Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

pizzatryne guiden


FpsStu

Anbefalte innlegg

Jeg er klar over kvisproblemet blandt oss fastfood spisende monsterene som drikker brus, like mye som vi puster inn luft...

 

Er også klar over at de fleste av oss trenger damer... Derfor er ikke pizza tryne så optimalt.

 

Derfor vil jeg lage en post (sticky? (moderator :D)) der vi hjelper hverandre med våre hygieniske problemer, ved å gi tips, osv...

 

Får starte denne posten ved å si: VASK ANSIKTET HVER MORNING OG NATT!! trodde dette var noe moren min sa til meg når jeg var liten på samma måte som at jeg skulle spise brokoli, eller pusse tenna, men må si med gode resultater at dette hjelper skremmende bra...

 

Spis gullerøtter har jeg hørt noen si... Fra mandag skal jeg begynne å kjøpe gullerøtter til lunsj, istedet for vanlige skillingbolla og cola... og skal avgi resultat etter 4uker. Jeg gjør det for dere :D

 

Drikk te. Te er veldig tørt, og drar fuktighet veldig bra... Kanskje dette kan hjelpe?

 

Plz kom med gode tips til å bidra til allemanns problemet, takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet dere hva kviser er?

 

Så på et prog på discovery. det er betennelser i hårsekkene elsn. og det kommer fett for å få ut betennelsen.

 

så jeg tror å vaske vil hjelpe godt! :)

 

men her er noe rart.. ta tannkrem på det utsatte stedet, (høres rart ut ja)det hjelper! det tørker ut stedet og kvisene blir borte.. det hjelper vertfall her! men ikke skyld på meg hvis det ikke virker. bare gir tips! :wink:

Lenke til kommentar

det er en betennelse ja. Dette er ganske enkelt å påvise. Jeg gikk på penicilin kur i i over 4 måneder pga. gule stafykokker (operasjons-sår-infeksjon). Under denne perioden, hadde jeg ikke ei jævla kvise. en måned etter at kuren(e) var slutt kom kvisene tilbake igjen. T.o.m mora mi la merke til dette. :lol:

 

er man mye plaget med kviser er det ikke verre enn å gå til legen og forklare problemet. Er du heldig får du da utskrevet en mild penicillin kur som er ment på akurat kviser.

Lenke til kommentar
det er en betennelse ja. Dette er ganske enkelt å påvise. Jeg gikk på penicilin kur i i over 4 måneder pga. gule stafykokker (operasjons-sår-infeksjon). Under denne perioden, hadde jeg ikke ei fordømte kvise. en måned etter at kuren(e) var slutt kom kvisene tilbake igjen. T.o.m mora mi la merke til dette.  :lol:

 

Lå inne i over to uker med antibiotika intravenøst rett i blodet, med påfølgende penicillinkur i flere måneder for akkurat samme sak; og kan bekrefte at kvisene uteble :D

 

I alle tilfeller er fet mat = kviser en myte, noe enhver hudlege kan fortelle deg.

Lenke til kommentar

Vask trynet morgen og kveld. Bruk mild "tryne-såpe". Og vær oppmerksom på at du blir tørr i trynet av å vaske det hele tiden, så skaff en deg en slags ansiktskrem. Å ta litt solarium, eventuellt ordentlig sol på kroppen, hjelper også bra på kviser. Og sist men ikke minst: Spis sunt! Potetgull og brus bør du holde deg unna!

går d ikke ann å bruke afettingsmiddel kansje

eller aceton eller no sånn. kan hende d hjelper

å begynne å smøre på løsemiddel rett i trynet er ikke optimalt. Ihvertfall ikke Aceton! Eller så lenge du ikke bryr deg så veldig mye om, helsa, intelligensen, potensen og utseendet ditt så er det kanskje greit ;)
Lenke til kommentar

jeg så et program på nrk,puls, der de hadde en egen reportasje om acne (kviser). der det var en hudlege som oppklarte en del myter som at

fet,søt og generelt "dårlig" mat, dårlig luft, dårlig fysisk form, vask av ansiktet gir kviser. det som hjelper sa han er å gå til apotek og få en krem, eller gå til legen og få resept på en krem. slike antibiotika kurer fuknka også

Lenke til kommentar
det som hjelper sa han er å gå til apotek og få en krem, eller gå til legen og få resept på en krem. slike antibiotika kurer fuknka også

 

hva slags krem er det snakk om? (som er reseptfrie)

 

hørte at hvis en gikk på antibiotika kur pga kviser, så ble mann senere mer immun mot antibiotika, så hvis du har en alvorlig virus, så sliter du... stemmer dette?

