Gå til innhold

TEST: Norges største test av mobilt bredbånd


Anbefalte innlegg

 

Kanskje jeg skal reise til sør korea, og teste 5G, i 2017.

Tviler på at telenor eller netcom, heletatt vil vurdere 5G før 2056 innen den tid burde fiberlinjene være dekket over 50% av norges land.

Du mener vi skal være først i verden på ALT eller så er Telenor og Netcom drit? Vi var først med 4G LTE: the first-release Long Term Evolution (LTE) standard (in Oslo, Norway and Stockholm, Sweden since 2009). http://en.wikipedia.org/wiki/4G

 

Det er så ufattelig naiv og frekk holdning at jeg vil spy.

Jaha,,, i samme wikipedia artikkel du linker til så har dog Korea vært ute med WiMax 3 år før.. til og med USA var før oss i 2008.. Les det du linker til før du blir bastant.. Så kan en videre lese at det fremdeles kan debateres hvorvidt disse første implementasjonene var ekte 4G eller ei. Liten tvil er det dog at vi pr innbygger er ganske bortskjemt, vi var tidlig ute med 3G og bra utbygd GSM nett, men det er mer penger å hente i utlandet.. Fra et økonomisk perspektiv er det mer fornuftig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jaha,,, i samme wikipedia artikkel du linker til så har dog Korea vært ute med WiMax 3 år før.. til og med USA var før oss i 2008.. Les det du linker til før du blir bastant..

Jeg har lest, men nå tror jeg du går i din egen felle. Jeg har ikke sagt noe om WiMax, jeg sa vi var først med 4G LTE, så du må gjerne lese det du siterer først ;)

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En fin test men dere burde også testet ut hva som skjer når dere har brukt opp kvoten og om tilbyderne da holder det de sier i sine egne vilkår.

 

ICE f.eks struper hastigheten til maks 100 k/bits når kvoten er brukt opp selv om det står maks 200 k/bits i vilkårene.

Lenke til kommentar

 

Jaha,,, i samme wikipedia artikkel du linker til så har dog Korea vært ute med WiMax 3 år før.. til og med USA var før oss i 2008.. Les det du linker til før du blir bastant..

Jeg har lest, men nå tror jeg du går i din egen felle. Jeg har ikke sagt noe om WiMax, jeg sa vi var først med 4G LTE, så du må gjerne lese det du siterer først ;)

 

Sant... hjelper dog lite, vi var langt fra først med 4G (hvilket du kommenterte først...).. At vi er bortskjemte? Nahh, dog vi er bedre enn en haug med andre land, men vi er LANGT fra bortskjemte, hverken på bredbånds og mobilbredbånds - hastigheter.. Dekningsmessig er vårt langstrakte land dyrt og vanskelig å dekke.. Danmark har for eksempel så og si 100% dektning av 4G.. UK ikke langt unna, søta bror har som vi mest dekning sør på... Bortskjemt? Nei. Først ute? Nei.. Men men.. Det til side, jeg tror vel at de fleste greier seg mer enn nok med LTE-A, om TN og NC bestemmer seg for å oppgradere utstyr til å støtte den, Ellers kan ikke jeg klage på 150mbit på mobilen min (dog har til gode å se mer enn 40mbit).

Lenke til kommentar

Det er vel ikke så vanskelig å forstå at 4 mennesker i en "nettavis" med begrensede ressurser ikke kan dekke absolutt alle småsteder i hele landet.

 

Synes dette er et fint snitt av landet.

 

Det er veldig forståelig, men gir dårlig mening med overskriften.

Lenke til kommentar

 

Det er vel ikke så vanskelig å forstå at 4 mennesker i en "nettavis" med begrensede ressurser ikke kan dekke absolutt alle småsteder i hele landet.

 

Synes dette er et fint snitt av landet.

Det er veldig forståelig, men gir dårlig mening med overskriften.

 

Hva skulle de ha skrevet da? "Vi har prøvd å teste hele Norge, men det hadde vi ikke ressuser til"? De kunne selvfølgelig brukt forminskende ord i overskriften, men det hadde jo bare ført til at ennå mindre gadd å lese artikkelen. ville du gjort det som journalist? det er ikke akkurat slik at de prøver å lure oss, de skriver jo med en gang hvor omfattene testen er og hva de har gjort..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forside overskriften var fin, "Test: Norges største test av mobilt bredbånd"

Hvorfor skal man overdrive og si at man i tillegg har dekket hele Norge?

 

Det var en stor og fin test, det skal HW.no ha, men å si at det er hele norge blir feil når det er så store mangler på områder folk befinner seg på.

