Gå til innhold

Jumpstart av PSU


EC

Anbefalte innlegg

Jeg tjuvkobla akkurat en gammel 230W PSU og det funka fint i ca 10 sekunder, men så døde testlyset mitt samtidig som vifta slo seg av av. For å få den i gang igjen må jeg ut og inn igjen med både strømmen og bindersen. Det er litt rart vel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skjedde samme her men det var fordi jeg hadde glemt å slå av hele greia når jeg skulle koble til en bil spiller. bomma jeg gitt... måte slå av og på bryteren for at den skulle funke

 

men har "lett" etter dette ganske lenge. fint å ha så lett tilgjengli 3,3 - 5 eller 12V :D

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
så hvis man gjør dette så lyser alt inne i pc'en men den starter ikke?

hvordan får man starta den da?

 

lurer på en annen ting: jeg har en strømboks på 450W, og jeg  lurer på om den bruker 450W konstan. eller bruker den bare det den trenger?

6768197[/snapback]

 

Pcen trekker bare det den trenger av strøm, du kan ha PSU på 1KW men du trekker bare like mye som komponentene bruker tilsammen

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-XHLacM
Jeg tjuvkobla akkurat en gammel 230W PSU og det funka fint i ca 10 sekunder, men så døde testlyset mitt samtidig som vifta slo seg av av. For å få den i gang igjen må jeg ut og inn igjen med både strømmen og bindersen. Det er litt rart vel.

6330964[/snapback]

Sånnt skjer når du ikke har nok belastning på PSUen. Koble til en ting som trenger litt mer strøm for å funke og du skal se at den vil holde det gåendes lenger en 10 sekunder.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Jeg tjuvkobla akkurat en gammel 230W PSU og det funka fint i ca 10 sekunder, men så døde testlyset mitt samtidig som vifta slo seg av av. For å få den i gang igjen må jeg ut og inn igjen med både strømmen og bindersen. Det er litt rart vel.

6330964[/snapback]

Sånnt skjer når du ikke har nok belastning på PSUen. Koble til en ting som trenger litt mer strøm for å funke og du skal se at den vil holde det gåendes lenger en 10 sekunder.

7318451[/snapback]

I ATX12V spesifikasjonene som finnes her står det på side 27 at PSUen skal operere normalt og ikke ta noen skade av å kjøre uten last. Det står også at den kan gå i en slags hvilemodus om nødvendig.

 

Så det er altså ikke det minste "fali" å jumpstarte en av de nye PSUene på markedet?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Nei, en PSU vil aldri trekke mer enn det den behøver uansett om den drives normalt, eller bare er jumpstartet. Den vil aldri under noen omstendigheter belastes 100% om du ikke kobler til nok utstyr som gjør det.

Er du helt sikker på det at en PSU ikke trekker mer enn normalt et lite brøkdel av et sekund når det starter ? Hender sikringen i blandt slår ut ved oppstart, men aldri skjedd noen gang under bruk/testing.

Lenke til kommentar

Tja... Har aldri opplevd dette selv ved jumpstarting, jeg sitter på kurser med 10A-sikringer.

Det jeg sitter på selv. Kursen skal klare alle maskiner og utstyr som kjører med ca. 400-500W til gode, men når PSU på "hovedmaskinen" skrus på ( Bryter bak. ) går strømmen typ 1 av 5 ganger. Skal få lagt opp ny kurs i nærmeste fremtid. :)

Lenke til kommentar

Det er forskjell på sikringer. Automatsikringer leveres med forskjellige karakteristikker, som tilsvarer kjapp og treg. En kjapp sikring kan slåes ut av at PSU starter. Gamle smeltesikringer er trege.

Jo, greit nok det at sikringen kansje er følsom. Poenget var bare det at en PSU må nesten da trekke full strøm når du skrur den på med bryter bak mtp. at sikringen slår ut når jeg setter på en 620W PSU som etter mine beregninger gir sikringen et overhead på ca 200W ? PC'en starter jo ikke da, bare PSU som skrus på.

 

Har gått gjennom de fleste mulige forklaringer jeg har kommet på selv og fått fra andre, og alle ville ført til at PC'en ikke ville fungert, vært veldig ustabil ( Den har ikke "crashet" på godt over et år nå. ) eller forårsaket andre ting som lett ville kunne merkes.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...