Gå til innhold

GUIDE: DAB+ (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

DAB fungerer kun periodisk med glass-antenne i min bil, mens FM er støyfritt uten utvendig antennepisk.

DAB fungerer ikke i kjelleren min, og sliter på kontoret mitt på jobb.

Jeg har allerede flere DAB-radioer som ikke støtter DAB+, og har måtte kjøpe nye for å få inn alle kanalene.

 

Det er ikke noe fremskritt å måtte montere utvendig DAB-antenne for å kunne høre på radio når FM slukkes. Håper Norkring øker sendereffekten på DAB snart.

Når FM slukkes vil det være noen hus og mange hytter som aldri mer kan bruke radio.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I dag ligger jo allerede mange radiokanaler i DVB-T-nettet (RiksTV). Kan noen forklare meg hvorfor vi ikke kan ta ned disse signalene, som allerede ligger i lufta, i bil og bærbare radiomottakere?

Radiokanalene ligger ikke som DVB-T kanaler, men de fleste DVB-T dekoderene har også støtte for DAB og kan derfor ta inn DAB-kanalene slik du allerede har oppdaget. I gamle dager fantes det enkelte reise-TV med innebygget FM-radio, i dag har de fleste TV og dekodere som støtter RiksTV innebygget DAB-radio.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

 

I dag ligger jo allerede mange radiokanaler i DVB-T-nettet (RiksTV). Kan noen forklare meg hvorfor vi ikke kan ta ned disse signalene, som allerede ligger i lufta, i bil og bærbare radiomottakere?

Radiokanalene ligger ikke som DVB-T kanaler, men de fleste DVB-T dekoderene har også støtte for DAB og kan derfor ta inn DAB-kanalene slik du allerede har oppdaget. I gamle dager fantes det enkelte reise-TV med innebygget FM-radio, i dag har de fleste TV og dekodere som støtter RiksTV innebygget DAB-radio.

Tror ikke det er hele forklaringen. Feks fikk jeg inn radio på TV-kortet når jeg tok imot DVB på 722 MHz, med VLC og andre programmer. Det er helt usannsynlig at TV-kortet også lytter på ~200MHz og stikker DAB-kanalene inn i MPEG streamen

 

Så hvorfor kan man ikke bruke DVB? Frekvensen er nesten fire ganger så høy, ~700 MHz mot 200, og det gir litt andre egenskaper (dekning). Kan hende at det er lettere å få lokale variasjoner i signalet, som man ikke merker når man står stille, men hører godt når man kjører bil. Kan også hende at DVB-standarden er mer kompleks og ikke så tolerant i forhold til støy. (ang. kompleksitet er DAB allerede mye mer kompleks enn FM å forstå og lage mottagere for, så det er vel ikke noe argument mot DVB). I tillegg så er noen kanaler krypterte på DVB, men det er et politisk problem. Godt tenkt av Judaz, vil gjerne høre fra noen som vet mer, hva som faktisk er grunnen

 

Edit: et problem med DVB er at kanalene er mye større. For å ta inn radiokanalene må man også ta inn et par TV-kanaler, så det blir mange Mbps totalt som må prosesseres digitalt, så kan man hente ut radiosignalet.

Endret av fa2001
Lenke til kommentar

Å stenge ned FM-nettet, uten å ha noe alternativ til alle de som går rundt med hørselsvern med radio, er noe som ikke bør skje.

Kan noen vennligst gi meg et eksempel på hørselsvern med innebygd DAB+?

 

En liten FM-radio kan drives av knappecellebatterier i dagevis. Hvis en er på tur i fjellet, kan en heise den opp i fiskestanga og få inn det skurrende signalet en trenger for å høre værmelding og nyheter. Hvor er DAB-alternativet? De "små" DAB-radioene jeg har sett har hatt batteritid på ca 7 timer, og har innebygde batterier.

