Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøpt det billigste kortet med ref-design og satt på vannblokk :p

 

Men hvis du skal ha luftkjøling så må du nesten se selv .. Jeg er ikke så følsom for lyd så jeg hadde tatt Tiger. Er du uber-følsom for lyd så bytter du til Gaming. Tror du blir fornøyd med Tiger jeg.

 

Gaming har forøvrig bakplate og er mer "estetisk pen" hvis det går ann å si om ett skjermkort.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra forslag folkens! Har gjort en del endringer på The Corporal nå. GTX 960 er byttet ut med R9 380, 

 

Det virker som om det er et bedre kjøp, ja. Iallefall hvis man vil spilleBattlefront. Interessante tester fra DigitalFoundry. I disse testene er 380 et bedre valg enn 960,  290x er bedre enn 970 (!) og Fury X er bedre er enn 980 ti.

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

Jeg sitter her og skal til å bestille PC. Den gamle har tatt kvelden (muligvis HD-kræsj), og jeg vil egentlig kjøpe helt ny. 

Primær bruk er gaming og bildebehandling, ikke 3D-rendering og den slags. Jeg er på ingen måte en hardcore-gamer, så jeg vil helst holde meg på undersiden av 10 000,-. Jeg er ærlig talt ikke spesielt vel bevandret i PC-komponentenes verden (jeg har derfor ikke et forhold til hva som er "godt" og "dårlig" av merker og modeller).

Jeg har intet i mot å bygge den selv (det jeg ikke kan, lærer jeg kjapt).

Jeg har en 2TB HD fra før som kan brukes, samt skjerm, tastatur, et.c.

Jeg kikker på Black Refinery, den er egentlig en smule over budsjettet, men ikke utelukket. Det som hindrer meg i å bestille er manglende avklaring av følgende problemstillinger (som jeg håper å kunne få hjelp for):


1. Jeg ser at Black Refinery bruker i5-prosessor og DDR3-RAM. Som jeg forstår, gir det god "bang for the buck" i forhold til Skylake, men hva hvis jeg gjerne vil oppgradere? Da må hele hovedkortet, alt av RAM og prosessoren byttes ut? Hvor høyt opp i pris skal man for å få tilsvarende ytelse med Skylake og DDR4-RAM, og vil dette være mer "fremtidssikret"? Det kan være at dette er diskutert tidligere i tråden, jeg har ikke sett gjennom alle 77 sider..

2. Jeg har et GTX 760 som sånn sett fremdeles virker, men jeg formoder at det vil fungere som en flaskehals i en PC som Black Refinery. Jeg har ikke noe forhold til forskjellen på f.eks. GTX 960 og 970, evt. 980; jeg har lest en del tester, men jeg vet ikke om jeg vil merke noen forskjell i praksis. Hvor store praktiske forskjeller er det snakk om? Merker man det hvis man ikke er hardcore-gamer?

3. Som fortsettelse av spm. 1: hvis man skal oppgradere om noen år, kan man med Black Refinery-oppsettet sette i en bedre prosessor med samme socket (er det sannsynlig at det finnes på det tidspunkett, eller skal man opp på Skylake?), sette i mer RAM, evt. bytte skjermkort eller sette i enda et tilsvarende? 

4. Ferdigbygg vs. bygge selv? Gjelder det fremdeles at det å bygge selv "alltid" er billigere?

Jeg mangler for øvrig å kjøpe operativsystem også (jeg har kun en OEM-versjon av Windows 7 på min gamle PC), så det må også legges til. Hva er konsensus vedrørende anbefalte eller ikke anbefalte leverandører? Jeg har hørt litt ymse om Multicom, mye fint om Komplett? 

5. Jeg satset i utgangspunktet på å bestille i kveld, så er det gjort (jeg trenger PCen til et undervisningsopplegg som skal lages i løpet av neste 2 uker), men bør jeg i stedet vente til i morgen med tanke på om jeg kan prute prisen lavere? Eks. se hvor jeg får pakken billigst, ringe til de andre leverandørene og si "Kan dere gi meg et bedre tilbud enn dette?" ? Pleier man å få noe ut av slikt når det kommer til PC-komponenter?

6. HVIS man nå skulle ta utgangspunkt i Black Refinery, men gjøre pakken litt billigere (slik at man kommer ned til rundt 10 000 inkl. operativsystem), hvilke komponenter burde man spare på? Hvor får det "minst" konsekvenser å spare?


