Gå til innhold

ABBs rehabilitering og tilbakeføring i samfunnet


Anbefalte innlegg

 

Jeg ser på ham som en syk mann.

En person som var klar over at han måtte begå grusomme ting og valgte å "trene seg opp" til å begå nettopp dette.

Jeg tror heller ikke at han kan bli frisk eller kommer til å kunne være "normal" igjen , jeg mener også at han ikke var så "syk" at han ikke viste hva han gjordet.

 

Så summa sumarum : Ingen benådning , ingen mulighet til å slippe fri , kanskje en tur i ny og ne for å vise at samfunnet fungerer bra uten ham eller hans ideologi.

Det tar du sjansen på? Ny og ne...? Lykke til

 

 

Nå snakker vi ikke om en "hei, ta deg en løpetur utenfor veggene" men en fult bevoktet og eskortert ABB som har personer som har ordre om å skyte om han prøver å flykte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg ser på ham som en syk mann.

En person som var klar over at han måtte begå grusomme ting og valgte å "trene seg opp" til å begå nettopp dette.

Jeg tror heller ikke at han kan bli frisk eller kommer til å kunne være "normal" igjen , jeg mener også at han ikke var så "syk" at han ikke viste hva han gjordet.

 

Så summa sumarum : Ingen benådning , ingen mulighet til å slippe fri , kanskje en tur i ny og ne for å vise at samfunnet fungerer bra uten ham eller hans ideologi.

Det tar du sjansen på? Ny og ne...? Lykke til

 

 

Nå snakker vi ikke om en "hei, ta deg en løpetur utenfor veggene" men en fult bevoktet og eskortert ABB som har personer som har ordre om å skyte om han prøver å flykte.

 

Hva er vitsen med det? Det blir som å drikke alkoholfri øl, eller drikke vann tilsatt humle og malt. 

 

Hvis vi skal unngå tortur ovenfor selv de mest ondskapsfulle eller psykisk syke, men likevel vil unngå at de er en fare for samfunnet, bør de heller da flyttes til en isolert posisjon hvor de kan leve fritt innenfor en fysisk romslig ramme, men hvor de aldri vil komme tilbake til et samfunn de ikke kan bli rehabilitert til. 

Lenke til kommentar

ABB skal vel behandles som alle andre, i henhold til loven, og gjeldende praksis.

Han er psykisk syk og burde vel da slippes fri under krav om å ta medisiner slik andre massedrapsmenn har blitt i Norge.

Å nei, vent, han er ikke muslim, og han drepte AP'ere, eliten og herrefolket vårt, fengsel for alltid uten mulighet for tilbakeføring om han blir bedre.

Endret av misanthrope
Lenke til kommentar

 

Et eksempel : Trikkemorderen slapp fri etter bare noen måneders behandling på psykiatrisk avdeling.

Dokumenter at man slippes fri fordi man er psykisk syk. For å få det unna med en gang: psykisk syk og utilregnelig er ikke synonymer.

 

 

Du kan ta et kjapt google søk så ser du at den psykisk syke trikkemorderen slapp fri etter ganske kort tid etter morderiene. 

Lenke til kommentar

Du kan ta et kjapt google søk så ser du at den psykisk syke trikkemorderen slapp fri etter ganske kort tid etter morderiene.

Fordi han ble erkjent strafferettslig utilregnelig, ikke fordi han ble erkjent psykisk syk. At Breivik burde bli sluppet fri fordi han er psykisk syk er galt. Breivik er strafferettslig tilregnelig, og kan derfor dømmes. At han er psykisk syk er irrelevant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Breivik og de to første sakkyndige i saken er ofre for et av de groveste overtrampene på norsk rettssikkerhet i moderne tid. Det er åpenbart at han var strafferettslig utilregnelig og burde holdes i psykiatrisk forvaring og medisineres.

Det var politisk press som gjorde at de ble satt til side slik at man fikk seg den vurderingen man ønsket. Og det var altså en av de forulempede partene i saken - Arbeiderpartiet - som gjorde dette. Uten at noen så mye som rynket på øyebrynet.

