Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Byttet kabinett og PSU. Pc sluttet å virke


Anbefalte innlegg

Hei, idag tok jeg ut alt av komponenter fra et kabinett til et annet. I farten byttet jeg også til en ny PSU. Brukte et par timer på å ta ut og sette inn, da jeg ville at ting skulle se bra ut.

 

Etter alt var gjort koblet jeg pcen til strøm, skjerm, etc. Når jeg trykket på powerknapp foran så skjedde det ingenting før det var gått 3-5 sekunder. Den skrudde seg på, men viste ikke bilde på skjermen. Jeg skrudde den av og har etter det hatt problemer med å i det hele tatt skru pcen på. Fikk skrudd den på noen minutter senere (vet ikke hvorfor den pluselig skrudde seg på), men med samme problem. Etter dette har jeg enda ikke fått skrudd på pcen igjen.

 

Sist den skrudde seg på så jeg at flere av kabinettviftene gikk, men glemte å sjekke cpuvifte og skjermkort :( Har etter dette prøvd litt av hvert i håp om å feilsøke meg frem til problemet. Dette har ikke lykkes. Har tatt ut sentrale komponenter, prøvd forrige PSU osv. Det lyser (grønt) på hovedkortet når PSU er switchet on. Skjermkortet lyser (grønt) også når 6 pins power er koblet til kortet.

 

Når jeg flyttet hovedkort lot jeg CPU og Vifta være fastmontert, noe jeg muligens angrer på nå. Vet ikke hva som kan være problemet, men håper noen av dere kan hjelpe meg. Takk på forhånd :)

 

Mvh Fredrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du forsøkt å gå over alle komponenter? Re-seat alt (ta ut og sett inn igjen, skjermkort, rambrikker osv..).

Gå over kabling, sørg for at alt sitter skikkelig i og pass på at alt får strøm (du ville bli forpauset over hvor ofte folk glemmer 4/8p til hovedkort f.eks..).

 

Prøv dette først og kom tilbake :)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Har du integrert grafikk i HK/CPU? Forsøkt å fjerne GPU og kjøre på dette?

Forsøkt å fjerne alle utenom 1 RAM-brikke? (Og bytte på hvilken denne ene er...)

 

Det kan jo tenkes du har "knekt" en komponent under flytting. Statisk elektrisitet .. ?

 

Det at du har hatt CPU og CPU-kjøler montert på under flytting burde ikke bety noe. CPU er rimelig fastlåst da.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Kyrre: Har prøvd uten skjermkort også men uten hell. I forhold til statisk elektrisitet så passet jeg på å legge komponentene på antistatisk materiale. Har også tatt på kabinettet og PSU jevnlig. Får prøve mer feilsøking i morra :) takk for tips

Lenke til kommentar

Jeg tenker også på om det kan være power sw (LED). Er det slik at jeg kan ta et skrutrekker inntil begge pins samtidig, at hovedkortet starter av det?

Er det mulig å ta av deksel foran på fractal design r4? Tenker hvis det er kabinettet hvor feilen ligger?

Lenke til kommentar

Hei igjen folkens. Vil bare meddele at det løste seg :) fikk ikke sove i natt da jeg irriterte meg over at jeg ikke fikk start på maskineriet, så jeg tenkte at dette må jeg fikse.

Når jeg skulle koble til viftene så trodde jeg at jeg skulle bruke pins på hovedkortet som het "chassis". Regnet jo med at det var for kabinettet, men det viste seg at det var "clrtc". Jeg hadde jo en jumper på den tidligere, men hadde tatt den av i forbindelse med vifta. Når jeg tok jumperen på igjen startet maskinen :)

Takk for alle tips på veien :)

Lenke til kommentar

Hehehehehe .....

 

Godt jobba gutt! Hvorfor trodde du det stod en jumper på viftekontakten? :)

Flott du fant ut av det, og det at du ikke fikk sove er heeelt normalt. Har sitta oppe å banna mange netter med ei sinna kjerring på soverommet :p

 

-----

Clear RTC RAM (CLRTC)

This jumper allows you to clear the Real Time Clock (RTC) RAM in CMOS. You can clear the CMOS memory of date, time, and system setup parameters by erasing the CMOS RTC RAM data. The onboard button cell battery powers the RAM data in CMOS, which include system setup information such as system passwords.
1. Turn OFF the computer and unplug the power cord.
2. Move the jumper cap from pins 1-2 (default) to pins 2-3. Keep the cap on pins 2-3 for about 5-10 seconds, then move the cap back to pins 1-2.
3. Plug the power cord and turn ON the computer.
4. Hold down the <Del> key during the boot process and enter BIOS setup to reenter data.

Except when clearing the RTC RAM, never remove the cap on CLRTC jumper default position. Removing the cap will cause system boot failure!

-----

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Hei igjen folkens. Vil bare meddele at det løste seg :) fikk ikke sove i natt da jeg irriterte meg over at jeg ikke fikk start på maskineriet, så jeg tenkte at dette må jeg fikse.

Når jeg skulle koble til viftene så trodde jeg at jeg skulle bruke pins på hovedkortet som het "chassis". Regnet jo med at det var for kabinettet, men det viste seg at det var "clrtc". Jeg hadde jo en jumper på den tidligere, men hadde tatt den av i forbindelse med vifta. Når jeg tok jumperen på igjen startet maskinen :)

Takk for alle tips på veien :)

 

 

Av erfaring er det bare en simpel feil som gjør at du facepalmer når du finner det ut ;)

Lenke til kommentar

 

Hei igjen folkens. Vil bare meddele at det løste seg :) fikk ikke sove i natt da jeg irriterte meg over at jeg ikke fikk start på maskineriet, så jeg tenkte at dette må jeg fikse.

Når jeg skulle koble til viftene så trodde jeg at jeg skulle bruke pins på hovedkortet som het "chassis". Regnet jo med at det var for kabinettet, men det viste seg at det var "clrtc". Jeg hadde jo en jumper på den tidligere, men hadde tatt den av i forbindelse med vifta. Når jeg tok jumperen på igjen startet maskinen :)

Takk for alle tips på veien :)

 

 

Av erfaring er det bare en simpel feil som gjør at du facepalmer når du finner det ut ;)

 

 

Vil ikke kalle det en "simpel feil".

Vil kalle det hærverk ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...