 

Enten må det skje et hopp innen batteriteknologien, eller så må DAB-radioene bli mye mer strømgjerrige før FM-nettet kan slukkes.

 

Reklamene der familien samles rundt et radioapparat som sitter fast i strømledningen til veggen hører best hjemme på 60-tallet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg tvile sterkt på at FM stenger 2017.

 

Kravet er at 50% skal bruke DAB, i dag er det 1,1 mill DAB og 8,5 FM-radioer så 1,1+8,5 = 9,6 millioner totalt. Halvparten er da 4,8 millioner så de må selges 4,8-1,1 = 3,7 millioner DAB-radioer - altså over tre ganger så mange som hittil er solgt totalt - de neste tre årene for at det skal skje. Selvsagt kommer ikke dette til å skje, selv nå når DAB-radiosalget har liksom "tatt av" er 40% FM. Selv om det økte til 100% ville de ikke nå målet om 2017, så ofte bytter vi rett og slett ikke radio. Så slapp av, det blir FM i alle fall til 2019...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Floppy, CRT, NMT, VHS, ISDN, AGP, CD og DAB.

3 milliarder bortkastet.

DAB er forbigått av WI-FI og 4G allerede.

 

Problemet er datakvoter, dab pusher, mens 4G kommuniserer (?). Jeg bruker DAB fremfor å bruke 4G via telefonen min, nettopp for å spare datakvoten (7GB), der det ikke går, bruker jeg kvoten.

 

Hadde man invistert 3mrd i mobilnett (4G), og krevd at Telenor/Netcom ikke kan kreve betaling for radiostreaming, da snakker vi samme språk, men slik ståa er i dag, er DAB+ det eneste som kan funke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pr. i dag har du rett. Vi har vel begge rett. Du snakker nåtid, jeg spår. Hvor mye brukte Toshiba på DVD-HD? De ble slått av Blu-Ray, men det spiller vel ingen rolle. Det er streaming som gjelder uansett. Nei, i mediaslaget framover tror jeg DAB blir en flopp.

Lenke til kommentar

 

I dag ligger jo allerede mange radiokanaler i DVB-T-nettet (RiksTV). Kan noen forklare meg hvorfor vi ikke kan ta ned disse signalene, som allerede ligger i lufta, i bil og bærbare radiomottakere?

Radiokanalene ligger ikke som DVB-T kanaler, men de fleste DVB-T dekoderene har også støtte for DAB og kan derfor ta inn DAB-kanalene slik du allerede har oppdaget. I gamle dager fantes det enkelte reise-TV med innebygget FM-radio, i dag har de fleste TV og dekodere som støtter RiksTV innebygget DAB-radio.

 

 

Er du helt sikker på dette? Det er godt mulig at det finnes DVB-T-mottakere som også støtter DAB/DAB+, men ingen mottakere godkjent av RiksTV reklamerer med dette så vidt jeg kan se. Siden det er mulig å ta inn radio på RiksTV-boksen i områder hvor det ikke bygget ut for DAB, er jeg ganske sikker på disse radiokanalene ligger på de samme transponderene som TV-kanalene gjør. Jeg har også sett riksTV-mottakere liste disse kanalene som "DVB-Radio" i menyen.

Endret av Judaz
Lenke til kommentar

 

 

I dag ligger jo allerede mange radiokanaler i DVB-T-nettet (RiksTV). Kan noen forklare meg hvorfor vi ikke kan ta ned disse signalene, som allerede ligger i lufta, i bil og bærbare radiomottakere?

Radiokanalene ligger ikke som DVB-T kanaler, men de fleste DVB-T dekoderene har også støtte for DAB og kan derfor ta inn DAB-kanalene slik du allerede har oppdaget. I gamle dager fantes det enkelte reise-TV med innebygget FM-radio, i dag har de fleste TV og dekodere som støtter RiksTV innebygget DAB-radio.

