Gå til innhold

Her er Altibox splitter nye dekoderløsning


Anbefalte innlegg

Av det dere skriver om altibox så er det ikke alt som stemmer.

 

Det ene ar at dere kaller boksen man kobler utstyret til for modem

Det er ihvertfall ikke det jeg forbinder med modem

 

Fiberen er koblet til en boks som jeg ikker har funnet beskrivelsen på

Den er igjen koblet til en boks med spesielt kabel

 

begge boksen inngår i hjemmesentralen

 

Det er ihvertfall slik det er hjemme hos meg

 

 

boks nor 2 ligner dog veldig på den samme boksen som er brukt av andre til andre ting

jeg har en for føre fasetelefonen over Internet gjennom Nextgentel ( tidligere Tele2)

( jeg har altså en ekstra boks utenfor sentralen for ha fasttelefinnen gjennom Internett )

 

alle tilkoblingen bruker nettverks-kabel med RJ45 plugg i endene.

trafikken til hver utgang går separat.

 

Det betyr bl.a. at man ikke kan ha tv og Internett trafikken i samme kabel mellom sentral og enheter .

 

De nye sentralene har muligheter for trådløs forbindelse

 

 

En anen ting er at altibox distribueres gjennom lokale tilbydere.

Det gjør ofte selv hva de vil uten om altibox

Så hvis man har dårlig utstyr så må man ta det opp med det lokale kontoret

 

Her i Bodø var det Bodø Energi samme med flere andre selskap som eide min lokale leverandør , signal bredband .

 

Den ble nettop solgt til altibox sentralt

 

For det første lurer jeg på hvem "dere" er da jeg ikke har nevnt ordet modem i noen av mine innlegg. Og når det referes til modem her er det snakk om hjemmesentralen. Begge to har rett i saken, Zyxel boksen er et modem, den har modem funksjonalitet men denne brukes ikke da altibox allerede benytter ethernet teknologien så vi slipper å bruke modem funksjonaliteten i hjemmesentralen. Men det har ingenting å si da hva "G" her poster er like relevant om han kaller det modem, hjemmesentral, eller ruter.

 

Vi alle vet at altibox opererer med lokale leverandører, det forandrer ikke det faktum at de jobber med samme utstyr mot alle kundene hos de forskjellige leverandørene, og forandrer heller ikke det faktum at det suger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg kjenner meg bare ikke igjen i problem beskrivelsene som er nevnt i tråden

Da må det være at de forskjellige lokale leverandørene bruker forskjellig utstyr.

 

f.eks så er min hjemmesentral overhode ikke nevnt noen steder under altibox sin logo

men det har nok med at leverandøren hadde sin egen løsning før altibox kom inn i systemet

Den gangen kjøpte de løsningen altibox hadde

 

jeg har forsatt den samme sentralen

 

 

Alt man har dårlig videokvalitet på tv kan det være mange årsaker til

likevel skyldes har på videokonvertering fra hva da ?

 

Det kan være dekoderen

Det kan være tven

Det kan være der signalet blir fordel til de forskjellige utgangene på sentralen

 

Er det prøvd med altibox over alt på Internett ?

Lenke til kommentar

jeg kjenner meg bare ikke igjen i problem beskrivelsene som er nevnt i tråden

Da må det være at de forskjellige lokale leverandørene bruker forskjellig utstyr.

 

f.eks så er min hjemmesentral overhode ikke nevnt noen steder under altibox sin logo

men det har nok med at leverandøren hadde sin egen løsning før altibox kom inn i systemet

Den gangen kjøpte de løsningen altibox hadde

 

jeg har forsatt den samme sentralen

 

 

Alt man har dårlig videokvalitet på tv kan det være mange årsaker til

likevel skyldes har på videokonvertering fra hva da ?

 

Det kan være dekoderen

Det kan være tven

Det kan være der signalet blir fordel til de forskjellige utgangene på sentralen

 

Er det prøvd med altibox over alt på Internett ?

