Gå til innhold

– iPhone er et statussymbol


Anbefalte innlegg

Det stemmer at iPhone har en "mindre nøyaktig skjerm" om kriteriet er at en robot som trykker på forskjellige steder gjør at OSet registrerer de eksakte pikselverdiene hver gang. Dette er en feature fordi Apple har tatt med i beregningen at folk holder telefonen på forskjellige måter og dermed ikke treffer eksakt hver gang, men de bommer på ca. samme måte. Derfor er _faktisk_ treffrate på iOs mye bedre enn på andre OS, mens målt nøyaktighet er mindre. iPhone 5s har forøvrig temmelig dårlig batteritid, det stemmer. Men at den er svakere enn andre toppmodeller? Bare om man ser på specs, mengde ram og klokkehastighet. Om man ser på faktisk prosesseringskraft er den helt der oppe med de beste.

 

Dette har imidlertid lite å si på "statussymbol"-statusen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer at iPhone har en "mindre nøyaktig skjerm" om kriteriet er at en robot som trykker på forskjellige steder gjør at OSet registrerer de eksakte pikselverdiene hver gang. Dette er en feature fordi Apple har tatt med i beregningen at folk holder telefonen på forskjellige måter og dermed ikke treffer eksakt hver gang, men de bommer på ca. samme måte. Derfor er _faktisk_ treffrate på iOs mye bedre enn på andre OS, mens målt nøyaktighet er mindre. iPhone 5s har forøvrig temmelig dårlig batteritid, det stemmer. Men at den er svakere enn andre toppmodeller? Bare om man ser på specs, mengde ram og klokkehastighet. Om man ser på faktisk prosesseringskraft er den helt der oppe med de beste.

 

Dette har imidlertid lite å si på "statussymbol"-statusen.

 

I følge testene gjort av Samsung Galaxy S5 og HTC One M8, så grisebanker dem iPhone 5S i omtrent alt. Det eneste iPhone 5S hamler opp med mot Galaxy S5 eller HTC One M8 er i nettleserbenchmarkene.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Det stemmer at iPhone har en "mindre nøyaktig skjerm" om kriteriet er at en robot som trykker på forskjellige steder gjør at OSet registrerer de eksakte pikselverdiene hver gang. Dette er en feature fordi Apple har tatt med i beregningen at folk holder telefonen på forskjellige måter og dermed ikke treffer eksakt hver gang, men de bommer på ca. samme måte. Derfor er _faktisk_ treffrate på iOs mye bedre enn på andre OS, mens målt nøyaktighet er mindre. iPhone 5s har forøvrig temmelig dårlig batteritid, det stemmer. Men at den er svakere enn andre toppmodeller? Bare om man ser på specs, mengde ram og klokkehastighet. Om man ser på faktisk prosesseringskraft er den helt der oppe med de beste.

 

Dette har imidlertid lite å si på "statussymbol"-statusen.

 

jeg vet ikke med deg, men jeg holder mobilen på forsjellige måter en en.... og ja på ting som bruker 1-2 kjerner,(som er de fleste på begge os-er, som oftest bare spill som bruker mere) så er det ganske likt, men ikke på ting som bruker 4 kjerner.

og hvis man ser på grafikk er det enda større forsjell på dem, der er ikke A7 så god....

Lenke til kommentar

Jepp, det finnes flere telefoner som slår iPhone på benchmarks. Benchmarks er uinteressant, det er bruk som teller. Og der virker det som om iPhone-brukerne er helt OK fornøyd, i og med at det de bruker er browser og apps, og ikke benchmarking-programmer.

 

Jeg er helt sikker på at grafikkchippen i S5 er kjappere enn A7. Jeg har aldri sett spill på Android med penere grafikk enn det jeg ser på 5s. Specs er uinteressant så lenge enheten gjør jobben.

 

Og å tro at alt dette teller i den virkelige verden er å være langt inne i nerdebobla si. Sunspider har ingenting å si, ei heller 3d-mark. Det som teller er opplevd fart ved bruk.

