Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Varsle eller ikke varsle?


Anbefalte innlegg

På forhånd er jeg usikker på om jeg har postet denne på riktig sted, så gjerne flytt om nødvendig.

 

Jeg jobber med personalsikkerhet, blant annet medfører dette at jeg ofte tar folk i butikken som stjeler.

Av og til ender jeg opp i en gråsone for hva/om jeg skal foreta meg noe ekstra, sånn som i dette tilfellet.

Vedkommende jeg tok i å stjele, har visstnok en stilling på en viktig heliport ut til nordsjøen. Utifra hva jeg har hørt så er plettfri vandel et must for å få slike stillinger, og i tillegg føler jeg meg personlig utilpass av at slike mennesker skal ta vare på nordsjø-arbeidere sin sikkerhet.

 

For å ha det avklart, det var ikke snakk om naskeri, men grovt tyveri.

 

Så spørsmålet er: Varsle eller ikke varsle? Vedkommende mister jo sannsynligvis jobben hvis mine antagelser er korrekte.


Anonymous poster hash: a4ce6...95a



Anonymous poster hash: a4ce6...95a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vedkommende mister ikke sikkerhetsklareringen av en varsling alene. Å miste klareringen - og jobben - er så alvorlig at det må ligge en dom / vedtatt forelegg til grunn.

 

Dersom du skrev en anmeldelse blir denne plukket opp av arbeidsgiver på et eller annet tidspunkt uansett.

 

Det du kan gjøre er å kontakte arbeidsgiveren og be de undersøke med politiet rundt alvorlighetsgraden av forholdet. Selv om enkelte stillinger krever uttømmende sjekk og plettfri vandel er det ikke alltid sort hvitt.

Lenke til kommentar

Jeg antar at vedkommende visste hva han gjorde og hvilken risiko han tok. At denne risikoen var større enn vanlig på grunn av hans jobb er ikke ditt ansvar.

 

Jeg stemmer Varsle.

 

Edit: Misforstod tydelig vis TS. Jeg trodde det var snakk om å varsle politiet, ikke arbeidsgiver i tillegg til politi.

Endret av liealot
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Smekk på fingeren i form av anmeldelse ja, helt enig.

 

Spørsmålet er om grovt tyveri er av betydning for arbeid på en helikopterlandingsplass. Narkotika og lignende er en ting, men tyveri.

 

Nå er det også slik at jeg vil tro at du har taushetsplikt ovenfor andre enn politiet. Å varsle arbeidsgiver om at det er nylige forhold de bør snakke med politiet om er allerede i grenseland juridisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg leste litt fort i svingene. Det innlysende er anmeldelse. Varsling til arbeidsgiver er etter min mening utenfor ditt ansvarsområde. Det er eventuelt politi og påtalemakt som skal gjøre slike vurderinger. Ser ikke noe grunn til at du skal varsle arbeidsgiver til en heliport-sjef like lite som du skal varsle skolen til en kvisete tennåringsjente. Informasjon du erverver i forbindelse med din jobb er taushetsbelagt. Ser heller ikke noe grunn til at du skal sjekke vandel o.l. til personer du tar i stjeling da det overhode ikke er nødvendig for din utøvelse av sikkerhetstjenester. Lurer litt på om du faktisk gjør noe ulovlig her.

Lenke til kommentar

Tror du det er taushetsbelagt å varsle om kriminelle i et oljefirma? Hmm, nei det tror jeg ikke det er.

 

Jeg har dessverre ingen regel eller paragraf å henvise til, men Securitas har taushetsplikt, jeg har ikke. I min rolle så foreligger det at jeg skal ta vare på mine ansatte, dermed også ta tyver. I min kontrakt står det ingenting om taushetsplikt.

 

Hvorfor eksempelet om kvistete tenåringsjenter går igjen vet jeg ikke, men det er ihvertfall da man varsler.

 

Og om jeg varsler anonymt, så gjør jeg ikke noe ulovlig.

 

At anmeldelsen blir levert inn er jo en selvfølge.



Anonymous poster hash: a4ce6...95a
Lenke til kommentar

Jeg er uenig. Uansett hva slags forbrytelse man er mistenkt eller siktet for er man pr definisjon uskyldig fram til en eventuell dom er rettskraftig.

Når anmeldelsen er levert politiet er ditt forhold til saken over. Du har like lite rett til å sladre til familie eller arbeidsgiver som du har til å oppsøke vedkommende på fritiden for å kjefte på ham.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tror du det er taushetsbelagt å varsle om kriminelle i et oljefirma? Hmm, nei det tror jeg ikke det er.

