Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tesla - vente eller ikke vente?


Anbefalte innlegg

Jeg har pr i dag to biler. En nesten helt ny Nissan leaf og en nyere vw golf. Jeg har regnet litt og med to biler blir det dyrt i forholdt til verditap, vedlikehold mm. Jeg har også blitt begeistret for elbiler etter jeg fikk min leaf som bil nr 2. Den har vel egentlig blitt bil nr 1.

 

Bruker omtrent ikke golfen min mer. Jeg har derfor omtrent bestemt meg for å kjøpe meg en Tesla model S i stedet for å ha to biler. Spørsmålet som følger er om jeg bør vente litt? Ser at Euro NCAP ikke har fått testet den ennå og at det sies det snart kommer aeb og kanskje acc. Altså automatisk bremse assistent og adaptiv cruise controll. Spesielt aeb skal bli standard på de fleste biler og det er vel ikke dumt å ha det på teslaen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meg bekjent så kan dette ettermonteres, mot et pristillegg såklart. Det du risikerer på å vente er at basisprisen går opp etterhvert, noe den gjorde i November i fjor.Noe av ekstrautstyret er kunstig lavt priset så jeg hadde bestilt nå om jeg var deg og evt vært heldig og fått ACC etc med leveringa av bilen, noe flere som bestilte før jul har fått tisvarende som elektrisk innfellbare speil etc selv om dette ikke var med i pakka da de bestilte.

Lenke til kommentar

Regnet litt på noe annet. Hvor mye det koster å kjøre elbil i forhold til bensin/ diesel.

 

På tesla sine hjemmesider bruker bilen 10kw (10.000w) når den lader. 1kw er 1000w. Og 1000w koster bare norn øre. Mem om vi regner at 1000w er 1kr blir regnestykket litt enklere.

10*1(kroner)=10

Da koster det 10 kroner å lade helt fullt. Rekkevidden er på 50 mil, så da er dette veldig billig alternativ.

 

Var regnestykket mitt riktig?

Lenke til kommentar

Nei. Batteriet er på 85kWh, og en kWh koster ca. 1 krone alt inkludert.

 

Det vil si at en "full tank" koster i underkant av en hundrelapp når man regner med energitap, noe som gir en kilometerpris på 0.20 kroner. En moderne bensinbil i samme størrelse bruker gjerne rundt 1l/mil, noe som gir en kilometerpris på ca., 1.40.

 

Teslaen koster altså ca. en syvendedel i drivstoff.

Lenke til kommentar

Du tar jo utgangspunkt i at man da aldri vil lade mer enn en time, og det blir helt feil.

 

Som kvasbo sier, batteripakken er på inntil 85kWh..

Ca ei krone pr. kw er nok riktig pris, man har ikke 100% effektivitet ved lading heller (en del energi går tapt i form av varmeutvikling), så si at en hundrings er prisen for å lade så er du ganske nære.

 

Uansett, at noen orker å kjøre rundt i en bil med så dårlige seter kan jeg ikke forstå.

Lenke til kommentar

Du tar jo utgangspunkt i at man da aldri vil lade mer enn en time, og det blir helt feil.

 

Som kvasbo sier, batteripakken er på inntil 85kWh..

Ca ei krone pr. kw er nok riktig pris, man har ikke 100% effektivitet ved lading heller (en del energi går tapt i form av varmeutvikling), så si at en hundrings er prisen for å lade så er du ganske nære.

 

Uansett, at noen orker å kjøre rundt i en bil med så dårlige seter kan jeg ikke forstå.