 

Et eksempel: iOs tar skjermbilde når man avslutter en app og viser dette ved oppstart helt til appen har initialisert. På denne måten føles det som programmet starter fortere enn det gjør. Juks? Javisst. Har det noe å si? Nei, ikke egentlig, man får ikke gjort noe før appen har startet. Men for opplevelsen av fart er det kjempeviktig, og det er det som teller. Uansett hvor mange flops som foregår i bakgrunnen.

 

(Forøvrig er jeg jo enig med folk her inne om at å ha en telefon som statussymbol er merkelig, all den tid de ikke er spesielt dyre med abonnement)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er vitsen med artikler som det her? Det er så snikreklamisering at jeg spyr!

 

Lurer også på en ting: Hvorfor har det blitt sånn at på f.eks radio så har man enten en mobil eller en iPhone? Hvorfor går ikke iPhone inn under mobil, sammen med ALLE andre?

Det virker som om Apple har betalt absolutt alle i hele verden en viss sum for at de skal si iPhone i hver forbanna setning.

Sånn det er nå: Hei, har du en iPhone eller en annen type mobil?
Evt: Hei, har du en iPhone eller en Android (paraply for absolutt alle andre merker, nesten)?

 

Om det skulle vært likt for alle: Hei, har du en iPhone, Samsung, Motorola, Nokia, Sony, Htc, eller Ericsson?

Sånn det burde være: Hei, hvilken type mobiltelefon har du?


Edit: Fant noen eksempler etter et søk på Google:


Har du din iPhone, Blackberry, Android eller mobil med deg?

 

 

Sjekk kinoprogrammet på mobil eller iPhone

 

 

Feil ved mobiltelefon eller iPhone?

 

 

Mobil uten abonnement | Billige smarttelefoner – iPhone

En mobilforsikring mot tyveri og skade på din mobiltelefon eller nettbrett, (inkludert iPhone og iPad)

Fangstrapportering via iPhone, PC eller mobil.


....

Limet inn en haug med linker og div, men det får gå. Poenget kom frem! :wee:

Endret av Kjetil_90
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sikkert fordi iPhone har rundt 50% markedsandel her i landet så det er fornuftig å differensiere mellom iPhone og resten.

 

Nei det er ikke fornuftig, Iphone er en mobil på lik linje med andre mobiler.

Da burde de ihvertfall ha latt skille gå på IOS , Android, enig med han over her at Iphone dukker opp over alt, og ikke at det er straffbart i seg selv, bare irriterende smart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det stemmer at iPhone har en "mindre nøyaktig skjerm" om kriteriet er at en robot som trykker på forskjellige steder gjør at OSet registrerer de eksakte pikselverdiene hver gang. Dette er en feature fordi Apple har tatt med i beregningen at folk holder telefonen på forskjellige måter og dermed ikke treffer eksakt hver gang, men de bommer på ca. samme måte. Derfor er _faktisk_ treffrate på iOs mye bedre enn på andre OS, mens målt nøyaktighet er mindre. iPhone 5s har forøvrig temmelig dårlig batteritid, det stemmer. Men at den er svakere enn andre toppmodeller? Bare om man ser på specs, mengde ram og klokkehastighet. Om man ser på faktisk prosesseringskraft er den helt der oppe med de beste.

 

Dette har imidlertid lite å si på "statussymbol"-statusen.

I følge testene gjort av Samsung Galaxy S5 og HTC One M8, så grisebanker dem iPhone 5S i omtrent alt. Det eneste iPhone 5S hamler opp med mot Galaxy S5 eller HTC One M8 er i nettleserbenchmarkene.

Grisebanker i omtrent alt??? Ikke iflg AnandTech som Itavisen viser til...I dette tilfellet så kan man vel si at det var Samsung S5 som ble "grisebanket" i omtrent alt. http://www.itavisen.no/nyheter/htc-one-m8-er-kjappere-enn-galaxy-s5-202531

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det stemmer at iPhone har en "mindre nøyaktig skjerm" om kriteriet er at en robot som trykker på forskjellige steder gjør at OSet registrerer de eksakte pikselverdiene hver gang. Dette er en feature fordi Apple har tatt med i beregningen at folk holder telefonen på forskjellige måter og dermed ikke treffer eksakt hver gang, men de bommer på ca. samme måte. Derfor er _faktisk_ treffrate på iOs mye bedre enn på andre OS, mens målt nøyaktighet er mindre. iPhone 5s har forøvrig temmelig dårlig batteritid, det stemmer. Men at den er svakere enn andre toppmodeller? Bare om man ser på specs, mengde ram og klokkehastighet. Om man ser på faktisk prosesseringskraft er den helt der oppe med de beste.

