Gå til innhold

Regjeringen har sittet i et halvt år. Hva har blitt utrettet?


Anbefalte innlegg

Erna runder et halvt år som statsminister

 

– Jeg synes vi får gjort mye. Forhåpentligvis får vi vist frem resultatene før neste stortingsvalg, sier Erna Solberg.

 

 

Mantraet i Høyres valgkamp var «Nye ideer, bedre løsninger». I dag, 16. april, har regjeringen hatt nøyaktig et halvt år på å vise velgerne hvilke ideer og løsninger de prioriterer.

 

– Jeg synes vi får gjort mye, selv om det også er andre som må gjøre en vurdering av det. Vi har jo et langtidsperspektiv på det å sitte i regjering, og jobber mye med de store reformene og endringene, sier Solberg.

 

 

http://www.nrk.no/hordaland/runder-seks-mnd.-som-statsminister-1.11670630

 

Da har denne regjeringen sittet i et halvt år (i går) og snakker om endringer, endringer de tydeligvis vil vise til senere. Men hva har egentlig skjedd? Jeg synes det har skjedd null endringer. Bortsett fra at enkelte av politikerne generelt virker mer kompetente enn de forrige når det gjelder tilnærimng til USA og NATO samt det norske forsvaret så ser jeg null forskjell fra forrige regjering. Det har knapt vært snakk om endringer eller tiltak i media. Det har kommet opp noen saker nå og da om å tillate alkoholreklamer og ha flere åpne dager på polet, men regjeringen har stort sett vært i det skjulte slik jeg ser det.

 

Hva mener dere? Har den nåværende regjeringen noe som helst å vise til siden den ble innsatt for et halvt år og en dag siden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føler definitivt vi har sett kursendringer. Landbrukspolitikk, miljøpolitikk, privatisering, samferdsel og så har de selvsagt markert seg med abortsaken. 6 måneder er også som regjeringen påpeker veldig kort tid.

 

Men det er også klinkende klart at regjeringen manglet konkret politikk på mange områder. Det er først etter at de kom inn i regjeringskontorene de begynte å tenke over hva disse "bedre løsningene" konkret skulle være. Flere ministre har brukt første halvår på å få opplæring i hva det de skal lede er for noe.

Lenke til kommentar

Hva mener du har endret seg med landbruk, miljø, privatisering, samferdsel og abort?

 

Enig, det har vært mye prat og styr rundt masse saker. Men hva har blitt endret? Hvilke endringer er satt i gang?

 

Jeg må si jeg ikke har fulgt med særlig heller, men jeg kan ikke si jeg har merket endring på noen som helst måte for min del.

Lenke til kommentar

Hva mener dere? Har den nåværende regjeringen noe som helst å vise til siden den ble innsatt for et halvt år og en dag siden?

Joda jeg synes den har fått til ganske mye tatt i betrakning at å endre noe i Norge tar tid og de enda ikke har lagt frem sitt eget statsbudsjett enda:

  • Fjernet arveavgiften
  • Lavere inntektskatt
  • BSU-grensen er økt med 50 000kr
  • Det har blitt enklere å bygge boliger
  • Økt fartsgrense på noen av våre beste veier
  • Tillatt med snøscooterkjøring i 88 kommuner
  • Større satsing på vei og jernbane
  • Eget veiutbyggingsselskap for å bygge raskere, mer helhetlig og ikke klattvis
  • Mer penger til synlig politi i gatene
  • Flere soningsplasser og dialog med Sverige om å leie hos dem
  • Økt retur av asylsøkere
  • Flere lærere får videre og etterutdanning
  • Fjernet bompenger på en rekke prosjekter og redusert satsene
Endret av iMariuz
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

  • Fjernet bompenger på en rekke prosjekter og redusert satsene

 

 

Det vil dog bli oppført ganske mange nye bomringer de kommende årene. a

Tvilsomt ettersom regjeringen allerede har fjernet 10% av bompengene på de nye prosjektene uten å ha lagt frem sitt eget budsjett enda. Den gikk også til valg på å redusere bompengeandelen så da blir det mer enn bare å omgjøre forrige regjering sine handlinger.

Endret av iMariuz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at store forandringer aldri vil komne før minst et år etter ny regjering er kommet til makten.

Det er fordi utgående regjering lager statsbudsjett for det første året og ny kan bare gjøre små endringer.

 

Blir spennende å se i 2015 , da har ikke bolsjeikene noe de skulle ha sagt lenger, slik jeg håper det er for all fremtid

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Marsjen mot amerikanske verdier?

 

* fjerne gode helse og arbeidsforhold / arbeidsbeskyttelse

* fjerne skatter for de rike og gi mindre til velferd

* mere politi, overvåkning og "sikkerhet"

* liberalisering av "vices" som alkohol, mere privatisering av alt

* sinnsyke straffer samt utlegging av mistenkte og straffede's navn i medier, som kan ødelegge liv

* generelt mere bullshit og inhuman behandling

 

det dummeste landet i verden som har kommet på #1 i mange år på best sted å leve etc, så skal vi bare rive det ned og kaste middelklassen i dass under slagord om frihet

snakk med amerikanerne som må betale for barnehage, helseservices, ingen ferie eller arbeidsbeskyttelse, etc. den eneste grunnen til at folk her til lands preiker om lavere skatter osv er fordi vi alle har nok penger fordi mange ting ikke koster så mye når man ikke må legge ut for alt mulig selv. egenandel 100% på alt

 

denne posten er satt litt på spissen, jeg håper ikke det blir så ille. Men etter 10 år med blå-blå politikk, hvem vet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fjerne skatter fra de rike og gi mindre til velferd?! Wtf.

 

 

Ikke alle har mye penger selvom det ikke trengs å betales 100% i egenandel....vet om en god del av dem.

 

Det med utleggelse av de straffedes navn er jo en bra ide om vedkommende har gjort noe alvorlig.

Det er jo de skyldige sin feil om de driver med drap og voldtekt og whatever.

Lenke til kommentar

Fjerne skatter fra de rike og gi mindre til velferd?! Wtf.

 

 

Ikke alle har mye penger selvom det ikke trengs å betales 100% i egenandel....vet om en god del av dem.

 

Det med utleggelse av de straffedes navn er jo en bra ide om vedkommende har gjort noe alvorlig.

Det er jo de skyldige sin feil om de driver med drap og voldtekt og whatever.

 

Nei, det er ikke en god ide å stigmatisere mennesker så dem aldri kan tilbakeføres til samfunnet på en normal måte.

Lenke til kommentar

Det med utleggelse av de straffedes navn er jo en bra ide om vedkommende har gjort noe alvorlig.

Det er jo de skyldige sin feil om de driver med drap og voldtekt og whatever.

 

Det er jo også en mulighet for at folk blir sittende inne for noe de ikke har gjort også, og da er det iallefall ikke kjekt om en blir uthengt for det i tillegg...

 

Klart dette er nok ikke vanlig, men at det skjer er helt klart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...