Gå til innhold

En av to foreldre ser negativt på dataspill


Anbefalte innlegg

Er instagram plutselig blitt et spill?

 

Godt spørsmål! Jeg jobber med dataspill hos Medietilsynet, og vet en del om hvordan spørsmålene er stilt, selv om jeg ikke har hatt så mye å gjøre med akkurat denne undersøkelsen.

 

Alle topp-lister tar utgangspunkt i åpne kategorier. Dvs. at de som svarer selv står fritt til å skrive hva som helst. Filosofien bak denne og mange andre undersøkelser er å ikke korrigere barnas svar, men heller la det bli funn i seg selv. Dermed har man valgt å la snapchat osv stå, fremfor å slette det. Dette i seg selv blir da et interessant funn.

 

Hvorfor er det sånn at jenter i Norge klassifiserer denne typen apps som spill? Er alt på mobilbutikkene "spill" i deres språk, eller er det eksempelvis slik at de selv oppfatter det på spill på et eller annet vis? Det samme spørsmålet kan stilles om mange andre svar i undersøkelsen, slik som Minecraft i kategorien sosiale medier.

 

Håper dette var oppklarende :)

 

Med vennlig hilsen

Khalid Azam

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Alle topp-lister tar utgangspunkt i åpne kategorier. Dvs. at de som svarer selv står fritt til å skrive hva som helst. Filosofien bak denne og mange andre undersøkelser er å ikke korrigere barnas svar, men heller la det bli funn i seg selv. Dermed har man valgt å la snapchat osv stå, fremfor å slette det. Dette i seg selv blir da et interessant funn.

Jaha, ja. Våre barn trenger da tydeligvis grundigere innføring om hva som er hva i dagens digitale samfunn. Foreldre, dere har en jobb å gjøre!
Lenke til kommentar

Lurer på hvordan verdens klart mest spilte spill ikke engang er topp 5?

 

League of Legends, Dota2, World of tanks?

http://kotaku.com/league-of-legends-has-27-million-daily-players-riot-sa-1509840915

 

De spillene som er listet opp her er jo ikke i nærheten av å utfordre Dota og lol på antall spillere globalt engang. Er Norge liksom helt annerledes enn resten av verden? Det tviler jeg sterkt på.

 

For å få til disse tallene må de regne med nettbrett, mobil, DS, PS3, PS4, Xbox One, og Xbox 360.............................................................................. Den helt ubesiret klart beste spillplatformen er ikke engang med?

 

Artikkelen innebærer også mobil og nettbrett, og da er det ikke så rart at rene pc-spill som LoL ikke er med. Vil tro at en stor andel av barna som ble spurt (særlig nede i 9 år) kanskje ikke har en PC de får så stor frihet på, men det er fort gjort å låne mamma eller pappa sin iPad til noen spill etc.

Med en gang flere plattformer dras inn, minskes spill med ekslusivitet i poplæritet. Derimot, om bare dataspill på PC hadde vært undersøkt ville nok grafen vært noe annerledes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Lurer på hvordan verdens klart mest spilte spill ikke engang er topp 5?

 

League of Legends, Dota2, World of tanks?

http://kotaku.com/league-of-legends-has-27-million-daily-players-riot-sa-1509840915

 

De spillene som er listet opp her er jo ikke i nærheten av å utfordre Dota og lol på antall spillere globalt engang. Er Norge liksom helt annerledes enn resten av verden? Det tviler jeg sterkt på.

 

For å få til disse tallene må de regne med nettbrett, mobil, DS, PS3, PS4, Xbox One, og Xbox 360.............................................................................. Den helt ubesiret klart beste spillplatformen er ikke engang med?

 

God observasjon, som også irriterte meg før jeg selv ble med på å lage sånne undersøkelser. Denne undersøkelsen i likhet med mange andre har åpne kategorier, hvor man skriver hva som helst. Det er med andre ord ingen "førende" kategorier eller lignende.

