Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Fikk en DW klokke til jul idag, og ser allerede et det er 5-6 ganske solide riper i glasset..

 

Har jo bare vært påført fin-klær og behandlet den fint.

 

Er det virkelig så søppel, eller har jeg vært uheldig? Ødela kvelden godt for å si det sånn..

Kjenner for lite til hvilket glass som står på disse. Men mtp at urverket er veldig billig så forundrer det meg ikke at de maksmaliserer fortjenesten.

 

I bortimot samme prisklasse på er Orient Bambino et mye bedre kjøp.

 

 

http://www.creationwatches.com/products/orient-automatic-288/orient-2nd-generation-bambino-classic-automatic-fac00005w0-ac00005w-mens-watch-9317.html?zenid=o9k0bm63fl2c83otkgs40qsc67

 

Mens det du egentlig ønsker deg en selvsagt en Junghans Max Bill

https://www.junghans.de/en/junghans-collection/watches/maxbill/maxbill-maxbillautomatic/027-3501-00/model/detail.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Fikk en DW klokke til jul idag, og ser allerede et det er 5-6 ganske solide riper i glasset..

 

Har jo bare vært påført fin-klær og behandlet den fint.

 

Er det virkelig så søppel, eller har jeg vært uheldig? Ødela kvelden godt for å si det sånn..

Jeg kan ikke uttale meg spesifikt om glasset (tviler på det er safir), men når du kjøper klokke fra DW eller Hugo Boss er det ikke primært klokke og kvalitet du kjøper, det er merkevare og hype du betaler for. Kostnaden for å produsere en DW-klokke ligger rundt 40kr(nei, ikke en underdrivelse), da sier det seg selv at det ikke er top notch på annet enn utseende og statement. Blir litt som det motehuset som kopierte IKEAs blå pose og solgte den for 4000.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv om man det ikke er kvalitet, høres det ikke normalt ut det Christian opplever. Solide riper etter det bruket. Jeg har som sagt brukt klokker med mineralglass i flere år uten å få ripe i dem. Jeg ville kanskje kontaktet butikken hvor klokken er kjøpt, eller DW direkte, og hørt om dette er normalt.

Lenke til kommentar

 

Vet du hvor man kan få tak i denne?
Hvis du skal handle på nett så kan jeg varmt anbefale seriouswatches.com. Vet ikke om disse selges over disk i Norge.

 

Edit: Det kan se ut som om de har sluttet å selge de. Det må ha skjedd nylig, ettersom jeg sjekket ut den klokken på sidene deres for ikke lenge siden.

Endret av Liquidkey
Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Fikk en DW klokke til jul idag, og ser allerede et det er 5-6 ganske solide riper i glasset..

 

Har jo bare vært påført fin-klær og behandlet den fint.

 

Er det virkelig så søppel, eller har jeg vært uheldig? Ødela kvelden godt for å si det sånn..

Jeg kan ikke uttale meg spesifikt om glasset (tviler på det er safir), men når du kjøper klokke fra DW eller Hugo Boss er det ikke primært klokke og kvalitet du kjøper, det er merkevare og hype du betaler for. Kostnaden for å produsere en DW-klokke ligger rundt 40kr(nei, ikke en underdrivelse), da sier det seg selv at det ikke er top notch på annet enn utseende og statement. Blir litt som det motehuset som kopierte IKEAs blå pose og solgte den for 4000.

 

 

Nå er det jo ikke primært klokkekvalitet noen her inne kjøper klokker for, så sånn sett er vel motehus-klokkene litt i samme gate?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hei!

 

Fikk en DW klokke til jul idag, og ser allerede et det er 5-6 ganske solide riper i glasset..

 

Har jo bare vært påført fin-klær og behandlet den fint.

 

Er det virkelig så søppel, eller har jeg vært uheldig? Ødela kvelden godt for å si det sånn..

Jeg kan ikke uttale meg spesifikt om glasset (tviler på det er safir), men når du kjøper klokke fra DW eller Hugo Boss er det ikke primært klokke og kvalitet du kjøper, det er merkevare og hype du betaler for. Kostnaden for å produsere en DW-klokke ligger rundt 40kr(nei, ikke en underdrivelse), da sier det seg selv at det ikke er top notch på annet enn utseende og statement. Blir litt som det motehuset som kopierte IKEAs blå pose og solgte den for 4000.

Nå er det jo ikke primært klokkekvalitet noen her inne kjøper klokker for, så sånn sett er vel motehus-klokkene litt i samme gate?

 

AtW

Hvis du tenker på tidsnøyaktighet i mekaniske ur, så nei - da er quartz alltid bedre. Men kvalitet varier innad i quartz, og definitivt innad i mekanisk. Mange her kjøper klokker for kvalitet i mekanikk og håndverk.
Lenke til kommentar

 

 

 

Hei!

 

Fikk en DW klokke til jul idag, og ser allerede et det er 5-6 ganske solide riper i glasset..

 

Har jo bare vært påført fin-klær og behandlet den fint.

 

Er det virkelig så søppel, eller har jeg vært uheldig? Ødela kvelden godt for å si det sånn..