De nyere bilene får heldigvis bedre seter :) Men enig med deg i at de burde vært bedre, de ligger litt under Audi\BMW\MB som de burde vært på nivå med ift pris.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt litt og blir ikke så mye klokere. Hehe... Jeg digger Tesla. De ser bra ut, er god å kjøre. Jeg liker setene, men kan jo være jeg har prøvd de nye setene siden jeg kjørte en ny demobil? Uansett... Hvis jeg regner på det med en fin kalkulator jeg fant på elbilforumet så koster golfen min, en highline 4 motion med største oljekokeren ca 750.000kr i løpet av en 10års periode. Inkludert drivstoff, bompenger, vedlikehold, forsikring, verditap mm. Leafen kommer ut ca 100000kr mindre på samme preioden hvis vi legger til grunn noen prosent høyere verditap. (Driftsmessig kommer den mye gunstigere ut). Teslaen kommer ut likt som begge de to bilene til sammen. Det vil si at jeg kan ha to biler og fortsatt ikke måtte betale mer enn for en tesla.

 

Spørsmålet jeg da sliter med å finne svar på er om jeg skal gå for en bil eller om jeg skal ha en vanlig elbil og en vanlig personbil, eventuelt en hybridbil. Til mitt bruk koster 1 tesla (hvis jeg tar utgangspunktet i en 85kw eller p85) det samme som en ny leaf og en ny golf i løpet av en 10års periode.

 

Hvis man også ser på usikkerheten i forhold til alle fordelene med elbiler etter 2017 kan det skje at elbiler blir dyrere og fordelene forsvinner. Kanskje folk velger hybrid i stedet. Da slipper man rekkevidde angst og sparer en del kr i forhold til ren vanlig fossil drift.

Lenke til kommentar

Glemte å si i forhold til forbruk på tesla og elbil generelt. Selv om tesla er stor og tung med kraftig motor bruker den ikke så mye mer enn en leaf. Hvis Man tar utgangspunkt i 20000km i året kjører man ca 55 km hver dag hvis man deler dette tallet på antall dager i året. Blir seff ikke helt rett på grunn av noen dager kjører man mye mer, men la oss ta utgangspunkt i 55km. Da er det svært få ganger man har behov for å lade batteriet helt opp fra 0. Dessuten anbefales det ikke å kjøre batteriet under 20 prosent på grunn av at cellene kan bli skadet. Litt lading hver gang man har kjørt er anbefalt så lenge batteriet ikke er over 80 prosent fullt.

 

Det er naturligvis ikke så farlig om man gjør dette av og til og for noen må man kjøre batteriet under 20 og lade opp for å komme seg dit det skal. Det er bare anbefalt å ikke kjøre for mye under 20 prosent og lade når batteriet er rundt 80 prosent og opp for at levetiden på batteriet skal holde seg best mulig over tid. Garantien gjelder uansett så lenge det er ladet med godkjent utstyr.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Tesla vil ha all verdens verditap, men som du selv poengterer, ingen er sikre på hva som vil skje etter 31.12.2017. De fleste spår vel at kollektivtransportfeldtet blir reservert for; ja, nettopp: kollektivtransport.. Tipper at parkeringsfordelene forsvinner, samt at el-bilene må betale en redusert bompenge sum. Flere fergeselskaper har allerede tvunget el-bilene til å betale. (jamnfør Flakk - Rørvik i Trondheim).

 

Den andre siden av saken er vel at du lever kun en gang, og om kostnaden kommer ut ca likt, så kjøp deg en Tesla. En artigere bil til den prisen får du aldri mer kjøpt i Norge. Så smi mens jernet er varmt. Dyrere blir de helt sikkert også.

 

Løp og kjøp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godene med kollektivfeltbenyttelse tror jeg kommer til å forsvinne allerede i løpet av inneværende år, det er ikke sannsynlig at man får lov til å lage kø for bussene ut 2017..

