Gå til innhold

Da har jeg lyst å lære meg å programmere... Hvilket språk ? Raskest og best?


Anbefalte innlegg

Problemet med "komme-kjapt-igang"-greia til PHP, er at folk som tar snarveien gjerne ikke lærer seg å programmere ordentlig, men tar en masse snarveier og finner på masse tull som PHP "tilgir".

 

Man ender gjerne opp med noe som funker.. på et vis. Det er sannsynligvis ikke pent.

 

Har sett så mye ekstremt dårlig PHP-kode nå, mye på "seriøse" prosjekter - at jeg aldri ville anbefalt noen å starte der. Det går fint an å skrive god kode i PHP, men det er så EKSTREMT mye fantastisk dårlige tips og råd og ressurser på nettet at det er lett å gå seg bort og gjøre noe dumt.

Vi er egentlig enige. Men om man skal gjøre alt perfekt første gangen, så får man aldri til noe. Det er ganske tullete å prate om skalering i en tråd hvor trådstarter ønsker råd om å komme i gang med webprogrammering. Programmering skal være gøy og man skal få lov til å feile, skrive om, og bli flinkere. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Å lære seg Django og Ruby On Rails uten å kjenne språkene er ikke en rask prosess.

Django/Rails er da heller ikke de eneste alternativene for Python/Ruby. På samme måte er heller ikke noe komplisert som Zend eneste for PHP. Argumentet ditt gjør ikke at PHP er noe bedre valg.

 

Så trådstarter kan skrive typisk nybegynner kode i Python istedet? Helt greit for meg. Det er ikke viktig hvor man starter, så lenge man kommer i gang og ikke blir sittende så lenge å knote uten resultater.

Lenke til kommentar

 

 

Å lære seg Django og Ruby On Rails uten å kjenne språkene er ikke en rask prosess.

Django/Rails er da heller ikke de eneste alternativene for Python/Ruby. På samme måte er heller ikke noe komplisert som Zend eneste for PHP. Argumentet ditt gjør ikke at PHP er noe bedre valg.

 

Så trådstarter kan skrive typisk nybegynner kode i Python istedet? Helt greit for meg. Det er ikke viktig hvor man starter, så lenge man kommer i gang og ikke blir sittende så lenge å knote uten resultater.

 

 

Nybegynnerkode kommer man ikke utenom, men ja, jeg mener at det er bedre å gjøre det i et språk som:

 

  • Ikke tillater "alt", selv om det er feil
  • Gir gode feilmeldinger
  • Er godt dokumentert

Edit: Python tvinger deg også til å indentere kode. En "feature" som jeg hater, men for nybegynnere er det knall.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

OK, gode greier. Vedr. skalerbarhet og raskhet så er dette da viktig for meg så jeg begynner med rett språk til det jeg ønsker: Utvikle så raske og effektive webapplikasjoner som mulig.

 

Begynnner da med Python og Javascript, og ser litt etterhvert.

 

Er det da vanlig på en VPS-server at man kan få oppgradert til nyeste Python? Har kontakta to tilbydere i dag, og de har "bare" 2.4.x og 2.6.x noe installert på webhotellene sine.

 

Nyeste stabile versjon er 3.4.0 tror jeg.

 

På en VPS kan du gjøre det du vil, det er lissom hele pointet :-) Men det kan være begrenset hvaslags support du får ... Dette vil variere fra leverandør til leverandør, generelt kan man si at graden av support og frihet står i et omvendt proporsjonalt forhold til hverandre :)

 

Skalerbarhet ligger forøvrig ikke så veldig implisitt i språket, det har med arkitekturen å gjøre. Noen språk er raskere enn andre, det er så, men språket i seg selv vil uansett ikke kunne redde deg. Så - for å gjenta det andre skriver, men som du ikke ser ut til å høre på - du begynner litt i feil ende ...

Endret av quantum
Lenke til kommentar

 

OK, gode greier. Vedr. skalerbarhet og raskhet så er dette da viktig for meg så jeg begynner med rett språk til det jeg ønsker: Utvikle så raske og effektive webapplikasjoner som mulig.

 

Begynnner da med Python og Javascript, og ser litt etterhvert.

 

Er det da vanlig på en VPS-server at man kan få oppgradert til nyeste Python? Har kontakta to tilbydere i dag, og de har "bare" 2.4.x og 2.6.x noe installert på webhotellene sine.

 

Nyeste stabile versjon er 3.4.0 tror jeg.

