Gå til innhold

Alle kjipe nettverks onde mor (Ekstra)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ennå litt tidligere, i 1990, trakk vi seriellkabler mellom to etasjer i hybelbygget. Deretter brukte vi Laplink/FastLynx for å kopiere filer mellom maskinene, for å slippe å bruke dyre disketter.

Dette var i den tiden man brukte DOS, og Windows 3.0 var noe man brukte for å spille kabal...

Seriellkabler minner meg om da jeg begynte å spille Diablo 1. Da var det mulig å seriekoble inntil fire maskiner via seriellkabler som alternativ til ethernet. Noe ustabilt. Kjipt når en av de to miderste masknene hang seg. hehe

• Liker 1
Skrevet

Ennå litt tidligere, i 1990, trakk vi seriellkabler mellom to etasjer i hybelbygget. Deretter brukte vi Laplink/FastLynx for å kopiere filer mellom maskinene, for å slippe å bruke dyre disketter.

Dette var i den tiden man brukte DOS, og Windows 3.0 var noe man brukte for å spille kabal...

Husker spesiellt hvor raskt det gikk å kopiere når man tok det store steget med å bruke paralell porten kontra seriell :)

• Liker 3
Skrevet

Så vidt jeg husker, var det en nesten like stor overgang da man gikk fra hub-baserte nettverk, til switcher.

Så mye færre pakkekollisjoner og større praktisk båndbredde man fikk!

LAN party hos kompisen med IPX konfigurering og medfølgende banning og sværting framstår i dag åpenbart i nostalgiens lyserosa glans, men fy fanken så tøffe (les: geeky) vi følte oss.

• Liker 2
Skrevet

Men igjen, på den tiden var det en grunn til å dra på LAN, å spille sammen var jo ekstremt gøy. Sist gang jeg var på lan spilte alle på internett og ble bare sporadisk med på å spille sammen med andre på samme LAN

• Liker 7
Skrevet

Få gode minner til å feilsøke nettverk i klasserom på 20+ datamaskiner for å finne ut av hvem som hadde rulla kontorstolen sin over en løs nettverkskabel denne gangen...

• Liker 1
Skrevet

Ah, gode gamle dager ja. Husker jeg satt med parallell kabel til PCen ved siden av meg og hadde coax videre derfra på først LAN jeg var på :)

Gjengen spleisa etter hver på en brukt switch, 16 porter til 5000kr. Noen år senere kjøpte vi en 24 porter til halve prisen ny...

God gammel hardware:

post-51478-0-20404900-1398888658_thumb.jpg

• Liker 1
Skrevet

Coax var ikke uten sine menneskelige faktorer heller.. når det ble spilt Quake på fullt volum i internatet 3 om natten skrudde jeg ganske enkelt ut coax-pluggen i pcen og vips! Nattesøvnen reddet.

Var det deg??? Din kødd :)

Vi hadde 15-20 maskiner i coax- nettverk på internatet da jeg gikk på VGS. Det var mye rart med det opplegget. Men det funket overraskende bra da det først var oppe å gikk.

Gjest Slettet-Pqy3rC
Skrevet

Godt vi har Wifi, så vi slipper detta :p For et herk ;)

...mmm, for ingen noensinne har hatt problemer med WiFi.

Coax nett er jo aktive i dag også, f.eks. GET.

Skrevet

Kjedelig når en av terminatorene datt ut, og alle bytene rant ut i enden av kabelen. "Sjekk pluggene, sjekk pluggene!" Det var tider...

Husker jeg og en kamerat dro ut terminatoren for å trolle litt når brødrene mine spillte. :evil: Kjørte forøvrig en kombinasjon av TP og coax i mange år med en hub som tok begge deler.

Coax-nettverket fungerte ganske bra, men de første nettverkskorta av typen 3Com Etherlink II vi hadde (fikk disse brukt) gjorde derimot ikke det. Likte visst ikke hastigheten på ISA-bussen på Pentium- og nyere 486-maskiner. :yucky:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...