 

 

Er du helt sikker på dette? Det er godt mulig at det finnes DVB-T-mottakere som også støtter DAB/DAB+, men ingen mottakere godkjent av RiksTV reklamerer med dette så vidt jeg kan se. Siden det er mulig å ta inn radio på RiksTV-boksen i områder hvor det ikke bygget ut for DAB, er jeg ganske sikker på disse radiokanalene ligger på de samme transponderene som TV-kanalene gjør. Jeg har også sett riksTV-mottakere liste disse kanalene som "DVB-Radio" i menyen.

 

 

Nei, det er mulig jeg tar feil med hensyn på om TV støtter DAB.

Jeg husket at radiokanalene var listet opp som DAB på en DVB-T USB-mottaker jeg pleide å bruke, men som fa2001 påpeker så er det ikke usannsynlig at de også har lagt inn radiosendingene i tillegg blant de andre TV-kanalene. Lyd tar lite plass sammenlignet med video.

 

På USB-mottakere for PC er det ikke uvanlig å kombinere DAB og DVB-T.

http://www.multicom.no/USB-dongle-for-DVB-T-(RiksTV)-FM-DAB-radio-med-fjernkontroll-LIFEVIEW-Not-Only-TV/cat-p/c/p10624689

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Jeg mener å huske at DAB+ har betydelig hardere komprimering enn DAB (førtegenerasjon). Hvor stor betydning har den hardere komprimeringen på lydopplevelsen? Er det noen som er i stand til å høre forskjellen?

 

Ellers er jeg enig i at å stenge FM-nettet kun for å erstatte det med noe digitalt kan sees på som litt bortkastede penger.

 

Kanskje disse 3 milliardene kunne vært brukt på utbyggelse av 5G/6G eller noe sånt for mobilbruk, og at man på et billig abonnement kunne fått lytte til radio via disse signalene?

Lenke til kommentar

Jeg antar de vil bruke bærefrekvensene til FM-nettet over til bruk mot mobilnettet - da har vi ikke lenger behov for standarder som DAB eller DAB+. Alt går via nettet.

 

Men først må det gis konsesjoner. Og det er politikerne jævlig trege med som regel. Det går sakte her i landet. F.eks. så er vel veiutbyggingen i bakevja med omtrent 30 år elns!? (for å ta et annet eksempel)

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg mener å huske at DAB+ har betydelig hardere komprimering enn DAB (førtegenerasjon). Hvor stor betydning har den hardere komprimeringen på lydopplevelsen? Er det noen som er i stand til å høre forskjellen?

 

Ellers er jeg enig i at å stenge FM-nettet kun for å erstatte det med noe digitalt kan sees på som litt bortkastede penger.

 

Kanskje disse 3 milliardene kunne vært brukt på utbyggelse av 5G/6G eller noe sånt for mobilbruk, og at man på et billig abonnement kunne fått lytte til radio via disse signalene?

 

http://blogg.uio.no/mn/ifi/innovasjonsteknologi/content/dab-kontra-dab

 

4G/5G/6G-streaming:

De som kan dette har regnet på dette, og funnet at det i praksis er umulig/bortkastede penger å prøve å streame radio til alle innbyggerne. Man skal kanskje ikke være kategorisk, da nye oppfinnelser kan endre forutsetningene, men da må det være noe revolusjonerende nytt fremfor evolusjonerende.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg mener å huske at DAB+ har betydelig hardere komprimering enn DAB (førtegenerasjon). Hvor stor betydning har den hardere komprimeringen på lydopplevelsen? Er det noen som er i stand til å høre forskjellen?

 

Ellers er jeg enig i at å stenge FM-nettet kun for å erstatte det med noe digitalt kan sees på som litt bortkastede penger.

