Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Antipsykotisk medisin, erfaringer?


Rescue me

Anbefalte innlegg

Nei, det er farmakologiske bivirkninger av selv rusmiddelet og har ikke noe med juss å gjøre.

 

Hallusinasjoner er et kjernesymptom ved psykose; når evnen til å skille fantasi og virkelighet, indre og ytre stimuli forsvinner er man pr definisjon psykotisk.

 

Så finnes det noen stemmehørere som ikke er psykotisk. Skuespilleren Anthony Hopkins er kanskje den mest kjente. Men dette er gjerne noe annet og ikke en psykisk lidelse. Viktig poeng du drar frem her.

 

Schizofreni er en samlebetegnelse for mange plager. Du kan ha befalende stemmer ved schizofreni, men det er ikke det typiske, og du kan få diagnosen uten å ha disse plagene. Som regel kommenterer stemmene det du foretar deg, eller de kan komme med kritikk og devaluerende utsagn om deg som person.

Men det hender også at det kun er lyder og ikke stemmer som en kan høre. Visuelle hallusinasjoner er ofte skygger, mønstre eller blaff av synsinntrykk og ikke nødvendigvis store scenarioer.

Hallusinasjoner kan oppstå ved stress, men da regnes det ikke som psykose. det har du rett i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke noen ekspert på medisiner og skal ikke gi meg i kast med å si mer enn generelle ting. Men det jeg vet er at nevroleptika er best på hallusinasjoner, og ikke så god på tankeforstyrrelser, som jo paranoia er.

Det kan komme av at tankeforstyrrelser er en langt mer kompleks greie som involverer høyere cortikale funksjoner enn hallusinasjoner, som jo handler om sansning og persepsjon - relativ basale og hjernefunksjoner.

Jeg vil nødig være bastant, men det resonnementet tror jeg ikke holder mål på flere måter.

 

En alternativ tolkning: evolusjonen har lært mennesket å være på vakt og tolke verden som fiendlig inntil det motsatte er bevist (dette er altså fakta). (Så kommer spekulasjonen.) For å opprette tillit må det derfor komme tillits-signaler (en slags internpost med budskapet "han er ok") til rette sted i hjernen. Stoffer som involvert i dette er typisk serotonin, oksytocin eller endorfiner. Antipsykotisk medisin virker ved å blokkere signaler (serotonin og dopamin), ikke skape dem. Dermed kan de aldri få den effekten at de erstatter manglende tillits-signaler.

 

Hjernen kan selvfølgelig også sende mistillits-signaler, og disse kan blokkeres av antipsykotisk medisin. Jeg er usikker på hvilke stoffer som er involvert, men adrenalin stiller hjernen inn på å tolke ting fiendtlig, og noen antipsykotika blokkerer adrenalin.

 

For øvrig, da kan vi også forstå hvorfor rusmidler gir paranoia: de sløver ofte ned hjernen så signaler går saktere / skjeldnere eller terskelen for å sende signaler blir høyere. Man kan si postmannen som skal levere internposten med "ok" er dopet og ikke får gjort jobben sin. Da blir det også færre tillits-signaler mottatt og man får paranoia.

 

Kanskje litt uintuitivt, men paranoia er altså grunntilstanden som alle mennesker har eller får ganske fort hvis de ikke evner å selvregulere seg til det motsatte.

Lenke til kommentar

Hallusinasjoner er et kjernesymptom ved psykose; når evnen til å skille fantasi og virkelighet, indre og ytre stimuli forsvinner er man pr definisjon psykotisk.

Man kan ha hallusinasjoner og skjønne at de ikke er virkelige. Denne Nash som ble nevnt tidligere i tråden som et eksempel på at man kunne bli frisk uten medisiner, han hadde fortsatt hallusinasjoner. Men han hadde knekt koden for å skille hallusinasjonene fra virkeligheten.

