Gå til innhold

Game changers, fordel speilløst: Samyang 12/2 for APS-C


Anbefalte innlegg

God, lyssterk vidvinkeloptikk er et hovedproblem for crop-sensorer. Tenk bare på 24mm/1.4 på FF - hvor er 16/1.4 på crop? Samyang har kommet med en fin 16/2 for DSLR, men jamt over er det tynt med alternativer som forener lysstyrke, høy og jamn oppløsning, beskjeden fortegning og lav CA.

 

Registeravstanden i DSLR har endel av skylda for dette: På ene sida er det jo en klar fordel med at retrofokus-designene som tvinger seg fram gir en strålegang vinkelrett på sensoren, men alt i alt koster nok dette i dag mer enn det smaker. Det blir stort, tungt og uhåndterlig. Og altså begrensa.

 

Samyang gir oss en god pekepinn om hva som er mulig med sin nye 12mm/2 for speilløst APS-C. Her får vi et skikkelig vidvinkelobjektiv som både er forholdsvis lite, rett så rimelig, har relativt beskjeden fortegning for bildevinkelen og er bra lyssterkt. Jeg synes testen til lenstip.com er veldig informativ, og det er med eksempelbilder som viser endel av hva en kan vente seg:

http://www.lenstip.com/404.1-Lens_review-Samyang_12_mm_f_2.0_NCS_CS_Introduction.html

 

Ikke minst synes jeg eksemplene tatt på full åpning sier ganske mye. Nå vil jo dette helmanuelle objektivet sikkert holde mange unna - men vi har fått et kjempeflott eksempel på hva som er mulig, og en ny grunn til å tenke speilløst pga optikken.

 

Samtidig er det absolutt ingen grunn til å mene at bruddet med speilrefleks-type-konstruksjonene skjer helt gratis. Det er stor forskjell i oppløsning mellom senter og kant/hjørne, og objektivet har et vignetteringsproblem som ikke blir borte ved nedblending (fortsatt >1 eV på f/5.6). For min del har jeg en mistanke om at vi må opp i speilløst MF før sånne problemer mister sin praktiske betydning. Objektivet har heller ikke allverdens motlysegenskaper, men det har vel neppe registeravstanden så mye av skylda for?

 

Bortsett fra spesialisert landskapsfotografering og noen typer dokumentasjonsformål, kan dette objektivet brukes til det meste.

Jeg tror også DSLR-brukerne skal takke Samyang, for dette er på mange måter en game changer, og skal produsentene opprettholde markedet for crop DSLR. må objektivutvalget bli mye bedre.

Endret av SNratio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Game changer for hvem ?

Tror ca. 1% av verdens kamerabrukere anser dette som et stort problem.

Hittil har mangelen på god og noenlunde rimelig optikk, ikke minst vidvinkel, vært en reell konkurranseulempe for speilløst APS-C i forhold til DSLR. Dette kan nå være i ferd med å snu seg, og det vil etter hvert for mange bety at det blir speilløst og ikke DSLR system de kompletterer mobilen med. Men du har sikkert rett i at mange DSLR-brukere vil gå rundt i årevis uten å oppdage det. ;-)

Lenke til kommentar

Speilet begrenser helt klart hvor man kan putte optiske elementer, men det at digitale sensorer har et problem med skrått lysinnfall er tydeligvis også en grunn til å ikke sette inn glass for nært sensoren.

 

Så hvilke av disse faktorene er det som dominerer og fører til at vidvinkeloptikk blir stor, kostbar, lyssvak etc?

 

-k

Lenke til kommentar

Speilet begrenser helt klart hvor man kan putte optiske elementer, men det at digitale sensorer har et problem med skrått lysinnfall er tydeligvis også en grunn til å ikke sette inn glass for nært sensoren.

 

Så hvilke av disse faktorene er det som dominerer og fører til at vidvinkeloptikk blir stor, kostbar, lyssvak etc?

 

-k

Dette er ikke noe jeg har spesielt mye peiling på, men det virker ganske åpenbart at skal en optimalisere på alle aktuelle faktorer, ender en neppe opp med noe som er lite og hendig. Heller ikke på crop, er den absolutte topp-optikken liten, og de eksemplarene som er mindre i formatet, viser ofte klare kompromisser - slik som denne Samyang 12/2'ern.

 

Jeg har aldri likt enkelte speilløsfantasters nedsnakking av DSLR-optikk, særlig fordi konstruksjonsbegrensningene passer ganske godt med kravene til moderne sensorer. Og det har i mine øyne vært smått med eksempler på speilløs-optikk som både er lyssterk, uniformt god (eller iallfall brukbar) og noenlunde rimelig. Jeg tar det som et tegn på at det faktisk ikke er all verden å hente på å redusere registeravstanden, og at det en vinner på ett felt, gjerne medfører kostnader på andre.

 

Men det med tilbudet kan det kanskje bli en endring på nå etter hvert. Og med en rimelig serie f/1.4-f/2 fastoptikk, f.eks. 12-16-24-35-60 macro-85, og en god 16-50/2.8 zoom, kan et system med 16MP speilløst hus bli rett så attraktivt for meg, iallfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg liker bakoverkompatibiliteten til Nikon, og at alle objektiv passer både FX og DX.

Samtidig gir den lange registeravstanden lite vignettering på dagens sensorteknologi.

Skulle vært artig å se hvor liten Nikon kunne laget f.eks. en DX 10mm f/1.4!

I utgangspunktet hadde ikke den trengt å bli noe spesielt stor, med en inngangspupill på 7 millimeter...

Lenke til kommentar

Jeg liker bakoverkompatibiliteten til Nikon, og at alle objektiv passer både FX og DX.

Samtidig gir den lange registeravstanden lite vignettering på dagens sensorteknologi.

Skulle vært artig å se hvor liten Nikon kunne laget f.eks. en DX 10mm f/1.4!

I utgangspunktet hadde ikke den trengt å bli noe spesielt stor, med en inngangspupill på 7 millimeter...

Tror størrelsen på lyssterk optikk vil avhenge helt av hvor strenge krav en stiller. Lite vignettering f.eks. er veldig vanskelig å få til med relativt sett små objektiver. Tror det kan være nyttig å tenke seg lyssterke crop-vidvinkler realisert med Metabones-adapter-prinsipp. Altså at en FF 24/2 blir til crop ca 16.5/1.4 osv. Dette passer nemlig ikke så verst med størrelsen på den lyssterke fastoptikken som er bra over hele crop-bildeflaten.

 

Men vil det noen gang komme en 10mm/2 for crop DSLR?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...