På forhånd mange takk for svar! Jeg ser at det har kommet mange gode svar på spørsmål tidligere i denne tråden, så jeg er optimist. :)


Edit: la til et spm. til (6)

Endret av KreativKrabat
Lenke til kommentar

1. DDR3 2400MHz som er i Refinery er såpass rask at du må opp i ihvertfall 2800MHz DDR4 for å "merke" noen forskjell. Men prismessig er 2400MHz for øyeblikket omtrent lik i pris på både DDR3 og DDR4. I fremtiden kan det tenkes at det har noe for seg å oppgradere til høyere hastighet som 3200MHz for eksempel. Med Refinery er du da "up shit creek". For det første får man bare tak i opp til 3000MHz DDR3, og det er ingen grunn til å forvente seg at så rask DDR3 RAM kommer til å bli rimeligere fremover (og den er ganske dyr nå, om du var i tvil). Men DDR4 kommer nesten garantert til å bli rimeligere med tiden. Historisk sett så har det nesten holdt med 1600MHz RAM i mange år. Og slik sett ser 2400MHz ganske fremtidssikkert ut som det er. Og når det gjelder "merke" forskjell, så snakker vi stort sett om benchmarks. Noen få spill liker masse minnebåndbredde, men ikke mange, så 2400MHz skal holde. Men dessverre er det litt rusk i krystallkulen min, og ting kan jo i IT verdenen endre seg raskt. Med DX12 skal mye av flaskehalsen som CPU utgjør løse seg opp. Kan det være at flaskehalsen da flytter seg over til RAM? Det vil tiden vise, men jeg personlig tror uansett ikke det skjer over natten..

 

2. Alle skjermkort er flaskehalser i disse maskinene. Mine 2 stk. GTX980ti er flaskehals i min maskin i den forstand at hadde jeg hatt et kort eller to til, så ville jeg fått flere fps. En GTX980ti vil bli "flaskehalsen" for flere fps i Refinery. Som du ser her vil en GTX970 være en brukbar oppgradering av ditt skjermkort. GTX970 er ca. 50% raskere enn GTX960, som følgelig vil bli en liten oppgradering for deg. GTX980ti er ca. 50% raskere enn GTX970 igjen, og vanlig GTX980 legger seg ca. i midten mellom dem.

 

3. Black refinery er ikke planlagt å oppgradere CPU, det vil aldri komme noe bedre enn 4790K til denne sokkelen. 4690K er valgt pga. at HT som er hovedforskjellen mellom 4690K og 4790K i de fleste spill gir svært lite ekstra ytelse. Så Agent spoon og de fleste her er enige om at det er et godt kompromiss.

 

4. Å bygge selv blir "dyrere", fordi at du forhåpentligvis da velger gode komponenter. Men da er det jo også verdt det? Kompletts "PC-Bygger" på websiden demmes svindler deg om du ikke vet hva du gjør, og man må lese den "lille" skriften. Man kan ikke bytte CPU-kjøler senere uten at garantien ryker bl.a. Men om noe ryker, er det ingen annen butikk jeg heller vil være kunde hos. Min erfaring med service hos Komplett er veldig bra. Hos Multicom har de et par fornuftig oppsatte PC'er rent hardwaremessig. Men alle service henvendelser jeg og min bror har hatt hos dem har vært negative erfaringer. Så jeg anbefaler dem ikke lenger. En PC hos Kompletts "PC-bygger" kommer som standard som oftest med Windows. Fjerner du den fra pakken sparer du bare et par hundre. Multicoms maskiner kommer uten OS. Kjøper du Windows hos dem, og ber dem installere det for deg (Slik de gjør hos Komplett) så skal de ha minst 1400Kr ekstra.

 

5. Nei, pruting fungerer ikke. Men du har god tid, det er ingen gode helgetilbud du går glipp av denne helgen som jeg har sett.

 

6. Alle PC'ene i denne tråden er lagd så billig som mulig, men likevel med fokus på kvalitets komponenter. Det eneste du sånn sett kan spare på, er å gå ned til 250GB SSD. Den størrelsen er det også ofte tilbud på, og hvilket merke du velger er i dag ikke like viktig som for et år eller to siden.

 

Jeg vurderte å ikke svare deg i denne tråden siden det blir off-topic. Men jeg så det an som at jeg kunne svare mye i forhold til hva og hvorfor ting er valgt i byggene. Slik at det blir on-topic nok til et svar. Men videre diskutering av hva som vil være best for deg bør du nesten ta i en ny tråd her. Du kan jo enkelt bare lime inn teksten du allerede har skrevet der.

Lenke til kommentar

 

Ur helga har komplett på superweekend 3 skjermer med 20-25% 

Ikke så ille skjermer heller. 

 

Takk for at du sier i fra. Jeg kan ikke kjøpe før om noen uker, så spørsmålet mitt gjelder fortsatt

 

 

Skjermen som anbefales i Black Refinery er en veldig fin rimelig all-rounder. IPS panelet gir bra innsynsvinkel og farger, og responstiden er så bra at det går fint å spille på den. Med en review som dette, er den ikke vanskelig å anbefale til den prisen. Men vil du ha litt jevnere bildeflyt så er skjermen i "The Corporal" et alternativ i samme prisklasse. Og om du spiller FPS online og trenger å skrelle av et par millisekunder til, så må du nesten opp i 144Hz og/eller skru av V-Sync. Det rimeligste FreeSync alternativet på 144Hz er denne, men jeg har altså ikke sett noen reviews av den heller enda.