Lenke til kommentar

Jeg har tydeligvis et litt annet forhold til dette enn deg: jeg innser at jeg overhodet ikke har kompetanse til å diagnostisere andre mennesker, og jeg overlater derfor slikt til eksperter.

 

Du gjør det helt annerledes. Så, når vi har deg her, forklar hvorfor Breivik var åpenbart utilregnelig. Det krever en definisjon av utilregnelighet, og argumentasjon for hvorfor Breivik dekkes av definisjonen.

Lenke til kommentar

 

Jeg må legge til at jeg kjente denne jævelen når jeg var yngre og spilte fotball med ham i flere år

 

Kødder du? Da har du nok noen ekstra interessante analyser. Noen tegn på galskapen på tidlig tidspunkt?

Var han merkelig, ble han mobbet etc?

 

 

Vel, per dags dato er det slik at han representerer en trussel mot samfunnet om han slipper ut, og vil også mest sannsynlig gjøre der i overskuelig fremtid. Da blir han sittende inne helt til han dør.

Så ettersom Staten allerede har avgjort at vedkommene i fremtiden ikke vil bli rehabilitert, er det ingen vits i å forsøke å rehabilitere vedkommende?

 

Er det virkelig realistisk å tro at ABB på et eller annet tidspunkt IKKE vil utgjøre en fare for samfunnet? Hva hvis han slipper ut og gjør noe annet? Da må man jo føle seg skyldig for å ha sluppet han ut.

 

Han vil nok bli overvåket i så tilfelle osv, men dog.

 

Jeg kan bare ikke se hvordan det skal kunne skje at han slipper ut. Eller, jo, jeg kan se det for meg. Jeg kan lett se for meg at han kan spille som om han er blitt restituert og normal, med mål om å slippe ut.

 

 

Hva hvis Osama Bin Laden hadde blitt fengslet i Norge, hadde vi sluppet han også ut?

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Du gjør det helt annerledes. Så, når vi har deg her, forklar hvorfor Breivik var åpenbart utilregnelig. Det krever en definisjon av utilregnelighet, og argumentasjon for hvorfor Breivik dekkes av definisjonen.

 

 

-Han skjøt og drepte 67 mennesker, mange av dem barn, på kloss hold.

-Han fremsto som åpenbart utilregnelig for de første sakkyndige i saken samt andre som snakket med ham før dommsavsigelse.

-Han har i ettertid for diverse personer blandt annet psykiater i fengselet fremstått som svært psykisk syk og utilregnelig.

 

På magisk vis, det vil si politisk, ble alikevel de første sakkyndige erstattet med noen som hadde en politisk korrekt mening som sammenfalt med makthavernes ønsker. Det er et klart brudd på rettsvernet. Og et av de groveste i norsk rettshistorie. Et meget stort prinsippielt problem for norske domstoler som skal være uavhengige.

Lenke til kommentar

-Han skjøt og drepte 67 mennesker, mange av dem barn, på kloss hold.

-Han fremsto som åpenbart utilregnelig for de første sakkyndige i saken samt andre som snakket med ham før dommsavsigelse.

-Han har i ettertid for diverse personer blandt annet psykiater i fengselet fremstått som svært psykisk syk og utilregnelig.

 

På magisk vis, det vil si politisk, ble alikevel de første sakkyndige erstattet med noen som hadde en politisk korrekt mening som sammenfalt med makthavernes ønsker. Det er et klart brudd på rettsvernet. Og et av de groveste i norsk rettshistorie. Et meget stort prinsippielt problem for norske domstoler som skal være uavhengige.

Det stemmer ikke at han fremsto som åpenbart utilregnelig for de første sakkyndige. Rapporten var 243 sider lang, det var selvsagt en komplisert sak. Rapporten ble vurdert av syv medlemmer av Den rettsmedisinske kommisjon, hvor tre av syv var kritiske til konklusjonen, og én av syv ikke stemte. Av relevante vitner i rettssaken argumenterte fire stykker for utilregnelighet, mens 11 vitnet til fordel for tilregnelighet.

