Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tesla - vente eller ikke vente?


Anbefalte innlegg

Jeg tipper kollektivfeltfordelene forsvinner gradvis da det bare er snakk om lokal skilting. Det tar meg 10 år å spare inn differansen mellom Teslaen min og det andre nybilalternativet mit, men når du setter deg inn i bilen og presser pedalen i golvet, kjenner beltestrammerne slår inn og låser deg til setet mens du fyker forbi 99% av de andre bilene der ute mens det kiler i magen og du tviholder på rattet så tenker du "10 år, jaja, det finnes ting som er viktigere enn penger!".

 

Bruk av kollektivfelt er hjemlet i trafikkreglene, det vil med andre ord si at trafikkreglene må endres.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har flere typer skilting av kollektivfelt (mulig de kalles noe annet, men ser ut som kollektivfelt) hvor elbiler ikke har lov til å kjøre, flere steder med såkalt kollektivfelt i Tr.H kan jeg ikke bruke, noe jeg f.eks noen som er forbeholdt Taxi og buss, noen er kun for buss. man kan effektivt stenge kollektivfelter for elbil ved å endre skiltene litt, dette blir som skilting av parkering for elbil\ladbar-motorvogn som det har vært problemstillinger ift plugin-hybrider noen steder. Må ta forbehold om at jeg misforstår noe nå, juss er ikke min sterkeste side ;)

 

I tillegg kan f.eks kollektivfeltet endres fra 2017\50 000-regelen:

" Nullutslippsbiler, plug-in hybridbiler og andre miljøvennlige biler skal komme bedre ut enn tilsvarende biler med fossilt drivstoff. Elbil- og hydrogeninsentivene fryses ut neste stortingsperiode (dvs. ut 2017) så fremt antall biler ikke overskrider 50000 innen den tid.
-Andre virkemidler for å fremme nullutslippsbiler slik som fritak for bom- og fergeavgift, tilgang til kollektivfeltet og gratis parkering må ses i sammenheng med trafikkutviklingen i de store byene. I beslutninger om disse virkemidlene må lokale myndigheters synspunkter veie tungt.
- Plug in hybridbiler skal komme bedre ut enn tilsvarende biler med fossilt drivstoff."

Lenke til kommentar

Du har flere typer skilting av kollektivfelt (mulig de kalles noe annet, men ser ut som kollektivfelt) hvor elbiler ikke har lov til å kjøre, flere steder med såkalt kollektivfelt i Tr.H kan jeg ikke bruke, noe jeg f.eks noen som er forbeholdt Taxi og buss, noen er kun for buss. man kan effektivt stenge kollektivfelter for elbil ved å endre skiltene litt, dette blir som skilting av parkering for elbil\ladbar-motorvogn som det har vært problemstillinger ift plugin-hybrider noen steder. Må ta forbehold om at jeg misforstår noe nå, juss er ikke min sterkeste side ;)

I trafikkreglenes §5 finner man blant annet følgende:

2. Kjøring i kollektivfelt og sambruksfelt er bare tillatt som angitt på offentlig trafikkskilt. Likevel kan elektrisk eller hydrogendrevet motorvogn, tohjuls motorsykkel uten sidevogn, tohjuls moped, sykkel eller uniformert utrykningskjøretøy nytte slike felt.

 

Det er kun skilter som "Gjelder ikke buss og taxi" eller liknende som vil gjøre det ulovlig for elbiler å bruke samme felt.

 

Både skilt for kollektivfelt med kun buss på, det med både buss og taxi, og 2+ (eller hvor mange det nå er) tillater biler med drift av strøm eller hydrogen.

Lenke til kommentar

Naboen har fått seg s85 så må ha litt bedre enn han. :p hehe... Kan naturligvis også vurdere en 85, men når jeg først har muligheten til å kjøpe en performance utgave for litt mer frister det veldig. Luftdempere har jeg også vurdert for og imot men har vel bestemt meg for egentlig. Jeg har hatt dette før og bilen var over 15år før det ble noe problem. Hadde en del fordeler med det når jeg kjørte på dårlige veier mm. Vet den med standard dempere er ca 1,5 cm høyere enn den med luft på laveste innstillingen og bakkeklaringen er normal, men den har litt lang "nese"' som kan subbe nedi. Jeg har imidlertid kjørt tesla uten luft og den var god å kjøre. Ikke kjørt den med luft.

Lenke til kommentar

Har man hatt luftfjæring går man da ikke over til gammeldagse spiralfjærer igjen..

 

Jeg er utrolig glad i luftfjæringa på E-klassen, kunne ikke vært den foruten! (Men så ble ikke utgaven jeg har levert uten heller..)