 

Det første man må huske på er at spill ikke lenger er et "barnemedium". Det er 18+ som er trendsettere, og en stor del av forbrukergrunnlaget. Barn og unge har til dels forskjellig smak fra eldre spillere både når det kommer til valg av spill og plattform. Samtidig har de en tendens til å ligge litt etter.

 

League of Legends som eksempelvis har vært stort i "hardcore"-miljøer helt siden beta-dagene, har først i 2013-2014 begynt å bli populært blant norske barn og unge. Minecraft og World of Warcraft er to andre eksempler på spill hvor barn og unge lå relativt etter de eldre.

 

Har ikke noe fasitsvar på det, men sannsynligvis er det en kombinasjon av flere faktorer. En er at spill som World of Tanks, Dota2 osv. sannsynligvis er mer populært blant litt eldre spillere (16+), og spesielt de som spiller litt mer enn gjennomsnittlig.

 

500 norske gutter i alderen 12-17 svarte på en undersøkelse Medietilsynet laget om spill, tidsbruk og lignende i høst. Sjekk ut lenken til faktaarket, hvis du vil se hva de svarte. http://www.medietilsynet.no/Documents/Dataspill/Gutter%20og%20dataspill_WEB.pdf

 

Med vennlig hilsen

Khalid Azam (Medietilsynet)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er foreldrene skeptiske til Spill, det er helt naturlig, hopper vi tilbake i tid så var generasjonen skeptisk til tegneserier når disse kom.

Og når nåværende 10-11 åringer blir gamle nok og har egne barn og det kommer ett nytt medium så vil disse være skeptiske til dette selv om de var iherdige "gamere" i sin tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

...Snipp

 

Veldig gøy at du svarer her! Kudos Khazam.

 

Jeg vil også legge til at Medietilsynets undersøkelse er hentet fra et utvalg som representerer bredden av norsk ungdom.

Våre lesere i Mediehuset Tek er ikke representativ for alle ungdom, men et uvalg ungdom. Leserne er noe mer intressert i teknologi og spill enn gjennomsnittet av hele befolkningen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men akkurat dette synes jeg er bekymringsverdig:

 

Når det gjelder dataspill mener 23 prosent av de unge selv at den påvirker dem negativt, mens 50 prosent av foreldrene mener det samme. – Dette er ikke nytt for oss og bekrefter mange av samfunnets fordommer mot dataspill, sier Lindbøl.

 

Jeg vil strengt tatt si at dette underbygger fordommene.

Tviler på at 23% av fotballspillere mener at fotball påvirker dem negativt.

 

Så dette sier jo klart at spill er et fritidssyssel som har et svært stort potensiale for negative virkninger.

 

Men nå er det en stund siden jeg var ungdom. Mulig like mange ville svart det samme på mobiltelefon bruk, sosiale medier, TV-titting, osv.

Lenke til kommentar

...Snipp

 

Veldig gøy at du svarer her! Kudos Khazam.

 

Jeg vil også legge til at Medietilsynets undersøkelse er hentet fra et utvalg som representerer bredden av norsk ungdom.

Våre lesere i Mediehuset Tek er ikke representativ for alle ungdom, men et uvalg ungdom. Leserne er noe mer intressert i teknologi og spill enn gjennomsnittet av hele befolkningen.

 

Null stress :)

 

Veldig riktig det du sier. Man har en tendens til å glemme det når man kommer fra en veldig spillinteressert vennekrets/miljø. Bare noe så enkelt som Steam er ukjent for veldig mange, selv om dette har eksistert i over 10 år og brukes av veldig mange PC-gamere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg elsker spill og har spilt siden jeg var 16...noen års opphold under studiene.

 

Men pga barn så får jeg ikke tid til å spille så mye jeg vil. Men min sønn på 11 spiller masse og jeg nekter ham ikke dette. Han får ikek spilel 18 års grense spill og ikke spill med masse sex.

Men alt annet er fritt frem..nå for tiden er det call of duty ghost det går i.

