Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Takk for godt utfyllende svar Gabri3L. Selv om det er Agentspoon som styrer showet er helt klart dine betraktninger verdifulle. :)

 

Det blir nok til at man går for en GTX1070, samt at jeg gjør hoppet opp til i7 6700K. Er det noen andre ting man bør ta med i betrakningen i forhold til disse valgene når det gjelder hovedkort, RAM eller PSU? De som er satt opp i "Capitol Offense" virker jo i utgangspunktet som gode valg i noe fall.

Jeg får vel smøre meg med litt tålmodighet og vente på Juni-oppdateringen (kanskje det blir en liten donasjonsslant også). :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

 

Fikk i oppdrag å bygge en PC til en i familen og funderte på hva slags deler jeg burde gå etter. Tenkte å sjekke på diskusjon og endte opp på denne tråden. Her fant jeg alt jeg trengte og bestillte deler etter "The Corporal" sin guide med noen endringer. Bygginga gikk greit og uten noen store problemer. Både jeg og "Kunden" er storfornøyd med resultat og gir Agentspoon og alle andre bidragsytere i kommentarfeltet tommel opp for en super tråd.

 

:thumbs:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Gabriel er en kjempeviktig ressurs sammen med andre, og er strålende fornøyd og takknemlig for deres innsats, og kan lett gå god for deres innsikt. Har sikkert lagt igjen titalls plusspoeng i denne tråden på andres innlegg.  :w00t: Juni-oppdatering kommer på søndag, grunnet masse jobbing for tida! Da blir det også et lengre refleksjonsinnlegg om nye GTX 1070 og 1080!  :dremel:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ble en kjempesen oppdatering i går, men nå er den altså på plass. Mindre justeringer over hele fjøra, med bytte av minne til Black Refinery og Capital Offense. Største forskjellen er at Capital Offense har fått GTX 1070 i stedet for GTX 980 Ti. Den ser ut til å være litt kjappere, har god overklokking, og koster cirka like mye (selv etter GTX 980 Ti falt kraftig i pris). Det betyr også at bygget har fått en ganske redusert pris, og ligger per dags dato på cirka 12 000 kroner, som jeg er mye mer fornøyd med. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for oppdateringen, Agentspoon!

 

Jeg har bygd pc basert dels på denne tråden, dels på en annen tråd her som trakk inn SilentPCreview sin "Silent ATX gamer" mm - og er veldig fornøyd med resultatet. Har brukt et gammelt skjermkort (bygde før 1070 var tilgjengelig), så det var interessant å se hvilke kort som landet i hvilken pakke etter oppdateringen. Ser også fram til det varslede refleksjonsinnlegget!

Lenke til kommentar

Takk for oppdatering. Capital Offence ser med ett veldig fristende ut når prisen er såpass lav, og jeg vurderer sterkt å gå for denne i løpet av sommermånedene.

 

To ting jeg lurer på: Jeg må ha mulighet til å bruke trådløst nett. Kan du anbefale et trådløst nettverkskort?

 

Jeg har en skjerm som jeg må fortsette å bruke. Det er en AOC G2460PQU TN (får ikke postet link nå, beklager). Er denne skjermen en ok match med Capital Offence?

Endret av Coffinshaker
Lenke til kommentar

Hei Coffinshaker,

 

for trådløst nettverk anbefaler jeg TP-Link Archer T9E til 589 kr. Det er samme ulla som Asus PCE-AC68 til 690 kr, der begge er kanon! :)

 

Jeg vil påstå at G2460PQU havner mellom to stoler her. Det er ikke den skjermen jeg ville anbefalt til Capital Offense dersom du skal kjøpe ny skjerm. Dette fordi den mangler G-Sync og "kun" har 1080p. På den annen side, dersom det er en skjerm du allerede eier, er den ikke så verst, at du burde kjøpe ny.  :hmm: Skjermen jeg originalt anbefaler til Capital Offense er Acer Predator XB270HUDb.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Det ante meg at skjermen ikke var perfekt match, da den ble kjøpt for et års tid siden da jeg håpet å få presset ut høy oppdateringsfrekvens av laptopen. Den får heller oppgraderes senere. ☺

 

Et spørsmål til, følger alt av kabler med? Tenker da spesielt fra skjermkort til skjerm. Har jeg forstått riktig at DisplayPort bør brukes?

