Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ble forfulgt av en som kastet stein på bilen min


Madridista1212

Anbefalte innlegg

Var i kveld å driftet på en tom parkeringplass utfor en vgs.

Så kjørte jeg opp en veg for å snu, så kommer det en mann som nesten kjører i meg. Kjørte på motsatt kjørefelt, hopper ut av bilen.

Så jeg kjører forbi han, så kaster han en stor stein på bilen min.

Ble en stygg bulk, pluss lakken ble revet av.

Så kjører vi til en kompis og bytter bil.

Så kjører vi tilbake, for å sjekke regnr på hannes bil.

Så kommer han etter oss igjen. Prøver å kjøre oss ut av vegen og kjøre i oss. Stopper opp foran oss osv.

Så når vi kommer til ei bru, så kjører han forbi oss.

Blokkerer hele vegen, så vi rygger helt rundkjøringen. Så kommer han etter, men vi tok hele runden i rundkjøringen å klarer å komme oss unna!!

 

Så jeg tenker på å anmelde han!

Men er litt redd for at han kan ha filmet når jeg driftet, mister jeg lappen da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan svært lite rundt dette her, men jeg fant en artikkel som handler om dette. En av gangene mistet han etter eget sigende lappen pga et vitne som ringte inn til politiet. Visste ikke at det var nok til å miste førerkortet.

 

Jeg føler meg uansett ganske sikker på at han ikke har lov til å verken stoppe dere eller kaste stein etter dere...

 

Men det er vei bare å vente til Herr Brun eller krikkert svarer. De vet nok hva som gjelder av lover og forskrifter rundt dette her.

 

Edit: glemte å legge ved linken.

http://p3.no/dokumentar/politi-og-raaner/

Endret av kimaasen
Lenke til kommentar

Dersom du annmelder steinkasteren, så vil det jo under etterforskningen komme frem at du også har gjort noe ulovlig, så du må regne med at politiet vil ta tak i det også.

 

Hvilken reaksjon du eventuelt vil få veit eg ikkje, men her er en artikkel fra en lokal nyhetsside ifjor:

 

http://www.midtsiden.no/slastkamp-og-burning

 

– Då patruljen kom til staden var det nokre unge bilistar der, men bilane sto i ro.

Sjansen er stor for førarkortbeslag om du driv med unødig spinning og sladding.

 

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Her er det jo litt fristende å anbefale å ta saken i egne hender og la bilen hans smake nøklene dine eller noe, men det er sjeldent særlig lurt.

 

Du burde ringt politiet der og da og sagt at det var en gal mann som kjørte trafikkfarlig og i tillegg kastet stein på dere. Siden du ikke gjorde det spørs det om det er mulig å bevise noe her, var det noen vitner andre enn kompisen din? Om du bør anmelde forholdet kommer som nevnt over an på risikoen for at du selv blir tatt for driftinga, og hva som kan bevises der vet jeg ikke noe om. Det er ikke så mange lover og forskrifter å vise til her: Det du gjorde var ulovlig, og det han gjorde var ulovlig. Dere bør begge miste lappen, og han bør i tillegg erstatte skadene på bilen din. Men starter du prosessen så risikerer du at nettopp det blir resultatet: Begge mister lappen og han skylder deg litt penger. Det kan også ende opp med at bare du mister lappen fordi du ikke blir trodd men han blir det. Eller du kan være heldig og du blir trodd og ikke han. Det er umulig å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var i kveld å driftet på en tom parkeringplass utfor en vgs.

Så kjørte jeg opp en veg for å snu, så kommer det en mann som nesten kjører i meg. Kjørte på motsatt kjørefelt, hopper ut av bilen.

Så jeg kjører forbi han, så kaster han en stor stein på bilen min.

Ble en stygg bulk, pluss lakken ble revet av.

Så kjører vi til en kompis og bytter bil.

Så kjører vi tilbake, for å sjekke regnr på hannes bil.

Så kommer han etter oss igjen. Prøver å kjøre oss ut av vegen og kjøre i oss. Stopper opp foran oss osv.

