mobiltelefon da? Er ikke det en oppgave for "hardhauser" ?

 

Man bør vel vite litt før man går til det steget, samt at det kan være forskjeller fra modell til modell, hvordan man får dem opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. det krever naturlig nok litt mer av brukeren, og kan variere litt etter hvilken mobil det er snakk om. Men veldig hardhaus vil jeg ikke si at du trenger å være. Og jo mer du åpner opp (selv om man ikke tør/klarer alt), jo bedre. :)

 

Uansett, det gjør det jo ikke til en mindre optimal metode. Og med så mange alternativer, så har du alt fra svært enkelt, til noe mer avansert. :)

Lenke til kommentar

Blir rimelig overrasket om en mobil ikke tåler å bli kokt en god stund. Måtte i så fall vært dekselet som ikke likte det særlig godt.

 

Det er i grunn liten forskjell på teknologien du finner i andre datamaskiner, som fint tåler et par titalls minutter på 200 grader, og ganske lenge ved 100 grader. Er først ved 250 grader at større kondensatorer å poppe, samt loddetinnet begynner å flyte ut.

 

Dog hadde vært gøy å teste. :)

 

Koker man LCD blir det nok permanent sort og må byttes, væsken mellom glassene tåler ikke for mye varme.

 

Elektronikkomponenter er laget for å tåle kun kortvarig oppvarming opp mot 300°C i noen sekunder under loddeprosessen, men hvis de er lagret i omgivelser med høy luftfuktighet bør faktisk enkelte komponenter og kort tørkes (prebake) i 80-120°C i flere timer før loddeprosessen.

Lenke til kommentar

Mistet en S4 i rent wc. Tok ut batterit og la mobilen i stekovnen på 50 grader i noen timer x2. Telefonen virket så men begge kameraene feilet. Etter 2 dager virket kameraet over skjermen igjen. Skrudde telefonen fra hverandre og sjekket fuktsensorene som ikke hadde løst ut. Leverte telefonen til service og sa at kameraet hadde sluttet å virke. Fikk beskjed etter 1 uke at telefonen var fuktskadet og umulig å reparere. Fikk valg om å betale kr 400 for å få telefonen tilbake, eller verkstedet på Kongsvinger/Skarnes kunne beholde telefonen mot at jeg slapp å betale. Valgte å betale og søkte på nettet etter nytt kameraa. Fant nytt kamera på eBay til USD 13 m frakt. Kom etter 2-3 uker og jeg byttet selv. Nå funker telefonen som før. 3-4 mnd siden nå.

Lenke til kommentar

Hårføner er bedre enn stekeovn så lenge man sikrer at temperaturen ikke blir for høy. Årsaken er at sterk vind tørker vannet mye raskere enn stillestående luft.

 

PS. Jeg vil bare gni inn ennå en gang hvorfor det er lurt å ha utbyttbart minne (minnekort) og utbyttbart batteri, fremfor de fastmonterte sakene. Styr for all del unna telefonene uten minnekort og uten utbyttbart batteri! Minnekort overlever som regel vann og lar deg hente ut bilder etc etter den ufrivillige svømmeturen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er jo at det er svært vanskelig å kontrollere temperaturen så nøyaktig, over lang nok tid. Og de fleste varmovner i dag har en form for vifte/varmluft som gjør jobben 100 ganger lettere. :)

 

 

 

PS. Jeg vil bare gni inn ennå en gang hvorfor det er lurt å ha utbyttbart minne (minnekort) og utbyttbart batteri, fremfor de fastmonterte sakene. Styr for all del unna telefonene uten minnekort og uten utbyttbart batteri! Minnekort overlever som regel vann og lar deg hente ut bilder etc etter den ufrivillige svømmeturen.

Jepp! Helt enig, og noe mange glemmer å tenke på. Ja, for før det skjer, så tenker alt for mange at det aldri skjer dem noe, og at de er så flinke. Men jaja, for de mer drevne så er vel en mobil uten utskiftbart batteri ikke noe problem det heller. Selv om det ikke er alltid man har skrutrekker tilgjengelig.

Noe som også skjedde meg en ferie hvor det viste seg å være SVÆRT vanskelig å oppdrive en liten skrutrekker. Og når jeg først fikk tak i det, så var det for sent. Heldigvis hadde jeg forsikring (som dog ikke hjalp meg før feriens slutt).

Lenke til kommentar

 

Blir rimelig overrasket om en mobil ikke tåler å bli kokt en god stund. Måtte i så fall vært dekselet som ikke likte det særlig godt.