 

Nei, det har vi skjønt for lenge siden, at du ikke kjenner deg igjen i problemet. Det betyr ikke at det ikke eksisterer.

 

Og nei, det betyr ikke at de forskjellige lokale leverandørene bruker forskjellig utstyr. Alle nye altibox kunder vil idag få utlevert Zyxel hjemmesentralen som G nevner, de har tidligere brukt litt forskjellige modeller, men av samme produsent.

 

Jeg har heller aldri sagt at det er dårlig videokvalitet, problemet er beskrevet tidligere i tråden, du kan gå å se der.

Som jeg også har forklart tidligere i tråden har vi nå brent gjennom 4 dekoder uten bedring som jeg også skrev målrettet til deg fordi du spurte opplever også venninner av min mor samme problem som alle bor innenfor dette altibox området og nabo-området til der min mor holder til.

Nei det kan ikke være TV'en.

Nei, det er ikke slik ethernet, swicthing, routing å IPTV fungerer.

 

Dette har jeg også forklart tidligere.

 

Leser du i det heletatt hva vi skriver når vi siterer og svarer spesifikk på hva du spør om?

Lenke til kommentar

 

jeg kjenner meg bare ikke igjen i problem beskrivelsene som er nevnt i tråden

Da må det være at de forskjellige lokale leverandørene bruker forskjellig utstyr.

 

f.eks så er min hjemmesentral overhode ikke nevnt noen steder under altibox sin logo

men det har nok med at leverandøren hadde sin egen løsning før altibox kom inn i systemet

Den gangen kjøpte de løsningen altibox hadde

 

jeg har forsatt den samme sentralen

 

 

Alt man har dårlig videokvalitet på tv kan det være mange årsaker til

likevel skyldes har på videokonvertering fra hva da ?

 

Det kan være dekoderen

Det kan være tven

Det kan være der signalet blir fordel til de forskjellige utgangene på sentralen

 

Er det prøvd med altibox over alt på Internett ?

 

Nei, det har vi skjønt for lenge siden, at du ikke kjenner deg igjen i problemet. Det betyr ikke at det ikke eksisterer.

 

Og nei, det betyr ikke at de forskjellige lokale leverandørene bruker forskjellig utstyr. Alle nye altibox kunder vil idag få utlevert Zyxel hjemmesentralen som G nevner, de har tidligere brukt litt forskjellige modeller, men av samme produsent.

 

Jeg har heller aldri sagt at det er dårlig videokvalitet, problemet er beskrevet tidligere i tråden, du kan gå å se der.

Som jeg også har forklart tidligere i tråden har vi nå brent gjennom 4 dekoder uten bedring som jeg også skrev målrettet til deg fordi du spurte opplever også venninner av min mor samme problem som alle bor innenfor dette altibox området og nabo-området til der min mor holder til.

Nei det kan ikke være TV'en.

Nei, det er ikke slik ethernet, swicthing, routing å IPTV fungerer.

 

Dette har jeg også forklart tidligere.

 

Leser du i det heletatt hva vi skriver når vi siterer og svarer spesifikk på hva du spør om?

 

jeg kan garantere deg at jeg leser det som står der.

Om det er lett å forstå hva du menr er en annen sak .

 

dus skriver at det er :

 

Min mor derimot som har et nyutviklet Altibox område har store problemer med flimmering i TV bildet og lyd som ikke kommer frem.

sånn sett så er jeg litt i viltrede på hva problemet er . er det flimring du mener ?

 

Da kan det også være tven ?

Da må man teste med flere skjermer

De bør uansett få teste med en helt annen ( type ) dekoder .

 

har du betegnelsen på problem dekoderen(e) ?

 

linjen skal ikke skape slik problemer

Du skriver heller ingen ting om det gjelder alle kanalene

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Til den andre elgen:

Takk for mange spesifikke irettesettelser, for du har enkelte gode poeng. Angående modem-ordbruken er jeg forsåvidt enig med deg, at det er bedre å kalle det Zyxel-router. Noe jeg også burde ha gjort. På en annen side om du hadde spurt far min eller andre som etterhvert har fått inngrodd ordbruk og har null peiling på om det er et skjermkort eller et modem i grunn (om du hadde satt ha på en prøve), han (min far) vet at et modem og bredbånd om du bare løst hadde pratet om det har med hverandre å gjøre.