Lenke til kommentar

Hvilke kabler som følger med, må jeg ærlig talt si at jeg er usikker på. Veldig vanskelig å oppdrive informasjon om det på nettet, virker det som. GTX 1070 kommer med støtte for DisplayPort 1.4, som er er det beste, men til skjermene som er anbefalt i tråden vil også HDMI 2.0 være like bra. :) 

Lenke til kommentar

Da var mer eller mindre en tro kopi av Capital Offence bestilt og en liten donasjon gitt. :) Takk for arbeidet du legger ned Agentspoon.  :thumbup: 

Kun byttet ut i5 med i7 og avventer kjøp av skjermkort en liten stund for å se hvordan det går med RX480 og forhåpentligvis ett lite prisdropp på GTX1070.

Lenke til kommentar

Priser på AMD RX 480 ligger ute nå (~3000 kr). Er det verdt å bytte ut GTX 970 med denne, om en tenker å gå for Black Refinery? :)

 

RX480 ser ut til å være 5-6% raskere enn GTX970 i gjennomsnitt. Men det overklokker som ei krykke med referansekjøleren ihvertfall. Så de fleste GTX970 vil kunne overklokkes forbi RX480. Dette kan forandre seg når tredje parts kortene kommer i salg med bedre kjølere. Men foreløpig blir det bare spekulasjon.

 

Grunn til å velge RX480 er for øyeblikket at du kan spare opp til flere tusen kroner på å kjøpe Freesync skjerm i stedet for G-Sync skjerm. Det ser ut som RX480 er en god del raskere i DX12 spill, som betyr at RX480 kan være bedre rustet for fremtidige spill. I tillegg har RX480 kortene som er på markedet nå 8GB minne mot GTX970s 4GB. Og RX480 har den nye DisplayPort versjonen 1.3/1.4.

 

Personlig ville jeg ventet og sett hva tredjeparts kortene klarer å levere overklokket. Og selv om overklokking kanskje er uinteressant, så er tredjeparts kjølerne uansett mye stillere og holder kortet kjøligere. Prisene forventes egentlig også å falle litt lenger ned enn der de er nå. Spesielt 4GB versjonen av RX480 skal jo bli noen hundrelapper billigere minst.

Lenke til kommentar

Da var mer eller mindre en tro kopi av Capital Offence bestilt og en liten donasjon gitt. :) Takk for arbeidet du legger ned Agentspoon.  :thumbup: 

 

Kun byttet ut i5 med i7 og avventer kjøp av skjermkort en liten stund for å se hvordan det går med RX480 og forhåpentligvis ett lite prisdropp på GTX1070.

Tusen takk! Det setter jeg ordentlig pris på. Håper du blir kjempefornøyd! :) 

 

Priser på AMD RX 480 ligger ute nå (~3000 kr). Er det verdt å bytte ut GTX 970 med denne, om en tenker å gå for Black Refinery? :)

Jeg kommer til å vente med å gjøre noe, inntil det kommer versjoner med tredjeparts-kjøler og kanskje prisene får stabilisert seg litt. Men kan gi en liten varsku om at jeg tror RX 480 kommer til å ta plassen i Black Refinery inntil videre, og kanskje også når GTX 1060 dukker opp. Det er som Gabri3L sier, veldig mye på grunnlag av at FreeSync-skjermer er 1500 kroner rimeligere enn skjermer med nVIDIA G-Sync. Blir trolig et dypdykk i hvor stor påvirkning 8GB har, før jeg anbefaler det, men ser ikke bort ifra at det er denne utgaven som da blir valgt, og ikke 4GB. Ny DisplayPort-versjon er ikke sååå vektlagt, ettersom dette kortet nok ikke vil brukes til høy hertz 4K uansett. DX12 derimot, er en fremtidig luring. Tilslutt kommer alt til å avhenge av overklokking og prisnivå på tredjeparts-kjølerne. Det tas alltid med i likningen.  :dremel:

Lenke til kommentar

Kiket gjennom bygget til capital offense på komplett (lettere å bestille hos en leverandør enn flere forskjellige) og de hadde ikke kabinett på lager (skal komme om ca to uker) og ei heller skjermkort. 
Har du noen anbefalinger til alternativ skjermkort? Fant bare det skjermkortet til en leverandør

 

Edit: vil gjerne benytte anledningen til å takke deg for å ta tid til å sette sammen byggene,  og svare andre postere så godt det lar seg gjøre. Du gjør en knall jobb sammen med resten av posterne her 

 

Edit edit: enten så må jeg ha vært veldig trøtt og blingsa fælt på skjermkort eller så har det blitt byttet ut med et annet, så bare disregard denne posten. Beklager 

Endret av epletull
Lenke til kommentar

Tusen takk Epletull. :) Nå i startfasen er det ganske mangel på GTX 1070. Det er faktisk ikke så utrolig viktig hvilken utgave en velger, men vil anbefale en med 3. parts kjøler. Jeg valgte MSI Armor til dels fordi Komplett skriver at de skal få inn 72 stk snarlig, og at de derfor kan dekke etterspørsel. Sjekk listen her for oppdatert status på nåværende tilgjengelige kort. 

