Gå til innhold

[Løst] Har jeg virkelig gått lei av å spille?


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har alltid vært glad i spill og har spilt alle mulige forskjellige spill også. Det som har skjedd nå er at jeg finner ikke helt gleden lengre i å spille, finner jeg et spill som jeg synes er veldig bra laget så spiller jeg det en stund før jeg plutselig begynner å kjede meg. Tenkte først at det var kanskje bare et engangstilfelle men nå har det skjedd nesten hver gang med spill som jeg først liker veldig godt til å begynne med.

Har jeg virkelig blitt lei av å spille? Samtidig så prøver jeg alltid å finne et nytt spill som jeg kan sitte å kose meg med. Så på en måte virker det ikke som om jeg ønsker å legge det helt vekk heller.

Bør jeg ta en pause eller finnes det kanskje et spill som jeg kan like og bruke tid på og som jeg ikke blir lei av underveis?

Endret av takenboy9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er ikke alene. Jeg sluttet egentlig å spille aktivt for 4-5 år siden. Jeg har hatt noen tilbakefall ved store titler som jeg må få med meg. Eksempelvis Skyrim, Battlefield 3 og Diablo 3. Sistnevnte spiller jeg nå og da fremdeles, men har pause nå i eksamenstidene.

 

Jeg har den tendensen med at jeg prøver spill, og så blir jeg lei etter et par timer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du er ikke alene. Jeg sluttet egentlig å spille aktivt for 4-5 år siden. Jeg har hatt noen tilbakefall ved store titler som jeg må få med meg. Eksempelvis Skyrim, Battlefield 3 og Diablo 3. Sistnevnte spiller jeg nå og da fremdeles, men har pause nå i eksamenstidene.

 

Jeg har den tendensen med at jeg prøver spill, og så blir jeg lei etter et par timer.

Ja, det er akkurat samme tendensen som jeg har. Før kunne jeg spille ganske lenge uten å bli lei nesten uansett hvilket spill jeg spilte. Å da var spillene gjerne gøye over flere dager også. Nå blir det svært kjedelig etter bare en kort stund.

Lenke til kommentar

Litt av problemet kan være at spill, i hvert fall AAA-titlene, har utviklet seg mye. Jeg prøvde mine første dataspill rundt 1990, og det som fengte da er noe ganske annet enn de skal ha oss til å like nå til dags. Nå skal det være filmnært og grandiost, og det kan ikke være for vanskelig - for mye utfordringer kommer i veien for narrativet. I tillegg skal det være spillbart på trege flatskjermer med ditto gamepads. Nå snakker jeg selvfølgelig først og fremst om spillene hvor man styrer en figur i en verden i sanntid, rollespill, strategispill og den slags er ikke like hardt rammet.

 

Hvis du irriterer deg over disse tingene, er det egentlig bare å slenge seg på Dark Souls-bølgen. Her er historien kun en parentes, hovedfokus er spillbarhet og utfordring.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er AAA-spill du har likt å spille så er det vel heller at du har blitt voksen. Prøv å spille noen spill som faktisk er spill i stedet. Tenk over hva det er du liker med spill, eller hva du kunne tenkt deg at spill skulle være om du aldri har spilt et slik spill, og finn spill som passer til den beskrivelsen. Spillene finnes helt sikkert. Korte, fokuserte spill kan også oftere gjøre et sterkere inntrykk enn evighetsspill. Hvis du finner ut at ingen av de tipsene funker har du kanskje aldri vært spesielt interessert i spill, og da har du nok mer igjen om du heller finner på andre ting.

Lenke til kommentar

Litt av problemet kan være at spill, i hvert fall AAA-titlene, har utviklet seg mye. Jeg prøvde mine første dataspill rundt 1990, og det som fengte da er noe ganske annet enn de skal ha oss til å like nå til dags. Nå skal det være filmnært og grandiost, og det kan ikke være for vanskelig - for mye utfordringer kommer i veien for narrativet. I tillegg skal det være spillbart på trege flatskjermer med ditto gamepads. Nå snakker jeg selvfølgelig først og fremst om spillene hvor man styrer en figur i en verden i sanntid, rollespill, strategispill og den slags er ikke like hardt rammet.

 

Hvis du irriterer deg over disse tingene, er det egentlig bare å slenge seg på Dark Souls-bølgen. Her er historien kun en parentes, hovedfokus er spillbarhet og utfordring.