 

Et eksempel på at mirakuløse tilfriskninger ofte har sine begrensninger.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Jeg vil nødig være bastant, men det resonnementet tror jeg ikke holder mål på flere måter.

En alternativ tolkning: evolusjonen har lært mennesket å være på vakt og tolke verden som fiendlig inntil det motsatte er bevist (dette er altså fakta). (Så kommer spekulasjonen.) For å opprette tillit må det derfor komme tillits-signaler (en slags internpost med budskapet "han er ok") til rette sted i hjernen. Stoffer som involvert i dette er typisk serotonin, oksytocin eller endorfiner. Antipsykotisk medisin virker ved å blokkere signaler (serotonin og dopamin), ikke skape dem. Dermed kan de aldri få den effekten at de erstatter manglende tillits-signaler.

 

Hjernen kan selvfølgelig også sende mistillits-signaler, og disse kan blokkeres av antipsykotisk medisin. Jeg er usikker på hvilke stoffer som er involvert, men adrenalin stiller hjernen inn på å tolke ting fiendtlig, og noen antipsykotika blokkerer adrenalin.

 

For øvrig, da kan vi også forstå hvorfor rusmidler gir paranoia: de sløver ofte ned hjernen så signaler går saktere / skjeldnere eller terskelen for å sende signaler blir høyere. Man kan si postmannen som skal levere internposten med "ok" er dopet og ikke får gjort jobben sin. Da blir det også færre tillits-signaler mottatt og man får paranoia.

 

Kanskje litt uintuitivt, men paranoia er altså grunntilstanden som alle mennesker har eller får ganske fort hvis de ikke evner å selvregulere seg til det motsatte.

 

Med den kjemien du poster her gir det jo mening at man ikke blir bedre av paranoid tenkning ved å sitte alene... da får man jo ingen tillits-signaler... ev. ingen signaler, noe som gjør at man ikke forandrer seg...?

Lenke til kommentar

Med den kjemien du poster her gir det jo mening at man ikke blir bedre av paranoid tenkning ved å sitte alene... da får man jo ingen tillits-signaler... ev. ingen signaler, noe som gjør at man ikke forandrer seg...?

Nå vet jeg dessverre ingenting om hva man blir mer eller mindre psykotisk paranoid av. Men ved vanlig sosial angst kan man i hvertfall forstå det sånn. Ved en positiv interaksjon med andre mennesker sendes tillits-signaler som slår av angsten. Dette blir litt umulig å gjøre alene.

 

Om man prøver som en erstatning å snakke med andre oppe i hodet sitt istedenfor blir det heller en negativ interaksjon av tre grunner:

- Mennesket er lagt til å "err on the side of caution". Er man i tvil, modellerer man andre negativt.

- Man har allerede angst, noe som farger personene i hodet. "På andre kjenner man seg selv"

- Man har negative minner, noe som farger personene i hodet (hovedformålet med hukommelsen er faktisk å fremme oppførsel som unngår fare, mener noen forskere. så i det øyeblikket man prøver å søke i hukommelsen etter andres oppførsel ender man gjerne med noe negativt)

 

Dette gjør at man sender seg selv signaler om at disse "personene" (egentlig tanker, da) er slemme, og så har man en ond sirkel.

 

Så man må altså ha en "live" interaksjon. Om dere smiler virker det også som et tillits-signal, til og med om det er et falskt smil som du selv lager. :)

Lenke til kommentar

Antipsykotisk medisin virker ved å blokkere signaler (serotonin og dopamin), ikke skape dem. Dermed kan de aldri få den effekten at de erstatter manglende (tillits-)signaler.

For å ta et tillegg, så finnes det medisiner som produserer signaler også, dette er Buspiron (produserer serotonin-signaler) og muligens MAO-hemmere. SSRI-preparater er ment å forsterke signaler (overforenklet).

Benzodiazepiner (Valium) og opiater produserer også signaler.