Lenke til kommentar

Har ikke lest alt men jeg vil hvertfall si at dekningen er elendig her jeg bor. Jeg bor 30 min nord for oslo, et sted hvor man burde ha grei dekning, i det minste 3g. Sånn er det altså ikke.. Under streaming av Spotify så kan sangene stoppe i 2-3 sekunder opptil flere ganger midt under åpen himmel på strekninger som Gran-Harestua.

 

Til og med midt i oslo så kan jeg oppleve lav styrke. Så da kan jeg jo tenke meg hvor dårlig det er ellers i landet. Telenor hadde hatt godt av litt skikkelig konkurranse..

Lenke til kommentar

 

Er litt rart at telemontørene ikke har fått opp dekningen på de 3 årene?

 

En ting er sikkert og det er at nordmenn er enormt kravstore og tror på julenissen. 4G i Norge var ikke bare blant de aller første i verden, det er også blant det aller mest utbygde og raskeste i verden sammenlignet med antall innbyggere over areal. Det er også slått rekorder på rekorder av milliardinvesteringer av teleselskapene de siste årene i mobilnettet og allikevel klager og syter nordmenn som aldri før, selv om vi har blant Europas og verdens billigste mobilabonnement også. Vi er blitt bortskjemte!

Mye av kritikken har gått på at de har prioritert 4g i bystrøk, samtidig som mange andre ikke har tilgang til annet enn EDGE. Synes ikke det er å syte.

Lenke til kommentar

Er uaktuelt for min del å skifte til telenor ihvertfall. Der jeg bor, har netcom suverent best dekning, og har 4g. Noe telenor ikke har. Har funnet ut at på steder utenfor sentrum, har netcom oftest best dekning.

Sånn på papiret er det nok motsatt. Telenor har rundt 30-40% flere basestasjoner enn NetCom og dekker flere prosentpoeng mer enn NetCom av Norges areal.

Mye av kritikken har gått på at de har prioritert 4g i bystrøk, samtidig som mange andre ikke har tilgang til annet enn EDGE. Synes ikke det er å syte.

Det er i operatørenes egen interesse når det gjelder dekningsutbygning å bygge ut der flest mulig blir mest fornøyd. Hvis du mener noen fortjener bedre behandling enn andre så tror jeg logikken skurrer.

 

Nå skal det også sies at det aldri har vært investert så mye i 3G-nettet fra Telenors side som de siste 2 årene. Det er en myte at 4G har gått på bekostning av 3G. Det bare virker sånn i media fordi man ikke akkurat reklamerer for 3G-dekning lenger.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Hei,

 

Av litt nysgjerrighet, lurer jeg på om dere har noe utfyllende om metodebruk.

 

Slik jeg forstår har dere testet noen abonnement som ikke er tilgjengelig for vanlige forbrukere? Har dere gjort kontroll-tester med et kommersielt tilgjengelig abonnement hos disse to ?

 

Jeg lurer også på om aksesspunktet er leverandørens normale, eller ett som filtrerer en del trafikk.

 

Var det samme server dere målte mot under testene? (Står det f.eks. Hosted by Get eller Telenor ?)

Lenke til kommentar

Kul ide, men kanskje dere burde omformulert overskriften til, vi har testet dekning langs Norske veier. Nåværende overskrift er i tråd med en trend dere begynte (såvidt jeg kan huske) når dere introduserte Extra. Latterlig overdrevne overskrifter som gir inntrykk av at dere virkelig har lagt dere i selene for å teste en hypotese og hver gang så er testen så latterlig begrenset og snever at den er totalt irrelevant.

 

Nå mens jeg ligger å vralter i senga på mobilen blir det mas å oppdrive artiklene jeg mener, men regner med at flere sjønner hva jeg mener.

 

Og alle med ett fnugg av språkforståelse skjønner hva amboil mener her, er det virkelig noen som innbiller seg at man har testet overalt i hele norge, eller klager man bare for å klage? Overdrevne overskrifter er en uting, men jeg synes virkelig kritikken er lite treffende her.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har herjet litt med de ping-tabellene. Her er ping per teknologi per firma, med og uten ICE:
d2E7lUZ.png
co3ukkx.png

Dataene i en mer håndterlig tekstform er her , og koden (som er i R) er her. Alle "ikke dekning", "-", tomme felter og slikt er endret til NA, og alle felter er ryddet til å ikke ha mellomrom/non-breaking spaces/osv; feltene er separert med tab.

 

Det ser ved første øyekast ut som om telenor og netcom har ganske like tall, bortsett fra Telenor sine latterlig høye outliere på 3G. ICE får for det meste tall helt marginalt dårligere enn 3G - med noen få men alvorlige unntak.

 

edit: Her er alle, klippet til maks 500ms. Lettere å sammenligne, men alle telenor sine 3G-problemer og ICE sine høyeste mangler.

INW98Wl.png

 

Jeg kan gjøre noe tilsvarende med datahastighet, men ikke akkurat nå.

Endret av Djn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...