Jeg har sett på mange filmer på youtube av spill som Dark Souls spillene og Demon Souls og det er noen spill som jeg godt kunne tenkt meg å prøve. Jeg synes disse spillene virker ganske interessante men det som har gjort at jeg ikke har prøvd disse er også hva jeg har sett på filmene av gameplay, Jeg synes at alt virker så gjentagende igjennom disse spillene og så stille helt til man møter på et svært monster. Så hadde vært fint om noen kunne fortalt meg hva som gjør at Dark Souls er et så bra spill? Å ja jeg vet at det er utfordrende, noe jeg synes er positivt, men det må da være andre ting som gjør det så bra også vel? :hm:

Lenke til kommentar

Jeg er kanskje eldre enn de fleste andre i tråden, og for meg har det vært slik i mange år. Jeg følte det begynne så smått når 3D grafikken kom. Kort tid etter begynte "alle" spill å fokusere nesten utelukkende på grafikk. Spillbarhet og historie ble ekstremt nedprioritert og slik er det til dels fortsatt. Det er lite nytt som skjer bortsett fra grafikken.

 

Da jeg var ung var, i motsetning til nå, de fleste spill totalt forskjellige fra alle andre spill. De forskjellige sjangrene var løst definert eller ikke definert i det hele tatt. Jeg sier ikke at "alt var bedre før" fordi jeg har prøvd flere av de store favorittene fra gamle dager igjen i nyere tid, men de holder ikke mål. Det jeg savner er nok overraskelsen ved å spille noe totalt nytt og å slippe følelsen av at "dette har jeg spilt før" (og gått lei av før).

 

De aller beste spillene jeg har spilt i nyere tid er som nevnt av andre: Demons Souls og Dark Souls 1 og 2. Blizzard sine spill holder alltid en høy standard, så jeg har brukt en del tid på starcraft 2, Diablo 3 og Hearthstone. Utenom dem har jeg funnet at jeg kan spille billige "rougelikes" overraskende lenge. Disse har stort sett pikselgrafikk, tilfeldig genererte nivåer, permanent død og lav pris. Det beste eksempelet er nok FTL. Jeg skulle ønske disse holdt interessen min enda lengre, fordi de er utrolig bra. Jeg har lyst til å begynne på nytt for ørtende gang. Grunnen til at jeg ikke gidder er nok mangelen på historie. Jeg skulle likt å se et slikt spill med en historie med utrolig mange grener, men det vil kreve gode forfattere og et mye høyere budsjett.

 

Jeg har nok blitt blasert etter å ha prøvd flere tusen forskjellige spill. Jeg har etterhvert skjønt at jeg i hvert fall savner risikovurdering, utfordring og høyere enn null straff ved død/tap fra de fleste nyere spill. Jeg liker også en god historie, men et godt spill trenger ikke å ha det.

 

Det hyggelige er at jeg nå ser på framtiden som mye lysere enn den var for noen år siden. Det er bare få år siden alle spill måtte gjennom de store utgiverne for å komme til markedet. Det er nå endret med kickstarter og greenlight m.fl. Alle med en god idé kan nå få realisert den.

 

Til slutt vil jeg spørre om hvilke typer spill du har likt best tidligere. Hvis det var Battlefield og Call of duty hjelper det nok ikke mye om vi anbefaler Civilization.

Lenke til kommentar

Utenom dem har jeg funnet at jeg kan spille billige "rougelikes" overraskende lenge. Disse har stort sett pikselgrafikk, tilfeldig genererte nivåer, permanent død og lav pris.

Mye det samme her! Du burde teste Tales of Maj'Eyal hvis du ikke har gjort det allerede. Gratis og laste ned, men kan få litt ekstra innhold ved å betale et par $. Finnes på steam også :)

Lenke til kommentar

Til slutt vil jeg spørre om hvilke typer spill du har likt best tidligere. Hvis det var Battlefield og Call of duty hjelper det nok ikke mye om vi anbefaler Civilization.

