Gå til innhold

TEST: Linksys WRT1900AC


Anbefalte innlegg

Jeg kan anbefale pfSense på et Alix-board (alix2d13) med 3 Ethernet porter. 1 WAN, 1 LAN og 1 med mulighet for å logge inn som admin for konfigurasjon. Om man vil ha noe kraftigere så har de noen nyere apu-boards også.

Synd alix kortet ikke har nok "power" til å kjøre noe særlig trafikk over ovpn krypterte tuneller...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Råeste design...

Jeg liker å henge ting på veggen og ha det funksjonelt. Hvis jeg skulle klassifisert noe som rått måtte det blitt med skikkelig veggoppheng, all kabling inn i bunn og lamper/knapper etc på fronten (om man ser rett på veggen).

I tillegg liker jeg rene linje, så firkanta er flott! Masse vinkler og farger orker jeg ikke, det har jeg blitt for gammel til ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Denne boksen så jo ut som en mini-oljeplattform. Er det nødvendig eller bare moderne?

 

Hvorfor vil noen at routeren skal fungere som mediacenter, FTP--server, printserver, "cloudsharing" og ikke minst styrt av en app?

Utvilsomt et av livets mange mysterier, på høyde med folkets ignorering av backup. Enda mer uforståelig at folk benytter slike multi-funksjons-bokser de får tilsendt av ISP.

 

Personlig liker jeg ikke engang at modem, router og ap er slått sammen til en boks. En må nesten slåss med enkelte ISP'er for å få et enkelt modem.

 

SuperMicro Atom kort + ett par Intel dual/quad Gb NIC's + pfSense. Trådet til alle faste enheter. Sett ett (eller flere) AP's (Ubiquiti) på et av interfac'ene og gi WiFi til mobile enheter. Separate nett seff, må jo ha ulike regler.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg venter litt jeg, og ser an hvordan den papirlanserte nyeste ASUS-routeren skal yte. Den dere nettopp skrev litt om:


http://www.hardware.no/artikler/glem-alle-rutere-til-na/160449


Utrolig hvor fort slike lanseringer går i glemmeboken. Jeg tror det er verdt å vente på denne, eller de kommende routerne i 2015/2016 som visstnok skal få et enda heftigere antenne-antall.


http://www.pcworld.com/article/2142569/got-gigabit-wi-fi-pshaw-quantenna-says-it-will-deliver-10-gigabit-wi-fi-in-2015.html

Got gigabit Wi-Fi? Pshaw, Quantenna says it will deliver 10-gigabit Wi-Fi in 2015


Today’s fastest 802.11ac routers deliver throughput speeds on par with hardwired gigabit-ethernet connections. That might seem slow by next year, when Quantenna Communications launches its new Wi-Fi chipset.[/size]
Most wireless chipsets on the consumer market today can send and receive three spatial data streams simultaneously (these are known as 3x3 MIMO chipsets). Current 3x3 802.11ac routers, such as the new Linksys WRT-1900AC, deliver data throughput up to 1.3Gbps on the 5GHz frequency band. Asus announced at CES that its upcoming RT-AC87U router, based on Quantenna’s existing QSR1000 4x4 MIMO chipset, will deliver throughput up to 1.7Gbps. Today, Quantenna announced that it’s working on an 8x8 MIMO chipset that will deliver throughput of an astounding 10 gigabits per second when it ships in 2015.
The new chipset supports the popular 802.11ac Wi-Fi standard, and Quantenna says it will interoperate with all older versions of that standard (802.11a/b/g and n). It’s based on MU-MIMO technology (multi-user MIMO). MIMO technology (the acronym stands for multiple input/multiple output) sends and receives data streams using multiple antennas on one transmitter and multiple antennas on one receiver. Multi-user MIMO can transmit to a number of devices at once, leveraging the antennas on a host of independent access points. The chipset will also deliver adaptive beam forming, in which the transmitter and receiver analyze the signals they exchange in order to ascertain the optimal path and to reject spurious signals.
Quantenna’s solution will bond multiple channels on the 5GHz frequency band to achieve a single channel that’s 160MHz wide (current 802.11ac routers use channel bonding to deliver 80MHz of bandwidth). While it’s true that there are many more non-overlapping channels at 5GHz than there on the 2.4GHz band, bonding 5GHz channels to achieve 160MHz of bandwidth will leave just two non-overlapping channels (in North America, at least; different countries have different channel allocations).
Quantenna says it expects its chipset will be used in a wide range of applications, including enterprise and consumer networking, as well as in ISP infrastructure (think outdoor applications). Quantenna had previously announced that home-security provider Vivint is using Quantenna’s 4x4 chipsets in the rollout of its 50Mbps home Internet service(Vivint has also made a strategic investment in Quentenna).
But don’t expect to find the hardware in future smartphones or tablets, the company says it has no plans to develop an 8x8 chipset for battery-powered devices, nor will it be available in USB Wi-Fi adapters. That makes it sound as though the new part will be limited to routers, PCIe cards, bridges, and notebook and desktop motherboards.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg har AP fra UnifFi, men bare å finne en switch som kan henges på vegg med alle tilkoplinger i bunn og display i front er et helvete ;)

He, he...har ikke sett noe sånt, jeg innrømmer det. Skjønt en switch er jo (som regel) noe enklere (enn et ap) å få plassert der ingen ser den da.

 

Har vurdert det, men ett år etter release støtter de fortsatt ikke nyeste software med lovte funksjoner, mange har problemer med lyd fra enhetene som har blitt viftet bort av produsenten, kan man stole på noen med såpass laber kvalitetskontroll?

