Gå til innhold

GUIDE: DAB+ (Ekstra)


Anbefalte innlegg

 

 

Jeg mener å huske at DAB+ har betydelig hardere komprimering enn DAB (førtegenerasjon). Hvor stor betydning har den hardere komprimeringen på lydopplevelsen? Er det noen som er i stand til å høre forskjellen?

 

Ellers er jeg enig i at å stenge FM-nettet kun for å erstatte det med noe digitalt kan sees på som litt bortkastede penger.

 

Kanskje disse 3 milliardene kunne vært brukt på utbyggelse av 5G/6G eller noe sånt for mobilbruk, og at man på et billig abonnement kunne fått lytte til radio via disse signalene?

http://blogg.uio.no/mn/ifi/innovasjonsteknologi/content/dab-kontra-dab

 

4G/5G/6G-streaming:

De som kan dette har regnet på dette, og funnet at det i praksis er umulig/bortkastede penger å prøve å streame radio til alle innbyggerne. Man skal kanskje ikke være kategorisk, da nye oppfinnelser kan endre forutsetningene, men da må det være noe revolusjonerende nytt fremfor evolusjonerende.

Vel, jeg streamer 1-1,5 gig/mnd over 4G. Hjemme går det jo på wifi. Det går utmerket.

 

 

Endrer ikke det faktumet at det er ekstremt lite effektivt kontra å bruke broadcast til denne typen ting.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan nokon forklare meg kvifor ein ikkje kan bruke den antenna som alt er i bilen til DAB?

Alle løysingar eg har sett krev ei antenne i ruta.

Man kan bruke en antennesplitter og mate både FM-radio og DAB om en ønsker.

Problemet er at bilens FM-antenne er mer enn dobbelt så lang som det optimale for DAB (95MHz vs 200MHz).

Det vil dermed ikke bli så god signalstyrke som det burde være. Man kan løse dette ved å kappe bort 50% av antennelengden på FM-antennen.

Endret av Lars Dongeri Oppholdsnes
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Floppy, CRT, NMT, VHS, ISDN, AGP, CD og DAB.

3 milliarder bortkastet.

DAB er forbigått av WI-FI og 4G allerede.

Problemet er datakvoter, dab pusher, mens 4G kommuniserer (?). Jeg bruker DAB fremfor å bruke 4G via telefonen min, nettopp for å spare datakvoten (7GB), der det ikke går, bruker jeg kvoten.

 

Hadde man invistert 3mrd i mobilnett (4G), og krevd at Telenor/Netcom ikke kan kreve betaling for radiostreaming, da snakker vi samme språk, men slik ståa er i dag, er DAB+ det eneste som kan funke.

 

Hva om man tar i bruk multicast over 4G da? en kontinuerlig strøm som Telenor/Netcom o.l ikke kan ta betalt for, det hadde vært noe det :D

Lenke til kommentar

 

Jeg mener å huske at DAB+ har betydelig hardere komprimering enn DAB (førtegenerasjon). Hvor stor betydning har den hardere komprimeringen på lydopplevelsen? Er det noen som er i stand til å høre forskjellen?

 

Ellers er jeg enig i at å stenge FM-nettet kun for å erstatte det med noe digitalt kan sees på som litt bortkastede penger.

 

Kanskje disse 3 milliardene kunne vært brukt på utbyggelse av 5G/6G eller noe sånt for mobilbruk, og at man på et billig abonnement kunne fått lytte til radio via disse signalene?

 

http://blogg.uio.no/mn/ifi/innovasjonsteknologi/content/dab-kontra-dab

 

4G/5G/6G-streaming:

De som kan dette har regnet på dette, og funnet at det i praksis er umulig/bortkastede penger å prøve å streame radio til alle innbyggerne. Man skal kanskje ikke være kategorisk, da nye oppfinnelser kan endre forutsetningene, men da må det være noe revolusjonerende nytt fremfor evolusjonerende.

 

Multicast over 4G og eller 5G i fremtiden? som Telenor/Netcom o.l ikke kan ta betalt for?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

For å starte så har jeg ikke invistert ei krone i DAB(+); alt av radioer har jeg funnet på dynga og fiksa opp selv, bare for å prøve det uten noen som helst forhåpninger om at jeg skal skifte over. Det jeg har merka mellom de billigere og litt dyrere modellene er at det er mye som skiller dem. Selve kvaliteten på radioene, mindre bugs, bedre signal og lignende ting er mye bedre på de litt høyere i prisklassen. For ikke å snakke om batteritid, der en Scansonic radio jeg har tømmer batteriene i standby over natta.

 

Lydkvaliteten må jeg ærlig si ikke høres god ut. Jeg skjønner at det tar mindre plass, etc, etc, men lydbildet er ikke i nærheten av det jeg vil kalle "godt", jeg krever faktisk litt mer ut av DAB om det skal bli standarisert som de sier. Nå er jeg litt fisefin når det kommer til lydbilder også, men jeg utsetter ikke ørene mine til unødvendig "støy"....