 

Problemer med medisiner er at de er lite spesifikke. Så forsterker man tillits-signalene kan man også forsterke signalene som gir hallusinasjoner og endog mistillits-signalene i samme slengen. Og i det hele tatt for mange signaler så man blir helt oppskrudd.

 

Medisiner er gir også komplekse konsekvenser inne i hjernen. F.eks. lager Valium signaler (lik gaba) som stimulerer hemning av andre nervesignaler (glutamat). Så det er ikke så enkelt som blokkering/stimulering.

 

Noen typer antipsykotisk medisin kan også virker mot sosial angst ved at den blokkerer dopamin litt, noe som gjør at hjernen gjør seg selv mer sensitiv for dopamin for å kompensere, noe som gjør at tillits-signalene når frem bedre. Dette ved lav dose. Ved høyere dose blokkerer medisinen så mye at signalene ikke går frem, og effekten faktisk blir dårligere.

 

Komplisert altså.

Endret av Tåkelur
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan virker stemningsstabiliserende i forhold til dette?

Umulig å svare på, ettersom de er forskjellige. Men stort sett virker de ved å blokkere elektriske signaler når det kommer for mange like etter hverandre. Det er litt vanskelig å sette dette i sammenheng med det jeg skrev over, egentlig.

 

Ingen ved hvordan Lithium virker. Litt av et mysterium.

Lenke til kommentar

Tåkelur@ Hva er det jeg skriver som ikke holder mål?

Det er såpass mange elementer i forklaringen som er såpass tvilsomme at totalt sett så virker forklaringen uoverbevisende.

 

* At paranoia er en "tankeforstyrrelse". Jeg klarer ikke å se at paranoia er tanker. Tanker kommer ikke fra ingen steder, de kommer som en beskrivelse av følelser. Om du tenker tanken "han ser stygt på meg når jeg har ryggen til" så begynner du ikke å tro på det, og blir ikke paranoid av det. Men om du ser det helt tydelig inni deg at han ser stygt på deg når du står med ryggen til, så er du paranoid. Og ingen tanke i verden kan fikse det, for du føler det helt tydelig, og kjenner det i ryggen at det brenner og "ser" helt klart at han har lyn ut av øynene. De paranoide tankene som kommer er bare en temperaturmåler.

 

* At paranoia kommer fra det høyere delene av hjernen som er involvert i tenkning (cerebral cortex). Det er mer sannsynlig at paranoia kommer fra amygdala, som mottar inntrykk direkte fra sansene uten at de går innom fornuften.

 

* At det skulle være vanskeligere å påvirke høyere hjernefunksjoner enn lavere hjernefunksjoner med medisiner. Dette tror jeg ikke på som en generell regel. Når man gir noen sløvende medisiner er de høyere hjernefunksjoner med logisk tenkning som blir slått ut først. Den laveste av alle, respirasjonen, blir slått ut sist. Da er alt annet allerede borte og man er bevisstløs.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Ang. paranoia vs. tankeforstyrrelse.

 

Begrepet paranoia har ulike tolkninger. En kan snakke om en tilstand der man i varierende grad frykter andres intensjoner og føler at de på ulike måter er ute etter deg - i grad avhengig av hvor hardt rammet man er. Mistenksomhet mot andre, på alle nivåer. Alt fra "de ler av meg" til "hemmelige statsorganisasjoner overvåker meg".

 

Men det er også brukt på vrangforestillinger generelt. Det kommer vel av gresk, para betyr noe som hinsides, og noia betyr sinn. Det er derfor det heter paranoid schizofreni - det paranoide her trenger ikke dreie seg om forfølgelse. Det kan dreie seg om forestillinger om at noen eller noe planter tanker i ens hode. Dette er et typisk schizofrenisymptom slik jeg forstår det.

 

Med tanke på dette gir det mening at det sistenevnte er en tankeforstyrrelse, mens førstenevnte går mer på sanser...

 

Eller jeg vet ikke helt, egentlig. Om du tenker at Satan planter tanker i hodet ditt så er det kanskje noe man føler før man tenker det?

