Gå til innhold

Hva heter denne typen bilder, og hvordan lager man det?


Anbefalte innlegg

Nå er det veldig mange år siden sist jeg gjorde noe som helst med fotoredigering, og alt jeg kunne den gang har vel i grunn blitt glemt. Tingen er at jeg har en svart koffert(tøy) som jeg kunne tenke meg å merke med å spraye hvit lakk, eller lignende, slik at den blir enklere å oppdage. Derfor tenkte jeg å merke den med noe fra filmer eller andre ting jeg liker, og for å gjøre det trenger jeg et bilde ala dette:

http://www.wallpaperup.com/uploads/wallpapers/2013/01/11/28435/8e52c6d0a92cfc5b8018973d6b79c260.jpg

 

Tanken var den at jeg klipper ut alt det hvite på et ark, så bare sprayer jeg på arket i håp om at resultatet blir ok. Hva heter denne type bilder og hvordan lager man det? For øyeblikket har jeg ingen programmer som kan gjøre denne jobben, hvis ikke det følger noe med Windows 8 som klarer å gjøre det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stencil / sjablong

 

Det er en del effekter du må bruke for å få en så rene linjer, men hovedsaklig er det snakk om: black/white, kontrast lysstyrke og blur effekt.

 

Paint.NET er ett enkelt og gratis verktøy for bilde redigering som tilsynelatende er enkelt, men kan utvides med moduler som gir deg stor frihet. http://www.getpaint.net/

 

 

Kom forøvrig over en youtube video som jeg syntes var ganske grei for å lage stencil: http://www.youtube.com/watch?v=yHsojM5d5no

Endret av j0achim
Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd det, men jeg ser for meg at om du først gjør bildet om til svart/hvitt, og så bruker Threshold-funksjonen, så får du denne effekten. Tipper den funksjonen finnes i andre programmer også. Etterpå regner jeg med du få fikse litt manuelt ved å tegne med svart eller hvitt.

Lenke til kommentar

I vanlige foto er det en del variasjoner i luminans i støy og annet en ikke legger vesentlig merke til ved vanlig visning. Sånt kan gi ujevne kanter og flekker når man kjører threshold eller 2-nivå filtrering. For å jevne ut sånne ting kan en bruke et støyfilter eller en form for blur, som vil gjøre linjene (langs overgangen mellom sort/hvitt) glattere etter at det er redusert til sort/hvitt. Her er det bare å prøve seg frem til resultatet en liker best.

Lenke til kommentar

Er ikke så farlig med litt støy egentlig, du skal uansett kutte manuelt med kniv og da kan man fikse litt i prosessen.

 

Jeg lekte meg litt med dette for noen år siden. Konverterte til svart-hvitt. Så brukte jeg kurvene til å lage ekstrem kontrast og flyttet denne til høyre og venstre for å tilpasse hva jeg ville ha med og hva jeg ikke ville ha med. Så gikk jeg over til slutt og tegnet og visket litt. Du må huske at alt som ikke klippes ut må henge sammen, bokstaven O vil for eksempel ikke få direkte, da hullet i midten ikke sitter fast i noe.

Til slutt printet jeg ut og limte papiret på tynn med hard papp og skjærte ut med en tapetkniv (jeg kjøpte noe lignende i en kunstforretning, som var litt lettere å bruke, men tapetkniv funket det også). Ganske greit å få ok resultater.

 

Henning

Lenke til kommentar

Du vil ikke bruke spraylakk uten å lime fast sjablongen din. (Avtagbart spraylim fra en hobbyforretning på baksiden av sjablongen)

Papiret du bruker bør ikke trekke fuktighet, en billig løsning er å dra til din nærmeste butikk med ferskvare og be om en halvmeter med slakterpapir. Denne er plastbelagt på ene siden, og kan printes på på den andre (i noen printere vil ikke printeren dra frem papiret - prøv!). Limes med plastsiden ned for å slippe "kryp".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...