Gå til innhold

Har Netflix torpedert piratkopieringen? (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Håper virkelig ikke en definerer all P2P-trafikk som pirat virksomhet. De fleste spill distribueres vel via P2P i dag. Er i hvertfall det all min P2P trafikk har vært i år, nedlasting av lovlig programvare.

 

Tenkte på det samme selv, er mange torrents som ligger ut som er lovlig å laste ned. Selv bruker jeg ofte torrents til å laste ned lovlig filer siden det går fortere og jeg har mulighet til å velge hastighet selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har i alle fall lastet ned betydelig mindre etter inntoget av tjenester som spotify og netflix. Faktisk kan jeg ikke huske sist jeg lastet ned musikk. Film har jeg egentlig gitt opp litt; føler at det er det samme gamle som går igjen og igjen, så det er det lite interesse for i heimen om dagen. Dog går det en del i serier. I stedet for å laste ned (til tross for at jeg da får det i bedre kvalitet), så har vi blant annet sett på homeland. At det er enkelt, både med tanke på undertekster og brukervennlighet, er nok det som har vært utslagsgivende. Nå når vi har kommet så langt at vi er i en sesong som enda ikke har blitt lansert på netflix, så har det naturlig nok blitt litt annerledes.

Lenke til kommentar

Det jeg HATER med Netflix er "Our best guess for xxx" som blir markert med x antall stjerner. Når man så går inn på filmen så ser man gjennomsnitts stjerner fra alle som har gitt filmen/ serien stjerner.

 

Hvordan i all huleste verden fjerner man det? Jeg vil ikke at "Our best guess for xxx" skal være uthevet og bli sortert etter det når jeg sorterer etter "highest rated".

 

Er nesten så jeg ikke vil bruke Netflix og heller laste ned pga dette, håper man kan får valg om å fjerne hele anbefalingssystemet snart.

 

Hvis noen vet hvordan man gjør det så VÆRSÅSNILL gi meg et svar :)

 

Men sånn generellt Netflix > Nedlasting :) :) :) Gogo power streamingsider..... :p

Lenke til kommentar

Denne problemstillingen er og blir som med musikk!

Er det noen som forsatt laster med MP3, uten at de har en eller annen "hangups"?

Det samme gjelder for alle digitale medier som video, bøker også. Det er pris og tilgjengelighet som dikterer hvor krysningspunktet skal gå.

Den kampen, som trolig advokater og andre fører for mediaeierene argumenterer trolig sterkest innad og utad. De har mest å tjene. Når deres "marked" er borte og betingelsene mot forbrukerne blir de rette, så blir "advokatene" og piratnedlastingen borte.

Det er slupp på den tiden når man kunne ta 180 spenn for en CD. Nå bataler man 100 kroner i måneden, og får alt man vil hele tiden og øyeblikkelig!

Det samme må de andre digitale leverandører også innse vil gjelde.

Det er ikke liv laget for alt som "var før", både av antall og innhold. Det er Netflix og Spotify-type produkter som vil overleve. Den treghet som vi nå har for digitale bøker kan bare unnskyldes med at felles system for lesebrett for bøker ikke er helt i mål. Når det gjelder video, så er båten langt ute på havet, og Netflix og tilsvarende leverandører har vunnet første runde.

Norske bokforlag er vel bare så trege som det er mulig å bli.

Uansett så bør digitale tilbydere forsone seg med at å sikre sine produkter kan de bare glemme. Det er visshet om tilgang og riktig pris som vil gir frafall av piratvirksomhet. Det har vel musikkbransjen forsonet seg med? Tidligere betalte man som sagt 180 kroner for en CD, som alle måtte kjøpe, og sette i hylla. Det var dyrt og det holder ikke å ha slike kalkyler nå. Det samme for bøker. Det er helt andre forhold. Nå er det ny runde med Gutenberg! Fjærpennen til munkene er lagt bort! Så ikke tvihold i den.

Klarer man ikke å leve med disse betingelser, så dør man, og en driftig fyr eller firma tar det gjenværende og omkalfatrede markedet. Det er dette med besøkelsestid etc.