Nå skal jeg heller ikke si at FM er kongen på haugen, men FM generelt høres mye bedre ut for meg (når det er signal, vel å merke) Når DAB mister signal (og man får en slik boblelyd) får jeg rett og slett lyst til å kaste den aktuelle radioen i gulvet, makan til plagsom radiostøy skal en leite lenge etter!

For meg er det fortsatt internettradio som gjelder, og det samme gjelder for resten av huset. Det er ikke så lenge siden vi fikk DAB her jeg bor, det er brukbare signaler ute og forsåvdit greie inne også. Men drar jeg sammen med resten på hytta er det ganske enkelt å bare glemme enhver form for radiolytting via DAB da vi må peile oss fram til signaler (på en plass ute) Det blir fort litt stress, så der jeg har mulighet til internett-radio, holder jeg meg til det. Og der jeg har FM, holder jeg meg til det, ganske enkelt og greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og igjen, som nesten alltid, så veit ikke journalistene fakta før de skriver. Det er riksdekkende FM som skal slukkes. De vil fremdeles være åpent for lokalradio på FM. Men rammene for dette vil først bestemmes i 2015

 

Og som vanlig glemmer de også å nevne at vi som forbrukere kan påvirke dette. Ved ikke å kjøpe DAB radio, men fortsette med å bruke FM båndet, vil ikke FM bli borte. Dette er noe som alle aviser unnlater å nevne.

 

Alle som har både FM og DAB på en radio kan gjøre en enkel test. Hør på radio i DAB og skift så over til samme sending i FM. Det er klart bedre. Dekningen er også bedre som nevnt av en annen innsender.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er negativ med dab+ og internetradio vs FM radio er at det er så lite forskjell i praksis, eneste postive er digital lyd som gjør det mulig å vise navn på kanalen samt også musikk låt eller annet informasjon som klokke og dato.

 

Men det er skjeldent man får høyeren en 128 kbps ofte er det kun halvparten. Som sier litt, man får kun stereo ikke 5.1/7.1 lydkanaler.

 

Virker ut som noen har begynt med DAB2+ av de litt dyrere variantene.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det som er negativ med dab+ og internetradio vs FM radio er at det er så lite forskjell i praksis, eneste postive er digital lyd som gjør det mulig å vise navn på kanalen samt også musikk låt eller annet informasjon som klokke og dato.

 

Men det er skjeldent man får høyeren en 128 kbps ofte er det kun halvparten. Som sier litt, man får kun stereo ikke 5.1/7.1 lydkanaler.

 

Virker ut som noen har begynt med DAB2+ av de litt dyrere variantene.

Nå finnes jo RDS for FM :dribble:

Endret av Tømmerås
Lenke til kommentar

hvorfor kommer det ikke ekte lommeradioer med DAB ?

Da man kan putte i lommen og så bruke hodetelefoner

Jeg har god erfaring med denne DAB-radioen på størrelse med en fyrstikkeske. To AAA-batterier varer omtrent 8 timer. Fungerer greit utendørs, men ikke innendørs i Rogaland. Selv kjøpte jeg på tilbud til halv pris:

http://www.lefdal.com/product/tv-lyd-og-bilde/radio-vekkerklokke/S1PDAB13E/sandstrom-barbar-dab-radio-s1pdab13e

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Syns tunnel dekningen er ræva.

I beste fall kun 1 FM stasjon

Er det ikke mulig å ha 10 mottakere og sendere i ene enden på tunnelene som skyter innover ? Det er jo strøm der fra lys osv.

Hele røkla behøver ikke koste mer enn et par tusen per tunnel, pluss 5000 i montering :-)

Og radioene burde jo hatt et lite buffer man kunne slått av og på etter som det passet, ikke bare for å synke ulike sendere, men også for å luke ut små avbrekk. Kanskje det fins allerede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

 

Og igjen, som nesten alltid, så veit ikke journalistene fakta før de skriver. Det er riksdekkende FM som skal slukkes. De vil fremdeles være åpent for lokalradio på FM. Men rammene for dette vil først bestemmes i 2015

Og som vanlig glemmer de også å nevne at vi som forbrukere kan påvirke dette. Ved ikke å kjøpe DAB radio, men fortsette med å bruke FM båndet, vil ikke FM bli borte. Dette er noe som alle aviser unnlater å nevne.

 

Alle som har både FM og DAB på en radio kan gjøre en enkel test. Hør på radio i DAB og skift så over til samme sending i FM. Det er klart bedre. Dekningen er også bedre som nevnt av en annen innsender.

 

 

 

Slike brukere har enten ikke oppdaget forskjellen mellom gode gamle FM og det elendige lydbilde som sterkt komprimerte og skvisede DAB-kanaler står for. Ellers så har de meldt seg inn i kvegflokken som allerede har resignert, og som ikke gidder å protestere og som tar det for gitt at DAB fases inn i år 2017 som lovet.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...