 

Kanskje disse 3 milliardene kunne vært brukt på utbyggelse av 5G/6G eller noe sånt for mobilbruk, og at man på et billig abonnement kunne fått lytte til radio via disse signalene?

http://blogg.uio.no/mn/ifi/innovasjonsteknologi/content/dab-kontra-dab

 

4G/5G/6G-streaming:

De som kan dette har regnet på dette, og funnet at det i praksis er umulig/bortkastede penger å prøve å streame radio til alle innbyggerne. Man skal kanskje ikke være kategorisk, da nye oppfinnelser kan endre forutsetningene, men da må det være noe revolusjonerende nytt fremfor evolusjonerende.

Vel, jeg streamer 1-1,5 gig/mnd over 4G. Hjemme går det jo på wifi. Det går utmerket.

Lenke til kommentar

 

Jeg mener å huske at DAB+ har betydelig hardere komprimering enn DAB (førtegenerasjon). Hvor stor betydning har den hardere komprimeringen på lydopplevelsen? Er det noen som er i stand til å høre forskjellen?

 

Ellers er jeg enig i at å stenge FM-nettet kun for å erstatte det med noe digitalt kan sees på som litt bortkastede penger.

 

Kanskje disse 3 milliardene kunne vært brukt på utbyggelse av 5G/6G eller noe sånt for mobilbruk, og at man på et billig abonnement kunne fått lytte til radio via disse signalene?

 

http://blogg.uio.no/mn/ifi/innovasjonsteknologi/content/dab-kontra-dab

 

4G/5G/6G-streaming:

De som kan dette har regnet på dette, og funnet at det i praksis er umulig/bortkastede penger å prøve å streame radio til alle innbyggerne. Man skal kanskje ikke være kategorisk, da nye oppfinnelser kan endre forutsetningene, men da må det være noe revolusjonerende nytt fremfor evolusjonerende.

 

 

 

 

Takker. En svært interessant kilde du kom med der Frobe:

 

 

 

Med DAB+ så forbedres akkurat disse punktene, og sammen med en mye mer moderne og effektiv koder gjør det at nettene får større kapasitet. Dette kan brukes til å gi hver enkelt stasjon bedre kvalitet eller til å putte inn flere stasjoner. Men det er ikke noe magisk ved DAB+ som sørger for bedre lydkvalitet med mindre de som fordeler bitrater prioriterer det. Fortsatt så gjør valgfriheten at NRK og andre kan velge å sende flere stasjoner med redusert kvalitet eller litt færre stasjoner med bedre kvalitet.
Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om dei slår av FM i 2017 så er det nok mange som ikkje har radio. Eg kjem ikkje til å bruke fleire tusenlappar på dingsar som skal gi meg DAB.
I bilen må ein jo ha ei slik stygg antenne i ruta...uaktuelt for min del. Her på Vestlandet så har no dekninga på radio vore svært dårleg om ein ikkje bur i ein tettstad. E16 Bergen - Oslo er det vel kun NRK P1 som er dekka godt nok med FM, så radio har eg brukt lite. Tek heller med meg eigen musikk så får eg det eg vil ha.
DAB i bil får eg nok neppe før eg kjøper ny bil ein gong i framtida.
Heime har eg internett og kan bruke radio der om eg må. Receiveren min skal få gi meg lyd til film og musikk så lenge den lever. Så DAB heime får eg ikkje før eg eventuelt på kjøpe ny.
Så DAB er bortkasta pengar i mine auger.

Du må no virkelig ha sett deg blind på noe...

Der eg bur (sogn og fjordane) så mister eg dab+-dekningen bare noen få korte strekninger.
Har DAB+ i bilen, men hvis du bruker litt mere tid enn 2 minutt på legge opp ledninger og antenne så slipp du å ha den stygge antenna i ruta, det der er bare vas og sløvt!

Receiveren din kan du kjøpe en liten dongel for et par hundre kroner, så få du DAB+ også på denne. I mellomtiden så kan du nok bruke tuneren som du har fra en eller annen leverandør til å lytte på digital radio.

Bortkasta penger å ikke oppgradere til DAB+ spør du meg!

Endret av lmf94
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...