Gå til innhold

EU vil ha slutt på «gratis»-spill


Anbefalte innlegg

 

Nyhetsartikkel anno 2014:

"Bilselger ga potensiell kjøper 250.000kr. Ble lurt"

 

Det som skremmer meg, er at dette faktisk skjer. Er folk virkelis så inn i ræva naive og blåøyde? Og har disse folka myndighet over seg selv (og andre?)?

 

Her har du enda en luring..

 

*snip*

 

"Etter 120 e-poster fram og tilbake, ble Jacobsen mer og mer overbevist om at dette dreide seg om svindel... "

 

Hundreogtyve (!) dere. Snakk om å være treg i nøtta.

 

Viser jo viktigheten av at slike jalla "lure-apps" merkes bedre. En "lure-app" når ut til vanvittig mye flere barn og "idioter" enn det "Susane" gjør og kan potensielt gjøre mye mer skade enn "Susane".
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes du vi skal fjerne merking av matvarer også? Regler mot å ha gift i maten? Folk kan jo passe på seg selv, misvisende reklame? Regler for purregebyr? Å drive selskap er ett privilegium, ikke en rett, å la umoralske rasshøl tjene penger fordi du ikke har sympati med idioter og ønsker de vondt er en svært dårlig ide.

 

AtW

Ingen av de tingene du nevner er relevant i det hele tatt, og kan ikke direkte sammenlignes.

 

Vi har merking av mat, men fremdeles er folk idioter og kjøper maten sin på MacDonalds. Skal vi forby alle å selge usunn mat fordi noen ikke kalrer å styre seg, og spiser seg dau på det?

Forbrukslån, er det samme. Skal vi forby det bare fordi noen ikke klarer å håndtere penger?

Kredittkort? Samme regla, med hundrevis av folk i luksusfeller.

 

Og hvor har dud et fra at jeg vil idioter vondt og ikke ahr sympati? Det jeg vil, er jo at vi ikke skal godta at de er idioter. Slik det er nå, med slike regler så fostrer man ikke andre enn godtroende idioter.

 

Vi må jo (og er jo) en gullgruve for folk med urent mel i posen. Steinrike nordmenn, som tror på alt de blir fortalt fra hvem som helst, og som forventer at noen skal passe på. Og det har både østeuropa, og afrika forstått :p

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem snakker om å forby usunn mat eller "lure-apps"?? Det handler om å forby feilmerking av varer og villedende markedsføring. Om du vil se hvor jævlig villedende markedsføring fungerer i praksis så ta en itt på den alternative helsebransjen. Om man er oppegående skjønner man at 99% av alternativ behandling i praksis er ren svindel, men likefullt er det vanvittig mye folk som går på limpinnen til enhver tid. At folk er idioter kan ikke forsvare andre folks rett til å lure & villede dem. For min egen del vil jeg ha merking som er korrekt og ikke villedende slik at jeg kan holde meg langt unna slikt dritt og ikke forurense noe av min tid med slikt søppel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem snakker om å forby usunn mat eller "lure-apps"?? Det handler om å forby feilmerking av varer og villedende markedsføring. Om du vil se hvor jævlig villedende markedsføring fungerer i praksis så ta en itt på den alternative helsebransjen. Om man er oppegående skjønner man at 99% av alternativ behandling i praksis er ren svindel, men likefullt er det vanvittig mye folk som går på limpinnen til enhver tid. At folk er idioter kan ikke forsvare andre folks rett til å lure & villede dem. For min egen del vil jeg ha merking som er korrekt og ikke villedende slik at jeg kan holde meg langt unna slikt dritt og ikke forurense noe av min tid med slikt søppel.

Nei, men det er da heller ikke svindel EU vil forby. De vill forby det å kalle en app gratis, fordi den postensielt ikke er det for noen. Clash of Clans er 100% gratis, og jeg har spillt det i ett år gratis. Men med det nye forslaget er ikke dette lenger lov?