 

Så for far min og en del andre så er modem en grei nok forklaring for å peke ut "synderutstyret". Men, ok - det blir noe flisespikkeri å rote videre med tema ordbruk. Og jeg skal ærlig innrømme at jeg selv har korrigert folk som har brukt ordet modem på feil sted, for som vi som kan noe teknisk vet så står det for modulator/demodulator elns. Du har rett i at de i dag benytter ethernet på routeren.

 

Til Rudde:

Takk for mer opplysende informasjon.

 

Til den andre elgen - beskjed nr.2:

Poeng nummer 2 som du kommer med har mer nytteverdi i det å forstå problemet. Du nevner at man må ha separate kabler for IPTV, VoIP .. Det er riktig. Og her kan man elegant overføre disse fysiske termene direkte til virtuelle, altså VLAN'et.

 

Du legger utvalgte porter for eksempel i en "proff"-switch, å være forskjellige ID'er, altså tilhøre ID'ene. Dvs. at du godt kan gjøre som Altibox å dedikere flere enn en port til f.eks. IPTV, ALTSÅ på samme ID (den som brukes til IPTV) i din egen switch.

 

Til den andre elgen - beskjed nr.3:

Denne blir mindre nyttig, da jeg allerede har brukt riktig terminologi for det der du kritiserer meg for å trå feil. Og det blir mediakonverter. Den boksen som konverterer fiberlyset om til ethernet-kobber (RJ-45) det er en MEDIAKONVERTER.

 

Så lærte du sikkert noe nytt.

 

Til alle:

Ellers vil jeg virkelig anbefale folk som har interesse og som er på let etter både bedre forståelse og som har lyst å gå veien fullt ut å lese hele freakforumtråden jeg tidligere lenket til. Samt spør og skape diskusjoner her på forumet også om VLAN og dets verden. Det er et interessant tema. Selv om nok mange tenker at "uff, det er et mangehodet troll", med andre ord en skikkelig utfordring.

 

Og jeg har ikke tatt steget enda å teste ut. Jeg må innrømme at jeg pr. i dag kjører NAT1 + NAT2 av enkle årsaker, og fordi at jeg ikke prioriterer å utforske VLAN verdenen riktig enda. Men, det står på lista når enkelte andre gjøremål er ferdigstillet.

 

 

Her finner dere lenke til freakforumtråden jeg viser til:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1581919&page=3&do=findComment&comment=21660547

Endret av G
Lenke til kommentar

Hva står så på min VLAN-plan?

 

Jo:

 

1. Teste ut for å få verifisert og hvis hell avkreftet misforståelser.

 

2. Jeg tenker å teste ut forskjellige oppkoblingsscenario på det banalt enkle plan. For jeg er ikke IT-verifisert og mangler fullgod forståelse. F.eks. teste ting som på papiret ikke skal gå an å få til å virke (koble min router rett på mediakonverter. Årsak fordi jeg tror jeg har greid å la en PC tidligere kunne kjøre slik. Så dette MÅ bare avkreftes en gang for alle, først med en simpel PC igjen, og så med min router.

 

3. Få satt Zyxel-routeren i bridge mode (modus), og teste om jeg likte den løsningen. Jeg vet ikke hvorfor jeg skulle like denne løsningen særlig bedre enn dobbel-NAT. Mulig det kjører mer feilfritt, men man blir da IKKE KVITT Zyxel-routeren i sitt oppsett.

 

4. Få inngående kunnskap om hvordan selv sette opp egen "proff"-switch, eller eventuellt til steg 5.

 

STEG 5. Kjøpe en brannmur og la den styre alt med NAT, DHCP og VLAN-regler, og sette min proff-switch som slave av dens VLAN, altså at den arver VLAN 101 på visse porter, VLAN 102 på andre porter også videre. Samt sette opp kanskje delsegmenter som alle arver internett-VLAN'et.