Det kan nok hende at de mister denne muligheten noen steder før det kommer et generelt forbud, og først av alt kommer de nok til å miste denne goden på E18 fra Asker mot Oslo.. Da kommer det til å renne over av brukte elbiler på markedet en god stund.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Det er ikke alle steder i Norge det er så mye kollektivfelt. I Bergen kan du telle på en hånd og det er ikke mange km til sammen det er snakk om hvis du legger sammen alle feltene. Jeg kjører så og si nesten aldri i kollektivfelter da det ikke er noen i min løype. For meg har det lite/ingenting å si angående kollektivfelt. Det som betyr mer er det jeg sparer på drivstoff, vedlikehold (billig service og mindre deler som kan gå i stykker). Betyr også litt at det er gratis gjennom bomringen da jeg må passere 1-2 autopass stasjoner hver dag tur-retur. Altså 4 passeringer. Den ene bommen er det tak på 560kr mnd men den andre er det ikke noe tak på. Med bare jobbreiser blir det ca 1200kr mnd hvis jeg bruker bil hver dag. Jeg sparer også 2500kr mnd i diesel. Jeg sparer altså ca 3700kr i mnd på å kjøre med elbilen min i stedet for den andre vanlige bilen. På service sparer jeg et par tusenlapper i året i forhold til dieselbilen min. På hovedservice sparer jeg enda mer siden på leafen min er det nesten samme prisen hver service. På tesla koster det rundt 4000 pr service fikk jeg opplyst hos tesla.

Lenke til kommentar

Jeg tipper kollektivfeltfordelene forsvinner gradvis da det bare er snakk om lokal skilting. Det tar meg 10 år å spare inn differansen mellom Teslaen min og det andre nybilalternativet mit, men når du setter deg inn i bilen og presser pedalen i golvet, kjenner beltestrammerne slår inn og låser deg til setet mens du fyker forbi 99% av de andre bilene der ute mens det kiler i magen og du tviholder på rattet så tenker du "10 år, jaja, det finnes ting som er viktigere enn penger!".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min del så blir Tesla også naturligvis dyrere enn det hadde kostet å kjøpe en ny Toyota Avensis stasjonsvogn med full utrustning. Slik det er pr i dag har jeg en Nyere VW Golf og en Ny Nissan Leaf elbil. Det jeg ellers ville ha kjørt med Golfen sparer jeg inn såpass at jeg har råd til Leafen. For å si det enklere så er driftsutgiftene mine pr mnd såpass høye at det koster mindre å kjøpe en leaf ved siden av golfen enn det koster å kjøre golfen hele tiden. Verditap er ikke tatt med i regnestykket, nå snakker vi bare om rene driftsutgifter og planen var å ha leafen til den var utslitt. Derfor hadde ikke verditapet hatt så mye å si.

 

På den andre siden koster bilholdet meg til sammen på et år like mye som det hadde kostet meg å kjøpe en Tesla Model S P85 hvis vi regner med verditap på golfen og leafen. Hadde jeg kjøpt den bilen hadde jeg bare hatt en bil, men bilutgiftene hadde vært de samme.

 

Altså... Har jeg bare en fossil bil koster den meg det jeg betalte for den pluss flere 1000kr i mnd i disel og bompenger. Til sammen det jeg sparte i mnd på å kjøre elektrisk vært nok til å finansiere en Nissan Leaf elbil. Hvis jeg regner ut utgiftene på å eie en leaf og eie en golf sammen tilsvarer det samme utgiften som å eie en Tesla Model S.

 

 

Lenke til kommentar

Om jeg var deg hadde jeg solgt Golfen og kjøpt en Tesla, MEN ikke en P, S85 er mer enn rask nok. Faktisk får du bare utnytta aksen i P på tørt føre om sommeren, resten av året spinner den for mye til at du får full aks. Jeg ville også vurdert nødvendigheten av luftfjæring da dette er noe som på sikt vil være svært dyrt å reparere. P85 koster som regel en god del mer å forsikre i året enn S60 og S85. Jeg har S60 og i mitt selskap måtte jeg ut med over 3k mer i året for P85.

 

Ift aks så har dragtimes testa bilene og reel aks er på 0-60 mph:

P85: 3,9

S85: 4,7

S60: 5,1

 

Dvs alle er raskere enn oppgitt, men differansen mellom S60 og P85 er betydelig mindre enn på papiret. Selv de måtte kutte TC for å få best aks med P85 da den kobla inn og ødela for aksen.

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...