Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tesla - vente eller ikke vente?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Det kommer an på hvordan systemet er konfigurert.

En del biler med luftfjæring har egen sportsinnstilling som gjør bilen langt mer sportslig.

Selv har jeg jo E-klasse, der er det tre innstillinger, Comfort, Sport 1 og Sport 2.

Comfort bruker jeg stort sett med mindre jeg skal tråkke på litt på svingete småveier, da er det over i Sport 1 eller Sport 2.. Fjæring og demping endrer karakter ganske så merkbart ved bruk av disse innstillingene.

 

At man i tillegg kan heve bilen 6-7cm er greit enkelte vinterdager.

Er disse innstillingene kun for luftfjæringen, eller går det på styring, gassrespons osv.?

Hvordan er luft kontra hydraulikk?

Lenke til kommentar

Er disse innstillingene kun for luftfjæringen, eller går det på styring, gassrespons osv.?

Hvordan er luft kontra hydraulikk?

I min bil er disse innstillingene kun for fjæring og demping.

Det er egne innstillinger for giringen (Sport/Comfort), gassresponsen er ganske grei i utgangspunktet, og styringen er såkalt parameterstyring.

 

Sånt varierer fra bil til bil..

Hydraulisk fjæring har jeg lite erfaring med på annet enn gamle franske biler.

Lenke til kommentar

Det heter hydropneumatisk fjæringssystem. Det fungerer mye på samme måten som luft bare at det er byttet ut med væske i stedet. Bilen kan heves og senkes. Den justerer kraften på de ulike demperene slik at bilen ligger jevnt på veien og får bedre kjøreegenskapene. Den kan faktisk miste et hjul og kjøre like jevnt. Det er Citroën som har patent på dette systemet. Også dette systemet er kjent for dyre kostnader å utbedre og delvis tvilsom holdbarhet.

Lenke til kommentar

Det heter hydropneumatisk fjæringssystem. Det fungerer mye på samme måten som luft bare at det er byttet ut med væske i stedet. Bilen kan heves og senkes.

 

 

Ja, man kan kanskje si det er enda likere, for det blir litt upresist å si at luft er byttet ut med væske. Selve fjæringen på Citroen kommer fra de karakteristiske grønne stål-kulene man ser på toppen av demper/"fjærben". Disse kulene er fylt med luft (gass) og har en membran i bunnen som væsken presser på. Bilen flyter enkelt sagt på denne gasslommen, (selve væsken er ikke komprimerbar).

 

Ellers og generelt så er det litt viktig å skille mellom fjæring og dempning i denne debatten. Luftfjæring har ikke noe direkte med dempning å gjøre. Luftfjæring har som regel høydejustering, automatisk, manuell, eller begge deler, men dette må ikke forveksles med adaptiv/aktiv dempning hvor demperoljen feks endrer viskositet gjennom magnetisme, bruk av solenoider, eller andre metoder som aktivt "on the fly" endrer demperens karakteristikk og dempning. For Teslas del har jeg lest at den primære hensikten med luftfjæringen var luftmotstand, jo lavere bilen, er jo lenger kommer man. Men ikke dermed sagt at det ikke også finnes andre fordeler.

 

 

Men tilbake til trådens spørsmål så er det vel bare du som kan svare Tullballj. Personlig, hvis jeg hadde veldig lyst på, og økonomi til en Tesla, så hadde jeg ikke ventet. Nye finesser kommer hele tiden, og selv om tingene du nevner sikkert er kjekt å ha står det langt ned på listen over nødvendig utstyr i min bok. På den annen side, når jeg sikler etter ny brukt bil så finner jeg nesten ingen med det utstyret jeg vil ha. Så dette er jo prioriteringer du selv må ta. Jeg ville vært mer bekymret over mye annet en det spesifikke utstyret, som feks selve bilen, produsentens levedyktighet, fremtidig verditap, vinglingen til samferdsel-politikere, osv, osv. Akkurat pr i dag seg jo alt meget lyst ut, og alle med 700K pluss på konto som ikke kjøper Tesla fremstår som idioter. Men ting kan endre seg.... :hmm:

 

Helt til slutt, for noen mnd siden la jeg merke til et underskilt på kollektivfelt-sklitene Mosseveien innover mot Oslo. Der står det "Gjelder ikke EL-motorvogn" Aner ikke noe om bakgrunn, eller om det bare er (var?) midlertidig, men det virker for meg ikke umulig at reglene kan snik-endres på visse strekninger..?

Lenke til kommentar

Det står ikke høyest på listen min, men er kjekt å ha. Eneste jeg stusser på er de her luftdemperene. Om det er verdt å satse på de eller ikke.