Så når vi kommer til ei bru, så kjører han forbi oss.

Blokkerer hele vegen, så vi rygger helt rundkjøringen. Så kommer han etter, men vi tok hele runden i rundkjøringen å klarer å komme oss unna!!

 

Så jeg tenker på å anmelde han!

Men er litt redd for at han kan ha filmet når jeg driftet, mister jeg lappen da?

Om han hadde holdt hodet kaldt nok til å filme, hadde han muligens også holdt hodet kaldt nok til å levere filmen til politiet istedet for å kaste stein og forfølge dere? Bare en tanke.

 

Uansett har ingen lov å leke politi, å jage dere i trafikken og å gjøre hærverk på bilen din er selvsagt ulovlig, jeg hadde anmeldt uansett (men du må som sagt iberegne risken for konsekvenser for driftingen).

Lenke til kommentar

Man skal vel ikke oppfordre til lovbrudd på offentlig fora - men jeg antar du har skiltet hans og derfor navn, telefon og adresse - hvorfor oppsøker du ikke personen (med en stor kamerat dersom du syns det er nifst) og ber ham dekke bulka mot at du IKKE anmelder?

 

Eventuelt skriver du skademelding og sender til ditt forsikringsselskap, skriver på hans skilt og personalia, så blir det opp til ditt fors.selskap å søke regress fra personen.

Du må ikke finne på å la dette ligge, slike personer må lære at det ikke er greit å oppføre seg slik..!

 

Jeg anbefaler deg å begynne med eget forsikringsselskap, alternativt får du skaden takstet og sender faktura til personen, og tar det derfra.

Endret av toth
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som toth sier - lag en forsikringssak ut av det. - Forsikringsselskapet ditt kommer til å be han forklare seg å sende inn skademelding, og hvis han ikke gjør det vil de forsøke å kjøre regress mot han. - Trenger ikke være noen politisak på noen av sidene for at forsikringssaken skal gå sin gang.

Lenke til kommentar

Begynn med en telefon til forsikringsselskapet ditt - hør om de foretrekker at du sender skademelding nå og at de tar det derfra, eller om de foretrekker at du først forsøker å kontakte vedkommende og få skrevet skademelding(høres jo ikke ut som han kommer til å være åpen for det, men).

 

Det eneste du bør tenke på er jo om du risikerer at han kommer til å nekte enhver kjennskap til saken - kanskje du burde ringe ham, og ta opptak av samtalen - få ham til å innrømme steinkastinga på telefonen. Du trenger ikke opplyse om at du gjør opptak når du selv er part i samtalen. Da har du klokkerent bevis/innrømmelse av skyld, og forsikringsselskapet har dermed en meget god sak ifht regress.

Lenke til kommentar

Så han må fylle ut skademeldingen?

Enn hvis kompisen min fyller ut med meg?

Han er jo vitne

 

Sånn helt seriøst, hva tror du selv?

 

For å kunne fylle ut en standard skademelding så kommer det frem ganske fort at det må være to kjøretøy innvolvert i skaden. Her har du en helt standard skademelding for kjøretøy http://agios.no/wp-content/uploads/2013/01/skademelding-kjoretoy.pdf

 

Så det du da eventuelt må melde er skadeverk som form av hærverk på kjøretøy. Noe som da fører til at forsikringsselskapet gjerne krever at du melder saken til politiet. Som da gjerne under etterforskning vil føre til at dere begge to sitter igjen uten sertifrikat, og du er like langt i tilegg til at du har fått registret en skade i skaderegisteret ditt, noe som påvirker forsikringspremien din.

Lenke til kommentar

Dæven, det er bra sikkert at UANSETT hva jeg hadde gjort på forhånd, så hadde INGEN sluppet unna med å kaste stein på bilen min! Dette har han trolig gjort før og føler seg trygg på at du er for skremt til å stille han ansvarlig. JEG hadde tatt igjen med kraftige renter, helst på lovlig vis, dog ikke nødvendigvis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...