 

På en VPS kan du gjøre det du vil, det er lissom hele pointet :-) Men det kan være begrenset hvaslags support du får ... Dette vil variere fra leverandør til leverandør, generelt kan man si at graden av support og frihet står i et omvendt proporsjonalt forhold til hverandre :)

 

Skalerbarhet ligger forøvrig ikke så veldig implisitt i språket, det har med arkitekturen å gjøre. Noen språk er raskere enn andre, det er så, men språket i seg selv vil uansett ikke kunne redde deg. Så - for å gjenta det andre skriver, men som du ikke ser ut til å høre på - du begynner litt i feil ende ...

 

Var kanskje litt "klønete" formulert av meg, men det er seff viktig å velge det raskeste og beste språket til det jeg ønsker: Utvikle litt mer avanserte webapplikasjoner enn vanlige CMS-systemer.

 

Vedr. skalerbarhet så mener jeg bare at det må være mulig å skalere opp løsningen til veldig mange brukere om man skulle utvikle noe som blir populært. Sikkerhet er også veldig viktig for meg så ikke ting blir hacka tvers igjennom. Hatt store problemer med dette på en del av de gamle Joomla-løsningene jeg utviklet før.

 

Det var altså kanskje litt klønete formulert, men jeg mente da bare at det må være mulig å skalere / tilby løsningen til veldig mange mennesker i fremtiden, men da kanskje dette rett og slett bare er et serverkapasitet spørsmål.

 

Hvilke favoritter (spurd litt mer konkret) har dere selv da? Ruby on Rails, Python, PHP eller annet språk for utvikling av webløsninger ?

Lenke til kommentar

 

Det var altså kanskje litt klønete formulert, men jeg mente da bare at det må være mulig å skalere / tilby løsningen til veldig mange mennesker i fremtiden, men da kanskje dette rett og slett bare er et serverkapasitet spørsmål.

 

 

Hvis løsningen er laget slik at lasten ikke kan distribueres over flere servere hjelper det ikke med god serverkapasitet.

Lenke til kommentar

Vedr. skalerbarhet så mener jeg bare at det må være mulig å skalere opp løsningen til veldig mange brukere om man skulle utvikle noe som blir populært. Sikkerhet er også veldig viktig for meg så ikke ting blir hacka tvers igjennom. Hatt store problemer med dette på en del av de gamle Joomla-løsningene jeg utviklet før.

 

Det var altså kanskje litt klønete formulert, men jeg mente da bare at det må være mulig å skalere / tilby løsningen til veldig mange mennesker i fremtiden, men da kanskje dette rett og slett bare er et serverkapasitet spørsmål.

Det er et spørsmål om hvordan du programmerer programmet ditt, ikke et spørsmål om språk eller serverkapasitet.

 

Alle web-språk som PHP, Ruby, Python og Java kan brukes til å skrive programmer som kan skaleres, men kan også brukes til å skrive programmer som ikke kan skaleres.

 

Hvilke favoritter (spurd litt mer konkret) har dere selv da? Ruby on Rails, Python, PHP eller annet språk for utvikling av webløsninger ?

Bare begynn med et eller annet, det viktigste er å komme i gang.
Lenke til kommentar

 

Hvilke favoritter (spurd litt mer konkret) har dere selv da? Ruby on Rails, Python, PHP eller annet språk for utvikling av webløsninger ?

 

 

For tiden er favoritten JavaScript (på node.js). Ikke fordi det er så spesielt elegant eller mye bedre enn andre ting, men fordi det er rimelig enkelt, lett tilgjengelig, og har mye traction for tiden. Passer bra for små til mellomstore løsninger, og helt supert i prototype-fasen. Skalerer bra (i bredden) ytelsesmessig, men er usikker på om JavaScript skalerer spesielt bra kompleksistetsmessig (les vedlikeholdmareritt).

Lenke til kommentar

Sitat


Hvilke favoritter (spurd litt mer konkret) har dere selv da? Ruby on Rails, Python, PHP eller annet språk for utvikling av webløsninger ? 


For tiden Python + Flask.

Har brukt/testet en del i Python sin verden,kan ta litt om det.

Django som er mest kjent er jo bra,og har et stor utviklingsmiljø.

Er også en CMS versjon django CMS.

 

Web2py raskt og komme i gang med,ingen installasjon/konfigurasjon.

Et veldig bra web-rammeverk som helt klart anbefales.

 

Mikro-rammeverk som for tiden er i vinden 14 minimal framework for Python.

Artig og starte helt fra bånn og bygge seg opp og lage/velge engene løsninger,

og det dukker også opp hele tiden moduler/utvidelser som hjelper til.

 

Vil man ha noe oppe og kjøre raskt med Flask som ser bra ut,kan man f.eks bruke noe fra Bootstrap.

Det er selvfølgelig allerede lagt en utvidelse Flask Bootstrap

Endret av snippsat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...