 

Det hadde vært hyklerisk av meg å nekte ham å spille da jeg selv kunne tenkt meg å spilt omtrent hele dagen selv.

 

Men jeg er heller ikke spes opptatt av oppdragelse. Omsorg og kjærlighet er det eneste jeg kan:) Og at man skal være snill og grei mot andre:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg elsker spill og har spilt siden jeg var 16...noen års opphold under studiene.

 

Men pga barn så får jeg ikke tid til å spille så mye jeg vil. Men min sønn på 11 spiller masse og jeg nekter ham ikke dette. Han får ikek spilel 18 års grense spill og ikke spill med masse sex.

Men alt annet er fritt frem..nå for tiden er det call of duty ghost det går i.

 

Det hadde vært hyklerisk av meg å nekte ham å spille da jeg selv kunne tenkt meg å spilt omtrent hele dagen selv.

 

Men jeg er heller ikke spes opptatt av oppdragelse. Omsorg og kjærlighet er det eneste jeg kan:) Og at man skal være snill og grei mot andre:)

 

Call of Duty anbefaler vel selv fra 17+ år og oppover.

Men jeg ser problemet.

Hvordan unger tåler spill er sikkert like individuelt

som hvordan foreldrene takler at ungene spiller.

Noen unger får varige men, noen få blir bedre og de fleste

fordriver bare tiden og merker ikke så mye til det.

Annet enn at de begynner å kalle andre for "noobs" og leter etter "helsepakker" og "knapper" på gaten, og tror voksne styres med scripts. :-)

Men de blir jo bedre til å SPILLE :-D

Lenke til kommentar

At snapchat og instagram går under spill, reagerer "alle" på, men at en 9-åring sitter å spiller GTA, nei det er jo selvsagt..

 

For å si det på en annen måte: Catcher jeg noengang ungen min i å spille gta når han er en dag under 15 år, kommer det til å bli så helvete i huset mitt at det ikke finnes sidestykke..

 

lykke til med det, spilte selv GTA som 10-11 åring uten at foreldrene mine viste det, på den positive siden, så blir det folk av meg og. studerer i dag til å bli ingeniør og har rent rulleblad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan spiller man Instagram og Snapchat?

 

Mest likes på instagram og #selfie på Snapchat som er blitt gjort hele tiden når det første kamera kom ut, plutselig blitt så inn å føre opp hashtagg #selfie i snapchat. Det er vel slik man spiller disse spillene :p

 

Men ja når det blir nevnt SnapChat og Instagram som spill da har dem ikke fulgt mye med altså :p

 

Da er det altså folk som ikke er foreldre som ser også ned negativ på alle som spiller om det er konsoller, PC, mobiler, bahh "snapchat" og bahh "Instagram".

Endret av iL ImMorTaL
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

lykke til med det, spilte selv GTA som 10-11 åring uten at foreldrene mine viste det, på den positive siden, så blir det folk av meg og. studerer i dag til å bli ingeniør og har rent rulleblad.

 

Har jo selv sitti å spilt blodige spill i altfor lav alder når jeg var yngre. Men det betyr overhodet ikke at det er greit.

 

Poenget mitt er at man vet ikke 100% hva slags innvirkning det har på en lite barn å se at noen blåser av hodet på noen andre med ei hagle eller hva det skulle være.

 

Du sier selv at du virker å være ok idag. Og når det kommer til din utdanning, så sier det ingen verdens ting om din personlige moral & etikk. At du har rent rulleblad bekrefter vel bare at du var flink å skjule for foreldrene dine hva du gjorde som var "ulovlig".

 

meg selv, jeg har ikke møtt deg, så jeg kan ikke si noe om din moral eller etikk, men basert på det lille du har skrevet, om at det virker som du kunne gitt tilgang til GTA eller (postal?) CS, uten å blunke sender hvertfall ut signaler til meg om du kanskje bør gå litt inn i deg selv og tenke på hva du kunne utsette et lite barn for.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...