Gå til innhold

Er du sikker på at du ikke bryter loven når du fotograferer?


Anbefalte innlegg

 

Like dustete som at en hobbyfotograf går og kjøper et objektiv til 60.000.- eller at en amerikanerfrelst gjøk betaler 300.000.- på og overhale motoren i Corvetten sin. Alle har sine "hobbyer" noen er lovlige og aksepterte andre ikke.

Det er sidestilt å bruke grisemye penger på hobbyen sin som å ha en "hobby" som er å bryte loven?

 

Nei, var mer at personer har forskjellige interesser, og det kan utarte seg i forskjellige retninger. Noen bruker mye penger på hobbyen og andre ikke, og andre igjen liker "spenningen".

 

Mener ikke og rettferdiggjøre ulovlige handlinger, men heller få frem at det er en grunn for at enkelte gjør dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Litt sent til party. Men tråden omhandler jo emnet og er nyeste jeg fant.

 

Er det noen som vet om noe tilsvarende for Norge? http://store.petapixel.com/products/Photographers-Rights-Gray-Card-Set.html

Tenker spesielt på den veldig greie on the point teksten, som ikke blir 14 A4 sider som er omtrent det eneste jeg har funnet angående rettighetene mine i norge.

http://petapixel.com/assets/store/photographersrights.txt

 

Mente jeg så en sånn "blanket" som omhandlet Norge for et par år siden, på typisk halv A4 side (med normal skriftstørrelse), men finner den ikke igjen.

Jeg vet at i utgangspunktet skal det mye til å bli stoppet i Norge når man tar bilder. Men driver å tar endel fototurer med min bedre halvdel, og kunne tenkt meg å "sikret" meg om jeg møter på en overivrig vekter.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Har en fotograf lov til å legge ut bilder av en privat fest, type navnefest/bryllup eller slik, på sin facebook jobb side?

I utgangspunktet så er regelen at skal du publisere bilder der enkeltpersoner kan identifiseres, så skal du ha eksplisitt samtykke (men det kan godt være muntlig, selv om skriftlig selvsagt er enklere å dokumentere) fra alle personene (eller deres foresatte).

 

Så er det noen unntak for ting som folkeopptog og offentlige forsamlinger, samt dokumentasjon av hendelser av allmenn interesse (men en privat fest faller ikke under noen av kategoriene).

Lenke til kommentar

Har en fotograf lov til å legge ut bilder av en privat fest, type navnefest/bryllup eller slik, på sin facebook jobb side?

 

Er litt nysgjerrig da fotografen vi brukte la bildene ut, og det uten samtykke til å legge ut, eller info om at det faktisk var blitt lagt ut der -,-'

 

Jeg synes ikke det er greit, men har du lest kontrakten, om det står noe om det der?

Lenke til kommentar

 

Har en fotograf lov til å legge ut bilder av en privat fest, type navnefest/bryllup eller slik, på sin facebook jobb side?

I utgangspunktet så er regelen at skal du publisere bilder der enkeltpersoner kan identifiseres, så skal du ha eksplisitt samtykke (men det kan godt være muntlig, selv om skriftlig selvsagt er enklere å dokumentere) fra alle personene (eller deres foresatte).

 

Så er det noen unntak for ting som folkeopptog og offentlige forsamlinger, samt dokumentasjon av hendelser av allmenn interesse (men en privat fest faller ikke under noen av kategoriene).

 

 

Det er et unntak til..

Her er loven.

 

 

§ 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når
a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,
b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,
c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,
d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller
e) bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd eller § 27 andre ledd.
Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår.
 
Dette er nok gjeldene:  D) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud.
 
Så med mindre man har sagt at fotografen ikke får lov å bruke bildene så kan han bruke det til å markedsføre sin egen virksomhet. Amatørmessig av han å ikke spørre, men retten har han nok på sin side. 
 
H
Lenke til kommentar

 

d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller
e) bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd eller § 27 andre ledd.
Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår.

 

Dette er nok gjeldene:  D) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud.
 
Så med mindre man har sagt at fotografen ikke får lov å bruke bildene så kan han bruke det til å markedsføre sin egen virksomhet. Amatørmessig av han å ikke spørre, men retten har han nok på sin side. 

 

Da er det jo bare å si at det ikke er greit, så må han fjerne dem. 

Lenke til kommentar

Jeg sier ofte at jeg ikke vil bli fotografert, spesielt i
arbeidsammenheng flyr kunden rundt og tar bilder i hytt og pine for å legge det ut på FB. Er man på familiesammenkomster burde man forstå at fotograferingens profesjonalitet er proporsjonalt i forhold til type sammenkomst og ofte er bruken av bildene avtalt.

 

Edit: men og huske at i et bryllup jeg var i for noen år siden ble det informert i innbydelsen at det ville bli fotografert "stemningsbilder" i tillegg til bryllupbilder og at disse kunne bli brukt i forskjellige sammenhenger.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Oppdatert link til lovdata (Åndsverksloven 45c er nå 104):

https://lovdata.no/lov/2018-06-15-40/§104

 

Jeg synes dette fortsatt er ganske ullent...

Jeg skal ha en utstilling på et kulturhus av bilder jeg har tatt der de siste 10 årene, bl.a. av en del ungdomsforestillinger. Bilder av artister/show regner jeg med er uproblematisk. Har ofte sendt bilder til de, som jeg pleier å få hyggelig respons på.

 

Men når det f.eks er en lokal dansegruppe eller et band, må jeg ha tillatelse fra alle?

Hadde ikke tenkt å selge akkurat disse bildene, og de blir heller ikke publisert på nett, de blir kun utstilt der de er tatt.

Lenke til kommentar

Oppdatert link til lovdata (Åndsverksloven 45c er nå 104):

https://lovdata.no/lov/2018-06-15-40/§104

 

Jeg synes dette fortsatt er ganske ullent...

Jeg skal ha en utstilling på et kulturhus av bilder jeg har tatt der de siste 10 årene, bl.a. av en del ungdomsforestillinger. Bilder av artister/show regner jeg med er uproblematisk. Har ofte sendt bilder til de, som jeg pleier å få hyggelig respons på.

 

Men når det f.eks er en lokal dansegruppe eller et band, må jeg ha tillatelse fra alle?

Hadde ikke tenkt å selge akkurat disse bildene, og de blir heller ikke publisert på nett, de blir kun utstilt der de er tatt.

Jeg er ingen jurist  :) , og som du skriver så er reglene ganske så ullne, men som legmann så tenker jeg at så lenge det ikke er opplyst om "fotorestriksjoner" og bildene er tatt i et "åpent" (offentilig) arrangement, så bør bilder fra lokale dansegrupper eller lokale band komme under $104 punkt b og/eller c. Når det gjelder ungsomsforestillinger så ser jeg ikke at de rent lovmessig heller skal behandles annerledes, men jo yngre deltakere er jo mer sensitiv bør man jo være.

 

Siden dette gjelder bilder som vises på et konkret sted og de i teorien ikke kan spres videre i offentligheten så mener jeg rent subjektivt at takhøyden bør være stor når det gjelder motivene som vises.

 

Men som sagt dette er mine subjektive tanker ikke en objektiv tolkning av lover og regler.

Endret av polljen
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...