Lenke til kommentar

Ofte når jeg prøver å finne en film på Netflix går tiden bort i browsing og det ender med at jeg heller finner på noe annet. Dagens løsning er elendig for mitt bruk.

Jeg har satt opp egne profiler for ungene, slik at de ikke skal kunne se hva som helst. Men ingenting hindrer dem fra å bruke en annen konto.

Lenke til kommentar

Nå er alt jeg trenger av musikk tilgjengelig digitalt, og jeg har ikke lastet ned en eneste piratkopi på mange år. Har til og med slettet de gamle piratversjonene mine.

 

Etter bl.a. Netflix og filmleie via Apple og Get, er det minimalt av piratkopier lastet ned herfra. Først sjekkes de lovlige kildene, og finner jeg ikke det jeg leter etter, oppsøker jeg piratbukta...

Lenke til kommentar

Hva med alle de seriene netflix ikke har de to nyeste sesongene av og dermed laster ned på torrentz istedet?

Hvis Netflix har 4 av 6 sesonger, så vil vi trolig se en nedgang av piratkopiering siden de fleste(?) vil se de fire først sesongene hos Netflix og evt. de to resterende ulovlig. Tidligere ble trolig alt sett ulovlig. Vil kalle det en betydlig nedgang, spesielt hvis det reflekteres i andre serier og hos andre streaming tjenester. Utfordringen da er å få streaming tjenestene til å bli så ajour som mulig.
Lenke til kommentar

Når strømmingstjenester i "gråsonen" som PopcornTime og lignende gir meg tilgang til filmer så fort de er på torrentnettverk, er Netflix, HBO og Viaplay uaktuelt for meg.

Den dagen mer lovlige tjenester tilbyr samme utvalg som ulovlig nedlastning gir, kan jeg vurdere å abonnere, men når utvalget består av fjorårets filmer er det lite attraktivt.

Lenke til kommentar

Håper virkelig ikke en definerer all P2P-trafikk som pirat virksomhet. De fleste spill distribueres vel via P2P i dag. Er i hvertfall det all min P2P trafikk har vært i år, nedlasting av lovlig programvare.

Uten at jeg vet noe om disse dataene, er det vanlig å sjekke hvor mange som kobler seg til deg når du legger deg selv til i listene over opplastere av populære torrents.

Lenke til kommentar

Ser det er flere her som,sammenligner spotify og netflix. Og ja, jeg kunne også tenke meg komplette biblioteker med film og serier der produsentene fikk betalt for det som ble sett.

 

Men er et par ting som skulle Netflix fra Spotify, og det er bruksmønster.

 

Hvis en sang er populær på spotify, vil den spilles av mange personer, mange ganger. En film eller serie blir imidlertid gjerne sett en eneste gang. Ergo bil fordelingsnøkkelen bli lik, samme hva det koster å produsere.

 

Man kan argumentere med at flere personer vil se og følge en god serie, og umiddelbart vil nok dette stemme. Men, vi ser innhold raskere enn det kan produseres, ergo vil vi se annet innhold i perioder der favorittene er i produksjon. Over tid vil mange ha sett svært mye som ikke nødvendigvis er sv det mest populære. Ekstra gjeldende vil dette være for film.

 

Med en fordelingsnøkkel som baserer seg på antall visninger, kommer de dyrere produksjonene til å forsvinne.

 

Det jeg ser for meg er at fordelingen gjøres på bakgrunn av tilbakemeldinger fra brukerne. Der høy karakter gir mer av kaka, men det er noen fallgruver der også.

Lenke til kommentar

Når strømmingstjenester i "gråsonen" som PopcornTime og lignende gir meg tilgang til filmer så fort de er på torrentnettverk, er Netflix, HBO og Viaplay uaktuelt for meg.

Den dagen mer lovlige tjenester tilbyr samme utvalg som ulovlig nedlastning gir, kan jeg vurdere å abonnere, men når utvalget består av fjorårets filmer er det lite attraktivt.

 

PopcornTime er vel strengt tatt ikke i gråsonen, men klart i "mørket". Det er jo torrent/p2p som brukes, det er bare særdeles pent pakket inn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...