Gå til innhold

Israel eller Palestina?


  

221 stemmer

  1. 1. Israel Eller Palestina

    • Israel
      119
    • Palestina
      102


Anbefalte innlegg

Sitat fra Onar Åm som jeg likte ganske godt i denne forbindelse:

10505066_676902012397833_644978914407621

 

Nå tilhører jeg de som ikke mener voksne mennesker fortjener å bli drept for å gjøre dårlige valg, og at all aggresjon fra palestinerne er uprovosert faller på sin egen urimelighet. For min del er det denne typen stemmer på begge sider som gjør at denne konflikten virker så håpløs. Så bli spørsmålet også, om naboen din eller faren din for den del, har stemt på Hamas, får du da som fortjent når du blir du blir sprengt i stykker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Sitat fra Onar Åm som jeg likte ganske godt i denne forbindelse:

10505066_676902012397833_644978914407621

 

Nå tilhører jeg de som ikke mener voksne mennesker fortjener å bli drept for å gjøre dårlige valg, og at all aggresjon fra palestinerne er uprovosert faller på sin egen urimelighet. For min del er det denne typen stemmer på begge sider som gjør at denne konflikten virker så håpløs. Så bli spørsmålet også, om naboen din eller faren din for den del, har stemt på Hamas, får du da som fortjent når du blir du blir sprengt i stykker?

 

Nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal ta noen side med den Israelske staten. Konflikten har kun en sterk side og det er Israel. Det er kun en part i konflikten som okkuperer områder som ikke tilhører dem. Det er kun en part som stadig okkuperer mer av landområdene som ikke tilhører dem og som bryter internasjonal lov. Dette er Israel og ikke Palestina. Så lenge dette fortsetter kan det ikke bli fred.

Når det da sendes noen raketter fra Gaza mot Israel, så er det Palestinerne som er terrorister og ikke de som resten av året stjeler jorda og hjemmene til uskyldige mennesker, har sendt hundretusener på flukt, og på alle mulige måter bruker brutal vold for å få det som de vil. Og gjør noen motstand er de selvsagt terrorister.

Det bør jo også nevnes at fundamentalistene i Hamas, ble støttet av Israel for å splitte Palestinerne og svekke det sekulære PLO. Så nå kan Israel skylde på sin egen skapning når de terroriserer uskyldige mennesker. Begge sider er IKKE like skyldige da den ene er overlegen den andre i bruk og besittelse av makt.



Endret av Irrasjonell
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Foresten, dersom noen har tips til hvordan man inngår kompromiss med folk som ikke ønsker kompromiss og som ikke gir seg før israel er utslettet må dere gjerne komme med innspill på det, hadde vært litt interessant å høre.

 

Man kan likså godt hevde det er Israel som ikke vil ha noe endelig fredsløsning, dvs. "konklusjon" i så måte kommer helt an på hvilket utgangpunkt man velger å ha.

 

Med tanke på at det eksisterte flere jødiske terror-organisasjoner i forløpet opptil den dannelsen av staten Israel, som du muligens ikke kjenner til(?)

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Irgun

http://no.wikipedia.org/wiki/Stern-banden

 

så fremstår det merkelig at man nå sier "vi forhandler ikke med terrorister"? mens de selv til slutt åpenbart vant frem.

 

Og i det øyeblikket man har en "stat" så er det dessuten fritt frem for å begå overgrep (mens det tidligere var terror-handling), slik som "mordetterforskningen" etter de tragiske drapene på tre israelske ungdommer nylig. Kjenner du til noe annet (angivelig) demokratisk land der man i politietterforskning etter den skyldige, bedriver kollektive massearrestasjoner av flere hundre personer, skyter og dreper folk i samme slengen, og raserer boliger med bulldozer. Hvilke andre land driver med slik "etterforskning" bortsett fra Israel?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Morsomt hvordan Jøder er så opptatt av å kalle Europeere/hvite mennesker rasister og fascister, mens de selv er enda verre selv. I Israel er det rasisme helt inn til staten og domstolene. Man kan til og med ikke gifte seg med en Jøde i Israel uten å få vansker, om man ikke er Jøde. Dette er f.eks. blitt bevist ved at statsministerens sønn er sammen med en norsk jente. Det er ifølge Jødiske tradisjoner/kultur/religion slik at det Jødiske genet går igjennom moren. Så med andre ord er ikke barna jødiske om moren ikke er det. Så man kan jo tenke seg alt spetakkelet i Israel da de fant ut at statsministerens sønn var sammen med en hvit, norsk dame.

 

Det er dette som er problemet med sionismen. De skal skape en 100% jødisk stat, og da kan de ikke ha andre folkeslag der. De vil gjøre alt for at palestinerne ikke får en stat, og vil bruke den jødiske lobbyen i USA til å snakke for seg der. Dermed unngår de sanksjon etc.

