Gå til innhold

Apple vil styre boligen din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det en leverandør jeg ihvertfall ikke vil ha smarthome fra, så er det apple, åpne systemer er enda viktigere når det er så varige ting som det elektriske anlegget.

 

AtW

 

Helt enig med deg her, dette blir nok eventuelt et veldig plug-and-play basert system, ikke en permanent installasjon. Det blir nok Apple og USA-only i en god periode først også.

 

Når det er sagt syns jeg denne nyheten er topp, det vil drive hjemmeautomasjon frem i lyset og sannsynligvis ser vi snart mange flere aktører på banen :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Velkommen etter Apple?

 

Hører at dere i Apple dilter etter det andre kunne ha gjort med Android i mange år allerede. Se på disse videoene her f.eks på hva som er mulig.

 

At muligheten har vært der, betyr ikke at det har vært godt implementert eller for hvermannsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Velkommen etter Apple?

 

Hører at dere i Apple dilter etter det andre kunne ha gjort med Android i mange år allerede. Se på disse videoene her f.eks på hva som er mulig.

 

At muligheten har vært der, betyr ikke at det har vært godt implementert eller for hvermannsen.

 

 

Det er sant, nå er det ikke mobildelen som er det vesentlig her heller, det finnes flere systemer, og de fleste har en app, det er systemet bak som er viktig, og i liten grad selve telefonen man styrer med.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Velkommen etter Apple?

 

Hører at dere i Apple dilter etter det andre kunne ha gjort med Android i mange år allerede. Se på disse videoene her f.eks på hva som er mulig.

 

At muligheten har vært der, betyr ikke at det har vært godt implementert eller for hvermannsen.

 

 

Det sier seg selv. Men kjenner jeg Apple rett, så er det vel Apple som kommer til å bestemme på hvordan du må gå frem for å slå på noen lys eller TV'en osv. Om det er slikt, så vil jo hele opplegget med automasjon i fra Apple gå på trynet, fordi når man setter opp et hus denne veien, så er det utrolig viktig at man har friheten der til å velge selv på hvordan man vil sette på lys, starte TV'en eller Popcorn maskinen osv.

 

Så magefølelsen min sier at jeg ikke ser på dette i fra Apple som noen trussel mot de alternativene man har til Android i dag. Magefølelsen min sier at dette i fra Apple kommer til å bli en flopp om dem ikke åpner opp systemet til brukerne og heller går 'Applevennlig' veien som dem gjør på iOS hvor alt omtrent er låst ned i det meste hvor brukerne ikke har noen muligheter til å bestemme selv på hvordan dem vil bruke enhetene mest effektivt i følge demmes bruksmønster.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Jeg tviler på at det vil floppe, men det vil nok ikke være noe for hverken meg eller deg. Jeg er ikke ute etter Apple sin løsning, men at de velger å satse på dette området vil drive markedet fremover for andre åpne standarder også.

 

De kommer garantert til å "revolusjonere hvordan du lever" med en masse løsninger som allerede er tilgjengelig på markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tviler på at det vil floppe, men det vil nok ikke være noe for hverken meg eller deg. Jeg er ikke ute etter Apple sin løsning, men at de velger å satse på dette området vil drive markedet fremover for andre åpne standarder også.

 

De kommer garantert til å "revolusjonere hvordan du lever" med en masse løsninger som allerede er tilgjengelig på markedet.

 

Det kommer jo helt ann på det. Tviler på at Apple kommer til å slå ann på dette om dem bare lager dette bare for å ha laget det og ikke lager noe som slår det andre som er ute på markedet i pris og brukervennlighet. Dette med brukervennligheten ser jeg på som vanskelig for Apple når man ser på hvor mye Apple med iOS henger etter Android i dag når det kommer til brukervennligheten og på hvor lite tid og penger Apple bruker på å forbedre brukervennligheten i iOS. iOS er meget vanskelig å bruke i forhold til Android i dag om man vil bruke noe annet enn Apple sine egne apps på iOS.

 

Så når Apple ikke klarer å forbedre brukervennligheten i iOS, så har jeg liten tro på at dem kommer til å gjøre det noe bedre på hjemmeautomasjon.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Hører at dere i Apple dilter etter det andre kunne ha gjort med Android i mange år allerede.

Akkurat som på Android har det vært mulig å laste ned apps til iOS i mange år!

 

Denne artikkelen ble første gang publisert for 4 år siden, altså rundt iPhone 3GS tiden: http://ulanoff.com/blogs/automation/iphone-apps/

 

EDIT: Denne artikkelen er fra 9. april 2008, altså 6 år siden, altså den tiden da den originale iPhone ble lansert: http://gizmodo.com/5045658/iphone-the-home-automation-remote-killer

Endret av BeachDumb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes en hel masse løsninger allerede, både ferdige pakker og ting du kan sette sammen selv, og for ikke å glemme, blandinger av disse to.

 

Det er ikke noe problem å montere et KNX bussystem og utvide funksjonaliteten på dette med en open Source pakke oppå der igjen. Utrolig masse funksjonalitet som kan oppnås uten alt for mye teknisk kompetanse, man kan rett og slett leie noen til å gjøre det, eller lese litt selv.

 

Det man oftest kommer borti er at det koster en krone eller to. Men det er ikke forskjellig fra dette systemet.

 

Og man får iDings støtte også, samt det meste man ellers kan finne av elektroniske dingser med en skjerm på. Så hvorfor låse hueset til apple?

 

Det er over hodet ingen grunner til å gjøre det, verken når det kommer til priser eller nødvendig kompetansenivå.

 

Det eneste som skiller dette fra de andre er logoen, myten om at dette er noe nytt alle må ha, og det faktum at en skog av fanatiske epledisipler kommer til å gå mann av huse for å montere, nå som apple fant opp smarthus. En smule sarkasme der, men like fullt ikke langt fra sannheten.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...