 

Jeg er helt for at all former for overlagt svindel må forbys, men det er ikke noe som må gjøres på den måten EU foreslår. HEr havner ansvaret hos Google og Apple, og hverken hos forbruker eller utgiver?

 

 

Lenke til kommentar

Nei, men det er da heller ikke svindel EU vil forby. De vill forby det å kalle en app gratis, fordi den postensielt ikke er det for noen. Clash of Clans er 100% gratis, og jeg har spillt det i ett år gratis. Men med det nye forslaget er ikke dette lenger lov?

 

Jeg er helt for at all former for overlagt svindel må forbys, men det er ikke noe som må gjøres på den måten EU foreslår. HEr havner ansvaret hos Google og Apple, og hverken hos forbruker eller utgiver?

Har heller ikke sagt det er svindel. Men en form for lureri. Poenget med slike søppel-spill som feks. "Clash of Clans" er å "lure" folk til å kjøpe ditt og datt for å gi dem fordeler og plutselig er det ikke så gratis lenger. Har vært borti slike drittspill hvor man fint kan spille gratis en stund, men så er det lagt opp til at man skal møte "en slags vegg" som gjør at man skal fristes til å kjøpe ett eller annet skrot for å komme seg videre. Og dette er jo selvsagt ganske billig i utgangspunktet så pengene sitter løst hos mange. Og plutselig har det ballet på seg og ting er ikke så billige lenger. Om ting står merket som gratis skal det ikke være lagt opp til at folk skal bruke penger på det. Disse spillene er lagt opp på en mest mulig kynisk og umoralsk måte som rett og slett utnytter potensiell spillavhengighet hos folk.

Det at nå myndigheter i flere land har begynt å reagere er et helt klart tegn på at denne praksisen ikke er noe man ønsker at den jevne forbruker skal utsettes for. Fakta er at mange går rett i denne fella og at de er "idioter" bør ikke være noe disse skruppelløse drittsekkene som lager søppelet skal kunne tjene penger på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har heller ikke sagt det er svindel. Men en form for lureri. Poenget med slike søppel-spill som feks. "Clash of Clans" er å "lure" folk til å kjøpe ditt og datt for å gi dem fordeler og plutselig er det ikke så gratis lenger.

Det er langt fra lureri. Det er en enkelt transaksjon. Skal ikke en person få lov å velge om han vil kjøpe 10000 krystaller for sine egne penger. Lureri er når man legger det opp slik at brukeren ikke vet hva han gjør.

 

Brukeren vet fullstendig godt hva han gjør, og det er ingen grunn til å forby noe.

 

Skal man forby folk å kjøpe sjokolade, bare fordi de dro i butikken for å kjøpe middag?

 

 

Har vært borti slike drittspill hvor man fint kan spille gratis en stund, men så er det lagt opp til at man skal møte "en slags vegg" som gjør at man skal fristes til å kjøpe ett eller annet skrot for å komme seg videre. Og dette er jo selvsagt ganske billig i utgangspunktet så pengene sitter løst hos mange. Og plutselig har det ballet på seg og ting er ikke så billige lenger. Om ting står merket som gratis skal det ikke være lagt opp til at folk skal bruke penger på det. Disse spillene er lagt opp på en mest mulig kynisk og umoralsk måte som rett og slett utnytter potensiell spillavhengighet hos folk.

Høres ganske likt ut som kredittkort :p Plutselig kommer regninga i posten. Skal man forby alt i hytt og gevær fordi noen ikke klarer å styre seg?

 

 

Det at nå myndigheter i flere land har begynt å reagere er et helt klart tegn på at denne praksisen ikke er noe man ønsker at den jevne forbruker skal utsettes for. Fakta er at mange går rett i denne fella og at de er "idioter" bør ikke være noe disse skruppelløse drittsekkene som lager søppelet skal kunne tjene penger på.

