Gå til innhold

[Løst] Koblingsskjema for veggkontakt fra biltema? RJ45


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke helt fagmann, men har koblet litt selv....

 

Hvordan har du egentlig tenkt. I Europa kobler vi etter T-568B. Det betyr at du skal koble med fargekodene B.

 

F.eks. fra øverst på venstre side:

grønn

grønn/hvit

blå

blå/hvit

 

Så du mener at det skal se slik ut?

Denne veggkontakten skal være bak en TV, så går der en Cat6 fra modemet til denne veggboksen.

 

 

Edit:

Dette ville ikke gi signal/forbindelse

post-119590-0-37293200-1398775784_thumb.jpg

Endret av ChrisR
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei!

Har kjøpt en veggkontakt hos biltema, men får ikke signal via denne.

Regner med jeg kobler feil.

 

Fargekombinasjonen jeg har testet:

A: Helfarge

B: Halvfarge

 

Legger ved sånn jeg har testet det, og et bilde om dere vil forklare det der.

 

Dette var det jeg kjøpte hos Biltema

Hva ble løsningen her da? Sitter på samme problemet her nå og brukte et Flüke meter og målte meg frem. Så hvis vi ser på det øverste bildet til venstre blir det slik

Øverst fra Venstre og nedover:

 

Grønn/Hvit - Orasje/HVit

 

Grønn - Oransje

 

Blå/Hvit - Brun/Hvit

 

Blå - Brun

 

Klipte en orginal kabel å satte inn i kontakten også målte jeg.

Å det er en Orginal Oransje/Hvit-Oransje-Grønn/Hvit-Blå.Blå/HVit-Grønn-Brun/Hvit-Brun som er standard T-568B som det heter

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Jeg er ikke helt fagmann, men har koblet litt selv....

 

Hvordan har du egentlig tenkt. I Europa kobler vi etter T-568B. Det betyr at du skal koble med fargekodene B.

 

F.eks. fra øverst på venstre side:

grønn

grønn/hvit

blå

blå/hvit

Den merkinga til Bil tema hvordan du skal koble forteller deg ingenting. Jeg jobber med dette nesten daglig. Så koble etter mine tegninger så virker det. Husk å alltid par-teste etter terminering uansett hvor flink du er.

Kobling netverk Biltema doc1.pdf

Kobling netverk Biltema doc2.pdf

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Den merkinga til Bil tema hvordan du skal koble forteller deg ingenting. Jeg jobber med dette nesten daglig. Så koble etter mine tegninger så virker det. Husk å alltid par-teste etter terminering uansett hvor flink du er.

 

I leiligheten min er det kun to ledere som kommer ut av veggen, hhv rød og blå. Jeg brukte nøyaktig samme (Biltema)kontakt som trådstarter da jeg koplet opp linjen, men i mitt tilfelle måtte rød leder koples på 5 og blå leder på 4. 

 

Etter hva jeg har forstått skal det ikke ha noen vesentlig betydning om man skulle komme til å bytte om på lederne (når det kun er to av dem og man holder seg til 5 og 4 på kontakten) - dvs det skal fortsatt fungere om rød leder koples på 4 og blå på 5.

 

  post-170564-0-92141300-1557840199_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Et lite tips - siden tråden er vekket til live igjen:

 

La opp ny Cat5b kabel for et par måneder siden, og kom "i skade for" å blande to ulike kontakter på i hver ende av kabelen. Biltema i en ende og Clas Ohlson (eller var det fra Jula? var uansett to ulike kontakter) .

 

Problemet i mitt tilfelle var at rekkefølgen på rekkeklemmene var helt ulike, så for å være sikker på at patchinga ble riktig, så brukte jeg et ohm-meter og en ferdig terminert cat5b-kabel for å få det likt på begge sider.

Dette oppdaget jeg selvsagt ikke før jeg hadde terminert ferdig kontakten fra Clas Ohlson og stod igjen med bare en fra BIltema for hånden.

 

Kabelen fungerer bra i dag, men det tok et par timer ekstra for å lete opp måleinstrument, ekstra kabel og kontrollmålinga.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Klødde meg godt i hodet med denne her selv. takk til Fixer'n.

 

Det er egentlig ganske enkelt. Skal du koble etter T-568B, som du trolig skal, finn fram en sprit tusj og stryk over de to linjene merket med A. Slik at kun linjene med B står igjen. Da ser du det med en gang hvordan denne litt kompakte og kryptiske merkingen er lagt opp. :)

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...