Lenke til kommentar

Solarium hjelper mot kviser. Og unngå å svette i ansiktet hjlepr også en del. Merker det hver gang eg er i syden og eg svetter som en idiot så får eg ofte svette kviser men det er veldig sjeldent. Er som sagt 23år og tilåmed når eg var fjortiss hadde eg sjelden kviser. Eller så er det en krem som eg fikk av svogeren suveren til å ta kviser med men den får han tak i fra usa og ikke her i landet. husker ikke navnet på den heller.

Lenke til kommentar
Drikk te. Te er veldig tørt, og drar fuktighet veldig bra... Kanskje dette kan hjelpe?

Tørt liksom... Te (og kaffe) er vanndrivende, det får altså vannet i kroppen ut fortere.

 

En salve som har hjulpet meg inneholdt tea tree oil eller andre eteriske oljer. Den selges nok ikke i Norge, fant den i Tyskland, men lignende produkter finnes sikkert her til lands også. Spør på din lokale helsekostforretning. :-)

Lenke til kommentar

Kviser (akne) skyldes at talgkjertlene i huden har begynt å produsere mer talg enn tidligere. Den økte talgmengden kan man se som sorte prikker i hudporene ("hudorm"). Hvis talget ikke kommer ut av kjertelgangene og opp til overflaten, vil det bli sittende som plugger i porene. Disse pluggene virker irriterende på huden omkring og kan føre til betennelse og bakterievekst.

De aller fleste tenåringer får kviser, vanligvis fra og med 12-14 års alderen. Årsaken er økt produksjon av kjønnshormoner, som igjen påvirker talgproduksjonen i huden. Kviser er sjeldnere blant voksne, men anslagsvis 10-20 % får kviser fra tid til annen.

 

Kviser kan utløses - eller forverres - av glukokortikoidkremer (kortisonliknende kremer), p-piller og fettholdig kosmetikk. Også epilepsimedisiner og vitamin B12 kan utløse kviser hos noen.

 

 

Jævli for oss røykere da.. Uren hud gir kviser som alle veit, å så når vi ruller oss en 20 - 30 røyk om dagen uten å vaske hendene hver gang, så er det stor sanjas for at du gnir litt ækkelt skitten tobbak å shitt i tryne..

 

Snakker av erfaring! :p

 

Men bare å vaske å klemme til når d blir for meget! :wink:

 

 

Hva du kan gjøre selv.

 

 

Du kan vaske deg med rikelige mengder vann og eventuelt litt mild såpe, men ikke overdriv. For mye vasking kan føre til at huden blir ekstra irritert.

 

Ikke klem på røde eller dype kviser. Svarte hudormer kan du eventuelt forsøke å trykke ut forsiktig. Vær varsom så du ikke lager merker eller sår i huden. Det kan være nyttig å få veiledning av en hudpleier eller kosmetolog.

 

Unngå fete hudkremer og fettholdig make-up. Fett kan bidra til å tette igjen utførselsgangene i huden.

 

Hvis du bruker sminke, bør den heller være vannbasert. Rengjør huden nøye om kvelden.

 

Litt sol eller solarium kan dempe kvisene, men hos noen blir kvisene verre i ettertid.

 

Det finnes ikke noe vitenskaplig bevis for at det hjelper mot kviser å unngå enkelte spesielle matvarer. Hvis du opplever at en bestemt type matvare (chips, reker) gjør kviseproblemet ditt verre, kan det likevel være best å være forsiktig med det.

Lenke til kommentar
det som hjelper sa han er å gå til apotek og få en krem, eller gå til legen og få resept på en krem. slike antibiotika kurer fuknka også

 

hva slags krem er det snakk om? (som er reseptfrie)

 

hørte at hvis en gikk på antibiotika kur pga kviser, så ble mann senere mer immun mot antibiotika, så hvis du har en alvorlig virus, så sliter du... stemmer dette?

 

Du skal være forsiktig med langvarig bruk av antibiotika ja.. om man ikke blir immun så blir effekten av medisinen lavere.

Lenke til kommentar

Nå fikk jeg lyst til å gjøre et forsøk... Ingen chips eller skole-brus på 2 uker, så får vi se. Litago erstatter brusen på skolen, men det blir vel et par liter utenom. En kraftig nedgang i brusforbruket blir det uansett.

 

Erfaring tilsier at sjokolade/digg ikke er så ille som chips, så derfor kutter jeg ut chipsen i et par uker og kjøper helelr en sjokolade eller no.

 

Kommer tilbake med oppdateringer etterhvert som ting endrer seg :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...