 

Det får heller være at det koster en del den dagen det ryker.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke savnet luftdemping etter den første bilen jeg hadde. Sov ikke så godt om natten før jeg fikk solgt den bilen, men det er mange år siden og jeg kjøpte bilen brukt den gangen. Fulgte med på vegvesen nå og da og det tok ikke mange mnd før bilen var avskiltet og har vært det siden. De som kjøpte bilen var mekanikere og var positiv til alle problemene. Skal uansett ikke sammenligne en bil som var 15 år når den ble solgt og hadde 180tusen km på baken med en tesla som blir laget i dag og som sikkert har et bedre system.

 

Jeg har også kjørt en del audi både med og uten luft og kan ikke si jeg har merket så mye forskjell. Eneste var en A6 3liter diesel jeg disponerte en stund. Den hevet seg på dårlig vei. Før det viste jeg ikke at den hadde luft en gang.

 

Ellers har min far som også er glad i biler valgt bort luft på de siste bilene sine. Eneste bilen med luft han har er vel en Landcruiser, men tror den bare har bak.

 

På tesla er det vel en fordel å ha når jeg skal selge og med tanken på den lange fronten?

Lenke til kommentar

 

Du har flere typer skilting av kollektivfelt (mulig de kalles noe annet, men ser ut som kollektivfelt) hvor elbiler ikke har lov til å kjøre, flere steder med såkalt kollektivfelt i Tr.H kan jeg ikke bruke, noe jeg f.eks noen som er forbeholdt Taxi og buss, noen er kun for buss. man kan effektivt stenge kollektivfelter for elbil ved å endre skiltene litt, dette blir som skilting av parkering for elbil\ladbar-motorvogn som det har vært problemstillinger ift plugin-hybrider noen steder. Må ta forbehold om at jeg misforstår noe nå, juss er ikke min sterkeste side ;)

I trafikkreglenes §5 finner man blant annet følgende:

2. Kjøring i kollektivfelt og sambruksfelt er bare tillatt som angitt på offentlig trafikkskilt. Likevel kan elektrisk eller hydrogendrevet motorvogn, tohjuls motorsykkel uten sidevogn, tohjuls moped, sykkel eller uniformert utrykningskjøretøy nytte slike felt.

 

Det er kun skilter som "Gjelder ikke buss og taxi" eller liknende som vil gjøre det ulovlig for elbiler å bruke samme felt.

 

Både skilt for kollektivfelt med kun buss på, det med både buss og taxi, og 2+ (eller hvor mange det nå er) tillater biler med drift av strøm eller hydrogen.

 

Ja, var det jeg mente på. Vil anta man får flere og flere slike "elbileksluderende"-kollektivmerkinger etterhvert.

Lenke til kommentar

For de som stadig skal til fjells, har kjipe oppkjørsler etc så kan jeg se poenget med luftfjæring, men helt ærlig, bilen er ikke spesielt lav. 15,5 cm er faktisk høyere enn mange andre biler selv om den er lengre enn de fleste andre biler og dermed blir litt trøblete allikevel enkelte steder. Det som bekymrer meg mest med luftfjæring er om den ryker, men forhåpentligvis har den god kvalitet.

Lenke til kommentar

For de som stadig skal til fjells, har kjipe oppkjørsler etc så kan jeg se poenget med luftfjæring, men helt ærlig, bilen er ikke spesielt lav. 15,5 cm er faktisk høyere enn mange andre biler selv om den er lengre enn de fleste andre biler og dermed blir litt trøblete allikevel enkelte steder. Det som bekymrer meg mest med luftfjæring er om den ryker, men forhåpentligvis har den god kvalitet.

Den er såvidt jeg har forstått fra Mercedes, så kvaliteten bør være god.

Lenke til kommentar

 

For de som stadig skal til fjells, har kjipe oppkjørsler etc så kan jeg se poenget med luftfjæring, men helt ærlig, bilen er ikke spesielt lav. 15,5 cm er faktisk høyere enn mange andre biler selv om den er lengre enn de fleste andre biler og dermed blir litt trøblete allikevel enkelte steder. Det som bekymrer meg mest med luftfjæring er om den ryker, men forhåpentligvis har den god kvalitet.

Den er såvidt jeg har forstått fra Mercedes, så kvaliteten bør være god.

 

Har desverre lest om flere med død luftfjæring og bil i laveste modus, men får håpe det var de tidlige utgavene og at de er mer holdbare nå.

Lenke til kommentar

Ja, var det jeg mente på. Vil anta man får flere og flere slike "elbileksluderende"-kollektivmerkinger etterhvert.

Da vil det altså ikke være kollektivfelt, og jeg ser ikke helt hvordan de skal klare å gjør slike reguleringer med dagens regelverk uten å lage fysisk skille mellom felt osv..