 

Det er ikke alle felt som er åpen for elbiler. Det er noen felt som bare er forbeholdt buss og taxi, eller bare buss. Hvis en elbil skal ha lov til å kjøre der må det være et vanlig blått og hvitt skilt av en buss, eller buss og taxi, eller samkjøringsfelt. Hvis det står med undertekst ikke for elbil er det ikke for elbil. Samme hvis du kommer til et "kryss" og det står påbudt kjøreretning og info tekst for eksempel gjelder ikke buss. Da er det bare buss som har lov til å kjøre der.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

Helt til slutt, for noen mnd siden la jeg merke til et underskilt på kollektivfelt-sklitene Mosseveien innover mot Oslo. Der står det "Gjelder ikke EL-motorvogn" Aner ikke noe om bakgrunn, eller om det bare er (var?) midlertidig, men det virker for meg ikke umulig at reglene kan snik-endres på visse strekninger..?

Interessant, det vil jo si at hydrogenbiler med kompresjonsmotor som drives av hydrogen faktisk har lov mens elbiler ikke har...

 

Samme hvis du kommer til et "kryss" og det står påbudt kjøreretning og info tekst for eksempel gjelder ikke buss. Da er det bare buss som har lov til å kjøre der.

Da er det jo heller ikke noe kollektivfelt etter forskriftenes definisjon.

Lenke til kommentar

Ja Snylter, det er jo interessant på flere plan synes jeg. For jeg nevnte det først og fremst som et svar/kommentar til det du har skrevet tidligere i tråden vedrørende lovendringer. Kanskje er dette litt i samme gate som disse 60 kmt "miljøfartsgrensene" vi tidligere hadde bla på ring 3 og E18, men som politiet nektet å håndheve, og såvidt jeg husker slo lagmannsretten også fast at de skiltene var ulovlig satt opp.

 

Man skal med andre ord ikke nødvendigvis tro på alle skilt man leser... :green:

Lenke til kommentar

Det kan være et kollektivfelt eller et bussfelt men så kan plutselig feltet fortsette videre i et kryss og da må andre biler enn buss og taxi (det som står på skiltet) svinge unna. Hvis det står bare buss for eksempel er det bare buss som har lov til å kjøre der.

 

 

Altså kommer du til dette skiltet med bare en buss er det bare busser og elbiler mm som har lov å kjøre der. Ikke taxi. Hvis du i feltet møter på den pilen der som sier påbudt kjørefelt med det skiltet der betyr det at alle biler utenom buss skal svinge av. Ergo, det er et kollektivfelt for buss men feltet slutter og andre enn bussen må svinge av.

 

Det siste bildet er også en klassisk feil for en del elbileiere. Her står det at forbudet ikke gjelder buss og taxi samt utrykningskjøretøy. Da er det mange som tror at det er et kollektivfelt, noe det ikke er.

 

 

Litt avsporing... :p

 

Så, er det noen som ville ha gått for luftdempere eller ikke? Mulig å bytte til vanlige dempere senere på tesla?

post-38974-0-46747800-1397593418_thumb.jpg

post-38974-0-19506200-1397593443_thumb.jpg

post-38974-0-06650500-1397593469.jpg

post-38974-0-42681500-1397593641_thumb.jpg

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

Det er vel så mange tesla med luft etter hvert så kan være det blir mulig å finne deler på en høgger også dersom behovet melder seg. Hvis et par som har krasjet liksom. Leste på mercedes forumet nå. Det er vel fra mercedes de har hentet demperene mener jeg å ha hørt. Koster ca 25k for hver side på mercedes med arbeid hvis man har maks uflaks.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

Leste en kommentar på nette av Benny i broom om luftdempere. Han har jo jobbet med bla mercedes som tesla henter demperene i fra.

 

"Luftfjæring er merkelige greier. Bransjen får liksom ikke noe særlig skikk på dette. Her er det ikke bare Audi Allroad som sliter, det gjelder faktisk de fleste bilene som er utstyrt med dette. Mercedes har også problemer med luftfjæringen. Ikke en gang Toyota - som har luftfjæring på Landcruiser - slipper unna problemer her.

 

Litt rart at det er slik, for systemet er langt fra nytt, og Mercedes var veldig tidlig ute, men hører definitivt blant dem som forsatt sliter mest med dette. Dessuten er det ofte svært kostbart å reparere.

 

 

Luftfjæring er ikke veldig komplisert, men allikevel dyrt å reparere.

 

 

Fordelen er at høyden på bilen er jevn hele tiden, uavhengig av last etc. Systemet bidrar også til god komfort og på enkelte systemer har man muligheten til å senke / heve bilen etter behov. Systemet er i utgangspunktet ganske enkelt uten veldig mye ekstra mikk-makk, men allikevel altså ikke feilfritt. Luftlekkasjer og dårlig kontakt er de vanligste feilene.

 

Om jeg skulle hatt en av de bilene du nevner, så hadde ikke luftfjæring vært noe som trekker opp - snarere tvert i mot."

 

Jeg hadde like gjerne valgt en tilsvarende bil uten dette og dermed eliminert en potensiell feilkilde og stor kostnad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...