 

Det er enkelt å si hvordan man kunne ønske oppsettet, men værre blir det å gå til verks å få kunnskapen om hvordan konfigurere seg til dette :D

Endret av G
Lenke til kommentar

Eg har flere "proff"-switcher som her er omtalt. Fra hjemmesentralen min har eg to kabler som går inn i den første switchen, en for internett(WAN, bridge aktivert) og en for TV. Disse to blir i _mitt nett_ tagget med to separate VLAN-tagger. I mellom alle switchene hjemme så har eg en kabel hvor alle VLANene blir sendt(totalt seks VLAN).

 

Ett annet sted i leiligheten har eg en dedikert router med kun EN nettverkskabel, og på denne blir alle VLANene koblet inn så den kan route mellom nettene. Fungerer gull, og gjør at eg bla kan endre portoppsett på en switch for å hente ut TV signalene der, eller gjestenett, kontornett osv.

 

Når det gjelder Altibox/Lyse så er de leverandør av kjerneinfrastrukturen samt innhold. Hver enkelt kunde er koblet opp til Altibox via en underleverandør, normalt sett lokalt kraftselskap. Underleverandøren er ansvarlig for lokal infrastruktur, herunder lokale sentraler, fiberstrekk og kundebehandlig. I mine snart 10 år med Altibox så skyldes 90% av feilene feil hos underleverandøren, og ikke sentralt hos Altibox. For kunden, som uansett opplever feil, så er det uvesentlig hvor feilen er, men det er greit å være litt obs på dette før man svartelister en løsning/bedrift.

 

Heldigvis, for meg, har underleverandøren eg er koblet til svært lang erfaring og særdeles få feil. Det hjelper jo ikke andre, men det eg ser som en gjenganger er at nyutbygde områder/kommuner ofte sliter med barnesykdommer som for lite kapasitet til TV-tjenesten, som resulterer i utilgjengelig TV-portal/signal og/eller hakking i lyd/bilde. Samtidig finnes det og problemer på enkelte modeller av TV-dekodere og dette skyldes enten dårlig batch eller gammel/utdatert innmat. Noen underleverandører er her flinkere til å bytte boks enn andre.

Lenke til kommentar

Litt sånn über-geek eller svært nettkyndig du nomore?

 

Takk, om man velger å gjøre som deg eller ikke, uansett et interessant oppsett du kjører der. Vet ikke om jeg helt forstår helheten, selv om du går ganske detaljert til verks. Er kanskje mangel på nettverkskunnskap hos meg det, eller at det ikke foreligger en skjematisk tegning. Vet ikke. Får kanskje lese over en 4-5 ganger til :D

Lenke til kommentar

Til den andre elgen:

Takk for mange spesifikke irettesettelser, for du har enkelte gode poeng. Angående modem-ordbruken er jeg forsåvidt enig med deg, at det er bedre å kalle det Zyxel-router. Noe jeg også burde ha gjort. På en annen side om du hadde spurt far min eller andre som etterhvert har fått inngrodd ordbruk og har null peiling på om det er et skjermkort eller et modem i grunn (om du hadde satt ha på en prøve), han (min far) vet at et modem og bredbånd om du bare løst hadde pratet om det har med hverandre å gjøre.

 

Så for far min og en del andre så er modem en grei nok forklaring for å peke ut "synderutstyret". Men, ok - det blir noe flisespikkeri å rote videre med tema ordbruk. Og jeg skal ærlig innrømme at jeg selv har korrigert folk som har brukt ordet modem på feil sted, for som vi som kan noe teknisk vet så står det for modulator/demodulator elns. Du har rett i at de i dag benytter ethernet på routeren.

 

Til Rudde:

Takk for mer opplysende informasjon.