 

Her er en FreeSync skjerm med IPS type panel, og trådløs mobil-lading i sokkelen. Men den går bare opp til 60Hz. Og R9 390 driver fint 60Hz skjermer uten behov for FreeSync, vel, i dag ihvertfall. i et langtids perspektiv er den ikke et dumt valg om du planlegger å beholde denne hardware'en så lenge som overhodet mulig, og IPS er viktig for deg. Skader heller ikke om du faktisk har bruk for trådløs lading. ;)

Lenke til kommentar

 

 

Ur helga har komplett på superweekend 3 skjermer med 20-25% 

Ikke så ille skjermer heller. 

 

Takk for at du sier i fra. Jeg kan ikke kjøpe før om noen uker, så spørsmålet mitt gjelder fortsatt

 

 

Skjermen som anbefales i Black Refinery er en veldig fin rimelig all-rounder. IPS panelet gir bra innsynsvinkel og farger, og responstiden er så bra at det går fint å spille på den. Med en review som dette, er den ikke vanskelig å anbefale til den prisen. Men vil du ha litt jevnere bildeflyt så er skjermen i "The Corporal" et alternativ i samme prisklasse. Og om du spiller FPS online og trenger å skrelle av et par millisekunder til, så må du nesten opp i 144Hz og/eller skru av V-Sync. Det rimeligste FreeSync alternativet på 144Hz er denne, men jeg har altså ikke sett noen reviews av den heller enda.

 

Her er en FreeSync skjerm med IPS type panel, og trådløs mobil-lading i sokkelen. Men den går bare opp til 60Hz. Og R9 390 driver fint 60Hz skjermer uten behov for FreeSync, vel, i dag ihvertfall. i et langtids perspektiv er den ikke et dumt valg om du planlegger å beholde denne hardware'en så lenge som overhodet mulig, og IPS er viktig for deg. Skader heller ikke om du faktisk har bruk for trådløs lading. ;)

 

 

Takk for svaret! 60hz bør holde til mitt bruk så da går jeg nok for Samsung-en. Jeg kan ikke si at jeg har alt for stor forståelse for hva IPS egentlig innebærer men det ser i hvert fall bedre ut enn skjermen jeg har fra før ;)

Lenke til kommentar

I korte trekk har IPS bedre farge-gjengivelse og bedre synsvinkel. TN er raskere. Derfor man gjerne ser TN blir brukt til gaming og IPS blir brukt f.eks ved bilderedigering. IPS panelene har nå blitt raskere, og kan sånn sett brukes til gaming, men skal man ha raskest mulig monitor utelukkende til gaming så er TN-panel best. For oss vanlige dødelige, til casual gaming, så er IPS helt OK, og gir jo et finere bilde til andre oppgaver.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

I korte trekk har IPS bedre farge-gjengivelse og bedre synsvinkel. TN er raskere. Derfor man gjerne ser TN blir brukt til gaming og IPS blir brukt f.eks ved bilderedigering. IPS panelene har nå blitt raskere, og kan sånn sett brukes til gaming, men skal man ha raskest mulig monitor utelukkende til gaming så er TN-panel best. For oss vanlige dødelige, til casual gaming, så er IPS helt OK, og gir jo et finere bilde til andre oppgaver.

 

Takk for svar. Jeg regner meg som en vanlig dødelig og da blir det Samsung-en. Det mest fps-aktige jeg kommer til å spille er Fallout 4.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei Spoon i tråden PC oppsett 2014 anbefalte du noe tilkoblet utstyr på side 14. Det er en stund siden, (9feb 2014) jeg lurer på om du fortsatt synes dette er gode anbefalinger. La merke til at du testet noen andre høytalere nylig. Jeg ser etter både headset med mikrofon i 400-1000kr klassen og pc høytalerset i 600-2000kr klassen. Anbeflaingene jeg så på var:

 

 

Gamer Headset: Roccat Kave 5.1 (600,-)

 

 

Høyttalere: Harman Kardon SoundSticks III (1500,-)

 

Prisen har endret seg litt, de er faktisk dyrere begge to, men harman kardon med wireless er billigere 1500 mot 1800.

Roccat er 800.

 

Takk for all hjelpen du gir folk med denne tråden jeg brukte guiden mye når jeg bygde pcen min en tid tilbake. :)

Lenke til kommentar

I dag ville jeg anbefalt Kingston HyperX Cloud II som headset, og for høyttalere ville jeg vurdert JBL LSR305 + brukt XTZ 10.16 subwoofer om en vil ha ordentlig god lyd. AudioEngine 5+ som ble anbefalt tidligere, har gått vesentlig opp i pris, så anbefaler den ikke over JBL lenger. En god DAC trengs også, f. eks. AudioEngine D1. Om du bare vil ha plug-and-play, er Harman Kardon SoundSticks III et habilt valg i dag. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...