 

Bare tenk om Norge hadde oppført seg slik, ved at sentrale politikere og ministre i regjeringen gikk ut og sa at kun hvite europeere var velkommen i Norge, og at Norge var for nordmenn. Det hadde blitt ramaskrik og oppslag i medier verden over. Med siden det omhandler Isreal og Jødene, så er det liksom greit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det striden handler om er at det vestlig orienterte demokratiet Israel blir angrepet fra det som i praksis er et totalitært regime som ønsker å fjerne Israel og i stedet etablere et sharia-diktatur. Det er enkelt å velge side; tilhengere av frihet og sivilisasjon velger å støtte Israel, de som er sterke motstandere av individuell frihet velger å støtte Hamas.

 

Turbonello, du pleier å være en sterk forkjemper privat eiendomsrett og mot statlige overgrep og så få reguleringer som mulig.

 

Jeg er derfor litt overrasket over dine synspunkter her og må stille spørsmålet, hva synes du om Israels bosettingspolitikk på vestbredden?

 

Og tror at det er helt unødvendig med statlige reguleringer i Israel?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Så lenge det regner penger inn på pensjonsfondet i takt med bombee over ungene i Gaza, blir dette bare ekkelt.

 

 

Gunleik

Dette er typisk uttalelser i Norge de siste 10-15 årene, de stakkars ungene i Gaza. Hva med ungene i Israel? Hva med at de stadig opplever terroren fra Hamas? Palestinerne ber selv om dette, de vet hva som venter dem når de holder på med terror. Israel er i sin fulle rett til å forsvare seg. Hamas bruker mennesker som levende skjold, de ofrer sine egne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo mer presise bomber jo færre sivile vil dø som følge av at folk bruker unger som menneskelig skjold. Du burde være glad for Norges bidrag til dette ikke skuffet.

 

Enkelt mattestykke:

 

Krig + Menneskelig skjold = Menneskelige skjold som dør

 

Sånn er virkeligheten, det er synd at det skal være slik, men eneste mulighet til å unngå dette er å ikke bruke unger som menneskelige skjold i krig, desverre

Endret av Teemonster
Lenke til kommentar

Dette er typisk uttalelser i Norge de siste 10-15 årene, de stakkars ungene i Gaza. Hva med ungene i Israel? Hva med at de stadig opplever terroren fra Hamas? Palestinerne ber selv om dette, de vet hva som venter dem når de holder på med terror. Israel er i sin fulle rett til å forsvare seg. Hamas bruker mennesker som levende skjold, de ofrer sine egne.

Selvsagt trist med de 4 barna som har blitt drept i Sderot de siste 10 åra. Ingen unner ungene i de delene av Israel slike oppvekstvilkår. Livet er uansett vesentlig hardere og vanskeligere for barn i Gaza.

 

Forøvrig, har du ingen kommentar til bildet?

 

Sånn er virkeligheten, det er synd at det skal være slik, men eneste mulighet til å unngå dette er å ikke bruke unger som menneskelige skjold i krig, desverre

Dette med menneskelige skjold er veldig overdrevent. De aller fleste sivile som dør i Gaza gjør det fordi Israel bomber en by. Når man bomber byer dør sivile. Stopp bombingen så vil ikke menneskene dø. Så enkelt er det.

 

Mye enklere å få en organisert militærmakt til å stoppe sine angrep enn å stoppe en håndfull terrorister.

Endret av EternalSunshine
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

, de som er sterke motstandere av individuell frihet velger å støtte Hamas.

Og derfor ser vi jo sosialistene fra AP, SV og de andre grumsete venstrevridde menneskene støtte terroristene fra Palestina. Frihet er noe de ikke ønsker i samfunnet.

 

Det er den oppfatningen jeg sitter med óg!

 

 

Det striden handler om er at det vestlig orienterte demokratiet Israel blir angrepet fra det som i praksis er et totalitært regime som ønsker å fjerne Israel og i stedet etablere et sharia-diktatur. Det er enkelt å velge side; tilhengere av frihet og sivilisasjon velger å støtte Israel, de som er sterke motstandere av individuell frihet velger å støtte Hamas.

Turbonello, du pleier å være en sterk forkjemper privat eiendomsrett og mot statlige overgrep og så få reguleringer som mulig.

 

Jeg er derfor litt overrasket over dine synspunkter her

 

Hvorfor det?

 

og må stille spørsmålet, hva synes du om Israels bosettingspolitikk på vestbredden?

Jeg vet ikke hva jeg syntes om den. Jeg må da sette meg inn i medias vinkling, som stort sett bryter med hva jeg ellers mener og tror på i vanlige politiske saker, og så må jeg sette meg inn i den objektivistiske liberalistiske synet. Og synse ut i fra det.

