Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kollektiv fra helvete


Anbefalte innlegg

Det har seg sånn at jeg bor i et kollektiv fra helvete. Eller, to av de som bor der er greie å ha med å gjøre, men den siste personen, som er en 40+ år gammel gubbe (vi andre er rundt 20), er sykt tverr... og gammel!

 

Vi bor alle i samme etasje, men har hvert sitt rom, de eneste fellesarealene er kjøkkenet... og badet, men jeg tror ikke noen av oss i etasjen går på badet sammen. Kjøkken har bare kjøkkenutstyr, ikke fasiliteter til å spise ved, slikt må man gjøre inne på sine private rom.

 

Så, det har seg sånn at jeg liker å prate i de sene nattetimer. 40-åringen, jeg kaller ham Ernie, hører alt, og begynner å banke i veggen klokken 23:01 presis. Dette driter jeg i. Ja, jeg vet det høres slemt ut, men om han kan klage på at jeg prater etter 23:01, da burde jeg kunne klage på de som har sex etter kveldsnytt, de som bruker kjøkkenet etter samme tidspunkt og de som snakker i gangen.

 

Jeg er den eneste av oss tre andre i etasjen som deler vegg med Satan selv, derfor er det også jeg som har fått alle klagene fra ham. Jeg hører de to andre støye i ny og ne selv, men i motsetning til kukskolten ved siden av, har jeg innfunnet meg med at man ikke kan forvente hundre prosent stillhet etter klokka 23.

 

For noen kan det kanskje virke som om det er jeg som er tverr, men jeg spurte utleier om det var lytt før jeg skrev under leiekontrakten, og begrunnet det med at jeg pleier å være på Skype om natta. Han sa det ikke skulle være noe problem så lenge man ikke ropet og hoiet.

 

Spørsmålet blir da uansett, har utleier en saklig grunn til å gi meg oppsigelse på bakgrunn av at jeg Skyper om natta? Hvis ja, kan jeg prate så mye jeg vil i oppsigelsestiden uansett? :) :) :)



Anonymous poster hash: 0d84a...2a3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det vel strengt talt ikke Ernies feil at utleier påsto ovenfor deg at det ikke var lytt i leiligheten. Om du har en utleier som har lovet noe som ikke stemmer, så bør du kanskje ta det med ham/henne? Om huseier har lovet Ernie det samme, så forstår jeg godt at han er litt grinete. Nå har du sjansen til å være den mest sosialt modne av dere og gå til huseier, heller enn å ta ut frustrasjonen på Ernie. I beste fall får dere begge en husleiereduksjon. Deretter bør du snakke med Ernie om å finne en løsning, den enkleste er selvsagt at han får seg ørepropper. Jeg kjøper de fra amazon, 3M 1100 passer mine ører perfekt.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

At du ikke klager på folk øker ikke din rett til å produsere støy. Det skal være nattero. Hans rett til å ha det stille trumfer din rett til å skype. Du virker veldig berettiget.

Det går jo grenser her, noe lyd må man alltid tåle. Men etter klokka elleve vil jeg si at man skal være så stille som mulig, og da sløyfer man unødvendige ting som lager lyd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For meg virker det som om det er du som er problemet. Det er faktisk veldig irriterende å ha noen som sitter å snakker på skype i naborommet, det har jeg selv erfart. Selv om man snakker rolig og med lavt volum, så trenger bassen fra stemmen gjennom veggen. Så uansett om du/huseier mener det ikke er lytt, så er det tydeligvis lytt nok for Edie, og det må du bare respektere. Han er i hvert fall høfflig nok til å vente til 23:01.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

 

Så, det har seg sånn at jeg liker å prate i de sene nattetimer. 40-åringen, jeg kaller ham Ernie, hører alt, og begynner å banke i veggen klokken 23:01 presis. Dette driter jeg i. Ja, jeg vet det høres slemt ut, men om han kan klage på at jeg prater etter 23:01,

..

Spørsmålet blir da uansett, har utleier en saklig grunn til å gi meg oppsigelse på bakgrunn av at jeg Skyper om natta?



Anonymous poster hash: 0d84a...2a3

 

 

Jeg tviler meget sterkt på at denne gretne gamle gubben har klaget på deg fordi du prater kl 23.01 eller 23.05 eller 23.10.

Du skriver jo selv her at du liker å "skype om natta", noen få minutter over 11 er ikke natta.

Du nekter å innordne deg etter gjeldende ordensregler og da kan du forvente å få en fortjent oppsigelse.

Endret av Bond007
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dekk veggen med tepper, eggebrett eller noe annet som demper lyden. Eller dra dyna over hodet. Flytt deg til motsatt vegg. Ta tak i problemet, og ikke bare syt... ;)

For min del må han bare fortsette å banke. :)

 

Han har null good will fra min side etter at han begynte å åpne mine brev.

 

Det kan ikke være sånn at husordensreglene bare skal gjelde for meg. Så jeg kommer nok til å Skype, banking i veggen eller ei. :) Spørsmålet var om huseier har en saklig grunn til oppsigelse, ikke hva jeg kan gjøre for å dempe støyen, for det kommer jeg ikke til å gjøre uansett.

 

Anonymous poster hash: 0d84a...2a3

Lenke til kommentar

 

Det kan ikke være sånn at husordensreglene bare skal gjelde for meg.

Hva mener du med det? Jeg har ikke lest noe her som gjør dette saklig.

 

Samme person som banker på veggen min pleier å ta med seg kvinnfolk hjem og pule dem opp etter veggen. Han pleier også å styre på kjøkkenet etter 23 og slamre med dørene etter samme tid.

 

Jeg synes det er saklig, all den tid han mener det er greit for han å bråke, men ikke omvent. :)

 

Anonymous poster hash: 0d84a...2a3

Lenke til kommentar

Har du gitt beskjed om at det er til plage? Eventuelt, hvis det ikke er til plage for deg, fratar ikke det ham retten til å ha sin egen grense. I alle fall vil jeg si at både sex og romstering på kjøkkenet (innen rimelighetens grenser) er mer greit enn skyping etter 23. Og hvorfor skal han respektere deg når du ikke respekterer ham? "Satan selv", "kollektiv fra helvete", jeg hadde i grunnen forventet saftigere saker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...