 

Jeg har dessverre ingen regel eller paragraf å henvise til, men Securitas har taushetsplikt, jeg har ikke. I min rolle så foreligger det at jeg skal ta vare på mine ansatte, dermed også ta tyver. I min kontrakt står det ingenting om taushetsplikt.

 

Hvorfor eksempelet om kvistete tenåringsjenter går igjen vet jeg ikke, men det er ihvertfall da man varsler.

 

Og om jeg varsler anonymt, så gjør jeg ikke noe ulovlig.

 

At anmeldelsen blir levert inn er jo en selvfølge.

 

Anonymous poster hash: a4ce6...95a

Om du i kraft av ditt yrke kommer over personsensitiv informasjon har du taushetsplikt om dette. Sjekk i forvaltningsloven.

 

Om informasjonen du sitter på kommer andre enn politiet i hende har du brutt loven.

 

Anonymous poster hash: 93764...cde

Lenke til kommentar

 

Tror du det er taushetsbelagt å varsle om kriminelle i et oljefirma? Hmm, nei det tror jeg ikke det er.

 

Jeg har dessverre ingen regel eller paragraf å henvise til, men Securitas har taushetsplikt, jeg har ikke. I min rolle så foreligger det at jeg skal ta vare på mine ansatte, dermed også ta tyver. I min kontrakt står det ingenting om taushetsplikt.

 

Hvorfor eksempelet om kvistete tenåringsjenter går igjen vet jeg ikke, men det er ihvertfall da man varsler.

 

Og om jeg varsler anonymt, så gjør jeg ikke noe ulovlig.

 

At anmeldelsen blir levert inn er jo en selvfølge.

 

Anonymous poster hash: a4ce6...95a

Det er like ulovlig om du gjør det anonymt eller under fullt navn. Det vet du jo?

 

Anonymous poster hash: 93764...cde

Lenke til kommentar

 

Tror du det er taushetsbelagt å varsle om kriminelle i et oljefirma? Hmm, nei det tror jeg ikke det er.

 

Jeg har dessverre ingen regel eller paragraf å henvise til, men Securitas har taushetsplikt, jeg har ikke. I min rolle så foreligger det at jeg skal ta vare på mine ansatte, dermed også ta tyver. I min kontrakt står det ingenting om taushetsplikt.

 

Hvorfor eksempelet om kvistete tenåringsjenter går igjen vet jeg ikke, men det er ihvertfall da man varsler.

 

Og om jeg varsler anonymt, så gjør jeg ikke noe ulovlig.

 

At anmeldelsen blir levert inn er jo en selvfølge.

 

Anonymous poster hash: a4ce6...95a

Om du i kraft av ditt yrke kommer over personsensitiv informasjon har du taushetsplikt om dette. Sjekk i forvaltningsloven.

 

Forvaltningen gjelder bare nettopp forvaltningen, så dette stemmer ikke med mindre trådstarter er offentlig ansatt. Det virker det ikke som han er.

 

TS: Du bør varsle politiet, intet mer. Dersom du faktisk arbeidsgiver håper jeg de har vett til å se bort fra det om det kun kommer som en påstand fra deg, straffbare handlinger bør ikke få konsekvenser med mindre man faktisk blir dømt for dem eller vedkjenner seg dem, man er tross alt uskyldig til det motsatt er bevist og alt det der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Varsle. Han vil gjøre det igjen og igjen hvis ingen sier ifra. Kanskje fyren er kleptoman og har et seriøst problem.

 

 

Det er verken "sladring" eller "tysting" når det er snakk om å stjele varer for store beløp i en dagligvarebutikk.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

 

[...] Du har like lite rett til å sladre til familie eller arbeidsgiver som du har til å oppsøke vedkommende på fritiden for å kjefte på ham.

 

Det finnes ikke noe forbud mot sistnevnte.

 

 

Vil det ikke være omfattet av de samme reglene hvis man som privatperson benytter seg av taushetsbelagt kunnskap man har fått gjennom sitt arbeid?

Lenke til kommentar

Varsle. Han vil gjøre det igjen og igjen hvis ingen sier ifra. Kanskje fyren er kleptoman og har et seriøst problem.

 

 

Det er verken "sladring" eller "tysting" når det er snakk om å stjele varer for store beløp i en dagligvarebutikk.

Og at arbeidsgiver får vite om det bidrar på hvilken måte?

 

Hadde det vært relevant til sikkerhetsklarering hadde det vært noe annet..

 

Anonymous poster hash: 93764...cde

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...