Nei, men det er en helt annen diskusjon. Å sy puter under armene på forbrukerne løser ikke en dritt, det skaper bare problemer da man tror at putene gjleder andre plasser også, feks på finn.no

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er langt fra lureri. Det er en enkelt transaksjon. Skal ikke en person få lov å velge om han vil kjøpe 10000 krystaller for sine egne penger. Lureri er når man legger det opp slik at brukeren ikke vet hva han gjør.

 

Brukeren vet fullstendig godt hva han gjør, og det er ingen grunn til å forby noe.

 

Skal man forby folk å kjøpe sjokolade, bare fordi de dro i butikken for å kjøpe middag?

Les igjen hva jeg skrev. Dette er lagt opp til at man skal bruke penger på det under "gratis merket". Blir like idiotisk som om butikker skulle legge opp store skilt utenfor hvor det står GRATIS! Når så kundene har blitt lokket inn i butikken kan de slippe unna uten å bruke penger ved å bare kikke på varene eller bare snu i døra. Men alle som vet absolutt minimalt om markedsføring vet hvor viktig det er å få første kontakt med kunden og lokke dem til seg. Har man først fått lokket kunden til seg er det mye letter å manipulere dem videre.

Høres ganske likt ut som kredittkort :p Plutselig kommer regninga i posten. Skal man forby alt i hytt og gevær fordi noen ikke klarer å styre seg?

Bortsett fra at trolig ingenting av det de har kjøpt har markedsført seg som gratis. Kanskje med unntak av evt. manipulerende spill i diverse app-stores... :)

 

Nei, men det er en helt annen diskusjon. Å sy puter under armene på forbrukerne løser ikke en dritt, det skaper bare problemer da man tror at putene gjleder andre plasser også, feks på finn.no

Om man får denne villedende markedsføringen bort fra den store kontaktflaten som Apple/Google tilbyr så er mye gjort.

Lenke til kommentar

Brukeren vet fullstendig godt hva han gjør, og det er ingen grunn til å forby noe.

*

Spill laget for barn på 5 år burde være en trygg sone for barn på 5 år og bruke, og når et spill er merket i "gratis" kategorien er det naturlig for foreldre og da tro at det, ja faktisk er helt gratis, og lar barna spille fritt.

 

Og når man er 5 har man ikke utviklet hverken god fornuft og forståelse av pengebruk, eller forståelse av at det faktisk er ekte penger man bruker og det å svi av 20.000 kr i smurfebær faktisk er en dårlig deal.

Lenke til kommentar

 

Brukeren vet fullstendig godt hva han gjør, og det er ingen grunn til å forby noe.

*

Spill laget for barn på 5 år burde være en trygg sone for barn på 5 år og bruke, og når et spill er merket i "gratis" kategorien er det naturlig for foreldre og da tro at det, ja faktisk er helt gratis, og lar barna spille fritt.

 

Og når man er 5 har man ikke utviklet hverken god fornuft og forståelse av pengebruk, eller forståelse av at det faktisk er ekte penger man bruker og det å svi av 20.000 kr i smurfebær faktisk er en dårlig deal.

 

"Inneholder in-app kjøp" står det på disse spillene, og man har mulighet til å blokere alle muligheter for dete på telefonen.

 

Om folk gir iPad med lagrede kredittkortopplysnigner til minstemann på 5 år, så har de bare seg selv å skylde på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At dumme eller inkompetente mennesker lar seg lure betyr ikke at det ikke er et problem man kanskje bør gjøre noe med. Det er ikke greit i ond tro å lage et program som ikke vil tjene penger hvis ikke brukeren har begått et par generaltabber.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

*

Foreldre forventer ofte at ting for barn ikke skal innhold lokkende tilbud om pengebruk, spesielt ikke i de enorme summene man fort kommer opp i her, du har ingen moralske problemer med reklamere, markedsføring og det å selge ting i spill beregnet på små barn?