Det finnes flere AP'er som er bedre, men prisen er jo deretter. Til hjemmebruk (få brukere, større områder) synes jeg UniFi gir best funksjon/kvalitet/pris -ratio. Særlig der hvor du "må" ha flere AP'er for å dekke hele området.

 

Tro aldri på lovnader, kjøp etter hva som leveres i dag.

 

"Coilwhine" problemet (eller hva en skal kalle det) er PoE betinget og samme AP kan gi ulik lyd i forskjellige miljøer. Ikke så helt enkelt med kvalitets sikring da (dette er "lavpris"-produkter). Du kan få det stille ved å sette "power" til low/medium, men taper da rekkevidde. Eller sett på en strømforsyning og kjør full pupp.

Jeg har hørt lyd fra dem, men aldri så mye at det har blitt et problem (det er som regel overdøvet av annen støy). Skjønt, i et helt stille rom, vil du nok kunne irritere deg over "tikkelyden".

 

Du har rett i at kvaliteten varierer. Jeg har flere AP'er som ikke gir lyd, uansett instilling/oppsett. Jeg har lurt på om de som "tikker" har kortere levetid, men har ingenting som bekrefter det.

Lenke til kommentar

Alternativt kjøre pfSense i en VM om man har sin egen server. Der kan man også kjøre virtuellt NAS, dedikert VM med VPN osv osv...

 

Jeg ville ikke gjort det personlig, men det er fult mulig. Dog kan det være problematisk å unngå Host OS sin nettverkstack på WAN interface, slik at man eksponerer dette mot Internet.

Sjelden det er slike explots ute å gå, men det er ikke mange år siden det var en slik for windows platformen.

 

Også må man la maskinen stå å gå da... :)

Lenke til kommentar

 

Jeg kan anbefale pfSense på et Alix-board (alix2d13) med 3 Ethernet porter. 1 WAN, 1 LAN og 1 med mulighet for å logge inn som admin for konfigurasjon. Om man vil ha noe kraftigere så har de noen nyere apu-boards også.

Synd alix kortet ikke har nok "power" til å kjøre noe særlig trafikk over ovpn krypterte tuneller...

 

Det er sant. Men man kan bruke et miniPCI krypto kort i den. Slik at man får dedikert harware for kryptering. Men da begynner det straks å bli dyrt, så en annen løsning er nok best.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Til tross for "lavpris", er man jo nesten oppi prisen for en Cisco 1602i hvis en vil ha UniFi med både 2.4 og 5 GHz. Så i mine øyne burde det være en del kvalitetssikring inne i bildet.

Vel, du tøyer "nesten" ganske langt... Før det første er jo 1602'ene ca 30% dyrere i seg selv samt at f.eks mesh funksjonalitet krever en kontroller (samt lisens) i tillegg (CAP firmware i AP). Cisco blir fort ganske mye dyrere totalt.

 

Jeg ser på ubiquiti som noe midt imellom "hjemme" og "enterprise". En kan anklage selskapet for svulstige ord i markedsføringa ("enterprise grade" etc), men sånt er de langt fra alene om. Jevnt over har jeg ikke mer problemer med utstyr fra dem enn fra andre, tross mangelfull helpdesk & beskyldninger om manglende kvalitetskontroll (og jeg har bruk ganske mye fra dem; Unifi, airmax, edgemax).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jepp, proprietær som hos Cisco inntil de fikk valgt sin "Cisco Enhanced PoE"-løsning som 802.3at (PoE+) standard i 2012.

Forøvrig finnes en "overgang" for AP og AP LR som gir 802.3af støtte. AP pro støtter 803.2af, AP AC støtter 802.3at (PoE+).

 

Note;

Forøvrig hakket værre å bomme med ubiquiti PoE switchene, der kan du fort ta knekken på ting (om du tror det er en PoE+ switch).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Til tross for "lavpris", er man jo nesten oppi prisen for en Cisco 1602i hvis en vil ha UniFi med både 2.4 og 5 GHz. Så i mine øyne burde det være en del kvalitetssikring inne i bildet.

Vel, du tøyer "nesten" ganske langt... Før det første er jo 1602'ene ca 30% dyrere i seg selv samt at f.eks mesh funksjonalitet krever en kontroller (samt lisens) i tillegg (CAP firmware i AP). Cisco blir fort ganske mye dyrere totalt.

 

Jeg ser på ubiquiti som noe midt imellom "hjemme" og "enterprise". En kan anklage selskapet for svulstige ord i markedsføringa ("enterprise grade" etc), men sånt er de langt fra alene om. Jevnt over har jeg ikke mer problemer med utstyr fra dem enn fra andre, tross mangelfull helpdesk & beskyldninger om manglende kvalitetskontroll (og jeg har bruk ganske mye fra dem; Unifi, airmax, edgemax).

 

Ser du har erfaring med desse Ubiquiti.. Gidder du sjekke ut tråden min?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1616906&hl=

Lenke til kommentar

 

Alternativt kjøre pfSense i en VM om man har sin egen server. Der kan man også kjøre virtuellt NAS, dedikert VM med VPN osv osv...

Jeg ville ikke gjort det personlig, men det er fult mulig. Dog kan det være problematisk å unngå Host OS sin nettverkstack på WAN interface, slik at man eksponerer dette mot Internet.

Sjelden det er slike explots ute å gå, men det er ikke mange år siden det var en slik for windows platformen.

 

Også må man la maskinen stå å gå da... :)

 

 

Jeg kjører virtuell pfSense på en VMWare plattform. Samme riggen har tidligere også hatt virtuell NAS4Free med passthrough til SAS-kontroller, funket fint det. Største problemet er overføringshastigheter over nettverk, VMWare og NAS4Free "krangler", gjorde at jeg flyttet NAS4Free til en egen dedikert maskin.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...