Gå til innhold

Nå begynner rykteflommen om Windows 9 – dette kan vi tro på


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig synes jeg W8 og "metro" fungerer kjempebra. Installerte det på kontormaskinen min 17. august 2012, og har siden da installert på alle mine bærbare og stasjonære maskiner. Eneste maskin som ikke kjører W8 er HTPCn min, og da mest fordi jeg ikke husker hvordan jeg fikk DVB-Viewer til å fungere. Men nå ser jeg ikke så mye på de kanalene lenger, så da blir det nok oppgradering der også snart.

 

Som alle andre OS er ikke W8 perfekt, det er ting MS burde ha fikset, men enn så lenge kan jeg ikke huske å ha savnet startmenyen. I grunnen synes jeg startskjermen er bedre, spesielt da jeg også benytter meg av MS økosystem, har RT-brett og WP.

 

Bruker også flere Touchmaskiner, som Surface Pro, og der fungerer W8 så klart enda bedre. Denne maskinen, med W8 og Direct Access, og jeg har kontoret i sekken til enhver tid.

 

Det som var mest frustrerende med W8 er at det ikke skulles mellom hvilke programmer som åpner hvilke filer, basert på hvilket miljø du åpner filene i. Altså, når du får maskinen, er metro pdf leser default. Når du da bruker mus og åpner filen havner du i en metro app. For så vidt overkommelig, men du burde fått åpnet filen i en desktopvariant, som Adobes egen Reader.

 

Denne kan så klart legges inn, men settes denne som default, vil den også åpnes når du for eksempel bruker touchvarianten av IE. Og den er ikke fingervennlig. Det skulle altså vært mulig å velge mellom default programmer basert på hvor filen åpnes fra.

 

Det skulle også vært et eget ikon for IE og IE touch på desktoppen, eller en god autosence som åpner IE versjon etter om du klikker med mus eller finger. Hva du ønsker kan skje kan variere etter hva som er tilkoblet maskinen. Bruker du en desktopmaskin kan den per i dag låses til desktop IE.

 

Det står at W8 har en bratt læringskurve, ja, men den er kort. Å jobbe i W8 med både "metro" og desktop apper går nå helt smertefritt. Det er bare å bruke systemet å bli kjent med dynamikken bak det hele. Og det er lett å tilpasse bruken etter om man er på farten eller kontoret, om man skal jobbe, slappe av, eller leke. Jeg ville aldri vurdere å gå tilbake til W7.

 

W8 har faktisk størst vekst blant unge/gamere. Av steam's brukere kjører nå over 20% W8. Jeg vet også at stadig flere bedrifter og kommuner har begynt eller planlegger W8 løft etter at W8.1 ble sluppet. Vi deployer nå W8 på alle nye maskiner som kjøpes inn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tror Microsoft henter mye inspirasjon fra OSX, Chrome OS, iOS og Android. Dvs. stadig flere ting man ha Live-konto for å gjøre og stadig flere ting som kobles mot skylagringen deres. Systembackup, dokumentmapper, bildemapper, programlisenser etc. Programbutikken vil sikkert få en mer sentral rolle, med royalties til Microsoft for hvert salg. I likhet med Office 356+ tror jeg de vil selge månedsabbonement og årsabbonement på OS. Kanskje til og med slutte med tidsubegrensede standalone lisenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er det virkelig noe bedre at alle må ha en Windows-konto (Live), i stedet for å bruke aktiveringsnøkkel?

 

Da blir jo alle tvunget over på det. Hadde det vært en type aktiverings greie som funket på flere type kontoer, f.eks. de som har G-mail konto, så hadde det vært greit.

 

Har selv Live-konto, en for office hjemme, og en for office på jobben. Det er det eneste som er på dem.

Skal jeg virkelig bli tvunget til å ha en Blizzard konto bare fordi at jeg vil spille Diablo 3?

Kan jeg ikke bare bruke min g-mail konto...

 

Ikke noe problem det, jeg bruker selv [email protected] på Windows Live, OneDrive, XBOX Live etc.

Jeg tror Microsoft henter mye inspirasjon fra OSX, Chrome OS, iOS og Android. Dvs. stadig flere ting man ha Live-konto for å gjøre og stadig flere ting som kobles mot skylagringen deres. Systembackup, dokumentmapper, bildemapper, programlisenser etc. Programbutikken vil sikkert få en mer sentral rolle, med royalties til Microsoft for hvert salg. I likhet med Office 356+ tror jeg de vil selge månedsabbonement og årsabbonement på OS. Kanskje til og med slutte med tidsubegrensede standalone lisenser.

Ja, men det har da mange fordeler også, og gjør mange ting enklere for folk flest med backup av instillinger, WiFi passord, slippe å miste bilder, dokumenter etc. Også får MS "lurt" kundene inn i sitt økosystem. Selvsagt ønsker de å tjene penger, og ser dette som en vinn-vinn situasjon.