Dette har imidlertid lite å si på "statussymbol"-statusen.


I følge testene gjort av Samsung Galaxy S5 og HTC One M8, så grisebanker dem iPhone 5S i omtrent alt. Det eneste iPhone 5S hamler opp med mot Galaxy S5 eller HTC One M8 er i nettleserbenchmarkene.

Grisebanker i omtrent alt??? Ikke iflg AnandTech som Itavisen viser til...I dette tilfellet så kan man vel si at det var Samsung S5 som ble "grisebanket" i omtrent alt. http://www.itavisen.no/nyheter/htc-one-m8-er-kjappere-enn-galaxy-s5-202531

 

Jeg nevnte jo også at HTC One M8 er mye raskere enn iPhone 5S. Så iPhone 5S er fortsatt langt etter dagens topmodeller av Android mobiler.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Sikkert fordi iPhone har rundt 50% markedsandel her i landet så det er fornuftig å differensiere mellom iPhone og resten.

 

Hvor har du 50% fra?

 

I følge Gartner hadde de 12.1% av markedet på verdensbasis tredje kvartal 2013, mens Samsung hadde 32.1%. Android hadde på samme tidspunkt hele 81.9% av markedet, fordelt på forskjellige merker. Jeg kan tenke meg at tallene er noe annerledes i Norge, hvor penger til mobiltelefon sitter litt løsere, men 50% har jeg litt problemer med å tro.

 

Skulle man basere seg på verdensmarkedet og differensiert (som jeg ser liten grunn til å gjøre all den tid produktene gjør omtrent nøyaktig det samme) burde vi kalle det "Android eller annen mobil". Men det blir like dumt som å skille mellom iPhone og andre.

Lenke til kommentar

 

Sikkert fordi iPhone har rundt 50% markedsandel her i landet så det er fornuftig å differensiere mellom iPhone og resten.

Hvor har du 50% fra?

 

I følge Gartner hadde de 12.1% av markedet på verdensbasis tredje kvartal 2013, mens Samsung hadde 32.1%. Android hadde på samme tidspunkt hele 81.9% av markedet, fordelt på forskjellige merker. Jeg kan tenke meg at tallene er noe annerledes i Norge, hvor penger til mobiltelefon sitter litt løsere, men 50% har jeg litt problemer med å tro.

 

Skulle man basere seg på verdensmarkedet og differensiert (som jeg ser liten grunn til å gjøre all den tid produktene gjør omtrent nøyaktig det samme) burde vi kalle det "Android eller annen mobil". Men det blir like dumt som å skille mellom iPhone og andre.

 

Man kan regne dette på mange måter. I solgte enheter er Android foran også i Norge, men dette er naturlig da det ikke finnes noen skikkelig billige iOs-enheter. Om man kun ser på toppmodeller (si, 4000kr+) er såvidt jeg vet iOs og Android ca. likt representert. Dette gjenspeiler seg også i bruk. De fleste nettsteder ser f.eks en overvekt iOs-brukere, noe som antakeligvis kommer av at veldig mange Android-kjøpere kjøper "en telefon" som kun i liten grad benyttes til annet enn telefoni/kommunikasjon.

 

Statistikk kan som alltid snus til hva man vil.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Tilsvarende lister fra andre måneder ser like ut, det samme gjør denne litt eldre statistikken. Hva mer trengs? Mener du at NetCom skiller seg vesentlig i salgsmønster fra andre leverandører?

 

Bruk er også interessant - om man ser på StatCounter sin oversikt over mest brukte mobil-os i Norge 2013-2014 ser man at iOs jevnt ligger litt over Android.

 

G6qOKye.jpg

 

Om man ser på verdensbasis er tallene ganske annerledes, der har Android en mye større andel, og det samme gjelder "røkla".

 

9UU2oF8.jpg

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...