Gå til innhold

hvilken av disse 3 kredittkortene lønner det seg å nedbetale først


Anbefalte innlegg

hei jeg har 3 kredittkorter med saldo 5000 på den ene, 2500 på en annen og 18000 på den tredje. vil bli kvitt de.. hvis dere skulle nedbetalle f.eks 8 000 med en gang, hvilken av disse to alternativene lønner seg best

alt 1. betaler 8 000 til det kredittkortet som har saldo på 18 000

alt 2. nedbetaler kort 1 og kort 2 på 5000 og 2500 og stå igjen med kun en kredittkort

 

høres litt skolerelatert ut, but this is real life..

er det ikke smarteste å ta alt 1. med tanke på høy saldo = høye renter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et par spørsmål som er relevante her:

 

- hva er renten på de forskjellige lånene (nominell og effektiv)?

- hva er det månedlige / årlige betalingsgebyret på de forskjellige lånene?

2500 norwegian

 

Årlig nominell rente 20,49% Nominell rente pr. mnd 1,71% Effektiv rente pr. år 23,1% *

 

santander 18 000

Nominell rente kontantuttak 26,40 % Årlig eff. rente 23,41 %

 

sparebank 5000

nom.rente = 21,62 eff.rente = 25,37

Endret av Julia Rodriguez
Lenke til kommentar

Hvis lånet i Santander har 23,41% eff. rente ville jeg personlig satset på å betale ned Sparebanken først, deretter Norwegian og til slutt Santander. Renteforskjellen på Norwegian og Santander er minimal, og du får da mestringsfølelse av å ha blitt kvitt to av tre lån.

 

mrk: hvis du har kontantuttak fra Santander, og dermed 26.40% nominell rente så er det såpass mye høyere enn de andre at det kan lønne seg å starte med det lånet. Kanskje noen andre kan bidra med noen tips, da jeg ikke kjenner til hvordan kredittkortselskapene fungerer.

Lenke til kommentar

Hvis lånet i Santander har 23,41% eff. rente ville jeg personlig satset på å betale ned Sparebanken først, deretter Norwegian og til slutt Santander. Renteforskjellen på Norwegian og Santander er minimal, og du får da mestringsfølelse av å ha blitt kvitt to av tre lån.

 

mrk: hvis du har kontantuttak fra Santander, og dermed 26.40% nominell rente så er det såpass mye høyere enn de andre at det kan lønne seg å starte med det lånet. Kanskje noen andre kan bidra med noen tips, da jeg ikke kjenner til hvordan kredittkortselskapene fungerer.

ja alle er jo kontantuttak altså overføring til egen konto..

Endret av Julia Rodriguez
Lenke til kommentar

Dersom det er snakk om kontantuttak så bør du fokusere på lånet hos Santander.

Dersom du har 8000 til rådigheit så ville eg betalt:

 

Santander: 6500

Norwegian: 500

Sparebanken: 1000

 

På den måten betaler du ned mest på det lånet som er dyrast, og så viser du betalingsvilje på dei to andre låna.

 

I dette tilfellet er også renteforskjellen såpass stor at eg ville ha forhøyrt meg om muligheita til å løyse inn lånet hos Santander med eit billegare lån hos f.eks banken din.

 

Om mulig bør du også ringe kredittkortselskapa for å sjå om du får i havn ein nedbetalingsavtale.

Lenke til kommentar

Nå er det vel kommet gjeldsregister også er det ikke, som kredittselskap kan se all gjeld du har i forskjellige kredittfirmaer?.

 

På papiret ser det vel uansett bedre å skylde et selskap 18,000kr en 3 selskap tilsvarende sum.

Betal ned de to, også fremover betaler du ned MINIMUM 2x minstebeløpet du må betale per måned.

 

ALDRI betal minimum, du kommer da til å bruke en mannsalder på å bli kvitt gjelden.

Stram heller inn beltet en stund å se beløpet gå fort nedover :)

Lenke til kommentar

Nå er det vel kommet gjeldsregister også er det ikke, som kredittselskap kan se all gjeld du har i forskjellige kredittfirmaer?.

Nei.

 

TS: Har du misligholdt gjelden til noen av selskapene? Altså: Har du latt være å betale selv minimumsbeløpet slik at noen av dem har sagt opp kreditten og det har begynt å påløpe gebyrer?

 

I og med at du har såpass lav saldo på to av dem ville jeg betalt ned de to du kan betale ned fullt, og sagt opp avtalen og klippet kortet. Så betaler du ned Santander så fort som mulig etter det. Det er ikke mange kronene du sparer i rente på å betale ned litt av Santander-kortet, og da er det bedre å bare "bli kvitt to av problemene fullstendig".

 

Ellers anbefaler jeg å slutte å ha kredittkort. Om man er avhengig av kontantuttak fra kredittkortet så er man i deep shit og mangler fullstendig økonomisk styring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Nå er det vel kommet gjeldsregister også er det ikke, som kredittselskap kan se all gjeld du har i forskjellige kredittfirmaer?.

Nei.

 

TS: Har du misligholdt gjelden til noen av selskapene? Altså: Har du latt være å betale selv minimumsbeløpet slik at noen av dem har sagt opp kreditten og det har begynt å påløpe gebyrer?

 

I og med at du har såpass lav saldo på to av dem ville jeg betalt ned de to du kan betale ned fullt, og sagt opp avtalen og klippet kortet. Så betaler du ned Santander så fort som mulig etter det. Det er ikke mange kronene du sparer i rente på å betale ned litt av Santander-kortet, og da er det bedre å bare "bli kvitt to av problemene fullstendig".

 

Ellers anbefaler jeg å slutte å ha kredittkort. Om man er avhengig av kontantuttak fra kredittkortet så er man i deep shit og mangler fullstendig økonomisk styring.

 

 

jeg har klippet alle 3 kortene dagen jeg overførte 30 000 til kontoen,, jeg trengte de bare til en regning.

betaler alltdi minimum beløpene i god tide.. men altså det som jeg har lagt god merke til er at jeg betaler alltdi over 500 i minimumsbeløp til santander nå i 5 måneder og har fortsatt bare nedbetalt 1000..

 

ja det hadde vært psykologisk lettere å bli kvitt 2 og stå igjen med bare 1.. men tenk hvis jeg ikke rekker å nedbetale santander på 5 måneder til? det blir verre.. så jeg tok akkurat å betalte santander 8 tusen, og nedbetaler resten neste måned.. så har jeg to kreditkorter med lave saldoer som lettere å deale med

Endret av Julia Rodriguez
Lenke til kommentar

Skjønte ikke helt logikken med å betale ned på 5 måneder, renten ruller hele tiden selv om den opplyses per år. Og som jeg sa, du blir aldri ferdig med minimumsbeløp, du må minst doble det.

 

Men nå har jo du betalt ned litt på ene kortet og må forsatt forholde deg til 3 kort per måned, men man gjør som man selv vil :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...