Lenke til kommentar

Nei fy, alt hørest bra ut utenom aktiveringssystemet. Har mange pcer i hus som ikke er koblet til nettverket av forskjellige årsaker, sånn som en i kjelleren, grunnet jeg ikke har nettverkskort på den, og heller ikke trenger det. Så for at jeg skal aktivere lisenskoden min må jeg enten kjøpe ett nettverkskort eller ta pcen opp i stuen kun for å få aktivert den.

 

Ellers så liker jeg tanken på å logge på en bruker for å aktivere en ny windows kopi, istedetfor å ringe MS. Hadde vært fint med mer en ett tilbud for aktivering

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg W8 og "metro" fungerer kjempebra. Installerte det på kontormaskinen min 17. august 2012, og har siden da installert på alle mine bærbare og stasjonære maskiner. Eneste maskin som ikke kjører W8 er HTPCn min, og da mest fordi jeg ikke husker hvordan jeg fikk DVB-Viewer til å fungere. Men nå ser jeg ikke så mye på de kanalene lenger, så da blir det nok oppgradering der også snart.

 

Som alle andre OS er ikke W8 perfekt, det er ting MS burde ha fikset, men enn så lenge kan jeg ikke huske å ha savnet startmenyen. I grunnen synes jeg startskjermen er bedre, spesielt da jeg også benytter meg av MS økosystem, har RT-brett og WP.

 

Bruker også flere Touchmaskiner, som Surface Pro, og der fungerer W8 så klart enda bedre. Denne maskinen, med W8 og Direct Access, og jeg har kontoret i sekken til enhver tid.

 

Det som var mest frustrerende med W8 er at det ikke skulles mellom hvilke programmer som åpner hvilke filer, basert på hvilket miljø du åpner filene i. Altså, når du får maskinen, er metro pdf leser default. Når du da bruker mus og åpner filen havner du i en metro app. For så vidt overkommelig, men du burde fått åpnet filen i en desktopvariant, som Adobes egen Reader.

 

Denne kan så klart legges inn, men settes denne som default, vil den også åpnes når du for eksempel bruker touchvarianten av IE. Og den er ikke fingervennlig. Det skulle altså vært mulig å velge mellom default programmer basert på hvor filen åpnes fra.

 

Det skulle også vært et eget ikon for IE og IE touch på desktoppen, eller en god autosence som åpner IE versjon etter om du klikker med mus eller finger. Hva du ønsker kan skje kan variere etter hva som er tilkoblet maskinen. Bruker du en desktopmaskin kan den per i dag låses til desktop IE.

 

Det står at W8 har en bratt læringskurve, ja, men den er kort. Å jobbe i W8 med både "metro" og desktop apper går nå helt smertefritt. Det er bare å bruke systemet å bli kjent med dynamikken bak det hele. Og det er lett å tilpasse bruken etter om man er på farten eller kontoret, om man skal jobbe, slappe av, eller leke. Jeg ville aldri vurdere å gå tilbake til W7.

 

W8 har faktisk størst vekst blant unge/gamere. Av steam's brukere kjører nå over 20% W8. Jeg vet også at stadig flere bedrifter og kommuner har begynt eller planlegger W8 løft etter at W8.1 ble sluppet. Vi deployer nå W8 på alle nye maskiner som kjøpes inn.

 

Amen to that!

Lenke til kommentar

Altså hva er galt med win7, har noen tryglet microsoft om å lage windows 8? Windows 8 er en eneste stor gimmick, installerte det på "gjeste-pcen" men det irriterer meg så grenseløst, alle disse nye "appene" , de fungerer jo ikke, virker som det er pynt, cd-rom'en ville ikke vises og for å få til noe som helst fornuftig, må jeg inn i desktopmode uansett, ja og selvfølgelig må jeg trykke alt-f4 for å få skrudd av maskinen... Og nå er det liksom en evig kamp om å få tilbake start-menyen. Jeg skjønner ikke vitsen med dette her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså hva er galt med win7, har noen tryglet microsoft om å lage windows 8? Windows 8 er en eneste stor gimmick, installerte det på "gjeste-pcen" men det irriterer meg så grenseløst, alle disse nye "appene" , de fungerer jo ikke, virker som det er pynt, cd-rom'en ville ikke vises og for å få til noe som helst fornuftig, må jeg inn i desktopmode uansett, ja og selvfølgelig må jeg trykke alt-f4 for å få skrudd av maskinen... Og nå er det liksom en evig kamp om å få tilbake start-menyen. Jeg skjønner ikke vitsen med dette her.

Hvis du lurer på hva hensikten var så var det tydeligvis at alle skulle bruke det samme systemet ( som i og for seg er greit nok) men også at alle skulle bruke samme menysystem / navigering i systemet .

