Gå til innhold

Jumpstart av PSU


EC

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
i følge min bruksanvisning til mitt koolance kabinett så var det pin 14 og 16, eller 4 og 6. altså samme pinner nesten, bare et mellomrom i mellom dem, hva er forskjellen ?

Du kan koble 14 mot hvilken som helst av de svarte ledningene, derfor funker det ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

En ting som ikke står i den doc fila men som er nyttig er noe jeg har forska meg frem til på egenhånd.

 

Om PSUen din ikke er tilstrekkelig, så kan du bruke en ATX strømforsyning til for å levere den ekstra strømmen som trengs. Hvis du kobler en ledning fra PS_ON (grønne ledninga) på strømforsyninga som er kobla til hovedkortet og har en passende lang ledning som du kobler til PS_ON (grønne ledninga) på den andre ATX strømforsyninga. Når du da kobler begge til strømmen vil du enkelt og greit kunne skru av begge strømforsyningene fra powerknappen på PCen. Ikke akkurat noe hokus-pokus, men nyttig. Det kan også være nyttig å ha en type indikator for å vise om den er av eller på skrudd. Da kan du ta en lysdiode å plassere slik at den står med plussbeinet på ATX kontakt 8 (powergood) og minusbeinet på pinne 7 (jord).. funker helt fint uten noe motstander eller noe som helst.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

For de som tilfeldigvis skulle finne seg en PSU fra DELL og bruke den på en non-dell maskin - :no: IKKE prøv dette før du har byttet om alle ledningene som går til ATX-kontakten. DELL har nemlig sitt eget lille system på hvilke ledninger som går hvor.

Teoretiskt sett skal det egentlig ikke skje noe hvis man prøver å starte maskina, siden pin 14, som normalt er PS_ON, bare er jord. Men igjen så kan jo alt annet være noe annet, og dermed blåse det meste til gokk.

 

Anyways...for å jump-starte en DELL PSU skal pin 11 og GND (f.eks pin 12-14) kortsluttes. Etter veldig mye leting fant jeg frem denne fiffige siden :)

 

Har noen kanskje erfaringer med DELL PSUer? Utenom ATX-kontakta, er et noe annet man skal være OBS på hvis man skal bruke PSUen på et vanlig hovedkort? 5V kontaktene ser ut til å være koblet normalt..

 

-Peat

 

P.S: Jeg vet det er enklere å bare kjøpe ny billig PSU, men jeg holder på å lage en "AmpPC" (PC i kabinettet fra en gammel Sony receiver), og PSU kabinettet får ikke plass der inne så jeg er nødt til å ta hele greia fra hverandre. Greit å teste med noe som for min del KAN få lov til å gå til helvete.. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Denne var veldig kjekk, ja! Jeg starter nå all kjølingen min (pumper og kabinett-/radiatorviftene) med en bryter, og resten med en annen bryter (veldig hjemmelaga bryter med masse kretser...hehe...)! Funker utrolig bra, nå er maskinen iskald før den starter...hehe..!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...