Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Nå er det min tur til å spørre om råd til kjøp av gaming PC! Jeg kan lite om hardware, men har lest litt rundt på forumet her. Black Refinery pakken ser veldig solid ut, og jeg vurderer den pakken. Har dog noen spørsmål om noen av komponentene.

 

- Hva er forskjellen på RAM brikken som er anbefalt i den pakken vs. denne? Aluminium? 

 

- Er det noe forskjell på de ulike Z170 hovedkortene på Komplett? F.eks Asus Z170 Pro Gaming, MSI LGA1151 Z170A, MSI Gaming M3 Z170 osv. Jeg ser jo at de hovedkortene tilbyr ulike ting, men tjener jeg noe på å gå for en av de andre kontra den som er anbefalt i Black Refinery pakken? 

 

HDD: Hva anbefaler dere? Jeg er litt usikker på om jeg skal kjøre 250GB SSD eller 500GB, men regner med at jeg trenger en vanlig HDD til lagring av filer.

 

Skjermkort: Mest usikker på hva jeg gjør med skjermkort. Jeg har lest litt om AMD sine, men det er en stund til de kommer. 1070 er litt for dyr (jeg forventet 4k). Er 970 fortsatt noe som fortsatt er bra, eller bør jeg se etter noe brukt? 

 

Jeg ønsker ikke å bruke mer enn 12k inkludert en OK skjerm. Har også lyst til å kjøpe en PC i løpet av de neste dagene. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle hovedkortene har samme brikkesett, Z170. Dette må vel kunne kalles det viktigste i denne sammenheng, siden kortet skal parres med en prosessor med ulåst multiplikator ("K"). Utover dette må man se på layouten til kortet. Det er forskjeller i antall intel sata3 porter f.eks, eller det er ulik PCIE konfigurasjon. Støtte for M.2 eller ikke, og plassering av M.2 kan være forskjellig. Det kan være forskjeller i IO portene. Det kan være forskjell på integrert nettverkskort og lydkort, men dette bryr iallfall ikke jeg meg så mye om. Det er forskjell på hvor store og effektive kjøleribbene er, dette kan bety noe mhp OC (varm VRM f.eks kan gi ustabil maskin). De mer påkostede kortene har kanskje noe RBG led belysning, eller kjøleribber som er klare for vannkjøling.

 

Personlig foretrekker jeg Asus og ASRock hovedkort, men dette må vel sies å være en subjektiv preferanse. For en standard maskin med ett skjermkort og et par SSD/HDD så vil samtlige av Z170 kortene du ser på være helt OK.

 

Du må nesten vurdere selv. Les hva funksjoner de har, se litt hvordan kortets layout er og planlegg ditt bygg :)

Lenke til kommentar

Skjønner! Jeg skal ta en nærmere titt på de ulike hovedkortene og se hva som passer mine preferanser.skjermkort, hvordan tror dere 970 vil yte i de neste årene? Jeg tenker å spille overwatch, lol, gta5 blant annet. Vet aldri om jeg finner ut noe nytt jeg vil prøve ut. Er også litt gira på å leke med VR etterhvert .

 

Ser at den billigste prisen på 970 er 2500 nå, 1070 koster jo nesten dobbelt så mye..

Lenke til kommentar

1070 er nok under 4K snart, bare vente på at FE versjonene har rast fra seg.

Ellers er nok 980 TI på bruktmarkedet absolutt beste kjøp nå. Siden prisene på 1070 er satt, og på vei ned, så må 980 TI brukt prise seg fra 3500 og nedover. Så du kan jo vurdere å kjøpe noe sånn

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

I forhold til nytt GTX 970 til 2k500 NOK. Bruktkjøp er mer bry enn glede selv om man ved lov har 2 års reklamasjon ved private kjøp. Tid er mer verd enn penger. Hvis folk bytter fra 980 Ti til 1080 for 10% ytelse har de så dårlig vurderingsevne og økonomisk sans at det er risikosport å kjøpe av de.

 

Grafikkort er den mest sårbare komponenten i forhold til varmeskader. Her er det både minne og loddepunkter som kan ta kveld. Ved bruktkjøp er det ingen selvfølge for at man har et fungerende grafikkort de neste tre årene. Hvis folk har så mye tid ledig at de er villig til å megle med private selgere eller forsøke med RMA fra produsenten, så værsågod.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det hjelper lite at GTX980Ti's bruktverdi er en tusenlapp mindre enn GTX1070's nypris. Den må nesten være tilgjengelig på bruktmarkedet til den prisen også. Jeg tenker det er trygt å anta at de som skulle kvitte seg med sine GTX980Ti for å "oppgradere" har allerede gjort det. En titt på finn.no no viser at alle GTX980Ti som ligger der er lagt ut til eventyrpris. Man skal være utrolig heldig for å finne et GTX980Ti der som er et godt kjøp.

 

Forøvrig er det slik at bruktpris på GTX980Ti skulle vært nær bruktpris på GTX1070. GTX1070 "slår" kun GTX980Ti fordi Nvidia har bestemt seg for å slippe skjermkortet med så høy klokkefrekvens at det nesten ikke er noe igjen til overklokking når man får det hjem. Og med overklokking tar GTX980Ti igjen GTX1070 og vel så det. Med lik pris ville eneste grunn til å velge GTX1070 vært for å spare strøm.

 

Jeg tenker det er god grunn til å bytte ut GTX980Ti i "Capitol Offence" med GTX1070 når det blir tilgjengelig i butikk. Men det ser ut til å bli for dyrt til å egentlig være et kort for gamere med et fornuftig budsjett. GTX970/R9 390 strakk allerede strikken der, og var kun gode alternativer fordi kortene bak dem var så mye dårligere.

 

Til "Black Refinery" holder jeg en liten knapp på RX480. Sammen med denne FreeSync skjermen som nå er helt nede i 1990Kr! Det vil med stor sannsynlighet bli en uslåelig kombinasjon. Luksus problem fremover blir å finne noe til "The Corporal". :D

Lenke til kommentar

 

Jeg solgte jo mitt GTX 970 til 2500 kr, og var vel blant de som håpet på GTX 1070 til nærmere 3500 kr. :p Men får smøre meg inn med litt tålmodighet.

Sykt, har solgt de for 800 for ett år siden. 

 

Neste gang jeg skal kjøpe noe HW blir du første personen jeg snakker med :p 800 for 970?! Damn, godt tilbud

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...