 

Fokuset var mot berørings skjermer og da satset Microsoft omtrent 100% på dette og glemte nesten desktopbrukeren.

her kan det virke som den delen kom til på overtid slik at de egentlig ikke ble helt ferdig

W8 vår nok bare et eksperiment men de dummet seg likevel kraftig ut

 

Nå er jo W8 teknisk sett bare en modifisert utgave av W7

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Altså hva er galt med win7, har noen tryglet microsoft om å lage windows 8? Windows 8 er en eneste stor gimmick, installerte det på "gjeste-pcen" men det irriterer meg så grenseløst, alle disse nye "appene" , de fungerer jo ikke, virker som det er pynt, cd-rom'en ville ikke vises og for å få til noe som helst fornuftig, må jeg inn i desktopmode uansett, ja og selvfølgelig må jeg trykke alt-f4 for å få skrudd av maskinen... Og nå er det liksom en evig kamp om å få tilbake start-menyen. Jeg skjønner ikke vitsen med dette her.

Hvis du lurer på hva hensikten var så var det tydeligvis at alle skulle bruke det samme systemet ( som i og for seg er greit nok) men også at alle skulle bruke samme menysystem / navigering i systemet .

 

Fokuset var mot berørings skjermer og da satset Microsoft omtrent 100% på dette og glemte nesten desktopbrukeren.

her kan det virke som den delen kom til på overtid slik at de egentlig ikke ble helt ferdig

W8 vår nok bare et eksperiment men de dummet seg likevel kraftig ut

 

Nå er jo W8 teknisk sett bare en modifisert utgave av W7

 

Ja og når W8 er en modifisert W7 vil jeg vel si opprinnelsen er da W95.

Jeg tror jeg venter med kjøp til jeg kan slippe musa og berørings skjerm ikke lenge til det kommer en du kan prate til og den utfører dine handlinger, og litt senere kommer det en du bare kan bruke tankeoverføring til den trenger verken skrivebord eller apper.

Visjoner er bra og ha prøve ut noe nytt er også bra men det skulle i GUI være lov og bruke hodet det vil si valg frihet. Det er et ordtak som sier noen liker morra andre dattera. ALTSÅ VALG. :w00t:

Lenke til kommentar

Altså hva er galt med win7, har noen tryglet microsoft om å lage windows 8? Windows 8 er en eneste stor gimmick, installerte det på "gjeste-pcen" men det irriterer meg så grenseløst, alle disse nye "appene" , de fungerer jo ikke, virker som det er pynt, cd-rom'en ville ikke vises og for å få til noe som helst fornuftig, må jeg inn i desktopmode uansett, ja og selvfølgelig må jeg trykke alt-f4 for å få skrudd av maskinen... Og nå er det liksom en evig kamp om å få tilbake start-menyen. Jeg skjønner ikke vitsen med dette her.

Hva med og bruke et gratis program for og få oppstarten til og gå til skrivebordet hvor du også kan legge inn de programmene du selv vil.

 

http://www.iobit.com/iobitstartmenu8.php

Lenke til kommentar

 

Altså hva er galt med win7, har noen tryglet microsoft om å lage windows 8? Windows 8 er en eneste stor gimmick, installerte det på "gjeste-pcen" men det irriterer meg så grenseløst, alle disse nye "appene" , de fungerer jo ikke, virker som det er pynt, cd-rom'en ville ikke vises og for å få til noe som helst fornuftig, må jeg inn i desktopmode uansett, ja og selvfølgelig må jeg trykke alt-f4 for å få skrudd av maskinen... Og nå er det liksom en evig kamp om å få tilbake start-menyen. Jeg skjønner ikke vitsen med dette her.

Hva med og bruke et gratis program for og få oppstarten til og gå til skrivebordet hvor du også kan legge inn de programmene du selv vil.

 

http://www.iobit.com/iobitstartmenu8.php

 

Det er sikkert bra men men man bør slippe å lete det opp selv

 

Nå er vel w7 og vista egentlig en videre utvikling av Windows NT eller 2000 hvis man tar hensyn til kjernen i systemet

win 95 og etterfølgende Windows 98 blir lit gamle til at man hadde den samme kjernen

GUI-et derimot det stammer fra windows 95

Lenke til kommentar

@quantum:

Jeg tror jeg som regel tar (øh.. velger) dattera ;)

 

Det å prate til maskiner går som regel tregere, enn det å skrive bokstaver på tastaturet. Har du f.eks. lyttet til en lydbok, det går jo gørr-tregt å komme seg igjennom en lydbok. Skriver man touch, eller har eksepsjonelle se og klikk-evner, så går det jo lynraskt å skrive en tekst inn tast for tast framfor å diktere til en stemmegjenkjenningsprosess at den skal skrive tilsvarende ting.

