Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei folkens. 

 

I forbindelse med litt research på RAM kom jeg over følgende test:

http://www.legitreviews.com/ddr4-memory-scaling-intel-z170-finding-the-best-ddr4-memory-kit-speed_170340

 

Basert på det jeg kan lese i denne testen er "optimal" frekvens på RAM (for i5 6600k) 2666mhz. Det jeg nå ikke helt skjønner er forskjellen mellom å kjøpe 16gb 2133mhz kit og 2666mhz. 

 

F.eks:

Komplett: https://www.komplett.no/product/851060/datautstyr/minnebrikker/hyperx-fury-ddr4-2133mhz-16gb-kit#

 

Her står følgende: "HyperX® FURY DDR4 minne overklokker automatisk til høyeste kunngjorte frekvens, opptil 2666 MHz1, for å levere øyeblikkelig ytelse på toppnivå for hovedkort med Intels 100-serie og X99 chipsett".

 

Betyr dette at dersom jeg kjøper 2133mhz 16GB kit, så vil de uansett kjøre på 2666mhz (med MSI Z170A Krait Gaming som hovedkort)?

 

Og dersom dette er tilfelle, hva er salgsargumentet for å kjøpe 2666mhz?

 

Lærer mye fra dette forumet, men har fortsatt masse igjen å lære. Jeg beklager derfor om dette et dumt spørsmål. 

Takk

Lenke til kommentar

Default freq. på s1151 er 2133. Dette kjøres minnet på hvis det ikke klokkes eller settes XMP.

 

Hvis minnet som selges står oppført som 2133 så skal minnet klare 2133, men gjerne kan man klokke enda litt mer.

 

Hvis minnet står oppført som 3000 så skal minnet klare 3000, men man kan også klokke mer.

 

Så i sum: Jo høyere freq minnet stå oppført med fra produsent, jo høyere klarer du å klokke det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Default freq. på s1151 er 2133. Dette kjøres minnet på hvis det ikke klokkes eller settes XMP.

 

Hvis minnet som selges står oppført som 2133 så skal minnet klare 2133, men gjerne kan man klokke enda litt mer.

 

Hvis minnet står oppført som 3000 så skal minnet klare 3000, men man kan også klokke mer.

 

Så i sum: Jo høyere freq minnet stå oppført med fra produsent, jo høyere klarer du å klokke det.

 

Det gir mening. Takk for raskt svar. 

Lenke til kommentar

Hvis man skal henge seg på den nyeste generasjonen med 6820k, 6830k..(osv) må man vel betale mye mer enn den nåværende generasjonen koster? Har ventet lenge på å oppgradere selv og har sett meg ut x99 og 5820k for redigering, men nå ble jeg usikker..

Tipper prisene blir de samme...

Men prisfallet fra launch til EOL på disse produktene er jo tilnærmet 0.

Lenke til kommentar

Så det vil være lurt å vente med å kjøpe denne konfigen?:
 

Kabinett: Fractal Design Define R5

Hovedkort: Asus X99-A

Prosessor: Intel Core i7-5820K

Kjøler: Noctua NH-D14

Strømforsyning: Corsair RM750

SSD: Samsung 850 EVO 250GB

Ram: Kingston HyperX Fury DDR4 2666MHz 32GB CL15 (4x8GB)

Hvor mye vil jeg i realiteten spare på å vente til sommerferien? Jeg kan ikke vente lengre da jeg bruker den i jobbsammenheng (fotograf). 

Lenke til kommentar

Man burde gå for 1366, 2011 og nå 2011-3 og så neste i den serien. 

Det kommer nye hver 3 år ca og det er perfekt oppgradering. 

Man bør dog kjøpe den kvasseste cpuen i den serien med en gang, så den er god i de 3 årene. 

 

Jalla, 1155, 1150 og nå 1151 (ddr4) er mellomklasse-opplegg, her kommer nyhetene først, færre minnespor, færre lanes, færre cores ol. 

Men skal man over på denne billigsokkelen, så velg iallefall 1151 i dag, det er ikke lenge før 1150 er den nye 1155 med tanke på deler ol. 

Lenke til kommentar

Denne tråden hadde vært mere seriøst hvis den hadde hatt mere oppdatert:
 

Den Perfekte PC-pakke (Januar 2016)

Startet av Agentspoon, 23. april 2014, 00:39

Hvem vil gå for:: XFX Radeon R9 380 (Uten X) i dag?

AMD trekker mere strøm en nvidia også. Ville selv ment R9 390x snart burde være anbefalt særlig brukt?

 

EVGA 650 GQ 650W vs EVGA SuperNOVA NEX750G2?

Lenke til kommentar

SSD: Samsung 850 EVO 250GB

 

Hvor mye vil jeg i realiteten spare på å vente til sommerferien? Jeg kan ikke vente lengre da jeg bruker den i jobbsammenheng (fotograf). 

 

Hvis du jobber som fotograf ville jeg gått for en 500gig ssd med en gang. raw/tiff/etc filer tar bra med plass når det blir mange av dem.

Lenke til kommentar

 

SSD: Samsung 850 EVO 250GB

 

Hvor mye vil jeg i realiteten spare på å vente til sommerferien? Jeg kan ikke vente lengre da jeg bruker den i jobbsammenheng (fotograf). 

 

Hvis du jobber som fotograf ville jeg gått for en 500gig ssd med en gang. raw/tiff/etc filer tar bra med plass når det blir mange av dem.

Skulle jeg fyllt opp SSD disker med bilder hadde det blitt kostbart. Nei de lagres på HDD inntil videre ;)

Lenke til kommentar

Denne tråden hadde vært mere seriøst hvis den hadde hatt mere oppdatert:

 

Den Perfekte PC-pakke (Januar 2016)

Startet av Agentspoon, 23. april 2014, 00:39

Hvem vil gå for:: XFX Radeon R9 380 (Uten X) i dag?

AMD trekker mere strøm en nvidia også. Ville selv ment R9 390x snart burde være anbefalt særlig brukt?

 

EVGA 650 GQ 650W vs EVGA SuperNOVA NEX750G2?

Hvorfor ikke heller bidra med noe konstruktivt i stedet for å rakke ned på andres innsats?

 

Du kan alltids forlate tråden dersom du synes den er useriøs.

 

Forslaget om å gå fra r9 380 til 390x vil øke prisen på maskinen med 2500kr. Pris er et veldig sterkt argument i denne tråden. Det handler om å få så mye som mulig for pengene, med kvalitet ivaretatt, i de forskjellige prispunktene

Lenke til kommentar

 

 

SSD: Samsung 850 EVO 250GB

 

Hvor mye vil jeg i realiteten spare på å vente til sommerferien? Jeg kan ikke vente lengre da jeg bruker den i jobbsammenheng (fotograf). 

 

Hvis du jobber som fotograf ville jeg gått for en 500gig ssd med en gang. raw/tiff/etc filer tar bra med plass når det blir mange av dem.

Skulle jeg fyllt opp SSD disker med bilder hadde det blitt kostbart. Nei de lagres på HDD inntil videre ;)

 

Jeg kjører alt på SSD, også flytter jeg noe til NAS (HDD)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...