Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høh? Tror ikke det er forsvarlig for meg å reise stort mer enn jeg gjør ;)

 

Men klokker betaler jeg mva for.

 

Mener du at det ikke finnes noe samarbeid der det går varsler om store transaksjoner? Skulle ønske jeg fant lenken jeg leste det på, men google svikter meg!

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Det hjelper ikke bare å bare få klokken over grensen. Tollvesenet har tilgang til valutaregisteret og kan se handler vi gjør over 25.000 kr i utlandet (ved betaling med kort).

 

 

 

Tollsmell etter utenlandsreise
40-åringen hadde handlet noen gaver til kona og seg selv mens han var på jobbreise. Blant annet to dyre klokker til 25.000 kroner per stykk. Disse hadde han ikke fortollet på vei hjem til Norge.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Mener du at det ikke finnes noe samarbeid der det går varsler om store transaksjoner?

Nei, men dog skal det nevnes at Staten har full tilgang til alle dine bankdata, inkludert kredittkort om de ønsker det. På den annen side har de ikke kapasiteten til å gjøre noe med denne informasjonen.

 

Østtyske Stasi er småtterier sammenlignet med dagens situasjon.

 

PS. Andreasns innlegg like over tyder vel på at det er enda værre en jeg hadde forestilt meg. Velkommen til Orwells 1984. (Bruk cash, eller din konto i Sveits til slike kjøp).

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

PS. Andreasns innlegg like over tyder vel på at det er enda værre en jeg hadde forestilt meg. Velkommen til Orwells 1984. (Bruk cash, eller din konto i Sveits til slike kjøp).

 

Eller godta at du må bidra til felleskapet.

 

Når det er sagt: Jeg har lite sans for overvåkning, og skulle ønske folk var såpass redelige at man ikke så seg nødt til å drive med denne typen kontroll (eller at man rett og slett ikke gjorde det uansett).

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Selv om jeg er uenig med Kvasbos forutsettning om hva som er redelig tror jeg at ettersom dette er klokketråden, bør muligens en videre diskusjon omkring hva som er rett og galt med tanke på toll og beskattning føres i Politikk og Samfunn.

 

Vi kan muligens konkludere her at der er, i Norge, en viss risiko forbundet med å ikke betale Kongen det som Kongen vil at du skal betale.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om du kommer med en dyr klokke (eller noe annet av verdi over en viss grense) på armen skal du egentlig kunne vise til et slikt skjema eller dokumentere at du har betalt toll/moms.

 

Men hva om det er samme klokken som du tar med deg ut av landet, uten at du tenkte over at den var verdt over 25 000,- og du får spørsmål om du har betalt moms for din Patek på vei hjem igjen? Må du dokumentere at du tar med deg en dyr klokke som du har betalt moms for før du reiser?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men hva om det er samme klokken som du tar med deg ut av landet, uten at du tenkte over at den var verdt over 25 000,- og du får spørsmål om du har betalt moms for din Patek på vei hjem igjen? Må du dokumentere at du tar med deg en dyr klokke som du har betalt moms for før du reiser?

 

I utgangspunktet, ja. Du skal deklarere verdisaker som skal være med hjem igjen på vei ut av landet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...