 

Mulig noen smartere folk, kunne fått til noe bedre, men inntil de dukker opp, så står vi ganske stagnert med Windows-utviklingen.

Lenke til kommentar

@quantum:

Jeg tror jeg som regel tar (øh.. velger) dattera ;)

 

Det å prate til maskiner går som regel tregere, enn det å skrive bokstaver på tastaturet. Har du f.eks. lyttet til en lydbok, det går jo gørr-tregt å komme seg igjennom en lydbok. Skriver man touch, eller har eksepsjonelle se og klikk-evner, så går det jo lynraskt å skrive en tekst inn tast for tast framfor å diktere til en stemmegjenkjenningsprosess at den skal skrive tilsvarende ting.

 

Mulig noen smartere folk, kunne fått til noe bedre, men inntil de dukker opp, så står vi ganske stagnert med Windows-utviklingen.

 

Hvordan skulle de gjøre det da ?

Når en dikterer noe med stemmen,enten det er en person eller en prosess som "oversetter" til tekst så må de jo få instrukser om hvordan det skal være underveis.

Dette tar lit tid

 

Å skrive inn ord og setninger tar vanligvis lengre tid en å si dem

samtidig så må jo programmet tolke lyden og det tar nok tid

 

Andre vein går det dog lynkjapt

Lenke til kommentar

Tja sier nå jeg..

I dag greier til og med bittesmå enheter å tolke tale-kommandoer ganske så bra og ikke minst fort. Trikset er å lære datamaskinen uttalelsen din for de forskjellige ordene.

 

Men dette blir vel litt vel off topic i forhold til Windows 9.

 

Når det gjelder Microsoft sitt kommende OS har rykteflommen gått en stund ,mer eller mindre bekreftet er :

 

*Ny metode for å godkjenne Oset som legitimt.

*Trolig vil man kunne få muligheten for å betale en fast sum per måned (og kan være med på nyere utgaver av oset når det kommer).

*Startmenyen kommer tilbake i en ny hybrid versjon ( dvs du får Metro / Modern UI innbakt i den gamle startmenyen som blir pusset opp ).

*For noen utgaver av Os'et vil man enten kun se Modern UI eller desktop avhengig av maskinvaren (og os versjon).

 

Det som er verdt å merke seg er :

 

*SSD'er vil støttes Nativt og langt bedre enn feks W7 / Vista / XP

*Amd sine FX Cpu'er (og trolig noen andre også) fungerer også bedre på W9 /W8 pga måten oset nå benytter seg av disse (man får derfor marginalt bedre ytelse per kjerne).

*Kjappere oppstart og oppvåkning fra hybernate pga man har fjernet mye dill dall fra Oset ( fortsatt mye som kan forbedres der).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I dag greier til og med bittesmå enheter å tolke tale-kommandoer ganske så bra og ikke minst fort. Trikset er å lære datamaskinen uttalelsen din for de forskjellige ordene.

Det fungerer på et vis

At det fungerer ganske bra ? . NEI , ikke enda ( det blir lett feltoljet av støy i bakgrunnen )

 

Feilen er også at man må lære opp enheten i forhold til omgivelsene.noe som ikke er så bra når omgivelsene endrer seg hele tiden

 

da burde det være ferdig justert og innebygd i windows

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

 

I dag greier til og med bittesmå enheter å tolke tale-kommandoer ganske så bra og ikke minst fort. Trikset er å lære datamaskinen uttalelsen din for de forskjellige ordene.

Det fungerer på et vis

At det fungerer ganske bra ? . NEI , ikke enda ( det blir lett feltoljet av støy i bakgrunnen )

 

Feilen er også at man må lære opp enheten i forhold til omgivelsene.noe som ikke er så bra når omgivelsene endrer seg hele tiden

 

da burde det være ferdig justert og innebygd i windows

 

 

Funker fint her. Vet ikke helt hva du styrer med, men har brukt S3 under kjøring uten noen problemer for å ta imot telefonsamtaler osv uten å måtte berøre telefonen.

I et miljø som støyer enda mindre som hjemme, så vil datamaskinen / telefonen bli enda mindre berørt av bakgrunnsstøyen.

 

At det skal være ferdig justert er jo umulig da vi alle mennesker har forskjellig tonefall og uttallelse på de fleste ord, derfor må programmene faktisk lære seg til å gjenkjenne det vi sier , hadde vi hatt kunstig inteligens derimot hadde dette trolig skjedd mer intuitivt og i bakgrunnen.

 

Men nå må du bare fortsette å ha den oppfattelsen du ønsker å ha, vet jo at du ikke endrer mening med det første, men kanskje etter at du har fått tatt deg en prøvetur på Win 9 i fremtiden kan det jo være at du også blir fornøyd med Os'et.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...