 

Er vel et tydeligere skulle på appene som har "Inneholder in-app kjøp" og de som er helt gratis og spille uten at man skal lokkes eller tilbys kjøp for å kommer seg fortere frem eller låse opp ny funksjoner. "Inneholder in-app kjøp" spillene lages bevist med tanke på problemet siden det generere langt mer penger, og det er umoralsk syntes jeg.

 

Er sikkert ikke ulovlig og gå på lekeplassen og lure små barn til og gi fra seg godteriet sitt heller, men man gjør det fortsatt ikke.

 

:)

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

Jeg skjønner fortsatt ikke problemet. Spillene er gratis og kan spilles igjennom helt gratis (det er jo dette som er hele poenget med at spillet er gratis). At noen spillutviklere velger å innkludere ekstrae ting i spillet som koster penger har absolutt ingenting å si med at det må være opp til en hver person å vurdere om dem vil kjøpe disse tingene eller ikke. Om dem ikke vil ha noen av de tingene som koster penger, så betyr det som sagt lite med at alle kan gjennomføre spillet uten å betale noe som helst for spillet.

 

At barn klarer å kjøpe mange ting i forskjellige spill til masse penger er ikke spillet sitt problem, men foreldrene sitt problem at dem ikke klarer å begrense bankkort tilgangen av dette til sine barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har heller ikke sagt det er svindel. Men en form for lureri. Poenget med slike søppel-spill som feks. "Clash of Clans" er å "lure" folk til å kjøpe ditt og datt for å gi dem fordeler og plutselig er det ikke så gratis lenger.

Det er langt fra lureri. Det er en enkelt transaksjon. Skal ikke en person få lov å velge om han vil kjøpe 10000 krystaller for sine egne penger. Lureri er når man legger det opp slik at brukeren ikke vet hva han gjør.

 

Brukeren vet fullstendig godt hva han gjør, og det er ingen grunn til å forby noe.

 

Skal man forby folk å kjøpe sjokolade, bare fordi de dro i butikken for å kjøpe middag?

 

 

Har vært borti slike drittspill hvor man fint kan spille gratis en stund, men så er det lagt opp til at man skal møte "en slags vegg" som gjør at man skal fristes til å kjøpe ett eller annet skrot for å komme seg videre. Og dette er jo selvsagt ganske billig i utgangspunktet så pengene sitter løst hos mange. Og plutselig har det ballet på seg og ting er ikke så billige lenger. Om ting står merket som gratis skal det ikke være lagt opp til at folk skal bruke penger på det. Disse spillene er lagt opp på en mest mulig kynisk og umoralsk måte som rett og slett utnytter potensiell spillavhengighet hos folk.

Høres ganske likt ut som kredittkort :p Plutselig kommer regninga i posten. Skal man forby alt i hytt og gevær fordi noen ikke klarer å styre seg?

 

 

Det at nå myndigheter i flere land har begynt å reagere er et helt klart tegn på at denne praksisen ikke er noe man ønsker at den jevne forbruker skal utsettes for. Fakta er at mange går rett i denne fella og at de er "idioter" bør ikke være noe disse skruppelløse drittsekkene som lager søppelet skal kunne tjene penger på.

Nei, men det er en helt annen diskusjon. Å sy puter under armene på forbrukerne løser ikke en dritt, det skaper bare problemer da man tror at putene gjleder andre plasser også, feks på finn.no

 

 

 

Før denne typen tvilsom virksomhet var vanlig, var folk mindre naive? Har denne typen lureri hjulpet folk, som du indikerer? Løser det problemet å sy puter under armene på moralsk tvilsomme bedrifter? Og hvorfor kan ikke matvareregler sammenliknes? Ting er ikke greit bare fordi det er teknisk mulig å finne ut av, jeg har ikke maks sympati for kjøtthuer, men jeg har mye mindre sympati for umoralske rasshøl som kurer kjøtthuer, hvor bra er det for samfunnet at slik oppførsel belønnes?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...