 

Det er i grunn liten forskjell på teknologien du finner i andre datamaskiner, som fint tåler et par titalls minutter på 200 grader, og ganske lenge ved 100 grader. Er først ved 250 grader at større kondensatorer å poppe, samt loddetinnet begynner å flyte ut.

 

Dog hadde vært gøy å teste. :)

Koker man LCD blir det nok permanent sort og må byttes, væsken mellom glassene tåler ikke for mye varme.

 

Elektronikkomponenter er laget for å tåle kun kortvarig oppvarming opp mot 300°C i noen sekunder under loddeprosessen, men hvis de er lagret i omgivelser med høy luftfuktighet bør faktisk enkelte komponenter og kort tørkes (prebake) i 80-120°C i flere timer før loddeprosessen.

 

Limet vil nok kunne løsne, men er det nok til at glasset faller av uten at du påfører noen kraft for å dele delene? Da det er riiimelig seigt og tett presset sammen, og selv når man smelter det med varmepistol og skal separere det, så har det typisk krevd en del kraft. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Kan bekrefte at det med risen stemmer. Hoppet uti bassenget på Kreta ifjor med min (da) splitter nye Galaxy S4. Fikk tips om det med risen, og etter noen rare blikk fra resepsjonisten ga de meg en bolle med ris. Gikk en uke før jeg klarte å skru den på. Eneste problemet jeg har hatt i ettertid er at den har krevd omstart noen ganger, samt den begynner å "lagge" litt av og til.

Lenke til kommentar

Kan bekrefte at det med risen stemmer. Hoppet uti bassenget på Kreta ifjor med min (da) splitter nye Galaxy S4. Fikk tips om det med risen, og etter noen rare blikk fra resepsjonisten ga de meg en bolle med ris. Gikk en uke før jeg klarte å skru den på. Eneste problemet jeg har hatt i ettertid er at den har krevd omstart noen ganger, samt den begynner å "lagge" litt av og til.

 

Synes symptomene du beskriver høres ut som vanlige Android-problemer ;) bra at ris-trikset fungerte!

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Det jeg gjorde når jeg var litt uheldig og badet (nok så lenge også) men min iphone 5s var at jeg tok den ut av dekselet, skrudde den av og la den i tørkeskapet

har man ikke det er jeg sikker på det vil funke å skru varmen litt opp på baderomsgulvet og kanskje legg noe over så det holder på varmen

har erfart at det viktigste med fuktskadde elektroniske artikler er å dampe bort fukten...

Lenke til kommentar

Tror dessverre at mange som hevder å ha funnet mirakelkuren for å tørke vannskadde telefoner får problemer etter et par måneder. Fuktskader har nemlig en tendens til å først vise seg etter tid, i form av en slags muggsopp som gjør telefonen dårligere og dårligere etterhvert som den sprer seg. Dette skjedde meg med min Galaxy Note, til tross for at telefonen fungerte perfekt i tiden etter den ble utsatt for vann.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Det vil helt variere om man faktisk klarer det. Får du tørket det, og du gjør det i tide, så vil det ikke korrodere ytterligere. Men et forsøk som bare går halveis vil kunne fortsette korrosjon og gir dermed denne grønne og svarte "rusten".

 

Hvis man også klarte å skade elektronikken så kan komponenter bruke lengre tid på å dø, men det har som regel lite eller ingenting med noe guffe. Elektrolyt er i alle fall ikke normalt i mobiler.

 

Til mitt forsvar og min metode så er utstyret testet videre over flere år og måneder, så det vet jeg funker knall med litt hell og god utførelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Å suge opp vann med støvsuger, slik det er anbefalt i artikkelen, er ingen god idé. Vanlige støvsugere kan bli ødelagt av vann. Nå er det veldig små vannmengder det er snakk om her, så det går kanskje bra, men det er kanskje ikke så lurt å anbefale dette.

Lenke til kommentar

Det er uansett såpass lite vann inni en telefon at det ikke utgjør nevneverdig fare for støvsugeren. Slangen blir dråpevåt inni. Hvis det er støv i posen så blir det fuktig og vil tørke raskt opp ved videre bruk. Er posen helt ny så blir posefilteret litt fuktet, men ikke så mye at det kommer dråper inn til motoren. Filteret tørker raskt opp ved videre bruk. Er det sentralstøvsuger vil de siste dråpene ha fordampet inni røret lenge før de når frem til selve støvsugeren.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...