Jeg kan ikke uttale meg spesifikt om glasset (tviler på det er safir), men når du kjøper klokke fra DW eller Hugo Boss er det ikke primært klokke og kvalitet du kjøper, det er merkevare og hype du betaler for. Kostnaden for å produsere en DW-klokke ligger rundt 40kr(nei, ikke en underdrivelse), da sier det seg selv at det ikke er top notch på annet enn utseende og statement. Blir litt som det motehuset som kopierte IKEAs blå pose og solgte den for 4000.

Nå er det jo ikke primært klokkekvalitet noen her inne kjøper klokker for, så sånn sett er vel motehus-klokkene litt i samme gate?

 

AtW

Hvis du tenker på tidsnøyaktighet i mekaniske ur, så nei - da er quartz alltid bedre. Men kvalitet varier innad i quartz, og definitivt innad i mekanisk. Mange her kjøper klokker for kvalitet i mekanikk og håndverk.

 

 

De kjøper det ihvertfall ikke for kvalitet som ur, dvs tidtaker. Man får et meget godt ur for under 50 kroner. Man kjøper det derfor av andre grunner enn kvaliteten som ur i seg selv, og da synes jeg ikke hoppet er så veldig stort til "moteklokker".

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Hvis du tenker på tidsnøyaktighet i mekaniske ur, så nei - da er quartz alltid bedre. Men kvalitet varier innad i quartz, og definitivt innad i mekanisk. Mange her kjøper klokker for kvalitet i mekanikk og håndverk.

 

 

1:De kjøper det ihvertfall ikke for kvalitet som ur, dvs tidtaker.

2:Man får et meget godt ur for under 50 kroner.

 

Man kjøper det derfor av andre grunner enn kvaliteten som ur i seg selv, og da synes jeg ikke hoppet er så veldig stort til "moteklokker".

AtW

 

1: Det var jo nettopp det jeg sa i posten du siterer.. se utheving.

2: Man kan få et godt urverk for 50kr, men ikke et godt ur totalt sett kvalitetsmessig. Kasse, lås og rem vil ikke holde høy kvalitet om totalprisen er 50kr.

Lenke til kommentar

Hva mener du med "høy kvalitet"? Ser fint ut? Joa, men 50-kroners-klikka holder i tiår etter tiår, selv med plasteremma si. Poenget er at majoriteten som kjøper dyre klokker, og majoriteten som diskuterer her inne ikke kjøper det fordi det er et godt ur (en god tidtaker), men som en funksjon mer som et smykke. Det er greit nok det, men det begynner ihvertfall å nærme seg et glasshus når man da klager over "lite kvalitet for pengene" på "moteur".

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva mener du med "høy kvalitet"? Ser fint ut? Joa, men 50-kroners-klikka holder i tiår etter tiår, selv med plasteremma si. Poenget er at majoriteten som kjøper dyre klokker, og majoriteten som diskuterer her inne ikke kjøper det fordi det er et godt ur (en god tidtaker), men som en funksjon mer som et smykke. Det er greit nok det, men det begynner ihvertfall å nærme seg et glasshus når man da klager over "lite kvalitet for pengene" på "moteur".

 

AtW

Du får ikke god kvalitet(materialmessig, ikke utseendemessig) på et armbåndsurs kasse, rem og spenne for 50kr.

 

Resten du skriver er jo igjen ting som allerede er kommentert før du skrev det.. sitat: "Mange her kjøper klokker for kvalitet i mekanikk og håndverk"

Lenke til kommentar

 

Hva mener du med "høy kvalitet"? Ser fint ut? Joa, men 50-kroners-klikka holder i tiår etter tiår, selv med plasteremma si. Poenget er at majoriteten som kjøper dyre klokker, og majoriteten som diskuterer her inne ikke kjøper det fordi det er et godt ur (en god tidtaker), men som en funksjon mer som et smykke. Det er greit nok det, men det begynner ihvertfall å nærme seg et glasshus når man da klager over "lite kvalitet for pengene" på "moteur".

 

AtW

Du får ikke god kvalitet(materialmessig, ikke utseendemessig) på et armbåndsurs kasse, rem og spenne for 50kr.

 

Resten du skriver er jo igjen ting som allerede er kommentert før du skrev det.. sitat: "Mange her kjøper klokker for kvalitet i mekanikk og håndverk"

 

 

La oss si remma ryker etter mange tiår da, på den billige klokka. Man kan kjøpe en ny rem som holder evig for 100 kroner. Så greit nok, 150 kroner. Men det endrer ikke på essensen.

 

Jeg vet det er kommentert, og du svarer også på ting som allerede er kommentert. Men det endrer ikke at det faktisk er tilfellet. Det er i stor grad en motesak, og det er som sagt ikke noe galt med det, men jeg mener allikevel man skal være litt forsiktig å kritisere moteklokker for akkurat det samme.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ikke at det er ultrarelevant, men jeg mener du må opp på 3-400kr for å få et armbåndsur hvor du kan stole på urverket, at batteriene holder mer enn 3mnd og at den ikke knuser av et lett dunk eller faller av remen. F.eks den klassiske Casio "terroristklokken". Denne klokka til en 60lapp ville jeg ikke stolt på at varte i 10 år.