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Så det sto de skulle få inn dem i løpet av et par dager, ja. 
Ift PSU så har jeg en corsair tx750 stående i pc'en nå, virker som det er på omtrentlig samme nivå som den som står i buildet. 
Vil du anbefale å erstatte den eller går det greit å beholde den og sette den inn i ny pc? Er ca 10 år siden jeg bygde pc selv så føler meg litt rusten på gamet. 

Lenke til kommentar

TX 750 er en god gammel traver. Om du kjøpte den da den ble lansert, begynner den vel snart å bli 9 år. For moro skyld kan jeg jo nevne at den faktisk var del av den originale byggetråden jeg hadde for nesten 8 år siden. Bare se her:grin:

 

Jeg vil ikke si at TX 750 er i overhodet samme klasse som SuperNova G2, men på den annen side er det en habil strømforsyning som det ikke har vært særlige problemer med. Jeg tror det hadde vært lurt å bytte den uansett, med tanke på alder og at de nye Intel-prosessorene har sparemoduser som går så lavt at eldre strømforsyninger ikke alltid trives like godt.  :thumbup:  Om du vil spare litt på PSU, kan du også gå for lillebror EVGA GQ 750W til 990,- 

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Pc'en er vel rundt seks år nå så den har vel fått noen mil på baken. Kan være greit å bytte den når man først er i farten ja. 
Blir fort litt penger på det bygget så tenkte se om det var noen kroner å spare her eller der. Kabinettet må nok byttes uansett og da gjenstår det pent lite som kunne videreføres. 
Kan kanskje bytte noen vifter på den gamle og ha den som media-pc eller noe. 
 Om den psu'en var med på den originale tråden din så vitner det vel om at det er en kvalitets psu ;)
Takker for svar 

Lenke til kommentar

Ny DisplayPort-versjon er ikke sååå vektlagt, ettersom dette kortet nok ikke vil brukes til høy hertz 4K uansett. DX12 derimot, er en fremtidig luring. 

 

 

Nei, DP1.3/1.4 er ikke såå viktig for de fleste med RX480. Men TPUs test av RX480 CFX viser at selv om det er flere titler som ikke støtter CFX/SLI så kommer RX480 CFX i gjennomsnitt likevel ut omtrent på samme ytelse som GTX1070. TPU har også vist ytelse i gjennomsnitt uten spillene som ikke støtter CFX/SLI. Og da yter RX480 nesten opp i GTX1080 nivå. Det betyr at om en GTX1080 kan ha nytte av en DP1.3/1.4, så kan RX480 CFX det også. :)

Lenke til kommentar

Hei, takk til TS og alle som bidrar til mye nyttig informasjon.

 

Capital Offense bygget med sin pris ser fristende ut. Tenker på å legge litt ekstra kroner i komponenter som kan gi noe mindre støy.

 

Strømforsyning, CPU vifte, kabinett og skjermkort er vel de komponenter som er  fornuftig å fokuserer på?

 

 

 

Kabinett: Fractal Design Define S - 700,-

Alt: Corsair Carbide 600Q - 1290,-

Hovedkort: Gigabyte GA-Z170 Gaming K3 - 1080,-

Alt: ?

Prosessor: Intel Core i5 6600K - 2270 ,-

Alt: i7-6700K - 3190,- (Spiller en del civ5 og fm15)

Skjermkort: MSI Geforce GTX 1070 Armor OC - 4900,-

Alt: MSI GeForce GTX 1070 Gaming X - 5200,-

Minne: Crucial Ballistix LT 2400MHz 16GB - 600,-

Alt: ?

Lagring: Samsung 850 EVO 500GB SSD - 1350,-

Alt: Sandisk X400 SSD 2,5" 7mm 1TB - 3800,-

Samsung 1TB - 2700,-

Kjøler: Cooler Master Hyper 212 EVO - 333,-

Alt: Scythe Mugen MAX - 700,-

Artic Freezer i32 - 444,-

Strømforsyning: EVGA SuperNova G2 750W - 1190,-

Alt: Silverstone Strider Gold 750W - 1565

Anbefalt skjerm: Acer Predator XB270HUDb (4990,-)

 

Erfaringer/anbefalinger tas imot med stor takk.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...