 

Jeg er ingen psykolog/psykiater. :p

 

Bare syns det var verdt å påpeke disse to ulike betydningene - selv om de nok er beslektet.

Lenke til kommentar

Det som jeg skriver her på forumet er stort sett ukontroversielt og allmenn enighet om i fagmiljøene. Jeg legger i liten grad ut egne synspunkt, og i fall det hender pleier jeg å gi uttrykk for det.

 

Vrangforestillinger er tankeforstyrrelser og er kardinalsymptomet på paranoia, sansefornemmelser i betydning av hallusinasjoner er sjeldnere tilstede.

Paranoia er derfor en sykdom som i særlig grad rammer tankene. Tankene skjer i hovedsak i hjernebarken (cortex). Andre mentale funksjoner er selvsagt også involvert ved parnoia, da spesielt emosjoner. Her har amygdala sammen med andre hjerneområder (de limbiske strukturer, blant annet) en viktig funksjon.

 

Det er grader av denne sykdommen som alle andre, fra milde selvhenføringer (som alle kan ha; f eks "de ler av meg" ) til grandisose og helt private virkelighetsforståelser (idiosynkrasier; f eks: "Jeg er utvalgt av Gud til å befri menneskene fra ondskapen i verden"). Dette er en vanlig måte å forklare sykdommen på. Og Høykonsentrert har her helt rett i sin beskrivelse.

 

Tankeforstyrrelse er feiloppfatninger og feilforståelser av årsakssammenhenger og manglene evne til å korrigere disse utfra ny informasjon.

Hallusinasjoner er sansebedrag og kan ramme alle sansene, men hørsel, syn og lukt er de vanligste.

Kan godt være amygdala har en rolle i paranoia. Men det har jeg ikke hørt om før.

 

Ellers deler jeg Tåkelur sitt syn på at mistenksomhet er en 'urtilstand' og at det er naturlig og riktig å være mistenksom mot fremmede. Men det er også naturlig og riktig å kunne trappe ned denne skepsisen etter som en blir bedre kjent med den ukjente. Hos paranoide skjer dette vanligvis ikke.

 

Det er velkjent at nevroleptika er ganske god på hallusinasjoner, men langt fra så effektiv på tankeforstyrrelser. Årsakene til dette er ikke klarlagt. Jeg skriver også "kan komme av", ikke at det er slik.

 

Schizofreni er en gruppe av sykdommer, der paranoid schizofreni er en av disse. Det regnes som en svært alvorlig sinnslidelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

 

Psykologen min snakket om muligheten for antpsykotisk medisin. Hvordan fungerer dette? Eventuelle bivirkninger?

Jada, La på meg 30 kg. var ikke overvektig fra før, hadde alltid vært tynn. STAY AWAY FROM IT IF YOU CAN. Jeg kan dessverre ikke.

Lenke til kommentar

De hadde mest sannsynlig ikke trengt medisin i utgangspunktet.

Nordmenn og forsåvidt vesten generelt er blitt så bortskjemte og dovne at de tillater seg å bruke psykofarma som "sovepute" når de møter motgang.

 

Det er greit at et voldtektsoffer får noe å sove på, men å medisinere videre er galskap. Nonpun intended :p

 

Samtaleterapi har vist seg å fungere utmerket...

Samtaleterapi har null virkning mot min bipolare lidelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei.

 

Psykologen min snakket om muligheten for antpsykotisk medisin. Hvordan fungerer dette? Eventuelle bivirkninger?

Jada, La på meg 30 kg. var ikke overvektig fra før, hadde alltid vært tynn. STAY AWAY FROM IT IF YOU CAN. Jeg kan dessverre ikke.

 

Tror ikke behovet mitt for medisin uansett er like stort nå, som det eventuelt hadde vært om jeg fortsatt bodde der jeg bodde.

 

Å være sosial er en ganske god greie for å ikke være så veldig gal.

Endret av Rescue me
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...