 

Man kan også kjøpe sjøstøvler til 99kr, men de vil normalt ikke være like gode eller holdbare som et par til 399.

 

Essensen er at en moteklokke til 1995 med 50kr i deler har en lav kvalitet over det hele, mens en mekanisk klokke til 15.000 i det minste har kvalitet i håndverk, reim og materialer generelt - til tross for at den er mindre nøyaktig. Er det verdt 13.000 mer i kvalitet? Nei, da er vi nok som tidligere påpekt over i smykke/interesse-kategorien for å forsvare prisen.

 

Jeg vil egentlig si at dyre mekaniske klokker er lettere å sammenligne med biler når det kommer til hva man betaler for(du betaler mye for materialer/arbeid, men enda mer for merkevaren/statusen), mens moteklokker er lettere å sammenligne med T-skjorter(begge lagd i samme gate i Bangladesh, men HM tar 99 og Levis tar 499).

Lenke til kommentar

Ikke at det er ultrarelevant, men jeg mener du må opp på 3-400kr for å få et armbåndsur hvor du kan stole på urverket, at batteriene holder mer enn 3mnd og at den ikke knuser av et lett dunk eller faller av remen. F.eks den klassiske Casio "terroristklokken". Denne klokka til en 60lapp ville jeg ikke stolt på at varte i 10 år.

 

Man kan også kjøpe sjøstøvler til 99kr, men de vil normalt ikke være like gode eller holdbare som et par til 399.

 

Essensen er at en moteklokke til 1995 med 50kr i deler har en lav kvalitet over det hele, mens en mekanisk klokke til 15.000 i det minste har kvalitet i håndverk, reim og materialer generelt - til tross for at den er mindre nøyaktig. Er det verdt 13.000 mer i kvalitet? Nei, da er vi nok som tidligere påpekt over i smykke/interesse-kategorien for å forsvare prisen.

 

Jeg vil egentlig si at dyre mekaniske klokker er lettere å sammenligne med biler når det kommer til hva man betaler for(du betaler mye for materialer/arbeid, men enda mer for merkevaren/statusen), mens moteklokker er lettere å sammenligne med T-skjorter(begge lagd i samme gate i Bangladesh, men HM tar 99 og Levis tar 499).

 

Denne klokka:

 

https://www.ebay.com/itm/Casio-Classic-F91W-Wrist-Watch-for-Men-Water-Ressistant-Alarm-Stop-Watch-Brandnw/322972663250?epid=70305225&hash=item4b32abbdd2:g:dqkAAOSw4A5Ytr9Q

 

Er mer presis enn en mekanisk klokke. Batteriet varer i nærmere 10 år. Veier ingenting, og om du ikke liker reima kan du kjøpe en natoreim i nylon som varer til dommedag.

 

Dyre mekaniske klokker har også deler som koster langt mindre enn klokka.

 

Men joa, jeg skjønner hva du mener, det er en viss kobling mellom deler/arbeid og pris (dog ikke så mye som på biler i mine øyne). Så kan man heller diskutere om det er bedre å få 50 kroners urverk for 2000, enn 2000 kroners urverk for 15 000.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Denne klokka:

 

https://www.ebay.com/itm/Casio-Classic-F91W-Wrist-Watch-for-Men-Water-Ressistant-Alarm-Stop-Watch-Brandnw/322972663250?epid=70305225&hash=item4b32abbdd2:g:dqkAAOSw4A5Ytr9Q

 

Er mer presis enn en mekanisk klokke. Batteriet varer i nærmere 10 år. Veier ingenting, og om du ikke liker reima kan du kjøpe en natoreim i nylon som varer til dommedag.

Yes, det er "terroristklokka" jeg nevnte når jeg snakket om 3-400kr - jeg mistenker at den ebay-annonsen er for en fake kopi(om den er ny), da de originale normalt koster 200+(som fortsatt er mer enn billig nok). Den du linker har samme prisen som kopiene fra aliexpress hvertfall.

Lenke til kommentar

 

 

Denne klokka:

 

https://www.ebay.com/itm/Casio-Classic-F91W-Wrist-Watch-for-Men-Water-Ressistant-Alarm-Stop-Watch-Brandnw/322972663250?epid=70305225&hash=item4b32abbdd2:g:dqkAAOSw4A5Ytr9Q

 

Er mer presis enn en mekanisk klokke. Batteriet varer i nærmere 10 år. Veier ingenting, og om du ikke liker reima kan du kjøpe en natoreim i nylon som varer til dommedag.

Yes, det er "terroristklokka" jeg nevnte når jeg snakket om 3-400kr - jeg mistenker at den ebay-annonsen er for en fake kopi(om den er ny), da de originale normalt koster 200+(som fortsatt er mer enn billig nok). Den du linker har samme prisen som kopiene fra aliexpress hvertfall.

 

 

Det tviler jeg på, men kan hende, den koster 10 dollar i usa i annerkjente butikker, et par dollar billigere er antakelig ekte, men uansett, si 10 dollar da.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...