 

Jeg vet ikke hvilke psykiatere ut sikter til fra fengselet. Randi Rosenqvist, og hennes team, konkluderte med at Breivik ikke var psykotisk, og skrev en rapport for Ila hvor konklusjonen var strafferettslig tilregnelig. Breivik ble også observert av et team på 17 personer i over 200 timer. 16 av 17 mente han var strafferettslig tilregnelig. Du kan lese mer her, det virker som du har en veldig selektiv oppfatning av hva som skjedde. Har du i det hele tatt lest rapporten?

 

Forresten. Det var bistandsadvokater som krevde en ny rapport, ikke politikere. Det var Tingretten som godkjente dette, ikke politikere. Du driver med konspirasjonsteoretisk tull.

 

Edit: Husby og Sørheim skrev i sin rapport at et klart tegn på vrangforestillinger hos Breivik var at han snakket om å være en del av en borgerkrig. Dette tar ikke hensyn til at slik retorikk er vanlig flere steder på Internett. Til og med her på forumet finner vi lignende språkbruk, f.eks. at vi er under invasjon. Det er du selvsagt klar over, da du er en av de som skriver slik.

 

Det store skillet mellom Husby/Sørheim og resten virker å være at førstnevnte ikke har tatt hensyn til politisk ideologi. At multikulturisme, islam, innvandring etc. er en eksistensiell trussel som må bekjempes, by all means necessary, for å bevare Europa og/eller den hvite rase er "vanlige" meninger i flere høyreekstreme miljø. Jeg kan vise til fora med flere tusen brukere som mener dette, og kan vise til utallige støtteerklæringer til Breivik. Dette er rett og slett ikke vrangforestillinger slik retten definerer det, det er ekstrem ideologi.

Endret av Sheasy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Breivik har gjort sine valg bevisst og etter mange år med disse tankene. Han har nok veid alle siden av saken.

 

Han er strafferettslig tilregnelig.

 

Som Sheasy poengterer hadde ABB en ekstrem ideologi som motivasjon. Det er akkurat som vanlige terrorister. Er det noen her som vil påstå at andre terrorister ikke er strafferettslig tilregnelig? F.eks Osama Bin Laden?

Lenke til kommentar

Anders Breivik har psykisk sykdom. Det er ikke tvil. Alikevel behandles han som om han er tilregnelig. Ser på ingen måte bort ifra at andre terrorister også kan ha mentale sykdommer. Men så er islamister nesten aldri alene om sine ugjerninger.

 

Hva skiller egentlig Breivik ifra f.eks Trikkedrapsmannen?

Lenke til kommentar

 

Jeg må legge til at jeg kjente denne jævelen når jeg var yngre og spilte fotball med ham i flere år

 

Kødder du? Da har du nok noen ekstra interessante analyser. Noen tegn på galskapen på tidlig tidspunkt?

Var han merkelig, ble han mobbet etc?

 

 

Dessverre helt sant, tidenes kjipeste magefølelse første gang bildet av ham dukket opp på skjermen etter faenskapet kan jeg bekrefte. Han var en stille og rolig litt skjenert gutt, mye som meg egentlig. Det spekuleres i at alt startet med at han ble kødda med av noen pakistanere på ungdomskolen som satt igang en skummel tankeprosess. Men klart det måtte ha vært en kombinasjon av flere ting, jeg ble kødda med av pakistanere når jeg gikk på ungdomskolen selv og endte opp som anti-rasist.. go figure..

Lenke til kommentar

Anders Breivik har psykisk sykdom. Det er ikke tvil. Alikevel behandles han som om han er tilregnelig. Ser på ingen måte bort ifra at andre terrorister også kan ha mentale sykdommer. Men så er islamister nesten aldri alene om sine ugjerninger.

 

Hva skiller egentlig Breivik ifra f.eks Trikkedrapsmannen?

 

Har han virkelig det? Hvordan kan du vite det? Såvidt meg kjent var han ikke diagnosert med en psykisk sykdom som barn/ungdom.

 

Men vil du virkelig skylde på psykisk sykdom? Også f.eks når det gjelder Osama Bin Laden?

 

På den måten du tenker kan jo egentlig alle som dreper regnes som psykisk syke og mentalt manglende, men det sier vi ikke. Selv synes jeg alle som dreper har åndelige mangler og derfor er psykisk syke. Det betyr ikke at samfunnet ser det slik alikevel.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...