Gå til innhold

Utleie og forsikring


kloffsk

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vet lignende spørsmål har vært oppe før, men jeg fant ikke svar på akkurat det jeg lurte på.

 

Jeg har en leilighet i borettslag som jeg planlegger å leie ut. Bør jeg kreve noe form for forsikring hos leietaker da? Har selvsagt egen innboforsikring.

Endret av kloffsk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanligvis må leieboer tegne egen innboforsikring, med mindre boligen leies ut møblert. Det kan være betingelser for boligforsikringen ved utleie, jeg måtte betale mer for min boligforsikring da jeg leide ut (dette var for en hel enebolig jeg ikke bodde i selv).

 

For borettslag må du også sjekke om du i det hele tatt har anledning til å leie ut, for hvor lenge dette kan gjøres, og prosessen med å søke om å få tillatelse.

Lenke til kommentar

Vanligvis må leieboer tegne egen innboforsikring, med mindre boligen leies ut møblert. Det kan være betingelser for boligforsikringen ved utleie, jeg måtte betale mer for min boligforsikring da jeg leide ut (dette var for en hel enebolig jeg ikke bodde i selv).

 

For borettslag må du også sjekke om du i det hele tatt har anledning til å leie ut, for hvor lenge dette kan gjøres, og prosessen med å søke om å få tillatelse.

 

Takk for svar zanta. Boligen leies ut fullt møblert - så hva gjelder i dette tilfellet? Ang. borettslag er ikke det noe problem.

Lenke til kommentar

Sjekk om din forsikring gjelder om du leier ut leiligheten.

 

En bekjent av meg ble rådet av banken sin til å kreve at leietaker hadde forsikring og at dette kravet ble formidlet i kontrakten. Er ikke helt kjent med bakgrunnen, men går utifra at det er for at du ikke skal straffes i fremtiden om det må gå på forsikring. Med "straff" mener jeg selvfølgelig høyere priser eller at du blir uønsket som kunde.

 

Vi har krav om innboforsikring her vi leier nå, og synes på ingen måte det er urimelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaja, men jeg tenker mer i retning av brannskader på halve leiligheten mens noen andre bor der. Vil det da fortsatt dekkes av min innboforsiking?

Brannskader dekkes uansett ikke av innboforsikring (kanskje følgeskader av defekt TV/hvitevarer gjør det..), enten det er din (og om din innboforsikring dekker leietakers innbo er tvilsomt) eller leietakers -det dekkes av bygningsforsikringen, som i et borettslag er lagets ansvar (som eier bygget) og inngår i felleskostnadene.

Lenke til kommentar

Når boligen leies ut møblert får man et "sort hull" i forsikringsdekningen som utleier - vanlige innboforsikringer dekker ikke "næringsmøblement" (noe møblene i en utleieleilighet som hovedregel vil være).

 

En standard innboforsikring vil for leietaker vanligvis dekke utleiers møbler. Se f.eks. dette standardvilkåret fra Sparebank1 Forsikring:

 

 

 

Innenfor forsikringssummen omfattes også løsøre som eies av andre, og som sikrede ved lov eller skriftlig avtale har overtatt risikoen for eller har plikt til å forsikre.

 

Husleieloven sier ingenting om risikoen for møbler, slik at det bør tas inn som et eget punkt i leieavtalen at leietaker har plikt til å forsikre møblene. En utleier som er virkelig usikker tar også inn et punkt om at gyldig forsikringsbevis må fremlegges årlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...