Jeg har spilt både Battlefield og Call of Duty og jeg synes det er gode spill, men da helst online. Kan allikevel ikke si at det er favorittene mine. Har prøvd Hearthstone, synes det var artig i begynnelsen men det samme skjedde med at jeg ble lei etter et par runder da jeg synes spillet gikk litt for sent. Men det er absolutt et spill man kan sitte seg ned å kose seg med og det er jo utfordring i det også som er veldig bra. Jeg begynte desverre å kjede meg etterhvert her også.. Mulig at jeg bare er blitt voksen nå.. :D

 

Når det kommer til spill som League of Legends som er jo så populært så har jeg prøvd det også og det var absolutt ikke et spill for meg! Å jeg har tenkt noen ganger å prøve Diablo, men jeg synes at det virker litt likt på en del måter, men mulig jeg tar helt feil?

 

Jeg interesserer meg en del for RPG spill og da ikke spill hvor man må løpe rundt i en verden i flere timer på et øde sted uten å kunne bruke en fast travel mulighet eller lignende. Er ikke svært begeistret for å gjøre haugevis av side quests i et spill heller selvom jeg synes dette er et ok konsept, Grunnen til at jeg ikke er begeistret for å gjøre så mange oppgaver er hvor lang tid det tar og hvor gjentagende de kan være. Å det er jo også veldig mange spill som har dette nå for tiden. Liker bedre da at man fokuserer mer på en god historie i gjennom hele spillet.

 

 

Endret av takenboy9
Lenke til kommentar

Hvor gammel er du? Leauge of Legends var ikke noe for meg heller. Jeg føler mindre og mindre for å sette meg inn i nye spill.

 

Det kan være flere grunner til at du går fort lei av spill. En av grunnene kan være at du føler skyldfølelse for å kaste bort tid du ellers kunne brukt på noe produktivt.

 

Viktigste er å ikke presse seg til å spille bare fordi du tror det vil bli gøy igjen. Da vil du bare gå enda mer lei. Mitt råd er å ta en pause, og se om du fremdeles savner det. Spilling er noe man gjør for gøy, ingenting annet. Er ikke som om det er ekstremt viktig.

 

Jeg har ihvertfall planer om å ta en god pause.

Lenke til kommentar

Hvor gammel er du? Leauge of Legends var ikke noe for meg heller. Jeg føler mindre og mindre for å sette meg inn i nye spill.

 

Det kan være flere grunner til at du går fort lei av spill. En av grunnene kan være at du føler skyldfølelse for å kaste bort tid du ellers kunne brukt på noe produktivt.

 

Viktigste er å ikke presse seg til å spille bare fordi du tror det vil bli gøy igjen. Da vil du bare gå enda mer lei. Mitt råd er å ta en pause, og se om du fremdeles savner det. Spilling er noe man gjør for gøy, ingenting annet. Er ikke som om det er ekstremt viktig.

 

Jeg har ihvertfall planer om å ta en god pause.

At det var?

Lenke til kommentar

Tja, akkurat det kan jeg være litt uenig i. Ja, det er gøy å spille. Jeg skal bli lærer, og håper å kunne eksperimentere litt med spill i undervisningssammenheng. Spill kan være en god kilde til å øke motivasjonen hos eleven, og dermed øke læringsutbyttet hvis opplegget er bra nok.

 

Personlig har spill vært en god læringskilde for meg spesielt innenfor samfunnsfag, historie, geografi og selvsagt språk. Gleder meg til å se hvordan dette kommer til å påvirke skolen fremover.

Lenke til kommentar

Hos meg er det online delen som gjør at jeg fortsatt spiller. Har kjøpt endel singelplayer spill de siste årene som har fått veldig god kritikk, men jeg starter å kjede meg etter veldig få timer. Et eksempel er Skyrim som jeg tror jeg har spilt totalt 20 timer av. Hadde det vært muligheten for å spille dette spillet sammens med 1 venn eller 3, så tror jeg nok jeg ville ha hatt flere timer i spillet enn det jeg har. Samme greia er det med Borderlands 2, der har du mulighet for å spille med flere venner som straks gjør spillet bedre, men å spille det alene blir veldig fort kjedelig. Mine beste spill opplevelser har alltid vært når jeg har spilt med andre. Husker godt når jeg og eksen min spilte oss igjennom begge Rainbow Six Las Vegas spillene på vanskeligste settings hvor gøy det var, til og med Gears of War ble artig når vi var 2 som spilte det, å det er et spill jeg ikke ville ha spilt alene om jeg fikk betalt for det en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...