 

Til den andre elgen - beskjed nr.2:

Poeng nummer 2 som du kommer med har mer nytteverdi i det å forstå problemet. Du nevner at man må ha separate kabler for IPTV, VoIP .. Det er riktig. Og her kan man elegant overføre disse fysiske termene direkte til virtuelle, altså VLAN'et.

 

Du legger utvalgte porter for eksempel i en "proff"-switch, å være forskjellige ID'er, altså tilhøre ID'ene. Dvs. at du godt kan gjøre som Altibox å dedikere flere enn en port til f.eks. IPTV, ALTSÅ på samme ID (den som brukes til IPTV) i din egen switch.

 

Til den andre elgen - beskjed nr.3:

Denne blir mindre nyttig, da jeg allerede har brukt riktig terminologi for det der du kritiserer meg for å trå feil. Og det blir mediakonverter. Den boksen som konverterer fiberlyset om til ethernet-kobber (RJ-45) det er en MEDIAKONVERTER.

 

Så lærte du sikkert noe nytt.

 

Til alle:

Ellers vil jeg virkelig anbefale folk som har interesse og som er på let etter både bedre forståelse og som har lyst å gå veien fullt ut å lese hele freakforumtråden jeg tidligere lenket til. Samt spør og skape diskusjoner her på forumet også om VLAN og dets verden. Det er et interessant tema. Selv om nok mange tenker at "uff, det er et mangehodet troll", med andre ord en skikkelig utfordring.

 

Og jeg har ikke tatt steget enda å teste ut. Jeg må innrømme at jeg pr. i dag kjører NAT1 + NAT2 av enkle årsaker, og fordi at jeg ikke prioriterer å utforske VLAN verdenen riktig enda. Men, det står på lista når enkelte andre gjøremål er ferdigstillet.

 

 

Her finner dere lenke til freakforumtråden jeg viser til:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1581919&page=3&do=findComment&comment=21660547

Det er alltid greit å vite hva det er snakk om så når man bruker betegnelsen moden så er det plutselig veldig usikkert på hva det menes.

Bruker man derimot bordbandsmeden så er det lettere å forstå hva som menes med betegnelsen

Så det enste problemt var var at jeg ikke hva sikekr på hva mans snkket om

då lenge man vet hva det prates om her betegnelsen liten betydning

:)

 

beskjed nr 2 til meg er grei nokk men det var lit vanskelig å henge med i diskusjon selv om jeg forstår hvor du vil hen

jeg er ikke så veldig vant med nettverk og alle betegnelsen der

her må jeg spørre om det teknisk sett hadde vær mulig å dedikere både TV signalet og data signalet på samme tilkobling ?

:)

 

I nr 3 : er det den første boksen du kaller for mediekonverter ?.

hvis jeg klarer å huske riktig ( jeg orker ikke å, gå ned i kjelleren å undersøke ) så er den ene kontakten merket med WAN. den andre siden på den er fiberen koblet til

mellom den og neste boks som har flere tilkoblinger går det en kabel som ser ut som noe helt annet en en nettverks kabel.

boks nr 2 som er sølvfarget hos meg har altså tilkoblinger fort 2 analoge telefoner ,2 tv og en for data

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

.. <SNIP> ..

 

Til alle:

Ellers vil jeg virkelig anbefale folk som har interesse og som er på let etter både bedre forståelse og som har lyst å gå veien fullt ut å lese hele freakforumtråden jeg tidligere lenket til. Samt spør og skape diskusjoner her på forumet også om VLAN og dets verden. Det er et interessant tema. Selv om nok mange tenker at "uff, det er et mangehodet troll", med andre ord en skikkelig utfordring.

 

Og jeg har ikke tatt steget enda å teste ut. Jeg må innrømme at jeg pr. i dag kjører NAT1 + NAT2 av enkle årsaker, og fordi at jeg ikke prioriterer å utforske VLAN verdenen riktig enda. Men, det står på lista når enkelte andre gjøremål er ferdigstillet.

