Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Antipsykotisk medisin, erfaringer?


Rescue me

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bivirkninger er alt fra veldig nasty saker som agranulocytose (som senker immunforsvaret og kan være livsfarlig) til rett og slett ingen... når du sier det så generelt som dette.

 

Man prøver jo å bruke de typene/merkene som er snillest mot kroppen. Noen ganger, ved veldig alvorlig sykdom, kan det hende man må over på typer som kun er indisert for behandlingsresistente tilfeller - disse er ofte mer skadelige.

 

Mange "klager" over vektoppgang. Er du overvektig fra før av, bør du kanskje unngå Zyprexa - denne har større forekomst av metabolske bivirkninger enn mange andre, selv om den er en forholdsvis ny medisin (de nye har ofte færre og mindre alvorlige bivirkninger).

 

Men det er viktig å understreke at hva slags bivirkninger man får eller ikke får, avhenger veldig av din kropp/hjerne. Du trenger ikke få noen, selv om naboen din fikk en haug.

 

Håper ikke dette var avskrekkende. Som regel er det ingenting å frykte. Og uansett så er det jo bare å slutte.

 

Leser du listen over bivirkninger kan du komme over "brå og plutselig død" for noen. Dette kan du bare overse. Det er listet opp ethvert registrerte tilfelle der. Kanskje denne "brå og plutselig død" gjaldt for en grundig innrøyka 80-åring med sykelig overvekt.

Lenke til kommentar

P.g.a kroppens kompensasjonsmekanismer er det ikke bare bare å slutte. Man bør helst treffe rett på første medisin.

 

Det er nok sant. Men det er ikke andre måter å finne ut hva slags bivirkninger en får (eller ikke får) enn å prøve... uansett er jo valget av type medisin noe legen vet mest om...

 

Men det er vel pga. dette jeg sa det med Zyprexa, om man er overvektig. Statistisk sett mer vektøkning med den. Likevel - mange regner Zyprexa for å være en veldig god medisin, mtp. virkning.

 

Men - blir tullete å diskutere merker her. Bare nevner det som eksempel ift. bivirkninger.

 

(Jeg er ingen fagperson her, har kun personlig erfaring...)

Lenke til kommentar

P.g.a kroppens kompensasjonsmekanismer er det ikke bare bare å slutte. Man bør helst treffe rett på første medisin.

Nå har jeg sluttet på så mange medisiner at jeg vil påstå at det er bare bare. Ja, man kan få seponeringssymptomer etter lang tids bruk, men det er ikke farlig. Og heller ikke relevant ved utprøving av medisiner, ettersom man da ikke har brukt dem over lang tid.

 

Hovedproblemet med å slutte med medisiner (og derfor folk mislykkes og klager på at medisinen er "avhengighetsskapende") er at det opprinnelige problemet kommer tilbake.

Lenke til kommentar

Seponeringssymptomene på antipsykotia kan fort bli en psykose. Dette er p.g.a at kroppen er hypersensitiv på reseptorene som man har brukt antagonister på, slik at normale mengder dopamin når antagonisten ikke lengre er i sirkulasjon blir for mye.

Lenke til kommentar

Seponeringssymptomene på antipsykotia kan fort bli en psykose.

 

Jeg tror dette gjelder enkelte typer som Leponex (som kun en indisert for behandlingsresistent schizofreni). Men jeg har aldri hørt om dette for de mer "vanlige"... har du kilde?

 

Det kalles forøvrig rebound-psykose.

 

Mange som slutter med antipsykotika og har fått det mot psykose får jo tilbakefall. Men det skyldes vel heller at de ikke egentlig var friske...?

 

Forøvrig brukes antipsykotika mot mye mer enn psykose...

Lenke til kommentar

Og selvsagt er det en haug konspiratoriske sjokk-dokumentarer på youtube, som like godt kunne vært planta av scientologi-foreningen med alle sine hysteriske påstander om regjeringer som jobber sammen fordi de tjener penger på medisiner og blablabla

Lenke til kommentar

Ingen blir friske av antipsykotika, da det bare behandler syndromet men ikke årsaken til problemene. Det må det terapi til.

Derfor havner folk tilbake i samme røkla med en gang de slutter på medisinene.

 

Sant nok. I det store og det hele. Enkelte har det man tidligere kalte reaktiv psykose, dog. Jeg er ingen ekspert på medisiner, men det blir litt anderledes... er en mer situasjonsbetinget psykose. Nei, jeg vet ikke, hva slags behandling man skal ha da.

 

Men uansett er det jo ofte greit med medisiner... gjør det lettere å få behandling og behandle seg selv.

Lenke til kommentar

... har du kilde?

Den prisbelønte gravejournalisten Robert Whitaker har skrevet en velreferert bok som heter The anatomy of an epidemic (utdrag) hvor blant annet dette blir tatt opp. Tar egentlig for seg mye mer enn dette om mental helse og farmakologi. En bok verdt å lese for dem som har interesse.

 

Det vil vel naturlig variere etter person, medikament, dosering og seponering.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Og selvsagt er det en haug konspiratoriske sjokk-dokumentarer på youtube, som like godt kunne vært planta av scientologi-foreningen med alle sine hysteriske påstander om regjeringer som jobber sammen fordi de tjener penger på medisiner og blablabla

Vel... Hva ER adhd da?

 

edit: som et eksempel...

Endret av Doofen
Lenke til kommentar

Den prisbelønte gravejournalisten Robert Witaker har skrevet en velreferert bok som heter The anatomy of an epidemic (utdrag) hvor blant annet dette blir tatt opp. Tar egentlig for seg mye mer enn dette om mental helse og farmakologi. En bok verdt å lese for dem som har interesse.

Det vil vel naturlig variere etter person, medikament, dosering og seponering.

 

Takk for tips. Den (utdraget) må jeg lese. Det kan godt være mye i "kritikken".

 

Men så er spørsmålet da. Om det per dags dato finnes et skikkelig alternativ til mange av brukerne. Det er jo klart at symptomene der og da reduseres med medisiner. Mange brukere måtte være avhengig av tiltak i mye større grad...

 

Det kan faktisk skje at man mister all form for hjelp om man ikke vil ha medisiner. Da "motstår man seg behandlingen". Om man da ikke er såpass syk at man kan tvangsinnlegges - som da etter hva jeg forstår kanskje ofte varer i 3 uker og så er det på an igjen...

 

Noe som er interessant er cannabidiol:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Cannabidiol

Lenke til kommentar

De hadde mest sannsynlig ikke trengt medisin i utgangspunktet.

Nordmenn og forsåvidt vesten generelt er blitt så bortskjemte og dovne at de tillater seg å bruke psykofarma som "sovepute" når de møter motgang.

 

Det er greit at et voldtektsoffer får noe å sove på, men å medisinere videre er galskap. Nonpun intended :p

 

Samtaleterapi har vist seg å fungere utmerket...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...