Tråden handler om Israel eller Palestina, og da er jeg klart på Israels side, men jeg er ikke nødvendigvis for alt det Israel måtte gjøre, eller det jødene måtte finne på å gjøre.

Men jeg trenger mer info og da fra ulike perspektiver for å gjøre meg opp en mening om hva jeg syntes. Men hva ville du svart meg om jeg f.eks. sa: "Jeg syntes den er helt OK? og at jeg ikke ser noe galt med den"? Ikke det at jeg har gjort meg opp den formeningen, men vil bare høre din reaksjon om jeg stilte det spørsmålet. :)

 

Og tror at det er helt unødvendig med statlige reguleringer i Israel?

Det spørs hva du mener med reguleringer.

Hvis du mener statlige reguleringer som hindrer det frie marked, så ja, da er det unødvendig, og skadelig. Må de ha lover og regler? Ja, absolutt.

 

Jeg fant i alle fall noe greier her, som jeg akkurat har lest:

http://www.theobjectivestandard.com/2009/07/jewish-settlements-and-israeli-law/

 

Så fant jeg denne på YT:

 

Holder på å se på den nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Gothminister.

 

Jeg syns det er fascinerende å se bort fra antal døde på hver side, når man argumenterer i både denne og andre vesten vs X debatter.

 

Gjør det Israel/Vesten bedre at vi SIER at vi ikke ønsker å drepe sivilister, samtidig som "vi" beviselig slakter "dem" i hopetall, enn de islamistene som SIER de skal angripe vesten, og sivilister, men statistisk sett IKKE gjør det i nevnverdig omfang (igjen basert på drapstall).

 

Jeg er rimelig trygg på at det eneste man oppnår med aksjoner av denne typen er å skape enda en generasjon av mer radikaliserte palistinere.

Hvordan ville du reagert om det var noen av dine jenter som ble drept av en bombe på jakt etter en terrorist?
Ville du tatt i mot den med åpne armer, eller ville du ønsket deg hevn?

 

Det andre problemet er forholdet mellom norsk våpenindustri og IDF. Vi er vel snart like tette på IDF som Sør-Afrika var på slutten av Apartheid.

 

Gruppetenking forer konflikter sm denne. Og Konflikter som denne forer Statens pensjonsfond...

Mvh:
Gunleik

Endret av gunleik groven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette er typisk uttalelser i Norge de siste 10-15 årene, de stakkars ungene i Gaza. Hva med ungene i Israel? Hva med at de stadig opplever terroren fra Hamas? Palestinerne ber selv om dette, de vet hva som venter dem når de holder på med terror. Israel er i sin fulle rett til å forsvare seg. Hamas bruker mennesker som levende skjold, de ofrer sine egne.

Selvsagt trist med de 4 barna som har blitt drept i Sderot de siste 10 åra. Ingen unner ungene i de delene av Israel slike oppvekstvilkår. Livet er uansett vesentlig hardere og vanskeligere for barn i Gaza.

 

Forøvrig, har du ingen kommentar til bildet?

 

 

 

Det er alltid trist når sivile lider under krig og terror. Men Hamas velger dette for sine egne. Bilde? At folk finner krig underholdene er ikke noe nytt. At man koser seg når fienden som terroriserer dem blir bombet, er jo forståelig. Det ville vi også gjort, om vi var like utsatt for terror som Israel.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg er rimelig trygg på at det eneste man oppnår med aksjoner av denne typen er å skape enda en generasjon av mer radikaliserte palistinere.

 

Hvordan ville du reagert om det var noen av dine jenter som ble drept av en bombe på jakt etter en terrorist?

Ville du tatt i mot den med åpne armer, eller ville du ønsket deg hevn?

 

Gunleik

Selvsagt vokser hatet når man som barn opplever krig og terror. Løsningen er jo å skape fred, eller utrydde hverandre. Der vil den sterke part vinne og det er Israel.

Hadde noen drept mine barn så ville jeg selvsagt hevnet det. Det tror jeg alle foreldre ville ønsket.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke tapstall er noe argument. Mener folk at Israel skal la andre skyte på deres inbygere uten å skyte tilbake?

 

Det at det er så stor forskjell i antall døde burde tvert imot vært ett kjempeargument for palestinere å jage vekk de som skyter mot Israel. De som bevisst trekker ild mot egne sivile vet jo hva de gjør. De vet at Israel nødvendigvis må beskytte sine sivile, og de vet at Israel vil besvare ilden der det blir skutt fra.

 

Som nevnt tidligere så har vi her en part i selve krigføringen som har ett lite håp om å få drept noen sivile israelere, samtidig som de vet at de får sine egne barn drept med den strategien de fører. Det eneste de får ut av det er den politiske valutaen som kommer av å kunne vise frem døde barn, og dette er de selvfølgelig klare over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...