 

 

Her finner dere lenke til freakforumtråden jeg viser til:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1581919&page=3&do=findComment&comment=21660547

Det er alltid greit å vite hva det er snakk om så når man bruker betegnelsen moden så er det plutselig veldig usikkert på hva det menes.

Bruker man derimot bordbandsmeden så er det lettere å forstå hva som menes med betegnelsen

Så det enste problemt var var at jeg ikke hva sikekr på hva mans snkket om

då lenge man vet hva det prates om her betegnelsen liten betydning

:)

 

beskjed nr 2 til meg er grei nokk men det var lit vanskelig å henge med i diskusjon selv om jeg forstår hvor du vil hen

jeg er ikke så veldig vant med nettverk og alle betegnelsen der

her må jeg spørre om det teknisk sett hadde vær mulig å dedikere både TV signalet og data signalet på samme tilkobling ?

:)

 

I nr 3 : er det den første boksen du kaller for mediekonverter ?.

hvis jeg klarer å huske riktig ( jeg orker ikke å, gå ned i kjelleren å undersøke ) så er den ene kontakten merket med WAN. den andre siden på den er fiberen koblet til

mellom den og neste boks som har flere tilkoblinger går det en kabel som ser ut som noe helt annet en en nettverks kabel.

boks nr 2 som er sølvfarget hos meg har altså tilkoblinger fort 2 analoge telefoner ,2 tv og en for data

 

 

 

Spennende spørsmål. Det beviser at du ønsker å lære mer.

 

Jeg vil tro at svaret er ja, slik jeg har forstått det ihvertfall. Men, en eller annen gang får du vel behov for å splitte det opp til hvert sitt utstyr PC og TV. Forsøker å forklare litt:

 

- VLAN som virtuelle nettverk får merkelapper som gjør at forskjellige VLAN-trafikk som har gitte ID'er ikke blander trafikken sin, men de kan gjerne få dele kabel, for hvordan skulle ellers Altibox kunne gitt fibersignal med forskjellig VLAN-ID'er inni, for senere å mates igjennom mediekonverteren for å gi deg kobber (RJ-45) som igjen har alle VLAN-ID'ene i seg, før det når Zyxel-routeren. Hvor ting begynner å splittes litt opp, samt å klones over på forskjellige porter.

 

- Kloningen jeg snakker om er f.eks. IPTV, hvor du har flere RJ-45 merket med TV, og disse bærer da kun på VLAN-ID'en for IPTV-trafikk. Det er på Zyxel-routeren ihverfall kun en Internett port (RJ-45).

 

Jeg forstår ikke hvorfor du henger deg opp i WAN, annet enn å få bedre forståelse for egne bokser "elgen". WAN blir alltid brukt som hovedoppkobling opp i mot boksen som evt. står ovenfor i hierarkiet (nærmere ISP/internettleverandør).

 

Men, som du ser av tidligere lenke så hender det at man dropper WAN-kobling totalt for å oppnå et og annet. (sjekk nederst i siden som lenken viser deg for tittel "Layer 2 Switch Trick")

Endret av G
Lenke til kommentar

Eg vil da påstå at eg har litt kontroll på hva eg gjør :)

 

Her er ei kjapp skisse som viser _litt_ av det som er koblet opp, og hvordan det er koblet opp. Har ikke laget noe detaljert, og har heller ikke tatt med alle VLAN-nettene. Men grovt forklart hvordan det er gjort.

attachicon.gifDrawing1.pdf

 

Spennende. Får kikke, klø, kikke og klø meg litt i hode igjen. Artig variant :)

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 5 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

først ble motarola dekoderne VIP 1510 byttet ut til fordel for ADB 2720 ( en gang i fjor vår )

men jeg har hatt lit trøbbel med den

den har ved flere anledninger bare plutselig låst seg

andre ganger har jeg mistet tekstingen på enkelte kanaler

 

det har derimot løst seg hvi jeg tar en omstart 

 

 

mem nå er de villig til sende meg 2 stk  Motarola 1853 for å bytte dem mot de 2 fra ADB

hvilken erfaring har dere med Motarola 1853 ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...