 

 

 

For de som stadig skal til fjells, har kjipe oppkjørsler etc så kan jeg se poenget med luftfjæring, men helt ærlig, bilen er ikke spesielt lav. 15,5 cm er faktisk høyere enn mange andre biler selv om den er lengre enn de fleste andre biler og dermed blir litt trøblete allikevel enkelte steder. Det som bekymrer meg mest med luftfjæring er om den ryker, men forhåpentligvis har den god kvalitet.

Luftfjæring er da primært en ting for å bedre komfort, ikke for å øke bakkeklaringen.

 

Jeg har som tidligere nevnt luftfjæring på E-klassen, det er en helt annen verden enn antikke stålspiraler.

Lenke til kommentar

 

Ja, var det jeg mente på. Vil anta man får flere og flere slike "elbileksluderende"-kollektivmerkinger etterhvert.

Da vil det altså ikke være kollektivfelt, og jeg ser ikke helt hvordan de skal klare å gjør slike reguleringer med dagens regelverk uten å lage fysisk skille mellom felt osv..

 

 

 

For de som stadig skal til fjells, har kjipe oppkjørsler etc så kan jeg se poenget med luftfjæring, men helt ærlig, bilen er ikke spesielt lav. 15,5 cm er faktisk høyere enn mange andre biler selv om den er lengre enn de fleste andre biler og dermed blir litt trøblete allikevel enkelte steder. Det som bekymrer meg mest med luftfjæring er om den ryker, men forhåpentligvis har den god kvalitet.

Luftfjæring er da primært en ting for å bedre komfort, ikke for å øke bakkeklaringen.

 

Jeg har som tidligere nevnt luftfjæring på E-klassen, det er en helt annen verden enn antikke stålspiraler.

 

Ok, kan for lite om hva som skal til for å endre regelverk, men at det blir gjort endringer ift elbiler og kollektivfelt får vi nok snart se og jeg har ingen ting imot det selv om det er kult å cruise forbi alle i kollektivfeltet ;)

 

Vet om mange Teslaeiere som velger det kun pga bakkeklaring samt pris\videresalgsverdi, men også endel som gjør det ift komfort. Helt ærlig så var ikke forskjellen så påfallende og synes den faste fjæringa på Model S er bra så endte opp med den.

Lenke til kommentar

Jeg kjørte som nevnt også tesla med vanlige dempere og syns den var god å kjøre. Måtte spørre om det var vanlig eller luft før jeg merker det. Jeg er imidlertid litt bekymret siden bilen er så lang og jeg kjører en del på fjellet og på hytten. Om våren på denne tiden pleier telen å gå ut av bakken og da er det dype spor med gjørme. Jeg har ikke hørt noen problemer med luftdemperene og har lest en del på teslaforum om problemer som er vanlig. Uansett er det 5 års garanti og reklamasjon på bilen. 15,5 cm er mer enn det er på bmw i3.

 

Siden jeg har hatt gammel bil med luft kan jeg jo fortelle om mine erfaringer med luftdempere. Grunnleggende så har alle biler med luftdempere en kompressor som styrer lufttrykket og pumper inn luft for å regulere høyden og slipper ut for å senke den. Det er sensorer som måler høyde mm. Luftdemperene har en belg som skal holde på luften. Det er som oftest kombinert et slags "gummimateriale og stål/aluminium)

 

Svakheter er kompressoren som kan ryke etter en tid. På min bil med ca 180000km på baken var den like fin. Ny kostet 10000kr Sensorene sitter som oftest under bilen og er utsatt for fukt og smuss. Etter hvert vil de ruste og slutte å virke. De holdt nær 160.000km før det ble et problem på min bil. Kostet ca 3000kr stykke å bytte de. Demperene kan punktere eller begynne å lekke etter en tid. Dels på grunn av slangene og dels på grunn av at materialene ikke holder mer. På min bil kostet de 10000kr stykket. På bilen min kom det på ca 60.000kr å bytte ut alt ikke medregnet jobb. Vanligvis ryker en del av gangen og demperene kunne vist byttes ut en og en. På noen nyere biler holder det å bytte ut selve belgen dersom det lekker.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

Det kommer an på hvordan systemet er konfigurert.

En del biler med luftfjæring har egen sportsinnstilling som gjør bilen langt mer sportslig.

Selv har jeg jo E-klasse, der er det tre innstillinger, Comfort, Sport 1 og Sport 2.

Comfort bruker jeg stort sett med mindre jeg skal tråkke på litt på svingete småveier, da er det over i Sport 1 eller Sport 2.. Fjæring og demping endrer karakter ganske så merkbart ved bruk av disse innstillingene.

 

At man i tillegg kan heve bilen 6-7cm er greit enkelte vinterdager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...